عضو پژوهشكده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی:

باید اصول میهمان بودن در کنار میهمان نوازی آموزش داده شود

باید اصول میهمان بودن در کنار میهمان نوازی آموزش داده شود

به گزارش لذت سفر، خراسان رضوی عضو پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی اظهار داشت: میهمان نوازی در فرهنگ ایرانی اسلامی بسیار مورد تاکید قرار گرفته است، اما باید به همان اندازه که اصول مهان نوازی به میزبان آموزش داده می شود، اصول میهمان بودن نیز باید به افراد آموزش داده شود.



رضا رضوانی در گفت و گو با ایسنا درباب فرهنگ میزبانی اظهار داشت: در این که میزبانی مناسبی از زائر نمی گردد هیچ شکی وجود ندارد. میزبانی را می توان پذیرایی از میهمان و زائر تعریف کرد و فراهم کردن راحتی میهمان را باید در ادامه میزبانی دانست. باید اظهار داشت که در فرهنگ ایرانی و اسلامی روی این مساله بسیار تاکید شده و گفته می شود که میهمان حبیب خداست.

وی افزود: پیامبر نیز تاکید می کنند زمانی که میهمان وارد خانه می شود خداوند برکت صاحباخانه را فراهم می آورد، هرآنچه که دارید باید در اختیار میهمان قرار دهید. در پیشینه و گذشته خود نیز موضوع میهمان و غریب نوازی بسیار مورد تاکید بوده است. یکی از خاصیت های بارز فرهنگ ایرانی همین میهمان نوازی است.

رضوانی افزود: البته هم اکنون این مورد تغییر کرده است و از آنجا که تعریف سفر هم اکنون با مدلول لذت بردن همراه شده، بر همین مبنا تعدادی از خدمات فراهم گشته است. گفته می شود که گردشگری از قرن ۲۰ به بعد شکل گرفته است و این نگاه سبب شد که بنگاه های اقتصادی شکل گرفته و کسب درآمد در اولویت قرار گیرد. این نگاه اقتصادی نگاه طعمه ای را نیز ایجاد کرد و موجب شد که هدف اول کسب درآمد باشد.

وی اظهار داشت: در نتیجه این موارد موجب شد که نگاه اقتصادی پررنگ تر شود و موارد دیگر معنای خودرا از دست بدهند. در مشهد نیز که شهری زیارتی است، ورود حجم زیادی از مسافر به یک مقصد مشکلاتی را برای جامعه میزبان فراهم خواهدنمود مانند گرانی، ازدهام، ترافیک آلودگی و... اما در نهایت مردم مشهد با فشارهایی که در این عرصه تحمل می کنند معتقدند که مسافران میهمان امام رضا(ع) هستند و باید احترام آنها حفظ شود.

رضوانی تصریح کرد: این مورد نشان میدهد که مردم ما هنوز بن مایه های میزبانی را دارند اما ما به عنوان متولیان این حوزه نتوانستیم به آن شکل دهیم تا بتوانیم آنچه از آن به عنوان فرهنگ میزبانی یاد می شود، اجرا نماییم. البته باید به این مورد نیز اشاره نمود که در تعریف جهانی چیزی به نام فرهنگ میزبانی وجود ندارد.

وی اشاره کرد: در جهان اصول میهمان نوازی مطرح است و میهمان نوازی به عنوان یک رفتار حرفه ای آموزش داده می شود و با مفهوم فرهنگ میزبانی ما کاملا متفاوت می باشد، به عقیده من ما در این تعریف ها ضعفی اساسی داریم.

رضوانی افزود: بخش خدمات در گردشگری مذهبی و زیارت از جنس انسان محور است و زیر بخش های مختلفی مانند حمل و نقل، اقامت، پذیرایی و... را شامل می شود که در تمام موارد و زیرشاخه های آن باید اصول میهمان نوازی آموزش داده شود.

وی افزود: همان اندازه ای که میزبان باید برای میهمان امکانات فراهم آورد و به درستی از او پذیرایی کند، میهمان نیز وظایفی بر عهده دارد که متاسفانه در بخش های گردشگری فرهنگی به این مورد کم تر توجه شده و در آموزش ها به گونه ای ضعیف به آنها می پردازیم.



مهمانان باید به ارزش های جامعه میزبان احترام بگذارند

رضوانی عنوان کرد: میهمان نیز باید به هنجارها و ارزش های جامعه میزبان احترام بگذارد. برای مثال می توان اظهار داشت که شکل گیری گردشگری در چند سال قبل در مشهد تاثیرات منفی در شهر داشته است. ما تنها نگاه اقتصادی به این موارد داشته ایم، این که خدمات ارائه نماییم و کسب درآمد داشته باشیم، اما متاسفانه از دیگر سمت مهمانی وارد شده است که ارزش این موارد را درک نکرده و تقریباً نگاهی بالا به پایین داشته است.

وی مدعی شد: به عقیده من همان اندازه که باید اصول میهمان نوازی به میزبان آموزش داده شود، اصول میهمان بودن نیز باید آموزش داده شود. ایجاد تاسیسات گردشگری متناسب با میهمانان مانند هتل ها و... موجب شد که کفه ترازو به نفع میهمان سنگین شود و بیشترین وظیفه بر عهده میزبان بوده و میهمان وظیفه کمتری را بر گردن خود احساس می کند.

آموزش آداب معاشرت یکی از اشکالات میهمان نوازی در مشهد را حل خواهد کرد

رضوانی اظهار داشت: گردشگری یک موضوع کاملا فرابخشی است، جامعه ای که بخواهد به خوبی میزبانی کند باید خیلی از مسائلش نیز به خوبی حل شده باشد. برای مثال مشهد شهری است که از حاشیه شهر زیادی برخوردار می باشد و با این وضعیت چطور یک جامعه می تواند میزبان خوبی برای میهمانان جدیدالورود شده باشد؟ از دیگر مشکلات میهمان نوازی در مشهد می توان به این یاد شده کرد که ما نتوانسته ایم آداب معاشرت را به خوبی آموزش دهیم که بخش های مدیریت دولتی و خصوصی نیز نقش پررنگی در این عرصه ایفا می کنند. آموزش داشتن یک لبخند ساده پیش پا افتاده ترین موضوع برای میزبانی از مسافر است؛ چونکه اگر اینطور نباشد برای مسافران دافعه ایجاد می شود.

وی بیان کرد: برای مثال کشور تایلند که در بحث گردشگری ورودی یکی از کشورهای موفق است شعاری دارد با این عنوان که «به سرزمین لبخندها خوش آمدید، کسی به شما اخم نخواهد کرد مگر این که شما این کار را انجام دهید» و می بینیم که با این شعار به خوبی پیش رفته اند.

رضوانی افزود: مواردی همچون نشستن و برخاستن، تعاملات اجتماعی، حفظ حریم خصوصی و... که در جوامع مختلف نیز متفاوت می باشد، می تواند بسیار موثر باشد. ما اگر بخواهیم میزبان خوبی باشیم باید این موارد را نیز به خوبی به بخش های درگیر با گردشگری بیاموزیم.

وی افزود: همانطور که گفته شد یکی از اشکالات بخش مدیریت این حوزه است، برای مثال فردی که پرسنلی را در زمینه تاسیسات گردشگری استخدام می کند بیشتر هدف کسب درآمد دارد و به موارد دیگر توجهی ندارد.

رضوانی اظهار داشت: البته به عقیده من عزمی جدی برای مدیریت موارد گفته شده و آموزش اصول اولیه مهمانداری به خیلی از تاسیسات گردشگری وجود ندارد. البته باید اظهار داشت که در این عرصه دوره هایی برگزار می گردند که تعداد کمی از آنها موثر هستند و ما هنوز فاصله بسیاری با نقطه هدف داریم.

وی درباب مشارکت بخش دولتی در میزبانی از مسافران اظهار داشت: برای مثال بخش حمل و نقل درون شهری زیر نظر شهرداری مدیریت می شود که در سالهای گذشته مدیریت بخش تاکسیرانی به حوزه های مورد نظر ورود پیدا کرده اند و برای میزبانی شایسته برنامه ریزی کرده اند که هم اکنون یا متوقف شده اند یا موفق نبوده اند.

رضوانی عنوان کرد: البته دلیل تاثیرگذاری پایین و موفق نبودن این دوره ها می تواند حضور تعداد پایینی از افراد در آن باشد. برای مثال تعدادی از دوره های تاکسیرانی تنها برای تاکسی هایی برگزار می گردند که مخصوص گردشگران هستند و به عقیده من این دوره ها باید برای تمام فعالان این حوزه اجرا شود.

نگاه بلند مدتی در زمینه میهمان نوازی وجود ندارد

وی تصریح کرد: بخش خصوصی نیز تا امروز برمبنای مدار اقتصادی خود پیش رفته است. در بعضی از تاسیسات گردشگری که بخش خصوصی آنها را اداره می کند می توان شاهد این مساله بود که آموزش ها به خوبی ارائه شده است و آنها تعامل خوبی با مشتری خود دارند، اما بحث کسب درآمد بیشتر بخصوص در پیک حضور مسافران موجب می شود که در بخش خصوصی نیز استانداردها فراموش شده و آموزش ها نیز به کار گرفته نشود. باید اظهار داشت که در کل نگاه بلند مدتی در این عرصه وجود ندارد. همانطور که در ابتدا نیز گفته شد ما فرهنگ میهمان نوازی را داریم اما آیا آموزش های حرفه ای در این عرصه را نیز فراهم نموده ایم؟





منبع:

1401/07/12
09:42:35
5.0 / 5
371
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , برنامه , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر