به مناسبت روز ملی حمل و نقل؛

حمل و نقل عمومی پاک شاه کلید هوای پاک

حمل و نقل عمومی پاک شاه کلید هوای پاک

لذت سفر: آذرماه و روز ملی حمل و نقل فرصتی است تا توجه ویژه تری به مشکلات حمل و نقل عمومی در کشور خصوصاً کلانشهرها صورت بگیرد. شهرهای کشور خصوصاً کلانشهرها از ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده رنج می برند و نه فقط تاکسی و اتوبوس؛ بلکه شبکه مترویی آنها هم نیاز به توجه ویژه دارد؛ از طرف دیگر چالش آلودگی هوا نیز برای کلانشهرها آزار دهنده تر از هر زمان دیگری شده و نقش حمل و نقل عمومی در کنار بهینه سازی مصرف سوخت در حل این آلودگی قابل توجه است.


به گزارش لذت سفر به نقل از ایسنا، با نگاهی به عملکرد دولت های گذشته می توان عملکرد دولت سیزدهم را در عرصه حمل و نقل عمومی مثبت خواند تلاشی که برای توسعه حمل و نقل بوسیله عقد قراردادها و توافق نامه ها انجام شده و عملیاتی شدن آنها اساسا منجر به تغییر چهره حمل و نقلی شهرها خواهد شد. گویی قطار ناوگان حمل و نقل عمومی شهرها به حرکت درآمده و با پیگیری های شخص رییس جمهور اتفاقات خوبی برای این ناوگان درحال وقوع است؛ البته هنوز راه طی نشده بسیاری باقی است، به گونه ای که باید توجه به حمل و نقل عمومی منتهی به کاهش آلایندگی در شهرها شود و در این راه علاوه بر توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی نیازمند توجه ویژه به بهینه سازی مصرف سوخت نیز هستیم.
در دولت سیزدهم تلاش شد تا عقب ماندگی ها و بی توجهی ها در عرصه حمل و نقل شهری طی سالهای گذشته جبران شود و این مسیر با تامین ناوگان در بخش اتوبوس، تاکسی و واگن مترو شروع شد، بطوریکه بسته شدن قراردادهای ساخت با اولویت تولید داخل از طرف شهرداری های کشور نتیجه این تلاش ها بوده است و بدین سان اهتمام شد وضعیت حمل و نقل عمومی فرسوده و رو به نابودی شهرها، بهبود پیدا کند. از طرفی برای حل آلودگی هوا در کلانشهرها موضوع بهینه سازی مصرف سوخت نیز در دستور کار دولت قرار گرفت که در همین راستا مجلس تکالیفی را برای دولت مقرر کرده تا با عملیاتی شدن توسعه حمل و نقل و بهینه سازی مصرف انرژی، چهره محیط زیستی شهرها تغییر کند. طی دو سال اخیر اورهال اتوبوس و واگن های مترو تا رسیدن وسایل نقلیه نو در دستور کار کلان شهرها خصوصاً تهران قرار گرفت و در شهریور سال ۱۴۰۱ نیز احمد وحیدی، وزیر کشور در اولین مرحله واگذاری ناوگان حمل و نقل عمومی شهری از بسته شدن قرار داد برای تامین حمل و نقل عمومی شهری با شرکت های داخلی با هدف تقویت حمل و نقل عمومی آگاهی داد.



گام های بلند دولت برای برقی سازی حمل و نقل عمومی
سید سجاد انوشه، معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در تشریح روند برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی و خودرو ها در گفت و گو با ایسنا، می گوید: اساسا در عرصه برقی سازی نباید هیجانی عمل نماییم و به شکلی باشد که در مقطعی اقدامات لحظه ای انجام و بعد از آن در خاطرها به فراموشی سپرده شود، سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و وزارت کشور با نگاه عالمانه این مساله را دنبال می کند. وزارت کشور مکلف شده است ۴۰۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۰ هزار دستگاه تاکسی و ۴۰۰ هزار موتورسیکلت برقی تا آخر دوره دولت سیزدهم تهیه نماید، مشخصات فنی هر یک از مدهای حمل و نقلی در شورای عالی حمل و نقل و ترافیک تأیید و نمونه ها برای تست وارد شهرهای ایران شد.
وی درباب به کارگیری اتوبوس های برقی در شهرداری تهران در یکی از خطوط خیابان جمهوری می افزاید: مبلغی در این حوزه پرداخت کردیم که با عنایت به پیشنهاد ارائه شده توسط شهرداری تهران، سامانه اتوبوس برقی را راه اندازی کنند. در حقیقت ۱۶۰۰ میلیاردریال برای ۵۰ دستگاه اتوبوس به همراه تجهیزات شارژ پرداخت گردید تا این اتوبوس ها به کارگیری شوند و ایرادات آنها احصا شوند؛ اما هنوز این اتفاق رخ نداده است و نیاز است در راه اجرا تلاش مضاعفی از طرف شهرداری تهران صورت بگیرد.

بهره برداری از نخستین خط پایلوت «بی آر تی برقی» طی ماههای آینده در کرج
معاون سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور تاکید می کند: گفت وگوهایی با سایر کلان شهرها خصوصاً شهرداری کرج انجام شده و نمونه ای به عنوان پایلوت در یکی از خطوط «بی آر تی کرج» برای نخستین بار در کشور به کارگیری خواهد شد. در همین راستا ۲۰۰ میلیارد تومان به شهرداری کرج کمک نقدی انجام شده و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز شهرداری کرج از منابع داخلی خود در این طرح مورد استفاده قرار می دهد و بدین ترتیب نخستین خط «بی آر تی برقی» در ماههای آینده به بهره برداری می رسد. قرارداد اتوبوس ها با مجموعه ایران خودرو دیزل با شهرداری کرج بسته شده و اتوبوس ها پس از نهایی شدن تولیدشان شروع شده و شارژها نیز درحال ساخت است، اساسا اگر این طرح الگوی موفقی باشد، در سایر کلان شهرها نیز پیاده سازی خواهد شد، کلان شهرهای مختلف اعلام آمادگی کرده اند که بعد از تست در کرج این سیستم را در شهر خود اجرائی کنند. درحال رایزنی با مجموعه هایی که استانداردهای فنی را دارند هستیم، پس کمک می نماییم تا در شهرهایی که در این عرصه فعال شده اند همانند تبریز و اصفهان این سیستم اجرائی شود؛ البته سایر شهرداری ها نیز موضوع برقی سازی را دنبال می کنند.


بگفته معاون سازمان شهرداری های کشور، در عرصه برقی سازی خودرو ها ابتدا مسیرهای منتهی به فرودگاه ها که آلودگی بیشتری دارند و تاکسی های فرودگاه و بعد از آن ایستگاه های راه آهن را برای برقی سازی در اولویت قرار داده ایم و به زودی به جمع بندی های نهایی میرسیم که هر یک از شهرهایی که اعلام آمادگی کرده اند، پایلوت قسمتی از برقی سازی خواهند شد.
وی درباره ی روند برقی سازی موتورسیکلت ها نیز اظهار می کند: در مورد موتورسیکلت هم موتورهای ویژه خدمت رسانی در اولویت هستند. در حقیقت موتورهای باری از اهمیت ویژه ای برای ما برخور دارند، به نمونه هایی رسیدیم که در کشور درحال بررسی آنها هستیم، با شهرداری های درگیر با موضوع آلودگی هوا هم مذاکراتی انجام دادیم که تسهیلاتی از طرف شهرداری ها و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور پرداخت گردد تا در مرحله دوم امکان خرید این موتورسیکلت ها برای همه شهروندان فراهم گردد، برای پرداخت تسهیلات الگوهای مختلفی وجود دارد که درحال بحث و بررسی هستیم و به زودی به نتیجه خواهیم رسید.
انوشه ادامه می دهد: در بعضی موضوعات گرفتار عقب افتادی هایی از سنوات گذشته هستیم همانند ناوگان اتوبوسرانی؛ اما به مدهای مختلف حمل و نقلی هم فکر می نماییم، بطوریکه آوارهای قبلی را برداشته ایم و سعی شده عقب افتادگی های قبلی جبران شود، در عرصه قطار شهری که برمبنای قوانین و اسناد بالادست باید از مجموع ۷۵ درصد سهم حمل و نقل عمومی، ۱۰ درصد آنرا بر عهده داشته باشد، شاهد بر هم خوردن توازن و تعادل در اجرای پروژه های راه اندازی و بهره برداری از خطوط در دوره های گذشته بوده ایم.



به گزارش لذت سفر به نقل از ایسنا، قطعا برای تحقق هوای پاک در شهرها علاوه بر توسعه حمل و نقل عمومی و افزایش کیفیت سوخت و خودرو ها باید بهینه سازی مصرف سوخت نیز در دستور کار قرار بگیرد. موضوعی که در دستور کار مجلس و دولت سیزدهم قرار گرفته است. در همین راستا محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در اولین همایش حمل و نقل و توسعه اقتصادی با اشاره به اینکه مدت هاست که در محافل دولتی، خصوصی و نهادهای عمومی غیردولتی جمع می شویم، اما پس از ارائه پیشنهادات در سخنرانی ها، مسائل مطرح شده را فراموش می نماییم، تاکید کرده بود که باید در سه قوه این پیشنهادات را دنبال کرده، برمبنای آن پیش برویم و عملیاتی کنیم؛ البته معتقدم که ما ۴ قوه داریم که یک قوه آن بروکراسی است که متأسفانه سه قوه دیگر برمبنای آن حرکت می کنند.
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بیش از چندین بار موضوعات و مشکلات امروز در عرصه حمل و نقل را مطرح کرده ایم اما همچنان هیچکدام از این مسائل برطرف نشده است، اظهار داشته بود: در وهله اول بطور قطع شخص من، مقصر هستم اما باید توجه داشت که در این میان بخش خصوصی نیز مقصر است و هر دو بخش دولتی و خصوصی باید به سمتی برود که به فهم مشترک در این خصوص برسند.
ایشان در ادامه با اشاره به اینکه خیلی از مشکلات مطرح شده در عرصه حمل و نقل را در احکام لایحه برنامه هفتم آورده ایم اما معین نیست چه مقدار از آن اجرائی شود، خاطرنشان کرد: قانون هوای پاک را در زمانی که در نیروی انتظامی فعالیت می کردم به دولت وقت ارائه کردم در صورتیکه این مساله به تنهایی به ناجا ارتباطی نداشت. ما آن زمان روی مسائل متمرکز شدیم تا حل شود؛ اما مسائل همچنان باقی ماند. در دولت پس از آن هم که شهردار بودم و موضوع را پیگیری کردم اما همچنان این مشکلات ادامه پیدا کرد. بی شک بهینه سازی در مصرف، مسیر رسیدن به راندمان است و حمل و نقل نیازمند تحول بوسیله هوشمندسازی است.

استفاده از حمل و نقل عمومی مهترین کمک شهروندان درکاهش آلودگی هواست، اما فراهم نبودن تمام زیرساخت ها برای استفاده صددرصدی از حمل و نقل عمومی استقبال شهروندان جهت استفاده از این ناوگان را کم کرده است. از مدهای حمل و نقلی در کشور می توان مترو را به عنوان با اهمیت ترین مد حمل و نقلی دانست که تأثیر به سزایی در کاهش آلودگی هوا دارد. پس همت مسئولان را می طلبد که در امتداد تامین ناوگان ریلی داخل شهری تلاش نموده و در این خصوص گام بردارند.

تامین ناوگان حمل و نقل ریلی درون شهری

احداث و بهره برداری تنها ۴۰۰ کیلومتر از ۹۲۰ خط مصوب قطار شهری در ۹ کلانشهر کشور طی سه دهه
معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در تشریح تامین ناوگان ریلی داخل شهری در کشور به ایسنا می گوید: از مجموع بیش از ۹۲۰ کیلومتر خط مصوب قطار شهری در ۹ کلانشهر کشور از اوایل دهه هفتاد تاکنون، تنها حدود ۴۰۰ کیلومتر راه اندازی و به مرحله بهره برداری رسیده است؛ اما به علت عدم پیش بینی و یا عدم اجرای قراردادهای تامین ناوگان برای این خطوط، عملاً حدود دو میلیون سفر روزانه توسط کمتر از ۱۹۰۰ دستگاه واگن مترو در عبور از حدود ۲۵۰ ایستگاه محقق می شود که معادل ۳.۵ درصد سهم از کل سهم حمل و نقل شهری کشور است. این نرخ تنها با افزایش تعداد ناوگان و نیز تکمیل نقصها زیرساختی همین خطوط تحت بهره برداری، به آسانی می تواند به حدود ۷ درصد افزایش یابد که از نتایج مثبت آن کاهش زمان انتظار ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ای در بعضی خطوط به حدود ۳ تا ۴ دقیقه خواهد بود.



فعال کردن قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن برای متروی تهران طی دو سال اخیر
انوشه ادامه می دهد: طی همین دو سال اخیر اقدامات مؤثری در این حوزه انجام دادیم که با اهمیت ترین آن فعال کردن قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن برای متروی تهران است که از سال ۱۳۹۷ منعقد شده بود. امروز با شروع فاز طراحی این قرارداد، عملاً منتظر دریافت نخستین رام قطار تا پایان دولت سیزدهم هستیم. همین طور به حمدالله، با ظرفیت سازی حدود ۱.۵ میلیارد دلاری از محل فاینانس خارجی، علاوه بر افزایش حجم قرارداد فوق از ۶۳۰ به ۷۹۱ دستگاه، مقدمات انعقاد قراردادهایی برای تامین ۹۷۹دستگاه واگن دیگر را نیز مهیا کرده ایم. همین طور علاوه بر آن، قرارداد ۵۰ دستگاه واگن مترو را برای شهر قم منعقد و ابلاغ کردیم که با اتمام قریب الوقوع طراحی آن، در انتظار تحویل نخستین سری قطارهای آن در آغاز سال آتی خواهیم بود تا شهر قم نیز به عنوان دومین شهر در دولت سیزدهم و هفتمین شهر در مجموع وارد باشگاه بهره برداران خطوط مترویی در کشور شود و در ادامه نیز بدنبال حفظ این توازن خواهیم بود.
مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور نیز در تشریح دستاوردهای دولت سیزدهم در بخش حمل و نقل در گفت و گو با ایسنا، می گوید: با راهبری وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور موضوع واگذاری ناوگان حمل و نقل عمومی در هفته دولت به شهرداری ها محقق شد و سهمیه اتوبوس های شهرداری های کشور در این ایام واگذار شد.
وی می افزاید: سهمیه ون به شهرداری ها در روزهای هفته دولت انجام شد و در بخش تاکسیرانی نیز خوشبختانه هدف گذاری که برای سال جاری انجام شده بود حدود ۱۰ هزار دستگاه خودرو بود که تا حالا ۶۰۰۰ دستگاه تحقق پیدا کرده است و در هفته دولت امسال ۶هزارمین دستگاه تاکسی امسال تحویل متقاضیان شد. بدین سان می توان گفت امسال؛ سالی بوده که دولت توجه ویژه ای به ناوگان حمل و نقل عمومی داشته و امیدواریم در ادامه نیز بتوانیم این روند را به پیش ببریم و خدمات مناسبی به شهروندان ارائه نماییم.


سید سجاد انوشه، معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور نیز در ادامه در تشریح روند نوسازی ناوگان اتوبسرانی شهرهای کشور اظهار می کند: ۴۸۰۰ دستگاه اتوبوس برای ساخت قراردادش با خودروسازهای داخلی منعقد شده است. ۷۵ تا ۸۰ درصد هزینه ساخت این اتوبوس ها به عنوان سهم دولت پرداخت می شود و از پایان سال قبل تا امروز ۱۳۰۰ دستگاه اتوبوس نیز تحویل شهرداری های کشور شده و این مسیر با سرعت خوبی دنبال می شود؛ پس امیدواریم تا آخر دوره به نقطه خوبی در ارتقای ناوگان اتوبوسرانی نائل شویم.
وی ادامه می دهد: در بخش نوسازی ناوگان اتوبوسرانی باید به این نکته توجه کرد که در سال ۱۳۹۲ که دولت قبلی کار را برعهده گرفت، ۲۰ هزار دستگاه اتوبوس در کشور داشتیم، ناوگان اتوبوسرانی ناوگان انبوه بری است که بطور معمول قشر زیادی از جامعه از آن استفاده می نمایند، در این شرایط در آخر دولت قبلی، با وجود افزایش درخواست برای حمل و نقل عمومی تعداد ناوگان با ۵۰ درصد کاهش به ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس رسیده بود به گونه ای که در بعضی شهرها یک دستگاه اتوبوس روزانه ۸۰۰ نفر مسافر را جابه جا می کرد.
معاون سازمان شهرداری های کشور در تشریح تقویت حوزه ناوگان تاکسیرانی، به ون های تاکسی اشاره کرده و اظهار می کند: در عرصه تاکسی ون ها طی ۸ تا ۱۰ سال قبل نوسازی اتفاق نیافتاده بود و ناوگان فعلی به شدت فرسوده شده بود. بر همین مبنا قرارداد ساخت ۵۰۰۰ تاکسی ون ایرانی در داخل کشور منعقد شده که ۷۰ درصد هزینه ساخت آن به عنوان سهم دولت پرداخت شده است؛ البته در یک بازه زمانی طولانی این مبلغ از طرف متقاضی بازگشت داده می شود که برای مدل بازگشت آن با بررسی همه شرایط درحال جمع بندی هستیم.



تعداد ون های تحویلی به شهرهای کشور به ۳۰۰۰ دستگاه می رسد
معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور می گوید: حدود ۱۲۰۰ دستگاه تاکسی ون تا حالا تحویل داده شده است که بعد از بکارگیری در راه راهپیمایی اربعین به متقاضیان تحویل داده شد و شاهد چهره جدیدی در شهرها بودیم، ان شاءالله در آینده با تحقق منابع ارزی نیز ۱۸۰۰ دستگاه ون جدید تحویل داده خواهد شد تا تعداد ون های تحویلی به ۳۰۰۰ دستگاه برسد.



1402/09/27
12:09:35
5.0 / 5
230
تگهای خبر: استاندارد , برنامه , برند , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر