کشفی تاریخی در کارخانه لاستیک سازی اردبیل

کشفی تاریخی در کارخانه لاستیک سازی اردبیل

کاوش در محوطه «اوجاق آرتاویل تایر» اردبیل به کشف شواهدی از ساختارهای معماری دوره سلجوقی منجر گردید.


به گزارش لذت سفر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سعید ستارنژاد، سرپرست هیأت دیرینه شناسی در این محوطه ضمن اشاره به اینکه «اوجاق آرتاویل تایر» داخل محدوده کارخانه لاستیک سازی آرتاویل شهرستان اردبیل واقع شده است، اظهار داشت: اولین فصل کاوش این محوطه به منظور مشخص کردن وسعت و لایه های استقراری در آن، با حفر ترانشه هایی در محوطه انجام شد. نتایج کاوش ترانشه ها مشخص کرد که این محوطه در قرون میانی اسلامی مورد استفاده فصلی قرار می گرفته است.
او با بیان اینکه در ترانشه های کاوش شده شواهدی از ساختارهای معماری دوره سلجوقی کشف و شناسایی شد، اظهار نمود: این ساختارهای معماری به صورت سنگ چین با ملات گل بوده و مستقیم روی بستر طبیعی ساخته شده است.
ستارنژاد ضمن اشاره به وجود تعدادی گور متعلق به دوران اسلامی در نیمه جنوبی محوطه که در بین مردم منطقه به «اوجاق» معروف است، اظهار داشت: این گورها بدون ساختارهای معماری و به صورت چاله ای درون بستر رسوبی محوطه بوجود آمده اند که با وجود رطوبت بالای خاک، استخوان های موجود در آنها صدمه زیادی دیده اند.


سرپرست این هیأت دیرینه شناسی اظهار نمود: با وجود مراتع و منابع کافی و غنی مورد توجه جامعه کوچ رو در دشت اردبیل، این محوطه در قرون میانی اسلامی مورد استفاده فصلی قرار گرفته است.
او اضافه کرد: امروزه این دشت بعنوان یکی از غنی ترین دشت های منطقه برای اتراق جامعه عشایری شناخته می شود و نام بعضی از روستاها، چون حکیم قشلاقی به چنین الگوی معیشتی در دامنه های سبلان اشاره دارد.
این دیرینه شناس اظهار داشت: با عنایت به اینکه بیشترین تمرکز جستجوهای باستان شناختی در دشت اردبیل پیرامون گورستان و قلعه بوده است، نتایج جستجوهای باستان شناختی در محوطه های استقراری، همچون محوطه اوجاق می تواند شناخت بهتری از گاه نگاری منطقه عرضه نماید.
وی بیان کرد که امیدوار است روند مطالعاتی و لایه نگاری محوطه های استقراری در این دشت مورد توجه قرار گیرد و شناخت بهتری از وضعت دوره های فرهنگی دشت اردبیل عرضه شود.
ستارنژاد اظهار داشت: به صورت کلی نتایج کاوش در محوطه اوجاق آرتاویل تایر ضمن اهمیت در شناخت بهتر از وضعت الگوهای استقراری دشت اردبیل در قرون میانی اسلامی در مطالعات گاه نگاری دشت اردبیل هم حائز اهمیت می باشد.


رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل اوایل سال جاری از هماهنگی برای تعیین عرصه و حریم این محوطه تاریخی در داخل کارخانه لاستیک سازی اطلاع داده بود تا پس از آخر کاوش ها، عرصه اثر بعنوان محوطه تاریخی نگهداری و برای حریم آن برابر با ضوابط حرایم میراث فرهنگی برای ساخت و ساز مجوز داده شود.




منبع:

1400/05/15
13:11:35
5.0 / 5
955
تگهای خبر: تاریخی , روستا , شهر , صنایع دستی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر