همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات با وزارت میراث فرهنگی
به گزارش لذت سفر، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به اینکه رایزنان فرهنگی نمایندگان دیپلماسی گردشگری ایران در دنیا هستند، بر اهمیت همکاری راهبردی برای پیشرفت تصویر ایران در دنیا تأکید نمود.
به گزارش لذت سفر به نقل از مهر، نشست محمد مهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنان فرهنگی اعزامی به خارج از کشور با سیدرضا صالحی امیری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امروز یکشنبه ۲۷ مهرماه ۱۴۰۴ در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار گردید.
در این مراسم، محمد مهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ضمن اشاره به ارتباط نزدیک این سازمان با حوزه های مأموریتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان نمود: ما رابطه ای عمیق و راهبردی با این وزارت خانه داریم و در تلاش هستیم تا از این هم افزایی برای پیشرفت تصویر ایران در جهان استفاده نماییم.
وی با تکیه بر اهمیت بهبود تصویر ایران در افکار عمومی جهان، اضافه کرد: تجربه ای که در دعوت از اینفلوئنسرها داشتیم، نشان داد که حضورشان تأثیر به سزایی در جذب توریست داشت و بر مبنای رصدی که صورت پذیرفت حجم گردشگران در بعضی کشورها ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش پیدا کرد.
ایمانی پور معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی را از مأموریت های اصلی سازمان متبوع خود برشمرد و اظهار داشت: ایران اسلامی با پیشینه تاریخی کهن، همیشه مورد توجه بوده و رایزنان فرهنگی باید این غنا را بشکلی مؤثر منتقل کنند.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه به صادرات خدمات و محصولات فرهنگی بعنوان یکی از تکالیف برنامه هفتم توسعه کشور اشاره نمود و اضافه کرد: صنایع دستی ایرانی از مهم ترین حوزه های صادرات فرهنگی است که باید در اولویت تبادل نظر های فرهنگی قرار گیرد.
وی در قسمت دیگری از سخنانش، رایزنان فرهنگی را نمایندگان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حوزه دیپلماسی فرهنگی و گردشگری دانست و تصریح کرد: بازاریابی گردشگری دو رکن اصلی تولید محتوا و عرضه دارد. تولید محتوا بر عهده این وزارت خانه است، اما عرضه و معرفی آن وظیفه ذاتی رایزنان فرهنگی در خارج از کشور است. انتظار داریم در برنامه بازاریابی گردشگری، این مساله را مدنظر داشته باشید.
ایمانی پور همین طور بر ظرفیت ایرانیان خارج از کشور برای جذب توریست اساره کرد و دبیرخانه شورای ملی ایرانیان خارج از کشور را ظرفیت مهمی در این مورد دانست.
وی در انتها ضمن اشاره به تحولات اخیر منطقه، اظهار داشت: در شرایط جنگ نرم، دیپلماسی عمومی و فرهنگی اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. بخصوص بعد از جنگ ۱۲ روزه اخیر، نیازمند مجاهدت بیشتر در حوزه فرهنگی هستیم. امیدوارم حضور رایزنان فرهنگی در نمایندگی های خارج از کشور به تقویت روابط فرهنگی و جذب بیشتر گردشگران منجر شود.
در ادامه رایزن های فرهنگی حاضر در جلسه به ارایه نظرات، پیشنهادها و برنامه های خود پرداختند.
حضور فعال در نمایشگاه های تخصصی گردشگری و جشنواره های بین المللی، ارایه تسهیلات برای جذب گردشگر، ساماندهی تورها و ارایه خدمات استاندارد، تولید محتوای جذاب و هنری طبق ذایقه بین المللی، تقویت و فعال کردن استانها، تعریف برنامه و بودجه برای کشورهای هدف و پاسخگویی رایزن های فرهنگی به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، حضور ۱۸۸ اینفلوئنسر، گروههای مستندسازی و رسانه طی سه سال گذشته، ارایه تصویری روشن از ایران امروز به کشورهای هدف، همچون نکات مطرح شده در جلسه بود.
صنایع دستی، نقطه روایت برای تصویرسازی ایران
در بخش دیگری از این نشست مریم جلالی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی، صنایع دستی را نقطه روایی برای تصویرسازی از ایران مطرح کرد و اضافه کرد: ما ۱۷ شهر و روستای جهانی صنایع دستی داریم که در کنار روستاها و ثبت های میراثی می تواند بهانه ای برای روایت سازی، ارتباطات، گفتگو، قصه سازی و معنا سازی باشد.
جلالی با اعلان اینکه مزیت رقابتی برای هنر ایرانی وجود دارد، به اهمیت تقویت ارتباطات و شبکه سازی با کشورهای همسایه تأکید و از ایجاد این ارتباط میان ده استان مرزی با کشورهای همسایه برای صادرات صنایع دستی اطلاع داد. حرف آخر اینکه مشارکت پررنگ در نمایشگاه های تخصصی گردشگری و جشنواره های بین المللی، ارائه تسهیلات برای جذب گردشگر، ساماندهی تورها و ارائه خدمات استاندارد، تولید محتوای جذاب و هنری طبق ذایقه بین المللی، تقویت و فعال کردن استانها، تعریف برنامه و بودجه برای کشورهای هدف و پاسخگویی رایزن های فرهنگی به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، حضور ۱۸۸ اینفلوئنسر، گروه های مستندسازی و رسانه طی سه سال گذشته، ارائه تصویری روشن از ایران امروز به کشورهای هدف، همچون نکات مطرح شده در جلسه بود. در بخش دیگری از این جلسه مریم جلالی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی، صنایع دستی را نقطه روایی برای تصویرسازی از ایران بیان کرد و افزود: ما ۱۷ شهر و روستای جهانی صنایع دستی داریم که در کنار روستاها و ثبت های میراثی می تواند بهانه ای برای روایت سازی، ارتباطات، گفتگو، قصه سازی و معنا سازی باشد. جلالی با اشاره به اینکه مزیت رقابتی برای هنر ایرانی وجود دارد، به اهمیت تقویت ارتباطات و شبکه سازی با کشورهای همسایه تاکید و از ایجاد این ارتباط میان ده استان مرزی با کشورهای همسایه برای صادرات صنایع دستی اطلاع داد.
منبع: enjoytrip.ir
از این مطلب لذت سفر خوشتان آمد؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان لذت سفر در مورد این مطلب