معاون گردشگری مازندران:

مازندران به طرح جامع گردشگری نیاز دارد

مازندران به طرح جامع گردشگری نیاز دارد

معاون جدید گردشگری مازندران تدوین طرح جامع گردشگری استان را مهم ترین اولویت کاری اش در دوره تصدی مسئولیت اش عنوان نمود و اظهار داشت: ما هنوز در مازندران برنامه و سندی که با نگاهی یکپارچه و متوازن برای مدیریت گردشگری استان ترسیم شده باشد نداریم.


محمدعلی شفیعی که امروز دوشنبه با حکم سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران در معاونت گردشگری این اداره کل به جای مهران حسنی انتخاب شد، در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار نمود: گردشگری بویزه در استانی مانند مازندران آن قدر گسترده است که نمی توان به آن نگاه یک بعدی داشت. بنابراین اولین اولویتی که در معاونت گردشگری به دنبال آن هستم و امیدوارم که بتوانم با کمک همکاران گامی برای تحقق آن بردارم، تدوین طرح جامع گردشگری برای مازندران است.
وی اضافه کرد: ما در مازندران رخدادهای گوناگونی در ارتباط با گردشگری داریم و هر سال میلیونها مسافر به این استان سفر می کنند، اما برنامه ای که اتفاقات حوزه گردشگری را یکپارچه کند نداریم. البته سالهای زیادی است که دوستان پیگیر و درگیر تحقق چنین طرحی هستند، اما به علل مختلف همچون کمبود اعتبار به سرانجام نرسید.
معاون گردشگری مازندران تصریح کرد: نکته بسیار مهمی که در مدیریت گردشگری هر منطقه بخصوص برای مازندران باید مورد توجه قرار گیرد، تحلیل درست و کافی از دو بخش عرضه و تقاضا در گردشگری می باشد. یعنی باید تقاضا در بخش گردشگری به درستی شناسایی شود و بعد روی عرضه تمرکز کرد تا با تحلیل درست از هر دو بتوان به طرح درستی رسید.
شفیعی خاطرنشان کرد: برای قرار گرفتن روی ریل درست گردشگری باید طرحی داشته باشیم که بر مبنای تحلیل تقاضا و تحلیل عرضه تهیه شده باشد، بعد از اینکه تحلیل دقیق و علمی از هر دو بخش به دست آمد، می توانیم سراغ تجزیه و تحلیل داده ها برویم. یعنی در تجزیه و تحلیل باید تحلیل تقاضا و تحلیل عرضه کامل انجام شده باشد. ما طی سالهای اخیر عموما در بخش تحلیل عرضه بیشتر گام برداشتیم، اما در بخش تحلیل تقاضا خوب کار نکردیم.

این مسئول اظهار داشت: نکته مهم بعدی درباره طرح های جامع گردشگری این است که مقرر است تهیه آن توسط چه گروه ها یا افرادی اجرا شود. به واسطه فعالیت آکادمیک در حوزه گردشگری طی سالهای اخیر طرح جامع گردشگری استانهای زیادی را همراه با دوستان و همکارانم بررسی کردم. نکته قابل توجه این است که خروجی بیشتر از ۹۵ درصد طرح های ما کمتر از ۱۰ درصد است. یعنی با وجود هزینه هایی که برای تهیه این طرح ها شد، هیچ کمکی به گردشگری آن منطقه نکردند. طرح های زیادی درباره گردشگری وجود دارند که در نهایت کتابخانه ای شدند.
معاون گردشگری مازندران ضمن اشاره به برخی الزامات دیگر برای حرفه ای شدن گردشگری در مازندران، اظهار نمود: مسائل و عوامل گوناگونی در رونق گردشگری یک منطقه دخیل هستند. از مسائل درون سازمانی مانند تقویت ارتباط بین بخش های مختلف مانند میراث فرهنگی و گردشگری و پشتیبانی از نیروی انسانی تا عوامل برون سازمانی مانند ملموس کردن گردشگری در جامعه با اجرای طرح های اجتماعی و آموزش مفاهیم مرتبط. این حلقه ها در کنار هم زنجیره گردشگری را شکل می دهند.
شفیعی تصریح کرد: تمرکز بر همکاری با پارک علم وفناوری و شرکتهای دانش بنیان در حوزه گردشگری و شاخه های وابسته، توجه به کودکان و نقش آنها در رونق گردشگری و فرهنگسازی این حوزه، ارتباط با آموزش و پرورش برای برگزاری رویدادهایی مانند المپیاد گردشگری که چند سال پیش در بابل برگزار شد و در یک کلام ملموس کردن گردشگری می تواند مازندران را به مرور روی ریل حرفه ای گردشگری قرار دهد.
وی خاطرنشان کرد: شعار سازمان جهانی گردشگری حول همین محور انتخاب شده است. «گردشگری برای همه» دقیقا روی این مورد تاکید دارد که همه اقشار جامعه به شکلهای گوناگون بتوانند گردشگری را لمس کنند. لازمه تحقق این هدف هم تعریف درست از گردشگری و استفاده بهینه از همه ظرفیت های موجود است. امیدوارم که با کمک همکارانم در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و دوستان و همکارانی که در دانشگاه ها و مجامع علمی همراهی می کنند و بخصوص فعالان بخش خصوصی گردشگری بتوانیم گام های درستی در این راه برای مازندران برداریم.
به گزارش لذت سفر به نقل از خبرگزاری ایرنا، علی شفیعی دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد مدیریت گردشگری با گرایش بازاریابی از دانشگاه علامه طباطبایی و از اولین دانش آموختگان مقطع دکترای رشته مدیریت گردشگری در ایران است. وی از سال ۱۳۹۰ تا کنون بعنوان مدرس گروه مدیریت گردشگری دانشگاه مازندران به تدریس مباحث در رابطه با گردشگری می پردازد و از ۱۵ سال پیش تا کنون هم بعنوان کارشناس گردشگری در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران مشغول به کار است.
مهدی ایزدی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران امروز –دوشنبه- با صدور حکمی محمدعلی شفیعی را بعنوان معاون گردشگری این اداره کل انتخاب کرد.
پیش از شفیعی، مسئولیت معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران از سال ۱۳۹۳ بر عهده مهران حسنی بود.
ایزدی در حکمی دیگر هم مدیریت روابط عمومی این اداره کل را به تهمینه اسدی واگذار کرد. قبل از اسدی، محسن اکبرپور کیاسری از سال ۱۳۹۵ مسئولیت روابط عمومی این اداره کل را بر عهده داشت.

1401/03/10
09:40:11
5.0 / 5
246
تگهای خبر: آموزش , برنامه , سفر , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر