رونمایی از تابلوها و ابزارنگارگری فرشچیان در کاخ سعدآباد
لذت سفر: چهار تابلو از مرحوم فرشچیان که در اختیار بنیاد مستضعفان بود، به مدت یک ماه بصورت امانی در موزه استاد فرشچیان واقع در کاخ سعدآباد به معرض نمایش گذاشته شد.
به گزارش لذت سفر به نقل از روابط عمومی گروه موزه های دفینه؛ آیین نکوداشت استاد فرشچیان همزمان با بیست و سومین سالگرد تأسیس موزه استاد فرشچیان با رونمایی چهار اثر امانی استاد از بنیاد مستضعفان، رونمایی قسمتی از ابزار نگارگری استاد و نمایش قسمتی از طراحی ضریح امام حسین (ع) با حضور رجبی دوانی، عبدالعلی پور و پروین دخت فرشچیان، اسدالله رئیس موزه فرشچیان، محسن میر مدیر سعدآباد، اعظم صفی پور به نمایندگی از مدیرعامل موسسه موزه های بنیاد، مدیران کاخ سعدآباد و هنرمندان نگارگر در محل موزه واقع در کاخ سعدآباد برگزار گردید. چهار اثری که بصورت امانی در اختیار موزه استاد فرشچیان گذاشته شده تا بازدیدکنندگان به مدت یک ماه از آن دیدن کنند، شامل تابلوی سبوی شکسته، شکوه پرواز، پرندگان بر شاخسار و سماع است.
سبوی شکسته
تابلوی «سبوی شکسته» که در سال ۱۳۴۸ با تکنیک گواش سفید و طلایی روی مقوا خلق شده،. این تابلو نمادی از یک نقطه ی عطف است. استاد در این اثر، با بهره گیری از گواش سفید و طلایی، به شکلی از بافت های کهن مینیاتور دور شده و فضایی سه بعدی و عمیق تر خلق کرده اند. فیگور مرکزی با آن حالت اندوه و حسرت، بشدت با خطوط روان و پیچ و تاب های لباس های طلایی ترکیب شده است. «سبوی شکسته» تنها یک سوژه نیست، بلکه مبین یک مفهوم عمیق فلسفی یا عرفانی است؛ گویی شکستن سبو، نشانه ای از رها شدن از قید و بندها و یا حسرت یک از دست دادن بزرگ است. این اثر را می توان مقدمه ای بر غنای مضمونی آثار بعدی استاد دانست.
پرندگان بر شاخسار
این اثر که در سال ۱۳۴۹ به تصویر کشیده شده، بازخوانی مدرن و جسورانه ای از مکتب قدیمی «گل و مرغ» است. استاد با بهره گیری از تکنیک اکریلیک روی مقوا و خلق یک زمینه تیره و سیاه، پرندگان را با جلوه ای طلایی یا روشن به نمایش می گذارد. این تضاد رنگی قوی، بر خلاف فضای معمول مینیاتور، حالتی از درام و عمق به نقاشی می بخشد. پرندگان درحال حرکت بر روی شاخه های شکوفا، نمادی از حیات و بالندگی در دل تاریکی هستند.
شکوه پرواز
تابلوی «شکوه پرواز»، تمرکز خالص بر حرکت و آزادی دارد. ۱۴ پرنده با بال های گسترده، تنها با خطوط طلایی یا گواش روی زمینه ای کاملا سیاه به تصویر کشیده شده اند. این اثر حسی از انرژی لایتناهی و رها شدن در آسمان تیره را منتقل می کند که در سال ۱۳۴۹ خلق شده است.
تابلوی «سماع»
اوج پویایی و قدرت خط در آثار متأخر این مجموعه، در تابلوی «سماع» نمود پیدا می کند. این اثر که در سال ۱۳۵۴ با تکنیک مرکب و آبرنگ روی کاغذ خلق شده، شاید نمایانگر خالص ترین شکل از خط نگاری عرفانی استاد باشد. در «سماع»، خطوط از قید شکل های سنتی رها شده و به شکلی جریان سیال و ارگانیک تبدیل می شوند. چهره ها و پیکرها در یک گرداب از خط و پیچش لباس ها و ریش ها فرو رفته اند. خطوط مرکبی که با ظرافت استادانه کشیده شده اند، حالتی از چرخش، رقص و خلسه روحانی را تداعی می کنند. این اثر، نه فقط یک طراحی، بلکه یک آفرینش خطی است که در آن فضا، فرم و محتوا در یک لحظه ادغام شده اند و بیننده را به درون حرکت بی انتهای عارفانه می کشد. بطور خلاصه به گزارش لذت سفر به نقل از روابط عمومی گروه موزه های دفینه؛ مراسم نکوداشت استاد فرشچیان همزمان با بیست و سومین سالگرد تأسیس موزه استاد فرشچیان با رونمایی چهار اثر امانی استاد از بنیاد مستضعفان، رونمایی قسمتی از ابزار نگارگری استاد و نمایش قسمتی از طراحی ضریح امام حسین (ع) با حضور رجبی دوانی، عبدالعلی پور و پروین دخت فرشچیان، اسدالله رییس موزه فرشچیان، محسن میر مدیر سعدآباد، اعظم صفی پور به نمایندگی از مدیرعامل موسسه موزه های بنیاد، مدیران کاخ سعدآباد و هنرمندان نگارگر در محل موزه واقع در کاخ سعدآباد برپا شد. چهره ها و پیکرها در یک گرداب از خط و پیچش لباس ها و ریش ها فرو رفته اند.
منبع: لذت سفر
از این مطلب لذت سفر خوشتان آمد؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان لذت سفر در مورد این مطلب