رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی كشور:

توسعه گردشگری دریایی اقتصاد جوامع محلی ساحل نشین را تقویت می کند

توسعه گردشگری دریایی اقتصاد جوامع محلی ساحل نشین را تقویت می کند

رئیس دبیرخانه شورایعالی صنایع دریایی اظهار داشت: توسعه گردشگری دریایی علاوه بر عرضه تجربه متفاوت زندگی روی دریا، صنایعی مانند شناورسازی، لنج سازی و صنایع دستی دریایی را رونق می بخشد و اقتصاد جوامع محلی ساحل نشین را تقویت می کند.


به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، رونق و شکوفایی گردشگری دریایی یکی از اولویت های اعلام شده دولت و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، در سند تحول دولت هم در دو بخش به موضوع تحول دریامحور و تحول گردشگری دریایی اشاره شده است، اما توسعه گردشگری دریایی نیازمند نقشه راه و احصای محورهای اصلی همکاری در امتداد برنامه محور شدن آنست که همکاری مستمر دو بخش خصوصی و دولتی را می طلبد.
تعامل و هماهنگی سطوح مختلف دولت با اهمیت ترین رهیافت توسعه گردشگری دریایی است بطوریکه همزمان که اسناد بالادستی تدوین می شود، اقدامات عملیاتی و اجرائی با رویکرد افزایش انگیزه سرمایه گذاران بخش خصوصی تقویت و همزمان پویایی گردشگری دریایی به جریان بیافتد.
سیدعزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مسافرت به استان هرمزگان و بازدید از سواحل، جزایر و زیرساخت های گردشگری این استان، سواحل و جزایر ایران و ساکنان این مناطق را برخوردار از بستر و ظرفیت بسیار بالا برای رونق گردشگری دریایی دانست و بر ضرورت تدوین برنامه هدفمند، نقشه راه و تببین محورهای همکاری با سایر سازمان ها و بخش های خصوصی برای توسعه گردشگری دریایی در استانهای شمالی و جنوبی اصرار کرد.
در همین چارچوب با سیامک مرندی رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی درباره زیرساخت های موجود و مورد نیاز توسعه گردشگری دریایی و تاثیرات اقتصادی و اجتماعی رونق این نوع گردشگری بر جوامع محلی ساکن در سواحل و جزایر شمالی و جنوبی کشور گفت و گو کردیم.


بیش از ۵۸۰۰ کیلومتر مرز آبی داریم
مرندی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی درباره توسعه گردشگری دریایی در ایران گفت: برای توسعه گردشگری ابتدا باید ظرفیت های آن بررسی شود، در برنامه های توسعه، به دریا رسیدیم اما ایست و عقب گرد کردیم و هیچ کار ممتازی در دریا انجام ندادیم، همه کارهای ما در خشکی متمرکز شده است.
رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی اضافه کرد: بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مرز آبی در شمال و جنوب و جزایر داریم. در صورتیکه مرزهای خشکی ما حدود ۵ هزار و ۷۰۰ کیلومتر است که نشان میدهد باید سیاست های کشور دریایی تر باشد تا خشکی محور.
به رغم ظرفیت های دریایی و پهنه ساحلی در توسعه گردشگری دریایی گرفتار ضعف قوانین هستیم؛ در جنوب کشور قشم بعنوان بزرگترین جزیره و کیش از زیباترین جزایر خلیج فارس، متعلق به ایران است. جزایر سه گانه (ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک) با آن خاصیت های خاص می تواند از جاذبه های گردشگری دریایی در منطقه شوند، اما چندان توجهی به آنها نمی گردد.
توسعه گردشگری دریایی در جزایر سه گانه / راه اندازی جزایر مصنوعی
مرندی بیان کرد: باید گردشگری را در جزایر سه گانه توسعه دهیم، حتی خیلی از مردم ایران این جزایر را به خوبی نمی شناسند، وقتی جریان سرمایه گذاری و تاسیسات گردشگری در این جزایر راه اندازی شود به تبع آن توریست به آنجا تردد می کند، دیگر هیچ کشوری نمی تواند هیچ ادعای پوچی نسبت به مالکیت آنها داشته باشد.
اینکه مردم ما با اشتیاق به کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر می کنند به سبب وجود بازارهای تجاری و اقتصادی و البته ناشی از ضعف برنامه ریزی ما برای جذب و توسعه گردشگری استرئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی اشاره کرد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای توسعه گردشگری دریایی باید از جوامع محلی ساکن آنجا استفاده نماید، جزیره هرمز نمونه بارز تاثیر کارهای جامعه محلی بر رونق صنعت گردشگریست. آب درمانی از ظرفیت های نهفته در گردشگری دریایی است، اما هیچ گاه بصورت پررنگ ظرفیت های سواحل ایران برای آب درمانی را معرفی نکردیم.
مرندی به ظرفیت سواحل شمالی و جنوبی برای ایجاد جزایر مصنوعی در دریا اشاره نمود و اظهار داشت: باید از تمرکز بر ساحل به سمت فعالیت در دریا حرکت نماییم، حتی می توانیم با همان خاکی که گاها گفته می شود «برای ساخت جزایر مصنوعی به کشورهای ساحل جنوبی خلیج فارس می رود» در کنار سواحل خودمان جزایر مصنوعی بسازیم؛ البته اگر گردشگری در جزایر رونق پیدا کند شاید اصلا به جزیره مصنوعی هم نیاز نباشد.
رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی بیان کرد: باید از موقعیت چهار فصل بودن ایران بعنوان مزیت برای توسعه گردشگری استفاده گردد. کشورهای حوزه خلیج فارس بیشتر ماه های سال هوای گرم و شرجی دارند؛ شاید فقط یک یا دو ماه اقلیم و آب و هوای کمی متفاوت تری داشته باشند. این که مردم ما با اشتیاق به کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر می کنند به سبب وجود بازارهای تجاری و اقتصادی و البته ناشی از ضعف برنامه ریزی ما برای جذب و توسعه گردشگریست وگرنه این کشورها آن چنان جاذبه اعجاب انگیز گردشگری دریایی ندارند.


پشت به جنگل و رو به دریا، مبنای توسعه گردشگری دریایی
مرندی به ظرفیت چند وجهی طبیعت از کوه و جنگل تا جلگه و دریا در شمال کشور اشاره نمود و اضافه کرد: در شمال کشور در بهترین نقطه حاشیه خزر برای جلوگیری از تخریب منابع سرزمینی و ویلاسازی انبوه باید راهبرد شهامت ورود به آب مد نظر برنامه ریزان و سیاست گذاران توسعه قرار گیرد. باید توجه داشت ویلاسازی دیگر برای اغلب افراد ثروتمند هم جذاب و اغناکننده نیست، باید پشت به جنگل و رو به دریا نماییم و با راه اندازی محوطه های بندری کوچک (مارینا Marina) به سرمایه داران داخلی و خارجی اجازه داده شود شناورهای خودرا به این بنادر بیاورند.
سلیقه و ذائقه گردشگران تغییر کرده است، برخی دوست دارند زندگی روی دریا را تجربه کنند و از خشکی دور شوند. در همه این سال ها مردم عادت کردند از خانه خود در تهران به ویلا یا خانه دیگری بروند و دور هم جمع شوند، در صورتیکه با توسعه گردشگری دریایی علاوه بر تجربه متفاوت زندگی روی دریا، صنایعی مانند شناورسازی و لنج سازی و حتی صنایع دستی دریایی، رونق و رشد پیدا می کند.
رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی اضافه کرد: برای جلوگیری از دور زدن قانون و فروش غیرقانونی ملک به افراد غیر ایرانی، باید اجازه داده شود این افراد شناور کروز لوکس خودرا در مارینا بگذارند، در این حالت اولا، برای نگهداری و تعمیر آن شغل و درآمد برای جامعه محلی ایجاد می شود، ثانیا؛ بیشتر افراد در زمان افزایش گرما و رطوبت به مناطق سرسبز شمالی می آیند و اقامت موقت داشته باشند و این یعنی توسعه و رونق گردشگری.


شناور گردشگری نداریم / اقتدار دریایی یعنی عمق پیش روی همکاری اقتصادی و تجاری
مرندی اظهار داشت: اتوبوس دریایی برای جابه جایی مسافر داریم، اما شناور برای گردشگران نداریم، شناور گردشگری، گردشگران را با سرعت ایمن وسط دریا می برد و برگزارکننده تور دریایی با اجرای برنامه های تفریحی و فراغتی با عرضه خوراک سنتی و محلی و غذاهای دریایی ظرفیت های گردشگری فرهنگی و خوراک این مناطق را تبلیغ می کند که منجر به رونق اقتصادی در جوامع محلی می شود.
برای حل مسائل حوزه گردشگری به یک ساختار منسجم و متمرکز و بازبینی در ضوابط، برنامه ها و رویکرد های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بعنوان نهاد متولی صنعت گردشگری نیاز است تا آینده این صنعت را هدف گذاری کمی و کیفی کند. وی ادامه داد: توسعه گردشگری دریایی به بازارچه های صنایع دستی محلی هم رونق می دهد، همین طور صنعت و مهارت لنج سازی که از مشاغل سنتی و هنر مردمان ساحل نشین است، رونق گرفته و شکوفا می شود، این در قالب اصل حافظت و صیانت از میراث ناملموس هم قرار دارد برای اینکه باید از لنج سازی بعنوان یک هنر-مهارت سنتی حفاظت شود که از وظایف ذاتی وزارت میراث فرهنگی است.
رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی اظهار داشت: تولید یک شناور با حفظ مهارت و سنت آن متفاوت می باشد. باید با پشتیبانی از صنعت گران این هنر نسل به نسل منتقل شود تنها راه آن هم توسعه گردشگریست. باید توجه داشت برخی گردشگران علاقه دارند نحوه ساخت لنج و شناور را از نزدیک تجربه کنند.
مرندی اشاره کرد: ما فقط منتظریم افراد یا سرمایه گذاران به ایران بیایند، اما اقتدار دریایی به مفهوم عمق پیش روی در همکاری اقتصادی و تبادلات تجاری است. راه اندازی یک کارگاه لنج سازی حتی در یک کشور نزدیک مانند عمان و پیدا کردن مشتری در همان می تواند به رشد و توسعه این هنر صنعت ایرانی کمک نماید چه بسا منجر به توسعه روابط تجاری و جذب توریست شود.
رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی با اشاره به کم و کاستی های پیش روی توسعه گردشگری دریایی اظهار داشت: برای حل مسائل این حوزه به یک ساختار منسجم و متمرکز و بازبینی در ضوابط، برنامه ها و رویکرد های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بعنوان نهاد متولی صنعت گردشگری نیاز است تا آینده این صنعت را هدف گذاری کمی و کیفی کند که بطورمثال در این صنعت با جذب چند میلیون گردشگر، چند میلیارد دلار درآمد داشته باشد کاری که همه کشورهای جهان انجام می دهند.

1400/09/19
14:38:26
5.0 / 5
782
تگهای خبر: برنامه , توریست , تولید , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر