چند پرسش و پیشنهاد بعد از قطع ۱۰۰ درخت در قزوین

چند پرسش و پیشنهاد بعد از قطع ۱۰۰ درخت در قزوین

به گزارش لذت سفر، به دنبال قطع بیشتر از یکصد درخت کهنسال در باغستان سنتی قزوین که در لیست آثار ملی ثبت شده است، تشکل های مردم نهاد حامی محیط زیست و میراث فرهنگی قزوین اطلاعیه ای به منظور حفظ باغستان و پیشگیری از تکرار اقدامات مشابه منتشر نمودند.


به گزارش لذت سفر به نقل از ایسنا، باغستان سنتی قزوین چند سالی است که به بهانه توسعه شهری و کاهش بارِ ترافیک مورد تعرض قرار گرفته و هر بار برای راه اندازی پل و جاده، از دل آن تعدادی درخت قربانی می شود. پل امام رضا (ع) یکی از پل هایی است که این روزها تهدید جدی برای این میراث طبیعی به شمار می آید و علیرغم این که شورایعالی شهرسازی و معماری در سال ۱۳۹۸ ادامه ساخت این پل را که از میان باغستان عبور می کند، متوقف کرده است اما همچنان شهرداری برای ادامه روند ساخت وسازِ این پل، پیگیری های لازم را انجام می دهد.
به دنبال این پیگیری ها، نیمه شب چهاردهم خرداد ماه (۱۴۰۱) گروهی از عوامل اجرایی پروژه کمربندی شهر با دستگاه ها و ادوات شهرداری به جان درختان باغستان افتادند و برخی از آنها را قطع کردند. این عملیات با دستور شبانه دادستان و اعتراض شدید استاندار قزوین متوقف گردید، اما چندی طول نکشید که باردیگر به باغستان سنتی قزوین شبیخون زدند؛ فیلمی در فضای مجازی منتشر گردید که نشان می داد نیمه شب دوازدهم شهریورماه (۱۴۰۱) عده ای مخفیانه حدود ۱۲۰ درخت کهن سال و بارور باغستان را قلع وقمع کردند. عاملان به شاهد ماجرا گفته بودند که با مجوز و از جانب شهرداری دست به این اقدام زده اند اما شهرداری قزوین اعلام نمود که این دفعه نقشی در قطع درختان باغستان نداشته است.
علیرضا خزائلی ـ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین ـ هم به ایسنا اعلام نمود که پیگیری های قضایی را شروع کرده اما هنوز نمی داند که مسببین این ماجرا چه کسانی هستند.
به دنبال این ماجراها تشکل های مردم نهاد محیط زیست و میراث فرهنگی قزوین که همیشه به وضعیت باغستان معترض هستند، اطلاعیه ای را منتشر نمودند که نسخه ای از آن هم در اختیار ایسنا قرار داده شد. در بخشی از این بیانیه خطاب به استاندار قزوین، شهردار قزوین و مدیران اداره های میراث فرهنگی و گردشگری، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، محیط زیست و سازمان آب منطقه ای استان قزوین، نمایندگان مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی و نمایندگان شورای اسلامی شهر قزوین این پرسش ها مطرح شده است:
«۱. کدام تفکر به جای روی آوردن به حمل و نقل عمومی، مدام در شهر و از دل باغستان، رینگ ماشین رو راه اندازی می کند؟
۲. کدام تفکر «بوستان باراجین» را، بدون تطابق اقلیمی که به سبک سرزمین های اروپایی بزک شده است، بر باغستانی ترجیح می دهد که بعنوان آبخوان نقش سیل بند را ایفا می کند، که ریۀ تنفسی شهر است، که حریم حفاظت شهر از گردوغبار است، که کمربند سبز شهر است، که میراث ملی است، که محل تولید است، که محل ارتزاق و اشتغال و فعالیت است، که تاریخ و هویت اجتماعی شهر و نماد هوش و تمدن مردم ایران است و به شهادت کارشناسان داخلی و خارجی، در دنیا منحصربه فرد است؟
۳. چه نگاهی باعث می شود تا بر بستر رودخانۀ تاریخی باراجین که آب آبخوان را تأمین و ۹۰۰ هکتار از باغستان را آبیاری می کند، جاده بسازیم؟
۴. چرا در این شهر، برای عبور ترافیک ملی، دل باغستان شکافته می شود و خلاف مصوبۀ صریح بالادستی، بر محور نسیم شمال ترافیک بارگذاری می شود؟
۵. چرا به مصوبۀ کنارگذر جنوبی قزوین در بیرون (جنوب) باغستان، به بهانۀ کمبود بودجۀ دولت کاملا بی اعتنایی می شود؟ درحالی که طی همین سال ها جاده های بسیاری در کشور و در استان راه اندازی شده اند؛ برای نمونه در مسافرت اخیر رئیس جمهور برای جادۀ الموت ـ تنکابن، بودجه درخواست و تأیید شده است.
۶. آیا همۀ این مسائل و بسیاری مسائل دیگر از این دست، متأثر از سوداگری و رانت خواری در حوزۀ زمین نیست؟
۷. چرا در تدوین ضوابط عرصه و حریم باغستان، باغداران و کنشگران و متخصصان حوزۀ باغستان به مشارکت گرفته نشده اند؟ بدون شک، اگر رویکرد مدیریت شهر و استان از حکمرانی به حکمروایی تغییر نکند، نه تنها باغستان، بلکه تمامی سرمایه های تاریخی، اجتماعی و زیستی این شهر نابود خواهد شد.
۸. طرح جامع اجرایی حفاظت و احیا کجاست؟ آن هم قریب به ۱۷ سال بعد از استخدام شرکت مشاور برای باغستان در شهرداری و از محل عوارض مردم شهر اعلام کنید که پس از نابودکردن بخش های نزدیک به شهر، برای باقی باغستان کدام تدبیر اندیشیده شده است؟ کدام طرح در دست انجام است؟»
در بخش دیگری از این بیانیه که در اعتراض به نحوه برخورد با باغستان سنتی قزوین است، راهکارهایی برای توقف تخریب و بازگشت به دوران رونق این باغستان پیشنهاد شده که به شرح زیر است:
«۱. به رسمیت شناختن مردم در تعیین سرنوشتشان، از استاندار قزوین تقاضا داریم به اصل گفتگو با مردم و مدیریت مشارکتی قائل باشند و حضور نمایندگان ذی نفعان خصوصی و عمومی باغستان را در شورای باغستان به رسمیت بشناسند.
۲. نقطه گذاری فیزیکی محدودۀ باغستان سنتی قزوین منطبق بر نقشۀ مصوبۀ ثبت ملی و حرایم ضروری آن.
۳. توقف طرح های توسعه که بر عرصۀ ثبتی باغستان درحال اجراست و عمدتا مطالعات محیط زیستی و اقتصادی ـ اجتماعی ندارند و در زمان شروع هم مجوزهای قانونی و معتبر را نداشته اند.
۴. توقف طرح های در دست اقدام که باعث تخریب باغستان خواهد شد و اجبار مطالعات محیط زیستی و اجتماعی، همچون طرح توسعۀ ایستگاه راه آهن در باغ های جنوبی باغستان. ذکر این نکته ضروریست که اگر مدیران نگاه پایدار در توسعۀ شهر را مدنظر قرار دهند، می توانند برای توسعۀ ایستگاه و نمونه های مشابه، به جای ورود به باغستان، از زمینهای شهری استفاده نمایند.
۵. توقف برداشت های رسمی و غیررسمی و هم دولتی و غیردولتی از حقآبۀ رودخانه های باغستان.
۶. تدوین و پیگیری برنامۀ جامع حفاظت و احیا: طبق اصل ۱۲۳ قانون اساسی و مصوبۀ مجلس در سال ۱۳۹۸ و همینطور طبق تصریح مصوبۀ شورایعالی شهرسازی و معماری در سالهای ۱۳۹۴ و ۱۳۹۸، تدوین چنین طرحی وظیفۀ سازمان های مدیریتی استان است، همچون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری. البته به علت حضور و مسؤولیت سایر سازمان ها، طبیعی است که چنین طرحی باید با دخالت و نظارت استانداری قزوین و با محوریت باغداران و متخصصان و کنشگران حوزۀ باغستان، تدوین، تأیید و اجرا شود. تمام مطالعات دو دهۀ اخیر، همچون مطالعات توسعۀ راهبرد شهری، مطالعۀ دفتر توسعۀ استراتژیک ریاست جمهوری، مصوبات فرا دستِ شورایعالی شهرسازی و معماری، مطالعۀ شورای مشورتی شمس، پژوهش های دانشگاهی و مجموعۀ مطالعات سمن های تخصصی اذعان می کنند و نشان می دهند که برای بقا و احیای باغستان کمبود راهکار وجود ندارد، بلکه یک طرح جامع اجرایی تحت مدیریتی منسجم و تکلیف به نهادهای مرتبط اجبار است. در اینجا ضمن اشاره به عبارتی که در مطالعات راهبردی توسعۀ «شارستان» آمده است، بسنده می کنیم: «به نظر می رسد برای احیای باغستان، کمبود طرح (راهکار) وجود ندارد، آنچه نیست، ارادۀ مدیریتی است.» در این حوزه پیشنهاد ما اینست که در کمیتۀ تدوین طرح حفاظت و احیای باغستان، علاوه بر نمایندگان چهار رودخانه، حداقل دو نماینده به انتخاب باغداران و سه نماینده از کنشگران حوزۀ باغستان از افراد غیر ذی نفع حضور داشته باشند.
۷. دعوت از دو نماینده از تشکل های مردم نهاد به کارگروه های تخصصی مربوطه مطابق «بند ب مادۀ پنج دستورالعمل شورای برنامه ریزی استان».
این بیانیه از جانب انجمن های توسعۀ حیات شهر، انجمن تخصصی باغستان سنتی قزوین، انجمن جنبش سبز باغستان، انجمن معماری و احیاء بافت تاریخی استان قزوین، انجمن پاسداشت از آیین ها و مشاهیر سرزمین کهن، انجمن شهروندیار کاسپین، کانون پویش توسعۀ پایدار شهر قزوین، انجمن فرهنگ قزوین (افق)، گروه رفتگران طبیعت استان قزوین، انجمن حامیان عشق به طبیعت و حیوانات غزال (حامیان عشق)، کانون طبیعت و اندیشه، انجمن اسلامی مهندسان استان قزوین و جنبش (نه) به سیگار، تهیه و انتشار یافته است.




منبع:

1401/06/20
23:20:03
5.0 / 5
129
تگهای خبر: برنامه , تاریخی , تولید , ثبت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر