مشق تاریخ در موزه هنرهای معاصر اصفهان

مشق تاریخ در موزه هنرهای معاصر اصفهان

لذت سفر: اصفهان گروه گردشگری «مشق تاریخ» در چهارمین تور گردشگری خود در اصفهان، از خانه های قاجاری این شهر بازدید کرد و در یکی از مهم ترین آنها به بازدید و مطالعه روند مرمت موزه هنرهای معاصر اصفهان پرداخت.



حمیدرضا حسینی، مدیر گروه گردشگری «مشق تاریخ» دراین باره به ایسنا اظهار داشت: در این گروه که در سال ۱۳۹۶ با هدف توسعه آموزش عمومی تاریخ بوسیله سفر و کارهای گردشگری شکل گرفته است مانند سایر گروههای گردشگری بازدید از محلهای گردشگری ایران به انجام می رسد، اما باتوجه به فعالیت هایش مشق تاریخ نام دارد.

او توضیح داد: آن نوع گردشگری که در دنیا شهرت دارد گردشگری مکان محور است درحالی که گردشگری در مشق تاریخ، روایت محور است یعنی انتخاب محل ها برای بازدید برمبنای روایت صورت می گیرد.

حسینی که فعالیت حرفه ای خودرا از سال ۱۳۷۲ با نویسندگی و سردبیری برنامه های تاریخی در رادیو ایران شروع کرد و سال ها به عنوان خبرنگار و دبیر گروههای تاریخ و میراث فرهنگی مطبوعات ایران فعالیت داشته است، در تعریف گردشگری بر پایه روایت اظهار داشت: در اصفهان محلهای بسیار زیبا و مشهوری مانند میدان نقش جهان، سی وسه پل، پل خواجو، مسجد جامع عتیق، منارجنبان و بسیاری نقاطی دیگر وجود دارد که هرکدام داستانی بسیار باارزش دارند، اما اگر اصفهان مقصد سفر گروه گردشگری مشق تاریخ قرار بگیرد و باتوجه به مسئله ی روایت محور بودن، موضوع بازدید به طورمثال دوران سلجوقیان باشد در این صورت هدف از سفر به اصفهان در گروه مشق تاریخ این است که تاریخ حکومت سلجوقیان از نظر اصفهان به عنوان پایتخت این سلسله را بازخوانی کنیم؛ بدین سبب ما در این گردش به میدان نقش جهان، سی وسه پل و خیلی از بناهای شاخص دیگر نخواهیم رفت و بدنبال آثاری خواهیم بود که به دوره سلجوقی تعلق دارند.

او افزود: در سفرهای گردشگری مشق تاریخ، روایت است که به ما می گوید باید از چه نقاطی بازدید کنیم؛ بدین سبب اگر روایت مربوط به دوره صفویه باشد آثار این دوره را بازدید خواهیم کرد و در مورد سایر دوره ها نیز به همین ترتیب خواهد بود.

مدیر گروه گردشگری «مشق تاریخ» در مورد سفرهای این گروه به اصفهان اظهار داشت: تا حالا چهار تور اختصاصی و روایت محور توسط گروه گردشگری مشق تاریخ برگزارشده است؛ نخستین تور با نام شکوه سلجوقیان به بازخوانی اصفهان در این دوره پرداخته شد، سومین تور با محوریت اصفهان دوره صفویه انجام شد و سومین تور نیز جلفای زیبا نام داشت که به سبب و پیشینه حضور ارامنه در اصفهان، کیفیت فرهنگی و تمدنی که توسط آنها در اصفهان به وجود آمد و سهم آنها در توسعه فرهنگی اجتماعی و اقتصادی اصفهان پرداخته شد. تور آخر نیز که درحال برگزار است و تا روز جمعه ادامه خواهدداشت به بناهای قاجاری اصفهان اختصاص دارد که طی آن از موزه هنرهای معاصر اصفهان، تیمچه ملک، مدرسه صدر، خانه مشیرالملک انصاری، انگورستان ملک، خانه معتمدی، خانه مشروطه و همین طور تکایای قاجاری تخت فولاد اصفهان بازدید می شود.

مدیر گروه گردشگری مشق تاریخ و نویسنده کتاب های «تهران تب آلود؛ نگاهی به محلهای فراموش شده جنبش مشروطه در تهران» و «تهران؛ نگاهی به پیشینه تاریخی و سرمایه های فرهنگی-اجتماعی شهر تهران» بیان کرد: مجموعه برنامه های گردشگری مشق تاریخ، پاسخی به این خواسته است که برای ما، هر سفر بهانه ای است برای آشنایی با پاره هایی از تاریخ و هر سفر، روایتی دارد و روایتگری.

حسینی اشاره کرد: کارهای گروه گردشگری مشق تاریخ در سه بخش برگزاری برنامه های گردشگری روایت گر تاریخ، برگزاری نشست ها و دوره های آموزش تاریخ و همین طور تولید محتوا و محصولات فرهنگی در زمینه گردشگری فرهنگی جای می گیرد.



همچنین مهدی تمیزی، مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان در بازدید گروه گردشگری مشق هنر از روند مرمت این موزه، با اشاره به تخریب بیش از ۲۰ بنای تاریخی در اصفهان توسط ظل السلطان، اظهار داشت: بنای این موزه از دوره قاجار تا دوران معاصر تغییرات بسیاری کرده و کاربری های مختلفی نیز داشته است، بطوریکه تا قبل از سال ۱۳۷۲ محل استانداری اصفهان بود و در اسفندماه سال ۷۳ به عنوان موزه هنرهای معاصر اصفهان بازگشایی شد که البته این اقدام نیز به سبب عدم هماهنگی و ارتباط با کالبد بنا، اقدام صحیحی نبود.

او با اعلان اینکه گاهی در دوران پاندمی اتفاقات مهمی نیز رخ می دهد که یکی از آنها هم زمان با گسترش بیماری کرونا، در موزه هنرهای معاصر اصفهان اتفاق افتاد، اضافه کرد: باتوجه به تعطیلات گوناگون در دوران کرونا، از شهردار پیشین اصفهان درخواست کردیم تا بودجه ای برای مرمت این موزه مصوب شود؛ بدین سان حدود دو میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان مصوب و پس از ۲۷ سال مرمت موزه هنرهای معاصر اصفهان شروع شد و بااینکه این تصور وجود داشت که مرمت بنا بین ۶ تا ۸ ماه به انتها خواهد رسید، اما هرچه کار جلوتر رفت نیازِ موزه به مرمت بیشتر آشکار می شد.

تمیزی اظهار داشت: در سال ۱۳۷۳ تیرهای چوبیِ قیراندود نشده در سقف این بنا استفاده شده بود و بنا بر این در طول این مدت به سبب هجوم موریانه ها به شدت لطمه دیده اند بطوریکه اگر برای مرمت اقدام نمی شد امکان آوار شدن سقف موزه وجود داشت؛ بدین سبب آنچه در این خصوص در حال انجام می باشد جایگزینی تیرهای سقف با تیرهای روسی است که همگی پلاک بندی و برای مقابله با موریانه، گازوئیل اندود شده اند. همین طور نقب های دور حیاط در سال ۷۲ به اندازه نیم متر کارشده بودند درحالی که به دو متر ارتفاع نیاز داشت که این مساله نیز در مرمت اخیر موردتوجه قرار گرفت و انجام شد و در هر یک از آنها چاه هایی نیز با عمق بسیار زیاد حفر شد تا آب در نقب ها نمانَد و رطوبت به بنا لطمه وارد نکند؛ ضمن این که در یکی از این چاه ها یک دهنه اسب متعلق به دوران صفوی کشف شد.

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان با اعلان اینکه پیمانکار مرمت موزه هنرهای معاصر اصفهان سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان، افزود: سنگینی این بنا در بخش هایی موجب نشست آن نیز شده بود که هم اکنون تمام سقف های ضلع های غربی و شمالی، برداشته و ستون های جدید زده شده و قسمتی از سقف نیز آجرفرش شده که ادامه خواهد داشت.

او با اعلان اینکه هر آنچه از بنا خارج می شود بررسی شده و نگه داشته می شود، اشاره کرد: در ضمن این مرمت مشخص شد که زیر سقف های این بنا مزین بوده اما بطور قطع خیلی از این تزئینات در سال ۷۲ و پیش از آن از بین رفته است، درحالی که در مرمت اخیر هر آنچه به دست آمده بررسی و مطالعه و نگهداری شده است. همین طور کاری که امروز در مورد گچبری های بنا به انجام می رسد نقاشی روی گچبری نیست بلکه گچبری به مفهوم واقعیِ گچبری است چونکه هیچ زمان روی گچبری نقاشی انجام نمی شد.

تمیزی یادآوری کرد: امیدواریم این موزه به شکلی مرمت و بازسازی شود که حداقل چندده سال باقی بماند.




1401/09/11
13:44:39
5.0 / 5
409
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر