چرخ گردشگری گیلان متوقف در پس بایدهای بر زمین مانده

چرخ گردشگری گیلان متوقف در پس بایدهای بر زمین مانده

به گزارش لذت سفر چرخ اقتصاد گردشگری گیلان بعنوان یکی از پردرآمدترین ظرفیت های استان به اعتقاد فعالان و صاحب نظران این حوزه علاوه بر ضربه 2 ساله ناشی از کرونا، بواسطه عدم تحقق بایدها و نبایدهای و همینطور حمایت های لازم از حرکت مورد انتظار باز ایستاده است.


به گزارش لذت سفر به نقل از خبرگزاری ایرنا، استان گیلان با ترکیب زیبایی های طبیعی و تاریخی یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگران در تمام فصول سال است، گردشگری بخش جدایی ناپذیر اقتصاد مردم سرزمین باران است؛ باران، شالی، تاریخ و طبیعت انگیزه سفر می آفرینند اما کرونا و محدودیت های الزامی اش ضربه ای ناخوش بر پیکره این صنعت وارد کرد بطوریکه میزان خسارت آن به گردشگری استان از شروع شیوع ویروس و تعطیلی مجموعه های گردشگری به سبب محدودیت های پروتکلهای بهداشتی، بیش از ۲ هزار و ۹۳ میلیارد تومان برآورد شده است که ۶۲۵ میلیارد و ۵۱۰ میلیون تومان آن مربوط به ۶ ماهه نخست امسال است.
اما زخم گردشگری گیلان را مسائل کهنه دیگری نیز امروز عمیق تر کرده که در صورت توجه و رفع آنها این صنعت می تواند به جایگاه واقعی اش نزدیک تر شود.
مشکلات گردشگری عدیده است
مدیرعامل جامعه هتلداران گیلان مشکلات حوزه گردشگری گیلان را عدیده توصیف کرد و اظهار داشت: تعدادی از مشکلات این حوزه مربوط به دولت، برخی اقتصادی و در رابطه با صاحبان سرمایه و بخش دیگر فرهنگی و در رابطه با فرهنگ سفر گردشگران و مردم است.
جواد عباسی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: آنچه مربوط به دولت می باشد را می توان در قوانین پراکنده ای دید که گاه با هدف پشتیبانی از تولید یا صنعت گردشگری تدوین شده است اما همدیگر را نقض می کنند و همین تناقض قوانین سبب می شود تا حقوق تولیدکنندگان و صاحبان سرمایه تامین نشود.
وی افزود: برای مثال در مبحث کرونا، مالیات، بیمه قبوض آب و برق هیچکدام از مصوبات که بتواند در عمل حمایتگر فعالان حوزه گردشگری باشد و این ورشکستگی دوران کرونا را جبران کند کارساز نبوده است.
عباسی اضافه کرد: قوانین موجود قوانینی نیست که از این صنعت حمایت کند؛ بطورمثال هنوز قانون نظام گردشگری نداریم. نظام صنفی، کشاورزی، قانون نظام مهندسی داریم اما قانون نظام گردشگری نداریم؛ گیلان در بحث آموزش گردشگری ضعیف است، طرح های توسعه ای وجود ندارد، اگر مقرر است که برای این صنعت انسان محور کاری نماییم پس نیاز است در زمینه آموزش سرمایه گذاری شود.
بهره برداری از بهترین زیرساخت ها بدون سرمایه انسانی بی فایده است
مدیرعامل جامعه هتلداران افزود: دستگاه های نظارتی در بخش اجرا اطلاعات کافی از ارتباط با قواعد عرفی گردشگری ندارند. بطور مثال حق سرویس در تمامی جهان در پایین صورت حساب ها درج می شود برای بحث راندمان، آموزش و ضمانت یا گارانتی خدمات دستگاه های نظارتی اجرائی ایراد گرفته اند که چرا حق سرویس می گیرید؟ این درحالیست که این مساله عرف گردشگریست.
عباسی بیان کرد: قواعد نظام صنفی تعزیرات حکومتی چون با قواعد این صنعت آشنایی ندارد گاه مسئله حق سرویس را از مصادیق گران فروشی محسوب می کند و این موجب می شود تعدادی از مراکز حق سرویس نگیرند و به همین خاطر از دریافت حق سرویس چشم پوشی می کنند که قسمتی از حقوق نیروی های خدماتی و پرسنل است نه حق بهره بردار را و این در آموزش نیرو ها تاثیر می گذارد چونکه حق الزامی شدن آموزش که لازمه این صنعت است از بین می رود چون قوانین پراکنده ضد تولید، این قواعد جهانی را از بین می برد.
مدیرعامل جامعه هتلداران اظهار داشت: در بخش اقتصاد که صاحبان سرمایه هستند مدیریت علمی حاکم نیست؛ یعنی به صرف داشتن صاحب سرمایه که هتل زده کارت مدیریت هم می گیرد؛ بهره بردار باید حتما مدیر معرفی نماید و این مدیر دارای گواهینامه تخصصی باشد اما اگر ۱۶ سال سابقه کار باشد صدور کارت مدیریت بلا مانع است این خود تخصصی کردن امور را نقض می کند بنا بر این بخش اعظم صاحبان سرمایه ما علاوه بر مالک، مدیر هم هستند و مالکیت با مدیریت تلفیق شده و ما شاهد مدیریت علمی نیستیم.
قانون گریزان پاتوق می کنند
عباسی به چالش های فرهنگی گردشگری استان اشاره نمود و اظهار داشت: متاسفانه گردشگران کمتر به فکر امنیت بوده و بیشتر به فکر استفاده از مراکزی هستند که نظارت کمتر دارند.
وی خانه مسافرهای را یکی از معضلات صنعت گردشگری در گیلان دانست و اظهار داشت: فلسفه وجودی خانه مسافر ارائه خدات به اقشار ضعیف تر بود، اما حالا خانه مسافر معنای دیگری یافته و به ویلاهای لوکس شیفت پیداکرده است. ویلاهای به اصطلاح لاکچری که از قیمت هتل های پنج ستاره نیز گرانتر هستند و هیچ تناسبی و قاعده استاندارد برای آن تعریف نشده است. حتی این مسئله با سیاست ارزان سازی سفر نیز منافات دارد برای اینکه مردم را به سمت قانون گریزی سوق می دهد.
مدیر جامعه هتلداران افزود: ویلاهای استیجاری نه مالیات می دهند نه تحت نظارت هستند نه نیاز است کاربری ملکشان گردشگری باشد و بطور کل از قوانین گردشگری مستثنی هستند، اما به آسانی با بخش رسمی گردشگری در رقابت هستند در رقابت هم نیستند با رانت و تبعیض مشغول به فعالیت هستند.
وی اضافه کرد: در این سه حوزه از ۲۰ سال پیش مشکل داشتیم و همچنان پا برجاست؛صنعت گردشگری چون کشاورزی حساس و حادثه خیز است و می بایست برای بیمه صاحبان این صنعت تدابیری اندیشیده می شد تا در زمان بروز حادثه ای چون کرونا چنین به ورشکستگی گرفتار نمی شد.
هتل ها، هتل آپارتمان ها، مجتمع های تفریحی- توریستی، میهمان پذیرها، بومگردی، خانه مسافرها، دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گردشگری بخش های متضرر در بحث کرونا هستند و بگفته مسئولان و دست اندر کاران امهال تسهیلات و بدهی حامل های انرژی برای تاسیسات گردشگری استان تا رونق اقتصادی باردیگر این چرخه در نظر گرفته شده بود که متاسفانه بدلیل عدم همکاری برخی بانکها و ادارات مرتبط همچون شرکت توزیع نیروی برق گیلان و شرکت آب و فاضلاب گیلان این عرصه گرفتار خسران بیشتری شد.
سردرگمی های ناتمام سرمایه گذاران
سیدرضا علوی از فعالان گردشگری گیلان نیز درباب مشکلات حوزه گردشگری گیلان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، روند تمدید پروانه های بهره برداری در سامانه جامع نظارت، آمار و اطلاعات تاسیسات گردشگری(جانا) را بسیار طولانی ذکر کرد و اظهار داشت: این روند طولانیست، بطوریکه برخی از فعالان این حوزه نتوانستند در موعد مقرر موفق به تمدید پروانه بهره برداری شوند که این امر سبب شده هزینه پرداخت به طور نرخ آزاد محاسبه شود.
وی با اعلان اینکه مشکلات مطرح شده حاصل گفت و گو با خیلی از همکاران این حوزه استخراج شده، گفت: تسهیلاتی که قرار بود در روزهای کرونا پرداخت گردد همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد و بانک ها بدون توجه به گردش مالی کارفرمایان برای پرداخت تسهیلات درخواست ضامن کارمند دارند که این مساله در حقیقت، در نظر نگرفتن شان و اعتبار سرمایه گذاران است.
فعالان گردشگری گیلان همین طور بیان کرد: باتوجه به ابلاغ جدید از طرف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دریافت کارت مدیریت برای کارفرمایان صنعت گردشگری الزامی است و برخی از کارفرمایان شرایط گرفتن این کارت همچون مدرک تحصیلی را ندارند و با وجود این که میلیاردها تومان در صنعت گردشگری سرمایه گزاری نموده اند گاهی شرایط دریافت کارت مدیریت را ندارند و می بایستی جذب مدیر داشته باشند و درباب الزام به کارفرمایان برای جذب نیروی انسانی و تقارن آن با ایام کرونا دغدغه جدی وجود دارد برای اینکه میزان تعداد نیروی در نظر گرفته شده باتوجه به بحران کرونا امکان پذیر نبود واین موضوع در بعضی مواقع منجر به فشار مضاعف و در نتیجه تصمیم به فروش مکان های گردشگری شده است.
حوزه گردشگری در کرونا حمایت نشد
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان نیز با اعلان اینکه خسارت کرونا به گردشگری استان بیش از ۲هزار و ۹۳ میلیارد تومان برآورد شده است، اظهار داشت: ۶۲۵ میلیارد و ۵۱۰ میلیون تومان از این رقم تخمین خسارت کرونا به گردشگری گیلان در شش ماهه نخست امسال است.
حمیدرضا آذرپور اضافه کرد: هتلداران، هتل آپارتمان ها، مجتمع های تفریحی توریستی، میهمان پذیر ها، بومگردی، خانه مسافر ها، مجتمع های تفریحی توریستی، دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گردشگری بخش های متضرر در بحث کرونا هستند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اشاره کرد: امهال تسهیلات و بدهی حامل های انرژی برای تاسیسات گردشگری استان تا رونق اقتصادی باردیگر این چرخه در نظر گرفته شده بود که متاسفانه بدلیل عدم همکاری برخی بانکها و ادارات مرتبط چون شرکت توزیع نیروی برق گیلان، شرکت آب و فاضلاب گیلان این عرصه گرفتار خسران بیشتری شد.
آذرپور با اعلان اینکه امهال ها بدرستی اجرا نشد بانکها زیر بارنرفتند، اقساط گرفتند و جریمه هم کردند، اضافه کرد: قرار بود این امهال اجرائی و در صورت ادامه شرایط بحرانی کرونا تمدید شود که متاسفانه انجام نشد و اداره برق و آب هم رعایت نکردند.
وی خواهان حمایت متولیان و مسئولان ارشد در زمینه گردشگری گیلان شد و درباب توسعه گردشگری دریایی نیز اظهار داشت: گردشگری دریایی نیازمند زیرساخت هایی چون اسکله، پایانه و کشتی های است است که بتواند طول و عرض کاسپین را طی نماید هم اکنون توان لجستیکی جوابگوی چنین خواسته ای نیست.
معاون گردشگری گیلان با اعلان اینکه گیلان در حوزه توسعه شاخه های گوناگون گردشگری دارای ظرفیت است، اظهار داشت: در حوزه توسعه گردشگری دریایی علاقمند و سرمایه گذار هم هست اما متاسفانه چون در زمینه سواحل چند دستگاه نظر می دهند سرمایه گذاران پایبند نمی شوند.
براساس دانش توریسم؛ گردشگری در سطح بالای اقتصادی و اجتماعی آن سبب شکوفا شدن ذوق و استعداد و ارتقای آموزش در همه زمینه ها می شود و به همین دلیل کشوری که در صنعت گردشگری فعال می شود، می تواند میلیونها توریست را به خود جلب نماید؛گردشگری در مجموع نه فقط سبب اشتغال، افزایش درآمد، صلح و آرامش می شود بلکه سطح هنر و ذوق و استعداد را ارتقا می بخشد چون گردشگران فرهنگی ثروتمند حاضرند برای آثار فرهنگی با ارزش پول خوبی بپردازند.


منبع:

1400/10/05
23:22:31
5.0 / 5
176
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر