بیم ها و امیدها پیرامون مرمت هتل قدیم رامسر

بیم ها و امیدها پیرامون مرمت هتل قدیم رامسر

به گزارش لذت سفر بنیاد مستضعفان مرمت هتل قدیم تاریخی رامسر را شروع کرده است، اقدامی که کارشناسان میراث فرهنگی آنرا خبری خوش برای تاریخ این شهر عنوان می کنند، اما از سوی دیگر نسبت به ابهام پیرامون بود و نبود طرح جامع مرمت برای نجات بخشی این اثر تاریخی و صدمه های احتمالی در روند مرمت اخطار می دهند.


به گزارش لذت سفر به نقل از خبرگزاری ایرنا مرمت هتل قدیم رامسر از طرف بنیاد بااینکه خبری خوش برای رامسری ها و دوستداران میراث فرهنگی است، اما به زعم کارشناسان میراث فرهنگی لزوما این خبرِ خوش، آب خوشی نیست که با خیال آسوده و راحت از گلوی آنان پایین برود.
هتل قدیم جز اولین بناهای تاریخی کشور است که سال ۱۳۵۲ ثبت ملی شد و برمبنای قدمت و سرگذشتی که دارد می توان گفت قلب تپنده هویت و تاریخ رامسر به حساب می آید، سازه ای با معماری باشکوه در نقطه ای تماشایی از شهر که با وجود گرد کهنگی و زوالی که بر جسم و جانش نشسته همچنان به طرز دلنشینی زیبا، اثربخش و خیره کننده است.
این هتل البته نخستین سازه مدرن رامسر بوده است که از طرف آلمانی ها بنا شد، ایتالیایی ها نمای بیرونی اش را طراحی و اجرا کردند و انگلیسی ها تزیینات داخلی را انجام دادند. علاوه بر همه اینها نام این هتل با رویداد ها و تاریخ این کشور در عرصه بین المللی گره خورده است، مکانی که ۵۱ سال پیش با حضور ۱۸ کشور جهان محل انعقاد بزرگ ترین معاهده زیست محیطی دنیا، کنوانسیون تالاب رامسر بوده و رخداد های دیگری در این سطح که در این هتل برگزار شده است.
در حال حاضر این هتل همچون اماکن تاریخی رامسر است که در اختیار بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی قرار دارد. از جانب دیگر در عین حال که بنا تحت مالکیت بنیاد است، میراث فرهنگی نیز مانند دیگر بناهای تاریخی کشور، وظیفه حفاظت و نظارت بر آنرا بر عهده دارد. براساسِ همین وظایف هم بوده که این نهاد سال ۹۸ به سبب مسائل فنی و تهدید های ناشی از آن، مسافرپذیری در این فضای تاریخی را ممنوع اعلام نمود تا هتل به سمت مطالعات و تدوین طرح مرمت هدایت و از لطمه های احتمالی و غیر قابل جبران برای این اثر باارزش جلوگیری شود.
شاید بتوان گفت ممنوعیت مسافرپذیری برای این هتل تاریخی از طرف میراث فرهنگی پس از سال ها بهره کشی اقتصادی از آن بدون مرمت، این بنای شاخص را در مسیری قرار داد که مرمت و زنده سازی آن شروع شود. البته رویکرد مدیریتی جدید بنیاد برای احیای فضاهای تاریخی و موزه ای در این اقدام بی تاثیر نبود.


اقدامات غیر کارشناسی گذشته، نگرانی امروز
اما درست از زمانی که اعلان های خطر به نشانه ممنوعیت ورود به داخل هتل نصب گردید و مقدمات مرمت فراهم گردید، کارشناسانِ و دوستداران میراث فرهنگی نسبت به ابهام ها پیرامونِ بود یا نبودِ “طرح جامع مرمت” برای این هتل تاریخی هشدار دادند. درواقع آنان مدعی شدند که بنیاد بدونِ طرحی مطالعاتی که لطمه های بنا را شناسایی کرده باشد، می خواهد اقدامات را بدون آزمون و خطا پیش ببرد و از آن مهم تر طبق طرحی که باید به تایید کارشناسان میراث فرهنگی برسد، می خواهد پشت درهای بسته هتل تاریخی را مرمت کند.
درواقع به زعم این کارشناسان، نگرانی بدین سبب است که جزییات مشخصی از این که چه تیمی، چگونه و با چه ایده و طرحی می خواهد مرمت این فضای تاریخی را انجام دهد در دست نیست و همه فعالیت ها پشت درهای بسته در جریان است و هیچ چیز روشن نیست.
نگرانی این کارشناسان زمانی به اوج خود رسید که بنیاد برای شروع عملیات مرمت بدون حضور کارشناسان میراث و بدونِ نظارت آنان اشیاء و وسایل داخلی هتل را شماره گذاری و جمع آوری کرد، اقدامی که گفته می شود خلاف رویه های معمول و پذیرفته شده در مرمت آثار تاریخی بوده است.
البته شاید قدری این ذهنیت منفی نسبت به عملکرد بنیاد ریشه در دوره های مدیریتی گذشته هم دارد ؛ مثل زمانی که در مقطعی کاغذدیواری هایی با طرح « مصری » بر دیوارهای داخلی هتل قدیم نصب گردید، اقدامی که حتی اعتراض و واکنش شهروندان عادی را هم برانگیخته بود. حالا بنظر می رسد اصرار کارشناسان میراث فرهنگی معطوف به کسب اطمینان از داشتن طرح جامع مرمت و تایید آن از طرف کارشناسان خبره میراثی است تا از چنین لطمه هایی پیشگیری کند و اینطور نشود که در مقابل عمل انجام شده قرار بگیرند.


اطلاع رسانی از طرح جامع مرمت، راه اختتام دادن به نگرانی ها
در همین ارتباط یک کارشناس میراث فرهنگی در تشریح اهمیت و لزوم طرح جامع مرمت به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: محوطه ها و آثار تاریخی به سبب حساست هایی که دارند به هیچ عنوان محلِ آزمون و خطا نیستند، بنا بر این برای مرمت بناهای تاریخی، پیش از هرگونه اقدامی در درجه اول ما می بایست مستندنگاری نماییم و به استناد مطالعات اولیه، لطمه شناسی اثر تاریخی را انجام دهیم تا مشخص شود که دقیقاً مرمت چگونه و با چه محتوایی باید انجام شود؟!
این کارشناس آثار تاریخی که وجهه کارشناسی اش برای خبرنگار ایرنا شناخته شده است و خواست تا نامش در گزارش ذکر نشود، اضافه کرد: ما در زمینه مرمت آثار تاریخی تا آن زمان که اطلاعی از ایراد و نقص های یک اثر تاریخی نداریم و اطلاعات مستند و دقیقی در دسترس نیست نمی بایست هیچ نوع اقدام و دستبردی به هیچ کجای یک اثر تاریخی وارد نماییم.
وی در توضیح اهمیت مستندنگاری اظهار داشت: ممکنست به سبب نبودِ مطالعات و طرح جامع مرمت، ندانسته آسیبی به بنا وارد و عواقب آن بعد ها مشخص شود که در چنین مواردی با این میزان حساسیت قابل جبران هم نیست.
این کارشناس مرمت آثار تاریخی با اشاره به جمع آوری اشیا و تجهیزات داخل هتل قدیم بدون حضور کارشناسان میراث فرهنگی، اظهار داشت: بنای هتل قدیم همچون آثار تاریخی است که نمونه آن در کشور وجود ندارد، تزئینات داخلی و خارجی، لوازم و اشیا، کفپوش ها و موکت ها و مبلمان، تزئینات سقف و تمام اجزای معماری داخلی و خارجی همگی مختص به همین بنا با این مشخصات هستند، ضمن این که این بنا نخستین سازه مدرن در رامسر است که با کاربری هتلی تولید شده است و همگی این شاخصه ها سبب می شود حفاظت و مرمت آن هم از حساسیت بالایی برخوردار باشد.


از سوی دیگر یک مسوول در میراث فرهنگی مازندران در واکنش به نگرانی کارشناسان پیرامون ابهام در طرح مرمت هتل قدیم، ضمن وارد دانستن آن به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تا به امروز تمامی هماهنگی از طرف بنیاد مستضعفان با مقامات در وزارتخانه بصورت شفاهی بوده و طرح جامعی تدوین نشده است.
وی هم که خواست نامش در گزارش ذکر نشود، حساسیت کارشناسان و دغدغه آنان را طبیعی و به حق دانست و توضیح داد: شاید اقدامات بنیاد با تیمی کارشناسی دقیق باشد، اما تمامی فعالیت ها و اقدامات اجرائی در فضاهایی تاریخی با این میزان قدمت و حساسیت که قابلیت ثبت جهانی دارند، باید برمبنای طرح مرمت مصوبی صورت گیرد که از طرف شورای عالی میراث فرهنگی تایید شده باشد و درواقع ما برای انجام هرگونه عملیات شامل تثبیت، باز زنده سازی و عملیات ترمیمی تابع طرح مصوب مرمتی هستیم و این یک رویه جهانی است.
او نیز جا به جایی اشیا داخلی هتل بدون حضور کارشناسان میراث فرهنگی را نشانه ای از شروع عملیات اجرائی مرمت دانست و اضافه کرد: بنظر می رسد عملیات باز زنده سازی هتل قدیم فاقد طرح مرمت باشد و یا چنانچه طرحی هم از طرف بنیاد درحال تدوین است، ابهام پیرامون محتوای آن و اقدامات این نهاد پشت درهای بسته سبب شک و تردید کارشناسان شده است که می بایست برطرف شود.
این کارشناس فعال در میراث فرهنگی مازندران اظهار داشت: در چنین شرایطی بیم آن وجود دارد که لطمه هایی به بنیان و منظر اثر وارد شود، چونکه اقدامات نه برمبنای طرح مرمت بلکه برمبنای محتوا و تصمیمی است که از طرف نهادی غیر از میراث فرهنگی اتخاذ شده است.
وی اضافه کرد: در حقیقت نگرانی کارشناسان از آن جهت است که افرادی از طرف بنیاد برای مرمت انتخاب شوند که مهارت، تخصص و توانایی کافی برای اجرای مرمت هتلی با این میزان حساسیت را نداشته باشند و همین مساله نگرانی را پیرامون اینکه لطمه به منظر و بنیان این بنا وارد کند، دو چندان کرده است.
او با اعلان اینکه سازه هتل قدیم از نظر استواری بخشی سازه بسیار مستحکمی است افزود: با این وجود این نگرانی وجود دارد در چنین روند پر ابهامی ریشه های مستحکم این بنا گرفتار مشکل شود. این کارشناس در عین حال اشاره کرد: البته شاید تیم مرمتی بنیاد افرادی با تجربه و متخصص در حوزه مرمت باشند، اما به سبب اینکه طرح، محتوا و برنامه روشنی در دست نیست این نگرانی ها شکل گرفته است که مبادا صدمه ای متوجه این هتل تاریخی شود و همه ما زیر سووال برویم.


طرح مرمت در دست تهیه است
هشدار کارشناسان پیرامون نبود طرح مرمت و پیامد های ناشی از آن، همین طور جا به جایی اشیا و تزیینات داخل هتل سبب شد که سرپرست میراث فرهنگی مازندران جهت بررسی نزدیک این تحرکات و اقدامات از هتل قدیم رامسر بازدید کند.
روزی که مهدی ایزدی از این فضا بازدید کرد دیگر خبری از موکت های آبی سرمه ای پر نقش و نگار در هتل نبود، پرده ها، مبل های چرمی و آن پیانوی زیبا در گوشه سمت چپ هم جمع آوری شده بود. هتل خالی بود و تنها کاغذ دیواری ها با همان طرح های مصری واکنش بر انگیز بر دیوارها خودنمایی می کرد. البته لوستر بزرگ و معروف وسط لابی هتل که درست روبه روی ایوان شیشه ای نصب بود، همچنان در جای خود قرار داشت.
ایزدی در حاشیه این بازدید در پاسخ به پرسش های خبرنگار ایرنا در باره نگرانی های کارشناسان میراث فرهنگی اظهار داشت: هم اکنون هیچ اقدام مرمتی در این هتل تاریخی انجام نشده است و فقط اشیا جمع آوری شده است. ضمن اینکه طرح مرمتی برای نجات بخشی هتل درحال تهیه است که پس اختتام مطالعات و برای تایید به میراث فرهنگی ارسال و تمامی مراحل مرمت با نظارت شخص خودم و رئیس میراث فرهنگی شهرستان رامسر انجام می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران در واکنش به نگرانی ها و قدامات بنیاد پشت درهای بسته این هتل هم گفت: کارشناسان میراث فرهنگی مشکلی برای حضور و نظارت بر روند مرمت نخواهند داشت، اما حضور افراد عادی برای بازدید و عکس برداری ممنوعست.
وی با اشاره به اینکه هتل قدیم رامسر تنها هتل تاریخی مازندران است و به سبب قدمت و قرار گرفتن در محور باغ ۳۳ هکتاری نامزد ثبت جهانی شد، درباب کاربری آن بعد از مرمت هم توضیح داد: باتوجه به شرایط این اثر تاریخی، الویت اول ما احیا و باز زنده سازی اثر است. از طرف دیگر به اعتقاد من این فضا می تواند بعنوان موزه منطقه ای شمال کشور فعالیت کند، در عین حال با توجه به این که این هتل از ابتدا کاربری اقامتی داشته و با همین عنوان ثبت ملی شده است می توان قسمتی از آن بصورت محدود و مدیریت شده همچنان بصورت اقامتی فعالیت کند، یا این که یک طبقه به موزه اختصاص داده شود.
گذشته از قضاوت برخی کارشناسان میراث فرهنگی و میراث دوستان، بنیاد مستضعفان طی سالهای اخیر همکاریهای اثربخشی هم با میراث فرهنگی داشته است. مثال مشخص آن همکاریهای مدیر وقت هتل جدید رامسر بعد از آتش سوزی سینما و همکاری با کارشناسان میراث فرهنگی برای باز زنده سازی این اثر تاریخی بود. زمان زیادی صرف شد تا طرح جامع شامل نقشه های معماری، نقشه های بنا و مطالعات اولیه طرح مورد تایید قرار گیرد، بنایی که بطور کامل نابود شده بود در جریان یک هماهنگی کارشناسی بین بخشی در وضعیت خوبی در روند عملیات اجرائی قرار گرفت. ضمن این که مرمت کاخ مرمر و یا موزه عاج خاورمیانه نیز از دیگر اقدامات بنیاد در جهت احیای فضاهای تاریخی رامسر بوده است.


در همین ارتباط رئیس مجموعه موزه ای شهدای رامسر پیرامون اقدامات بنیاد مستضعفان همین طور در واکنش به نگرانی کارشناسان برای احیاء و مرمت هتل تاریخی رامسر به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تمامی مقاماتی که در رأس میراث فرهنگی کشور قرار دارند و همین طور شخص وزیر، از جزییات طرح مرمت هتل اطلاع دارند و این طرح در اختیارشان قرار گرفته است.
علی غلامی اضافه کرد: مجموعه سیاحتی و مراکز تفریحی بنیاد برای عملیات اجرائی و مرمت آثار تاریخی که در اختیار دارد، با مدیرانِ در رأس وزارتخانه مذاکرات لازم را صورت داده است.
او توضیح داد: بعلاوه این که هتل قدیم رامسر به سبب آن که در سطح ملی دارای اهمیت است و بحث هویتی آن مطرح است، حساسیت های خاص خودرا دارد، به همین دلیل بنیاد تصمیم گرفت که ابتدا مسوولینِ در رأس وزارتخانه را در جریان این اقدام قرار دهد و بحث و تبادل نظر های کارشناسی پیرامون طراحی ها و نقشه ها در تهران در حال انجام می باشد.
غلامی با اشاره به اینکه در آینده نزدیک تیم های مرمتی برای شروع عملیات اجرائی و شروع عملیات مرمت و احیا مشغول کار می شوند توضیح داد: توانمندی بنیاد مستضعفان در ساخت موزه های باارزش و فاخر همچون موزه سردار آسمانی، موزه هنر ایران، موزه خودرو های تاریخی ایران و به ویژه در شهرهای تاریخی نظیر یزد و اصفهان اثبات شده است، مجموعه سیاحتی و هتل های بنیاد هم اهتمام دارد با مرمت و احیاء این هتل زمینه معرفی آن برای ثبت جهانی را فرهم کند و بعنوان مجموعه ای فاخر در سطح بین المللی مطرح کند.
او با اعلان اینکه هتل قدیم رامسر محل برگزاری کنوانسیون بین المللی تالاب ها در رامسر است و ریشه درتاریخ این کشور دارد، اضافه کرد: رسالت و رویکرد بنیاد، تقویت و اعتبار بخشی به بدنه گردشگری شهر رامسر و کشور است و بنیاد مستضعفان به مردم رامسر اطمینان می دهد که این بنا بدون خدشه و لطمه روند مرمت و احیا را طی نماید.
غلامی اشاره کرد: شخص مهندس فتاح ریاست محترم بنیاد مستضعفان و دکتر قنبری مدیرعامل محترم مجموعه سیاحتی و مراکز تفریحی بنیاد بر حساسیت این بنای تاریخی و معماری ویژه آن بعنوان تنها هتل با این سبک معماری واقف هستند، بنا بر این دغدغه مردم و دوستداران میراثِ رامسر دغدغه ما نیز به شمار می آید و رامسر در آینده ای نزدیک شهر موزه ها خواهد شد.


1401/03/09
21:31:35
5.0 / 5
197
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
EnjoyTrip.ir لذت سفر
لینک دوستان لذت سفر
لذت سفر