در یك نشست مطرح شد؛
میراث معماری معاصر برای آیندگان
لذت سفر: کارشناسان معماری در نشستی پیرامون این مساله صحبت کردند که مقرر است چه چیزی از معماری معاصر را برای آیندگان به ارث بگذاریم و چه نوع معماری با چه معیاری می تواند در لیست ملی قرار گیرد.
به گزارش لذت سفر به نقل از مهر، همایش ملی میراث معماری معاصر ایران با همکاری نهادهای مختلف روز یکم آبان در مجموعه فرهنگی هنری آسمان زیر نظر فرهنگستان هنر برگزار می گردد پیرو این همایش امروز ۲۹ مهر ماه نشست خبری با حضور قلی نژاد دبیر همایش، محیط طباطبایی رییس ایکوم ایران، ناصری رییس مجموعه فرهنگی هنری آسمان و ایزدی عضو گروه تخصصی معماری و شهرسازی فرهنگستان هنر برگزار اجرا شد.
در این جلسه خبری علیرضا قلی نژاد دبیر همایش ملی میراث معماری معاصر ایران اظهار داشت: بحث معماری معاصر یک بحث جدی در فضای مهندسی معماری اقتصاد و مدیریت است چون ساخت و ساز با اهمیت ترین عرصه اقتصادی، کار و اشتغال کشور را تشکیل می دهد و یک امر فرابخشی است. معماری نیز از این مرتبه برخوردارست.
وی اظهار داشت: بحث ما در همایش درباره ی این است که معماری نیز باید در لیست میراث ملی ثبت گردد اما چطور و با چه ضوابطی. چه نوع معماری در عصر حاضر می تواند برای آیندگان ما به عنوان میراث معرفی شود و چگونه می توان از آثار کم سن و سال حفاظت کرد یا آنرا به ثبت رساند.
قلی نژاد پیربازاری اظهار داشت: از دهه ۵۰ تعدادی از بناهای معاصر در لیست میراث ملی ثبت شده اند مانند برج آزادی. این اتفاق در همین امروز هم افتاده است و قسمتی از بناها در لیست آماده ثبت هستند و تعدادی از آنها ثبت شده اند. از آرامگاه ها گرفته تا بناهای بزرگ مقیاس.
وی بیان کرد: از طرف دیگر بسیاری از این موارد مورد وفاق جامعه تخصصی نیست وقتی اثر تاریخی را ثبت می نماییم کیفیتی برای آن مترتب می دانیم ولی در عرصه معماری معاصر ایران طور نیست مدتهاست جلسه مختلفی دراین زمینه داشتیم که معماری معاصر باید چه کیفیتی داشته باشد و چطور باید باشد تا بتوان آنها را ثبت نمود. جلساتی با مجموعه معماری شهرسازی فرهنگستان هنر و وزارت میراث فرهنگی داشتیم و قرار شد همایشی برگزار و راهبردهایی مشخص شود که از یک سو بدانیم معماری معاصر چه فضایی داشته باشد و از طرفی چطور وزارت میراث فرهنگی به ثبت توجه کند.
قلی نژاد بیان کرد: هدف ما از برگزاری همایش ملی میراث معاصر تهران ایجاد گفتمان و فتح بابی درباره ی ثبت آثار با معمای معاصر نیز هست. بنا بر این برنامه در دو بخش تخصصی و عمومی انجام می شود. بامداد به سخنرانی های تخصصی می پردازیم و پس از ظهر کمیته های علمی و پنل خواهیم داشت.
معیاری برای ثبت معماری معاصر نداریم
وی افزود: ما الان اگر بنایی را ثبت می نماییم می دانیم که چه چیزی ثبت خواهد شد با چه معیارهایی اما درباره ی معماری این معیارها وجود ندارد. شاید این معیارها بتواند معمارها را بر آن دارد که معماری فاخر و واجد شرایط ثبت را بسازند. شفاف سازی از این جهت اهمیت دارد که حالا تفاهم قطعی در این زمینه وجود ندارد.
وی در این جلسه به این مساله پرداخت که بناهایی که ثبت شده اند آیا باید از نظر معماری ثبت می شدند یا بواسطه خاطره ای که در آنها به وجود آمده یا اتفاقی که افتاده است. بدین سبب باید معیارها مشخص شود.
قلی نژاد اظهار داشت: ما بیشتر تجربه حفاظت در میراث فرهنگی داریم ولی درباره ی معماری معاصر نمی دانیم این حفاظت باید چطور باشد. باید فضای گفتگوی چند رشته ای را به وجود بیاوریم. در معماری تاریخی را وقتی بنایی را ساختند بحث مهندسی تأسیسات وجود نداشته است اما این بحث را در میراث معاصرمان داریم.
در ادامه احمد محیط طباطبایی رییس ایکوم ایران نیز اظهار داشت: این همایشی با همکاری بخش های مختلف و دستگاه های مختلفی در شرف برگزاری است ایکوم هم در این برنامه مشارکت کرد.
وی اظهار داشت: یکی از با اهمیت ترین خاصیت های معماری معاصر پاسخگویی به رفع نیازهای جدید با َضوابط امروز است. امروزه بحث تغییرات اقلیمی موزه ها بسیار اهمیت دارد موزه جدید باید نسبت به اتلاف انرژی و سایر موارد حساس باشد از طرفی این موزه در ایران ایجاد می شود و باید این ساختمان یک هویت و نشان از هویت ایرانی داشته باشد.
محیط طباطبایی با طرح این پرسش که کدام اثر معاصر به عنوان میراث آیندگان می تواند معرفی شود اشاره کرد: ساخت و سازهایی که در منطقه ۲۲ شهر تهران انجام شده را ببینید. در اینجا فضا برای خلق معماری مناسب وجود داشت. اما ببینید چه اتفاقی افتاده است.
سعید ایزدی عضو گروه تخصصی معماری و شهرسازی فرهنگستان هنر هم در این جلسه اظهار داشت: روند تحول و مفهوم میراث فرهنگی در ایران و جهان درحال تکامل است از سال ۱۹۳۰ به بعد تحولات در عرصه معماری رنگ دیگری به خود می گیرد و مفهوم میراث فرهنگی گسترش پیدا می کند میراث فرهنگی دیگر از کالبد به گستره هایی مثل میراث معنوی و طبیعی می رسد. امروز میراث فرهنگی فقط یک شیء تلقی نمی گردد. حتی این مفهوم از تک بناها عبور کرده و به منظر فرهنگی هم گسترش پیدا کرده است.
چه چیزی در آینده به ارث می گذاریم؟
وی در ادامه بیان کرد: بسیاری از اساتید معتقد هستند که میراث، از گذشته به ما به ارث رسیده است درحالی که میراث می تواند برای آینده نیز به ارث گذاشته شود. چه چیزی در آینده به ارث می گذاریم؟ چه آثار فاخر را مثل گذشتگان به وجود آورده ایم تا به آیندگان نشان دهیم؟ میراث معاصر چه خاصیت هایی باید داشته باشد که آنرا به عنوان میراث بشناسیم؟
ایزدی اظهار داشت: کدام یک از مساجدی که ساختیم جزو میراث آیندگان محسوب می شوند؟ اگر نمونه ای مثل مسجد دانشگاه تهران یا مسجد جامع شهرک غرب وجود دارد چرا درصدد تغییر یا تخریب آنها هستیم؟ در نگهداری از برج آزادی چقدر کم کاری کردیم؟ باید نمونه های کوچک از معماری خوب معاصر را معرفی نمود. چون ما به ندرت در حوزه میراث معاصر، آثار فاخر داریم.
وی با تأکید بر این که ثبت میراث به مفهوم یک ارزش در جامعه به درستی درک نشده و مطالبه هم نمی شود اظهار داشت: ترویج این ارزش و مفهوم در نزد جامعه باید صورت گیرد. تا جایی که می توانیم باید مردم را درباره ی میراث معاصر حساس نماییم. مثل همان زمان که در دهه ۹۰ شاهد خروج آثار ثبتی توسط دیوان عدالت اداری بودیم اما با برگزاری جلسات مختلف اعلام کردیم که چیزی مثل مصوبات شهرسازی حافظ حقوق مردم است اگر اثری ثبت ملی شود به مثابه حقوق عامه است بنا بر این از آن به بعد دیوان عدالت اداری پشتیبان ثبت و شورای عالی معماری و شهرسازی شد.
وی اظهار داشت: بازار املاک و مستغلات به اندازه ای قدرتمند است که همه چیز را می خرد از معماران گرفته تا هر چیز دیگر. هر چند در دنیا هم اینطور است اما در ایران قابل کنترل نیست. البته که آگاهی رسانی در این خصوص هم کم است و خیلی از مدیران از آگاهی لازم برخوردار نیستند تا مانع ساخت و سازهای نامناسب شوند. همین طور حرفه مندان معماری باید دانش لازم را کسب کنند.
ساخت پل عابر پیاده جلوی در مسجد الجواد میدان هفتم تیر
مسعود ناصری رییس مجموعه فرهنگی هنری آسمان در این برنامه اظهار داشت: مسجد الجواد میدان هفتم تیر نمونه ای از مساجد خوب تولید شده در دوره معاصر بود الان ببینید که پل عابر پیاده را در حلق آن به وجود آورده اند شاید بدین سبب که مردم جلوی مسجد مردم از پله پایین بیایید ولی اینها توجیه خوبی نبوده است.
وی اضافه کرد: چالش معماری معاصر این است که ذی نفعان زنده هستند وقتی درباره ی معماری اصفهان یا شیراز حرف زده می شود ذی نفعان دیگر نیستند بلکه حالا میراث داران آنها هستند که باید این معماری را قدر بدانند.
منبع: enjoytrip.ir
از این مطلب لذت سفر خوشتان آمد؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان لذت سفر در مورد این مطلب