بوم گردی بنیانی طلایی برای توسعه گردشگری آذربایجان غربی

بوم گردی بنیانی طلایی برای توسعه گردشگری آذربایجان غربی

لذت سفر: ایرنا- موضوع گردشگری روستایی از اوایل دهه نود خورشیدی و با تدوین بخشنامه ها و دستورالعمل های اجرایی توسعه بومگردی به یكی از شاخه های رسمی گردشگری در كشور تبدیل شد كه روستاهای آذربایجان غربی نیز از این رهگذر بهره مند شده اند.


به گزارش لذت سفر به نقل از ایرنا، روستاهای آذربایجان غربی با مزارع زیبا، تاکستان و بوستان های سرسبز و فرح بخشش دل از هر گردشگری می رباید و عطر حیات و زندگی را باردیگر بر مسافران خسته دل پیشکش می کند.
بارشهای بیش از ۵۰۰ میلمیتری باران در این منطقه در شمال غرب کشور و کوه های سربه فلک کشیده و پربرف آن چنان مناظر بکر و زیبایی برای طبیعت گردان خلق کرده است که این روزها ویروس کرونا هم برابر این شاهکارهای خلقت با تمام قدرت و تاخت تازش سر فرود آورده است.
آذربایجان غربی با ۴۹ روستای هدف گردشگری که هرکدام در دل خود صدها جاذبه های تاریخی، طبیعی، آثار ناملموس معنوی، باغ و مزرعه سرسبز و رودخانه هایی جاری به زلالی آبهای نیلگون دارند، این روزها میزبان طبیعت دوستان و مسافرانی است که بار سفر بسته اند تا اندکی از اضطراب و استرس های روزمره شان به دور باشند.
هر چند بوم گردی و توسعه گردشگری روستایی در این استان هنوز صنعتی نوپاست ولی روستا گردی این روزها غوغا می کند و آخر هفته ها میتوان شاهد سفرهای کوتاه شهروندان در این راستا بود.
با کمی دقت و نگاه کنجکاوانه می توان به این واقعیت پی برد که اقامتگاه های بوم گردی آذربایجان غربی که زمانی برای مردم این دیار ناشناخته بود و حتی ادارات نیز با آن نمی توانستند کنار بیایند این روزها تبدیل به مکانهایی امن برای گذراندن روزهای تعطیل شهروندان و مسافران دور و اطراف شده اند.
با بررسی های میدانی تاریخچه این اماکن بوم گردی روستایی به سال ۱۳۹۳ در کشور بازمی گردد زمانی که از جانب سازمان میراث فرهنگی ایران ضوابط و مقررات ایجاد واحد های بوم گردی به همه استانها و به تبع آن به آذربایجان غربی ابلاغ گردید.
این موضوع موجب شد تا فصلی نو در موضوع گردشگری روستایی و اقتصاد آن گشوده شود چونکه تا آن زمان روستاییان فقط با کشاورزی بعنوان یک راه معیشتی و دامداری در کنار آن آشنا بودند.
با مطرح شدن موضوع احیای دریاچه ارومیه و معیشتهای جایگزین کشاورزی برای روستاییان، ایجاد اقامتگاه های بوم گردی و توسعه گردشگری روستایی و طبیعت گردی بحثی بود که تحولاتی را در راه توسعه گردشگری استان رقم زده است.
با تلاش ها، تبلیغات و فضاسازی های رسانه ای، اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی عاقبت در سال ۱۳۹۵ پروانه بهره برداری برای ۲ اقامتگاه در روستای "نصرت آباد ششهرشتان تکاب" در سه کیلومتری مجموعه جهانی تخت سلیمان پس از انواع استعلام ها از ۱۲ تا ۱۳ دستگاه متولی صادر شد.
به دنبال این اقدامات در سال های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ اقدامات مطلوبی برای تبلیغات در زمینه بوم گردی و توسعه گردشگری روستایی و عشایری انجام شد و کتابی دراین زمینه چاپ شده است.
در ادامه دهیاران و شوراهای اسلامی روستاهای استان آذربایجان غربی نیز به سمت گردشگری روستایی سوق داده شدند تا از این رهگذر قسمتی از بار سنگین تولیدکشاورزی بر دوش اقتصاد و نیز دریاچه ارومیه برداشته شود و تامین درآمد کشاورزان رنگ و بوی خدمات به خود بگیرد.
در این راستا همایش توسعه گردشگری روستایی در استان انجام شد و با دعوت یک کار آفرین برتر کشوری دراین زمینه برحجم کارهای تبلیغاتی و آشنایی مسئولان، دهیاران، فرمانداران، بخشداران و فعالان گردشگری اضافه گردید.
این تلاشها سبب شد تا در سالهای ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ به ترتیب ۶ و ۱۰ مورد پرونده بهره برداری در آذربایجان غربی دراین زمینه صادرشود که در سال ۱۳۹۸ هم ادامه این روند سبب صدور ۱۰ مورد پروانه بهره برداری جدید شد و این روند تا کنون در استان ادامه دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در این زمینه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سالهای اخیر توسعه واحدهای بوم گردی روستایی جزو برنامه ها بوده تا گردشگری روستایی در این استان توسعه یابد.
جلیل جباری گفت: درصدد هستیم با تسهیل روند ستاندن مجوز برای واحد های بوم گردی به رونق گردشگری در این مناطق کمک گردد.
وی افزود: تبدیل فضاهای مناسب موجود در مناطق روستایی بعنوان واحدهای اقامتی و بوم گردی از موضوعاتی است که در این راستا جلسات مستمری با مسئولان برگزار شده است.
وی با اعلان اینکه ۲۱ مورد از این واحدها به بانک ها معرفی تا از تسهیلات بانکی برخوردار شوند، اظهار داشت: تعداد واحدهای بوم گردی امسال نسبت به سال قبل ۱۰ واحد بیشتر شده و به زودی به ۴۰ واحد افزایش می یابد.
جباری به پراکندگی اقامتگاه های بوم گردی در سطح استان آذربایجان غربی نیز اشاره نمود و اظهار داشت: بیشترین تعداد واحدهای بوم گردی به ترتیب در تکاب، پیرانشهر، سردشت، اشنویه، خوی، ماکو و ارومیه است.
وی افزود: ۲۹ واحد بوم گردی فعال در استان وجود دارد که توسعه آنها با صدور مجوزهایی در سال قبل و امسال در دست اقدام است.
کارشناس اکوتوریسم اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی میز دراین زمینه اظهار داشت: ۲۹ اقامتگاه بوم گردی در استان دایر بوده و برای هفت مورد نیز پروانه بهره برداری در نیمسال دوم سالجاری صادر می شود.
"ودود فخاری" گفت: واحدهای بوم گردی در ۱۱ شهرستان و ۲۲ روستای آذربایجان غربی فعال می باشند که ۳۸۰ نفر ظرفیت پذیرش دارند و برای بیش از ۷۵ نفر مستقیم اشتغالزایی شده است.
وی با اعلان اینکه سرمایه گذاری در واحد های خدمات بوم گردی بعنوان واحد های سرمایه گذاری خرد نیاز به سرمایه بسیار و کلان ندارد، اضافه کرد: متقاضیان راه اندازی این واحد ها می توانند با رجوع به سامانه مربوطه و ثبت درخواست خود و دریافت مجوز فعالیت در این راستا مشغول به کار شوند.
فخاری با اعلان اینکه ارائه خدمات به مسافران و گردشگران در یک محیط بومی زمینه فعالیت واحدهای بوم گردی است اظهار داشت: در امتداد ترغیب جوامع محلی و سرمایه گذاران به فعالیت دراین زمینه تسهیلاتی نیز به آنان اعطا شده است.
وی با اشاره به سود چهار درصدی این تسهیلات در مناطق مرزی افزود: ۲۱ مورد از ۲۹ واحد بوم گردی فعال در آذربایجان غربی از این تسهیلات کم بهره بهره مند شده اند.
وی اظهار نمود: کل تسهیلات اعطایی در استان آذربایجان غربی از سال ۱۳۹۶ تابحال ۴۰ میلیارد ریال بوده است.
"یوسف تقی زاده" مسوول واحد بوم گردی و اقامتگاه "قره پاپاق" شهرستان نقده نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حدود ۲ سال است که منزلی قدیمی را در روستای حسنلوی نقده با ۴۰۰ میلیون تومان هزینه تبدیل به اقامتگاه کرده است.
وی که به کار گردشگری علاقمند بوده و دراین زمینه کارهای دیگری نیز دارد، اظهار داشت: در این واحد ها خدمات مختلفی از ارائه غذاهای بومی و محلی گرفته تا خدمات کتابخانه ای و گردشگری به مسافران ارائه می شود.
تقی زاده با اشاره به علاقه گردشگران بومی و خارجی به اسکان این اقامتگاهها افزود: هزینه اقامت شبانه هر فرد در این واحد ها ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان همراه با صبحانه است که به سبب شیوع بیماری کرونا و وضعیت اقتصادی نامناسب شهروندان با نرخ های مصوب پارینه خدمات ارائه می شود.
وی با اعلان اینکه فعالیت این واحد ها در روزهای کرونا کاهش یافته، افزود: مراجعه کنندگان طبیعت گرد و افرادی که به سنن و فرهنگ های بومی محلی علاقمندند، همچنان میهمان این اقامتگاه هستند.
وی با اشاره به اینکه در روزهای فروردین ماه امسال متحمل خسارت فراوانی از محل بیماری کرونا شده است اظهار داشت: با تمام مشکلات موجود همچنان در این مجموعه فعالیت خودرا ادامه می دهند.
تقی زاده حمایت های دولتی را از این بخش در روزهای کرونا یک نیاز دانسته و اضافه کرد: روند ستاندن تسهیلات حمایت های دولتی و تسهیلات به اسیب دیدگان از کرونا بقدری پر پیچ و خم بوده که نتوانستند از این تسهیلات تا کنون بهره مند شوند.
این فعال گردشگری با اعلان اینکه پیش از شیوع ویروس کرونا ماهانه حداقل ۲ تا سه تور گردشگری ۲۰ تا ۴۵ نفره در این واحد ها اقامت می کردند اظهار داشت: الان پذیرش تورهای شهرستانی راکد است.
وی با اعلان اینکه فعالیت واحد های بوم گردی یک تکاپوی اقتصادی در چهارچوب خانواده است، گفت: اشتغال به کار چهار تا هفت نفر از اعضای خانواده و فامیل در هر واحد، ارائه غذاهای بومی و محلی و معرفی این غذاها، تبادل فرهنگی و اداب و رسوم و وجود محیطی دوستانه از مهمترین مزایای اقامت در این محیط است.
آذربایجان غربی دارای بیش از یکهزار و ۶۰۰ اثر تاریخی ثبت شده در لیست آثار ملی و ۲ اثر ثبت شده جهانی شامل «قره کلیسای چالدران» و «تخت سلیمان تکاب» است.
کاخ موزه باغچه جوق، عمارت کلاه فرنگی، سه گنبد ارومیه، غار سهولان مهاباد، خان تختی سلماس، مقبره شیخ صدرالدین چالدران، کلیسای ننه مریم ارومیه، قلعه بسطام، مسجد سردار، بازار تاریخی ارومیه، خانه انصاری، تپه حسنلو، تالاب کانی برازان مهاباد و روستای چورس همچون آثار تاریخی آذربایجان غربی بشمار می رود.



منبع:

1399/06/28
15:25:58
5.0 / 5
1933
تگهای خبر: آثار تاریخی , بوم گردی , تاریخی , تبلیغات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر