یك كارشناس گردشگری و صنایع دستی مطرح كرد

نقش سوغات در حفظ ارزش های بومی و رونق گردشگری

نقش سوغات در حفظ ارزش های بومی و رونق گردشگری

خراسان رضوی یک کارشناس گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: سوغاتی ها و صنایع خاص بومی یک منطقه، با ایجاد یک حس خوب و تعلق خاطر در گردشگران، می توانند انگیزه آنها را برای ماندن در مقصد بالا برند و سبب رونق گردشگری شوند.



افسانه احسانی در گفتگو با ایسنا به بررسی خصوصیت های سوغات و اثرپذیری آن بر رونق گردشگری و ماندگاری توریست پرداخت و اظهار نمود: در ارتباط با برندسازی سوغات باید بگویم که برای هر توریست و مسافری همچون خود من خرید یک سوغات که در ارتباط با همان منطقه باشد و دارای رنگ، بو و جنس همان خطه و یاد آور حوزه فرهنگی خاص آن نقطه باشد از ارزش بسیار بالایی برخوردار می باشد.

وی افزود: بعدها با ورود به صنعت توریسم این نیاز را در خود و دوستانم احساس کردم که با هدف حفظ محیط زیست و منابع طبیعی با تاکید بر ظرفیت های فرهنگی وارد حوزه توان افزایی جوامع محلی شویم که در واقع بازآفرینی و واسطه سازی هنرهای سنتی و صنایع دستی آنها بخصوص مواردی که نمادهای فرهنگی داشتند، بود.

این کارشناس گردشگری بیان نمود: به تجربه برایم ثابت شده است، روستاهایی که پیشرفت چندانی نداشتند و مسیر دسترسی آنها چندان ساده نبود و دور از مرکز بودند چطور گردشگران را به واسطه دیدن سازنده عروسک های بومی یا بافته ای که در آن منطقه تولید می شد و حتی برای دیدن مراحل ساخت آن آثار، به خود جذب می کردند وآن نقطه را به یک منطقه گردشگرپذیر بخصوص گردشگری تجربه گر تبدیل می کردند. پس میتوان اظهار داشت که با اتکا به مشاهدات میدانی، سوغات تا چه میزان می تواند بر جذب توریست و ماندگاری آن اثرگذار باشد.

ایجاد انگیزه در توریست نقش بسیار مهمی در افزایش مدت زمان حضور او خواهد داشت

احسانی در مورد افزایش مدت زمان حضور توریست در منطقه به واسطه سوغات و صنایع دستی خاطرنشان کرد: با در نظرگرفتن فرایند ساخت سوغات فرهنگی و به شکلی مواجه کردن توریست با فرآیندهای جمع آوری مواد و مصالح مربوطه در همان منطقه تا تولید آن محصول و ایجاد یک برنامه ریزی صحیح در چارچوب گردشگری تجربه گرا، میتوان مدت زمان حضور توریست در منطقه را افزایش داد.

وی اظهار داشت: گردشگران می توانند از کارگاه های صنایع دستی و همچنین تولیدات سوغات بازدید کنند و بطور قطع این بازدید می تواند به آنها انگیزه دهد تا مدت زمان بیشتری را در محل حضور داشته باشند. همینطور به آنها کمک می نماید تا سفرشان روح، حس و معنای بیشتری دریافت کند و به عبارتی احساس تعلق خاطر نسبت به آن منطقه در آنها شکل گیرد.



مراکز اقامتی کمتر از محصولات بومی منطقه استفاده می کنند

این کارشناس گردشگری و صنایع دستی در مورد مزایای استفاده از سوغات و صنایع دستی بومی در مراکز اقامتی تشریح کرد: مسلما عرضه این محصولات و نمایش آنها در موزه ها، هتل ها و محل هایی که گردشگران رفت وآمد دارند می تواند بسیار موثر باشد؛ بخصوص که اگر این محصولات، کاملا بومی همان منطقه باشند.

احسانی افزود: البته امروزه با وجود این که اکقر اقامتگاه ها کوشش می کنند تا از صنایع دستی در مراکز خود استفاده کنند اما متاسفانه شاهد این امر هستیم که صنایع دستی استفاده شده در ارتباط با به آن خطه نیست.

وی افزود: همینطور چه بهتر که این محصولات در جایی استفاده و یا ارائه شود که قابلیت دید بیشتری داشته باشد. بعنوان مثال در لابی مکان های اقامتی و نقاطی که گردشگران انتظار می کشند و حتی در نزدیکی محل صرف غذا و یا در جایی که میهمانان نشسته اند و فرصت کافی برای تماشا دارند، می تواند بسیار موثر باشد.

چه شاخص هایی باید در ساخت سوغات به کار رود؟

این کارشناس صنایع دستی در مورد جایگاه صنایع دستی در سوغات تصریح کرد: اگر بخواهیم سوغات را به دو دسته خوراکی ها و مواردی که قابلیت نگهداری دارند مانند صنایع دستی و هنرهای سنتی تقسیم نماییم، باید بگویم که حتما صنایع دستی جایگاه ویژه ای در سوغات دارد.

احسانی اظهار نمود: این دو مورد مکمل هم هستند، البته در بعضی موارد هنر صنایع دستی در چارچوب غذا و خوراک هم دیده می شود. برای مثال بومیان استان فارس با ماده ای به نام قارا یا چیزی شبیه به قره قروت اشیایی چون اسب و شتر می سازند و به شکلی یک صنایع دستی خلق می کنند. این دو را نمی توان جدا ازهم دسته بندی کرد و هر دو نوع سوغات پرارزش هستند، اما بهتر این که آن سوغات همیشه دیده شود و یادآور خاطرات سفر باشد.

وی اضافه کرد: البته مقالاتی در این حوزه نوشته شده که متمرکز بر ذکر برخی شاخص ها در ساخت سوغات هستند. در این شاخص ها گفته شده است که سوغات بخصوص برای افرادی که زیاد سفر می کنند باید کوچک و قابل حمل باشد، سبک باشد، به سادگی بسته بندی شود، کاملا یادآور خطه فرهنگی و فرهنگ منطقه و در آخر دارای قیمت مناسبی باشد.

این کارشناس گردشگری در مورد جایگزینی سوغاتی های قابل حفظ و نگهداری به جای خوراکی ها، تصریح کرد: این دو را نمی توان از یکدیگر تفکیک کرد و خوراکی ها بخصوص که اگر خوراکی های بومی باشند از ارزش بالایی برخوردار می باشند و می توانند به خوبی گویای تنوع فرهنگی خاص منطقه باشند. ما هنوز به اندازه کافی روی خوراکی های محلی خود، غذاهای محلی و سوغات محلی آنطور که باید تمرکز نکرده ایم هرچند بعضی استان ها اقداماتی انجام می دهند اما با عنایت به تنوع فرهنگی که در کشور داریم هنوز جزئیات بسیاری هستند که شناسایی نشده اند و قابلیت نقد و بررسی بسیار دارند.



در تولید سوغات انواع ذائقه ها در نظر گرفته شود

احسانی در مورد تاثیرات سوغات بر رونق اقتصادی اظهار داشت: این مساله به این که چه سوغاتی مد نظر است، بستگی دارد. بعضی از سوغات های فرهنگی همچون فرش، جاجیم و بافتنی ها که تولید زمان بری دارند و دارای هزینه تولید بالا هستند قاعدتا با صنایع دستی و سوغاتی که سریعتر تولید می شوند و دارای مواد اولیه ارزان هستند، متفاوت خواهند بود. به هر حال این طیفی است که باید همه آنرا در نظر بگیریم و نباید خویش را به انواع خاصی از گردشگران محدود نماییم.

وی افزود: باید برای انواع سلیقه ها راه و چاره داشته باشیم. ما می توانیم برای بخشی که جمعیت کمتری دارند میزان تولید پایین تر داشته باشیم، اما در مجموع باید همه نوع ذائقه را در نظر بگیریم تا به مرور این ذائقه سازی شکل بگیرد. به شخصه معتقدم که آگاهی می تواند سلیقه را تغییر دهد و اگر مسیر را با آگاهی و ذائقه سازی پیش ببریم به دست آوردهای بالاتری خواهیم رسید.




1401/01/04
14:36:54
5.0 / 5
190
تگهای خبر: برنامه , برند , توریست , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر