آینده گردشگری در سراب نیلوفر كرمانشاه

آینده گردشگری در سراب نیلوفر كرمانشاه

خلاقیت در خدمت رسانی آن هم در شهر نیلوفرانی كه سالهاست گردشگران آن شاهد یكنواختی در عرضه خدمات بوده اند می تواند روح تازه ای در سراب زیبای سرزمین سنگ و آب ایجاد كند كه اشتغالی مضاعف را به دنبال دارد.


نسیم لذت بخشی که با رایحه نیلوفر آمیخته شده برای ساعاتی در روزها و شب های گرم تابستان، آرامش و لحظات مفرح بخش را برای توریست به ارمغان می آورد.
سرابی که در حدود ۲۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه واقع شده از مناطق پرجاذبه و از سراب های بزرگ استان است که به علت دربرگیری گل های نیلوفر به سراب نیلوفر نامگذاری شده و بعد از ساماندهی محوطه آن، برای اهالی منطقه اشتغال زایی بوجود آورده است.
این سراب به علت خصوصیت های منحصر به فردی که دارد بعنوان پنجاه و پنجمین اثر ملی ایران در لیست میراث طبیعی ایران قرار گرفته و در حرکت امواج آرامش، خاطرات گوناگونی از کرمانشاهیان و گردشگران حک شده و جای گرفته است.
با وجود اینکه اقدامات ضروری همچون بازسازی سرویسهای بهداشتی، نوسازی قایق ها، رنگ آمیزی، بازسازی، دیوارکشی و ایمن سازی آلاچیق ها، بازسازی و راه اندازی غرفه ها و جمع آوری بیشتر از ۷۰ قلاده سگ ولگرد توسط شرکت توسعه گردشگری کرمانشاه در این محوطه انجام شده ولی باید گفت ظرفیت و جاذبه های این سراب آنقدر بزرگ است که برای معرفی آن بیشتر از این ها باید همت کرد.
در این شب های تابستان اگر گذرمان به این سراب بیفتد می بینیم که اغلب گردشگران با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله مناسب اجتماعی دورتادور این محوطه نشسته اند و به سراب آرام چشم دوخته اند.
از اواسط دههٔ هشتاد به دلیل خشکسالی های طولانی مدت و برداشت بی رویه آب های زیرزمینی، چشمه های تأمین کننده آب این دریاچه چندین بار به صورت کامل خشک شده و همین مساله سبب از بین رفتن کامل نیلوفرهای آبی شد. با این وجود با تلاش ارگان های مربوطه در سال ۱۳۹۵ تعدادی بوتهٔ نیلوفر آبی کشت شده و در بستر دریاچه کاشته شد تا از نابودی کامل آن جلوگیری به عمل آید.
بازگشت مجدد آب به سراب بعد از سالها خشکسالی که مرگ آبزیان و غم کرمانشاهیان را به همراه داشت، فرصتی باردیگر برای رسیدگی به خدمات رفاهی در این مجموعه است، جاذبه ای که به واسطه نزدیکی به مرکزیت استان و شهر کرمانشاه می تواند بعنوان یک ظرفیت مناسب به جذب توریست بپردازد.
فعالیت آبی به صورت پراکنده در این سراب دیده می شود، در یک بخش افرادی بدون ناظر و یا داشتن ساماندهی مناسب، به بازی های آبی به صورت انفرادی می پردازند، در بخش دیگر صدای هیجان شناگران کوچک و بزرگ از آب های سراب به گوش می رسد، شناگرانی که بعضی از آنان تازه کار هستند و با خطرات و نحوه شناکردن در سراب ها بیگانه اند.
از سوی دیگر بنابه گفته کارشناسان گردشگری، می توان خیلی از ظرفیت های گردشگری را با عنایت به موقیعت بیابانی این سراب لحاظ کرد همانند بازی هایی که در شمال کشور مشاهده می شود.
به دلیل ساماندهی موقت و پراکنده، هنوز هم پرسه سگ های ولگرد در این محوطه دیده می شود، حیواناتی که برای یافتن لقمه ای نان به سفره گردشگران نزدیک می شوند در حالیکه می توانند با تدبیری مستمر به مکانی امن برای داشتن زندگی بهتر منتقل شوند و با رفتنشان سیمایی بهتر در این منطقه گردشگری ایجاد کنند.
در حوزه خدمات رفاهی خلا نبود رستوران و مراکز تهیه غذا دیده می شود و تنها فعالیت تعدادی اندک و غرفه مانند برای عرضه نیازهای اولیه غذایی در این مجموعه دیده می شود در حالیکه ظرفیت اشتغالزایی این سراب فراتر از وضع موجود است.
مخازن زباله سراب به رسیدگی سریعتر نیاز دارد چونکه ظرفیت آن اشباع شده و وزش باد نه تنها این پسماندها را به اطراف منتقل می کند بلکه هرازچندگاهی باعث پخش بوی نامطبوع در این فضا می شود.
سراب نیلوفر به علت موقعیت جغرافیایی و بیابانی که دارد می تواند به یک کمربند سبز و به مکانی محبوب برای دوچرخه سواران تبدیل گردد.
مساحتی از زمین های سراب نیلوفر که تجهیزات گردشگری در آن وجود دارد وقف خاص است و دادگستری استان کرمانشاه نماینده واقف است و از اختیارات خود بهره برده و در قالب وظایفی که داشته آنرا به بخش خصوصی واگذار کرده است.
بهره برداران و بخش های خصوصی که برای رسیدگی به این مجموعه تعیین می شوند باید در قالب قانون و تعریف یک برنامه جامع و منسجم بتوانند خدمات با کیفیت بهتری به گردشگران ارائه دهند.
با وجود اینکه از جانب متولی جدید مجموعه تفریحی گردشگری سراب نیلوفر کرمانشاه اعلام گردید که خدماتی همچون افزودن قایق، جمع آوری قلیان سراها، ساماندهی روشنایی، نوسازی چمن ها، سنگفرش ها و آسفالت، پیاده راه و پارک ساحلی و پاکسازی مجموعه و غیره انجام شده اما ایجاد احساس رضایت در گردشگران به کار مستمر و برنامه ای جامع نیاز دارد.



منبع:

1399/05/20
14:20:05
5.0 / 5
2197
تگهای خبر: توریست , خدمات , سفر , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر