ایجاد محور گردشگری زیورآلات سنتی در شهری که با طلایش جهانی شد

ایجاد محور گردشگری زیورآلات سنتی در شهری که با طلایش جهانی شد

به گزارش لذت سفر، محور گردشگری زیورآلات سنتی یزد در بازار زرگری ها بوجود آمده و موزه تخصصی طلای یزد در مرحله مطالعه و بررسی است. همینطور با همکاری شهرداری یزد دو گالری شهری بوجود آمده است.


خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ شهر جهانی یزد به عنوان نخستین شهر خشتی دنیا و دومین شهر تاریخی جهان دارای خاصیت های منحصر به فردی از نظر معماری سنتی است و همچون مناطقی است که از نظر پرداخت به هنرهای سنتی همچون نساجی و سفالگری، گذشته پر افتخاری دارد ولی یکی دیگر از دلیلهای شهرت یزد، زیورآلات سنتی آنست. زرگری یا ساخت زیورآلات سنتی یکی از با اهمیت ترین و مشهورترین صنایع دستی شهر یزد است. استفاده از این فلز گرانبها در قالب زیور آلات، بین مردم یزد رواج زیادی دارد. این امر حتی در خانواده های کم درآمد نیز مشاهده می شود. نگاه به زیور آلات در این منطقه هم جنبه کاربردی دارد و هم جنبه سرمایه ای. خاصیت هایی مانند عیار بالای طلای مصرفی، تنوع بسیار زیاد و استقبال از طلاهای دست ساز و نوع ساخت خاص طلای شهر یزد و همین طور اجرت ساخت پایین، سبب جذب مشتریان و افزایش رغبت مردم به خرید طلا در شهر یزد شده است. این هنر از قدمت بسیاری در این خطه کویری برخوردارست. هرچند پیشینه ای دقیق و مستند از این هنر در دسترس نیست ؛ ولی بنا بگفته هنرمندان زرگر یزدی، باتوجه به پیشینه خانوادگی هنرمندان زرگری که این هنر بصورت موروثی در خانواده شأن وجود دارد می توان سابقه ساخت زیورآلات سنتی در یزد را به حدود بالاتر از ۵۰۰ سال دانست. یکی از دلیلهای عدم دسترسی به نمونه های کهن زیورآلات طلا خاصیت قابل بازیافت بودن آنست و به سبب همین خاصیت طی سالیان، نمونه های تاریخی قابل دسترس زیادی بر جای نمانده است.
وجود شرایط آب و هوایی خاص یزد و اقتصادی بودن کارهای کم آب خواه و پشت و کار و ذوق و هنر مردم یزد سبب گرایش بخش زیادی از مردم به سوی هنر صنعت زیورآلات شد؛ بطوری که می توان گفت شهر یزد در جایگاه برتر تولید زیورآلات سنتی طلا در ایران شمرده می شود که این امر باعث شده تا خانواده های زیادی مستقیم و یا غیرمستقیم از آن امرار معاش کنند. مواد اولیه و پرداخت ها طلا، لحیم، اسیدکلریدریک، شره، بوره، پودر شوینده، سنگ محک، تنکا / تنه کار، تیزاب (اسید نیتریک )، تیزاب سلطانی (اسید نیتریک + اسید کلریدریک به نسبت ۱ به ۳)، خاک اره، کادمیوم، موم، نشادر. تکنیک ها و روش های تولید زیور آلات سنتی یزد برمبنای کاربرد به ۵ گونه مختلف شامل تزئینات سر و مو، تزئینات گوش تزئینات گردن، تزئینات دست و پا و تزئینات لباس تقسیم می شوند. هر کدام از زیر مجموعه این زیور آلات، دارای اسامی خاص بود و وجه تسمیه خاصی در رابطه با هر یک از این اسامی وجود ندارد ولی در کل انتخاب اسامی باتوجه به شکل ظاهری این زیور آلات بوده است. طراحی ها هنرمندان زرگر این منطقه، باتوجه به خلاقیت و ذوق شخصی خود در ساخت زیورآلات، انواع مدلها و طرح های سنتی یزد را بصورت جدا و همزمان به کار می برده و می برند و در هر یک نیز بسته به ذوق خود تنوع ایجاد می کنند. همانند خیلی از هنرهای سنتی استفاده از نمادها، اشکال و نقوش برگرفته از طبیعت در هنر ساخت زیور آلات سنتی بسیار مرسوم می باشد. زیور آلات تولید شده در شهر یزد ازاین قائده مستثنی نبوده و به وفور می توان طرح هایی مانند نقوش الهام گرفته از طبیعت، انواع گل، پرنده، ماهی، انار، نقوش هندسی و تجریدی را در این زیورآلات مشاهده کرد. طرح ها و نقوش به کار برده شده در زیورآلات شهر یزد خاص خود منطقه بوده و از فرهنگ و سنت های هنرمندان منطقه مرکزی ایران حکایت دارد. بگفته برخی صاحب نظران، بالاتر از ده ها نوع محصول منحصر به فرد در سطح هنر ساخت زیورآلات تولید می شود که مشابه آن در هیچ جای ایران یافت نمی گردد. شیوه های ساخت و تزیین زیورآلات سنتی یزد شیوه های مختلفی در ساخت و تزیین زیورآلات سنتی این منطقه به کار می رود که عبارت اند از: قلمزنی، اره کاری و سوهان کاری، ساخت با قالب، چکش کاری، ریخته گری، ملیله کاری و گوارسه، میناکاری و گوهرنشانی. لازم به ذکر است که هم اکنون هنرمندان زرگر یزدی به روشی بطورکامل سنتی و با حفظ میراث اساتید گذشته به ساخت و تزیین آثارشان می پردازند و با وجود پایین بودن مزد ساخت این آثار، اغلب مراحل ساخت و تزیین در این هنر با دست و ابزار دستی انجام می گیرد. انواع مختلف زیورآلات سنتی: تزئینات سر ومو شامل: تاج، نیم تاج، شانه سر، تزئینات همراه با چارقد یا روسری شامل حلقه یا سوزن قفلی با طرح سکه و ماه تزئینات گوش شامل گوشواره در مدل های: کفه ای، بادبزنی یا هلالی شکل، گل اناری، مروارید در مدلهای (سه پر، پنج پر، خوشه انگوری، ترمه ای و توپی )، قطره اشک، کشکولی، پنکه ای، بادبزنی، ماه و سکه، سروی، گل و ماهی، میخی تزئینات گردن شامل: سینه ریز (در مدلهای مروارید و مینا، سوری، نیم ماه)، طوق و گردنبند شامل: (زنجیر و آویز) زنجیرها (هل و گل، چینابی، توپی، خشخاشی، فانوسی، ماکسی، پوست ماری و…) آویزها: (سه لیره، طرح اناری، طرح تاجی، طرح ماهی، طرح مرغ، اژدری، خورشیدی، کشکولی، میخی ) مدال ها: (مدال خشخاشی، تاج، آینه ای، ملیله کاری، سکه، ماهی لرزان، میخی، مینا کاری یزدی، سه لیره، انار، سروی، اژدری، خورشیدی، کشکولی و…) مروارید کاری: (سرویس هفت مروارید، دستبند، گردنبند، گوشواره، طوق مروارید، دستبند طوق، مدال اشکی مروارید، مدال شاخه گل مروارید، مدال کشکول ملیله مروارید و…) انواع سینه ریز: (سرویس شکوفه و یاقوت و مروارید، سینه ریز خشخاشی ستونی، سینه ریز برگی مروارید، سینه ریز سوری، سینه ریز نیم ماه و…) تزئینات دست وپا شامل: النگو، دستبند، بازوبند، انگشتر و خلخال انواع النگو: (النگوی گل و ماهی، النگوی گل و هل، النگوی سیمرغ و…) انواع بازو بند: (مدل گل و ماهی ) انگشتر: (مروارید طرح افشون طرح گالو، گل و ماهی، شکوفه، فرنگی سوار، ماری، میخی ) انواع دستبند: (دستبند فشنگی، دستبند مرارید مینا، دستبند ساعتی، دستبند خشتی، دستبند پلی، دستبند خشتی، دستبند ناخنی، دستبند برگ چناری، دستبند لوبیایی، دستبند حصیری، دستبند رضوی و…) نوآوری ها طلا و جواهر یزد ترکیبی از طرح های سنتی و نوآورانه است که نیازهای مختلف مشتریان را برآورده می کند. کارگاه های طلاسازی در یزد بصورت بیش از پیش از تکنولوژی های جدید مانند طراحی با بهره گیری از کامپیوتر و چاپ سه بعدی برای تولید محصولات استفاده می نمایند و همین طور تلفیق طرح های سنتی با سبک های مدرن، محصولات طلای یزد را در بازارهای رقابتی داخلی و خارجی متمایز کرده است. دامنه تولید هنر زرگری در یزد به دوران باستان بازمی گردد و نشان دهنده تاریخ کهن و تمدن پیشرفته این منطقه است. روش های سنتی زرگری که از نسل های پیشین به ارث رسیده اند، نشان دهنده اهمیت حفظ و انتقال دانش بومی است. هنر زرگری یزد نه فقط یک فعالیت اقتصادی، بلکه یک ابزار برای ترویج فرهنگ و هنر در نسل های جدید است. کوشش برای احیای طرح ها و الگوهای تاریخی موجب حفظ میراث فرهنگی و هنری این منطقه شده است. موزه ها یا گالری های خاص هم اکنون محور گردشگری زیورآلات سنتی یزد در بازار زرگری به وجود آمده و موزه تخصصی طلای یزد در مرحله مطالعه و بررسی است. همین طور با همکاری شهرداری یزد دو گالری شهری به وجود آمده است. انتشارات و رسانه ها مطالعات علمی مناسبی درباره ی این هنر انجام شده است که حاصل آن ۵ پایان نامه در مقطع کارشناسی و انتشار ۴ مقاله از طرف پژوهشگران با موضوع زیورآلات سنتی است. کتاب خوشه طلا نیز که درباب معرفی زیورآلات سنتی یزد است به چاپ رسیده و اطلس زیورآلات سنتی یزد نیز در دست اقدام است. ارزش صنایع دستی صدور ۱۰۱۶ مجوز زیورآلات سنتی (پروانه تولید انفرادی و کارگاهی ) تعداد ۷۴ اثر از آثار هنرمندان شهر یزد موفق به دریافت مهر اصالت ملی شده اند. حسین منتظری به عنوان اثر زنده بشری در لیست آثار ملی کشور ثبت شده است مهر اصالت بین المللی توسط حسین مکاری دریافت شده است ۱۳رشته تخصصی این هنر - صنعت، ثبت میراث ناملموس در لیست آثار ملی کشور شده است. ارزش های فرهنگی و اجتماعی طلای یزد دارای ارزشهای فرهنگی ویژه ای است که آنرا از سایر مناطق متمایز می کند. این ارزش ها ریشه در تاریخ، هنر، و فرهنگ غنی این منطقه دارند و به عنوان نمادی از میراث فرهنگی یزد و ایران شناخته می شوند. زیورآلات طلای یزد در مراسم های مختلف، همچون ازدواج، جشن ها، و آیین های مذهبی، نقشی برجسته دارند. خیلی از طرح های طلا و جواهر یزد از معماری سنتی این شهر الهام گرفته اند، مانند بادگیرها، قوس های ایرانی، و نقش مایه های هندسی. مهارت صنعتگران یزدی در خلق زیورآلات با جزییات ظریف، این آثار را به نمونه هایی از هنرهای زیبا مبدل کرده است. همین طور در فرهنگ یزد، زیورآلات طلا به عنوان نمادی از جایگاه اجتماعی و ثروت شناخته می شود و اغلب به عنوان هدیه ای باارزش در مناسبت های خاص استفاده می شوند و نمادی از محبت و احترام هستند. زیورآلات طلا در یزد به طور معمول از نسلی به نسل دیگر هدایت می شوند و به عنوان میراث خانوادگی باارزش تلقی می شوند. طلاهای یزد، به سبب طرح ها و روش های خاص تولید، به هویت بومی این منطقه پیوند خورده اند و نمایانگر فرهنگ و هنر یزدی هستند. طلای یزد باکیفیت و اصالت خود، نماینده ای از هنر ایرانی در بازارهای بین المللی است و به معرفی فرهنگ ایرانی کمک می نماید. طلای یزد نه فقط یک کالای باارزش اقتصادی، بلکه حامل ارزش های فرهنگی و هویتی ویژه ای است که نشان دهنده غنای هنر و فرهنگ این منطقه است. طراحی های خاص، ارتباط با تاریخ و سنت ها، و نقش آن در زندگی اجتماعی و فرهنگی، طلای یزد را به بخشی جدایی ناپذیر از میراث فرهنگی ایران مبدل کرده است. ارزش اجتماعی طلای یزد به عنوان قسمتی از میراث فرهنگی و اقتصادی این منطقه، دارای ارزش های اجتماعی مهمی است که نقش برجسته ای در زندگی مردم و جامعه ایفا می کند. این ارزش ها به نحوی با سنت ها، هویت اجتماعی، و روابط انسانی در یزد گره خورده اند و از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند. مهم ترین ارزش های اجتماعی طلای یزد نشانه موقعیت اجتماعی: طلای یزد در فرهنگ مردم این منطقه به عنوان نمادی از موقعیت و جایگاه اجتماعی شناخته می شود. زیورآلات طلایی از گذشته تاکنون، در بین اقشار مختلف به عنوان نشاندهنده ثروت و رفاه مورد توجه بوده است. طلای یزد به طور معمول به عنوان هدیه ای باارزش در مناسبت های مهم مانند ازدواج، تولد، و جشن ها اهدا می شود. این عمل نشاندهنده احترام، محبت، و ارزش گذاری به روابط انسانی است. جشن ها و مراسم ازدواج: طلای یزد در مراسم ازدواج نقشی حیاتی ایفا می کند و قسمتی از جهیزیه عروس به شمار می آید. این زیورآلات نمادی از آینده ای پررونق و خوشبختی برای زوج ها هستند. طلا در بعضی از آیین های مذهبی و مناسبت های خاص، استفاده از زیورآلات طلا به عنوان نمادی از شکرگزاری و احترام به سنت ها رواج دارد. صنعت طلای یزد فرصت های شغلی مختلفی را برای افراد مختلف فراهم آورده است، از طراحان و صنعتگران تا فروشندگان. این امر سبب تقویت تعاملات اجتماعی و ارتقا سطح رفاه اقتصادی در جامعه می شود.
در خیلی از فرهنگ ها همچون یزد، زیورآلات طلا بخش مهمی از دارایی زنان شمرده می شود. این دارایی ها نه فقط ارزش اقتصادی دارند، بلکه به زنان احساس استقلال مالی و امنیت می دهند هنر زرگری و طراحی زیورآلات به عنوان یک دانش بومی، بطور مداوم در میان نسل ها منتقل می شود و سبب تقویت روابط اجتماعی میان اساتید و شاگردان می شود. در خیلی از فرهنگ ها همچون یزد، زیورآلات طلا بخش مهمی از دارایی زنان شمرده می شود. این دارایی ها نه فقط ارزش اقتصادی دارند، بلکه به زنان احساس استقلال مالی و امنیت می دهند. در دهه های اخیر، زنان نیز در حرفه طراحی و ساخت زیورآلات طلایی فعالیت بیشتری داشته اند که نشاندهنده تغییرات مثبت در نقش اجتماعی آنها است که باتوجه به بررسی های انجام شده حدود ۱۰۰ نفر از بانوان یزدی در امر طراحی و ساخت زیورآلات سنتی یزد مشغول بکار هستند. گفتنی است صنعتگران و تولیدکنندگان طلا در یزد به طور معمول در قالب اتحادیه ها و تعاونی های صنفی فعالیت می نمایند که به تقویت همکاریهای اجتماعی و اقتصادی کمک می نماید. طلای یزد فراتر از یک محصول اقتصادیست و به عنوان قسمتی از هویت اجتماعی و فرهنگی این منطقه، تأثیر عمیقی بر روابط انسانی، آیین ها، و نقش اجتماعی افراد دارد. این زیورآلات، علاوه بر زیبایی و ارزش مادی، به تحکیم روابط اجتماعی و پیشرفت جایگاه فرهنگی یزد کمک شایانی می کنند. ارزش اقتصادی طلای یزد، علاوه بر ارزش های فرهنگی و اجتماعی، دارای جایگاه برجسته ای در اقتصاد منطقه ای و ملی است. این صنعت با تولیدات متنوع و با کیفیت، اشتغالزایی و حضور در بازارهای داخلی و بین المللی، تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد یزد دارد. طلا و جواهرات یزد با بهره گیری از مهارت های هنری و طراحی های خاص، ارزش افزوده بالایی ایجاد می کنند که به درآمدزایی برای تولیدکنندگان و فروشندگان منجر می شود و همین طور طلای یزد باکیفیت و طراحی منحصر به فرد خود در بازارهای بین المللی شناخته شده است و سهم قابل توجهی در ارزآوری برای کشور دارد. صنعت طلای یزد، قشر بزرگی از مشاغل را پوشش می دهد؛ از طراحان و صنعتگران تا فروشندگان و صادرکنندگان. فعالیت این هنر_ صنعت در یزد، به کاهش نرخ بیکاری در منطقه کمک کرده و فرصت های شغلی برای اقشار مختلف جامعه، خصوصاً جوانان و زنان فراهم آورده است. طلای یزد به توسعه صنایعی مانند استخراج طلا، ابزارسازی، بسته بندی و مهارت های دیگر کمک کرده است. فروشگاه ها و کارگاه های طلای یزد، به عنوان جاذبه ای برای توریستهای داخلی و خارجی، در افزایش درآمدهای ناشی از گردشگری نقش دارند. زیورآلات طلای یزد به سبب کیفیت بالا، به عنوان کالایی سرمایه ای شناخته می شوند که ارزش خودرا در طی زمان حفظ می کنند و خانواده ها و سرمایه گذاران از طلا به عنوان یک ابزار مطمئن برای سرمایه گذاری و حفظ دارایی استفاده می نمایند. صنعت طلای یزد یکی از ستون های اصلی اقتصاد این استان است و بخش قابل توجهی از درآمد محلی را تامین می کند. طراحی های خاص و کیفیت بالای محصولات طلای یزد، توان رقابت با محصولات مشابه در بازارهای بین المللی را دارند و همین طور شرکت در نمایشگاه های بین المللی، زمینه ساز معرفی طلای یزد به مشتریان خارجی و افزایش صادرات است. طلای یزد قسمتی از صنایع دستی این منطقه شمرده می شود و پشتیبانی از آن به حفظ این میراث فرهنگی کمک می نماید. طلای یزد علاوه بر زیبایی و ارزش هنری، نقشی کلیدی در اقتصاد منطقه ای و ملی ایفا می کند. این صنعت با بوجودآوردن اشتغال، درآمدزایی، صادرات، و تقویت گردشگری، یکی از محورهای اصلی توسعه پایدار در یزد و ایران محسوب می شود. آموزش صنایع دستی قبل از این، آموزش زیورآلات فقط به روش استاد شاگردی انجام می شد که به سبب طولانی بودن دوره آموزش مورد استقبال هنر آموزان نبود. در این جهت با پیگیری حوزه معاونت صنایع دستی استان یزد ۱۰ مرکز آموزشی درحال آموزش رشته های مختلف صنایع دستی همچون زیورآلات سنتی به علاقمندان هستند. دوره های آموزشی در رشته زیورآلات سنتی در سه سطح مقدماتی، تکمیلی و پیشرفته برگزار می شود و طی سه سال قبل بالاتر از ۱۵۰۰ نفر در این رشته هنری آموزش دیده اند. روش استاد و شاگردی نیز در چندین کارگاه دایر در سطح شهر هنوز رواج دارد. علاوه بر این تورهای آموزشی نیز برای دانشجویان رشته های هنری و صنایع دستی برگزار شده که با هنر زیورآلات سنتی بیشتر آشنا گردند. علاوه بر آموزش این هنر سنتی در مراکز آموزش عالی در مقاطع کاردانی دانشگاه علمی کاربردی یزد، هنرستان های استان نیز در رابطه با آموزش رشته های مختلف زیورآلات سنتی مشغول به فعالیت هستند. در سالیان رونق هنر زیورآلات سنتی، مطالعات علمی مناسبی درباره ی این هنر انجام شده است که حاصل آن ۵ پایان نامه در مقطع کارشناسی و انتشار ۴ مقاله از طرف پژوهشگران با موضوع زیورآلات سنتی است. تدریس رشته طلا و جواهر در ۳ هنرستان شهر یزد، رشته طراحی و ساخت طلا و جواهر در دانشگاه آزاد یزد، افتتاح ۲ مرکز آموزش تخصصی زیور آلات سنتی، آموزشگاه ها به انجام می رسد. تعامل بین مدارس طراحی، طراحان و صنعتگران تعامل بین مدارس طراحی، طراحان، و صنعتگران می تواند تأثیر شگرفی بر بهبود کیفیت محصولات، افزایش خلاقیت، و رونق صنعت داشته باشد. این همکاری میان سه گروه اصلی از زنجیره طراحی و تولید، دانش و مهارت را ترکیب کرده و نتایج بهتری به وجود می آورد. راهکارها و مزایای تعامل • برگزاری دوره های مشترک میان مدارس طراحی و صنعتگران برای آموزش مهارتهای جدید و انتقال تجربیات سنتی. • همکاری طراحان و صنعتگران در پروژه های واقعی که به دانش آموزان مدارس طراحی تجربه عملی ارائه می دهد.
• مدارس طراحی می توانند صنعتگران را با ابزارهای مدرن و نرم افزارهای طراحی آشنا کنند. • مدارس طراحی می توانند با صنعتگران برای ایجاد محصولات جدید یا بهبود محصولات موجود همکاری کنند. • طراحان می توانند با مطالعه درباره ی نیازها و خواسته های بازار، اطلاعات مفیدی برای صنعتگران فراهم آورند. • تأسیس مراکز یا پلت فرم های فیزیکی و آنلاین برای ملاقات و همکاری طراحان و صنعتگران. • ایجاد اتحادیه هایی که مدارس طراحی، طراحان، و صنعتگران را به یکدیگر متصل کنند.
• برگزاری رویدادهایی که آثار طراحان و محصولات صنعتگران را همزمان معرفی نماید. • مدارس طراحی می توانند دانش آموزان را برای کارآموزی به صنعتگران معرفی کنند. • تشکیل تیم های طراحی -تولید: ترکیب طراحان و صنعتگران برای ایجاد گروه های خلاق و تولیدی کارآمد. • خلاقیت طراحان با مهارت صنعتگران می تواند محصولاتی با ارزش فرهنگی بالا بوجود آورد.
• سفارشی سازی محصولات: همکاری با طراحان امکان ارائه محصولات سفارشی و منحصربه فرد را فراهم می آورد. • استفاده از فناوری های نوین: مانند چاپ سه بعدی و نرم افزارهای طراحی که می توانند کیفیت و سرعت تولید را بهبود دهند. • مدارس طراحی می توانند به صنعتگران کمک کنند تا برندهایی با طراحی منحصربه فرد ایجاد کنند. • تعامل میان این سه گروه می تواند محصولات را برای بازارهای داخلی و بین المللی جذاب تر کند. • محصولات طراحی شده توسط طراحان و تولیدشده توسط صنعتگران به طور معمول ارزش اقتصادی بیشتری دارند. • طراحان می توانند با مطالعه تاریخچه صنایع دستی و همکاری با صنعتگران سنتی، طرح های قدیمی را بازآفرینی کنند. وضعیت درآمدی صنعتگران طلای یزد در مقایسه با زیورآلات سایرکشورها خاصیت های خاص خودش را دارد. خاصیت هایی مانند عیار بالا، استقبال از طلاهای دست ساز و نوع ساخت خاص شهر یزد و همین طور اجرت ساخت پایین، سبب جذب مشتریان و افزایش رغبت مردم به خرید طلای یزد شده است. به نحوی که از سراسر ایران برای خرید طلا با عیار ۲۰ و خرید طلای عروسی را از بازار یزد انجام می دهند. شرایط کاری صنعتگران شرایط کاری زرگران یزدی به سبب سابقه طولانی و شهرت این حرفه در یزد، خاصیت های خاصی دارد. زرگران یزدی عموماً در کارگاه های سنتی فعالیت می نمایند. این کارگاه ها ممکنست خانوادگی باشند و به صورت حرفه ای اداره شوند. در این حرفه نیاز به تجربه و مهارت بالا وجود دارد و زرگران یزدی اغلب از نسل های قبل این مهارت را به ارث می برند. بازار زرگری یزد یکی از مراکز اصلی فعالیت زرگران است که محیطی پویا برای خرید و فروش و سفارش محصولات سفارشی فراهم می آورد و حقوق زرگران بسته به تخصص و تجربه متغیر است و افراد ماهر درآمد بالاتری دارند. اما تغییرات قیمت طلا بطور مستقیم بر درآمد و سفارش ها تأثیر می گذارد. زرگران یزدی به طراحی و ساخت زیورآلات با بهره گیری از نقوش سنتی و تکنولوژی های جدید مشهور هستند. خیلی از مراکز آموزش طلاسازی در یزد فعالیت می نمایند تا علاقمندان را آموزش دهند. زرگری در یزد با شهرت بین المللی محصولات، امکان صادرات و جذب مشتری از دیگر نقاط ایران و جهان را فراهم می آورد. زرگری در یزد نه فقط شغلی سنتی بلکه هنری است که با چالش ها و فرصت های منحصربه فردی هم راه است. مزایای اجتماعی و رفاهی برای صنعتگران زرگری به سبب ارزش ذاتی طلا و تقاضای همیشگی برای زیورآلات، یکی از مشاغل نسبتاً پایدار شمرده می شود. با مهارت و تجربه بالا، زرگران می توانند درآمد قابل توجهی داشته باشند و در بازار رقابتی جایگاه مناسبی کسب کنند. خیلی از کارگاه ها و شرکت های فعال در صنعت زرگری، در دوره های آموزشی که برگزار می گردد شرکت می کنند و این دوره های آموزشی امکان ارتقا مهارت را فراهم می آورد. زرگران به طور معمول باتوجه به صدور پروانه بهره برداری از جانب اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد و عضویت در اتحادیه های طلا و جواهر مزایای مختلفی مانند مشارکت در نمایشگاه های ملی و بین المللی و استفاده از بیمه تامین اجتماعی بهره مند می شوند. استفاده از تسهیلات بانکی در امتداد پشتیبانی از زیورآلات سنتی یکی دیگر از اقدامات جهت پشتیبانی از زیورآلات سنتی است. زرگران ماهر و کارگاه های معتبر می توانند از مزایای صادرات محصولات خود به بازارهای بین المللی بهره مند شوند. صادرات طلا و جواهر می تواند سودآوری و دسترسی به بازارهای جدید را برای آنها فراهم آورد.


منبع:

1404/02/15
08:31:03
5.0 / 5
48
تگهای خبر: آموزش , برند , تاریخی , توریست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
EnjoyTrip.ir لذت سفر
لینک دوستان لذت سفر
لذت سفر