بچه های مدرسه تاریخی مارکار یزد کمک می خواهند

بچه های مدرسه تاریخی مارکار یزد کمک می خواهند

به گزارش لذت سفر یزد مدرسه تاریخی دخترانه مارکار که یادگار تاجر خیر پارسی در شهر یزد است، در بی اعتباری دستگاههای متولی برای مرمت فضای آموزشی دانش آموزان مسلمان و زرتشتی اش، بار دیگر نیازمند اهتمام خیرین شد.


«پشوتن مارکار» پرورشگاه پسرانه مارکار را در سال ۱۳۰۱ هجری شمسی به نام مادر خود بنا کرد و تصمیم گرفت یادبودی هم به نام پدر خود تاسیس کند، بنابراین سال ۱۳۰۵ پرورشگاه دختران با حضور «سرهرمزجی عدن» رئیس وقت «انجمن ایران لیگ بمبئی» افتتاح شد، مقدمات ساخت این بنا توسط «منوچهر کنتراکتر» رئیس پرورشگاه آماده شد، اما با عنایت به شرایط فرهنگی و اجتماعی آن دوره شهر یزد و پایین بودن سطح سواد بانوان در ایران، به پیشنهاد «سروش لهراسب» به جای ساخت پرورشگاه دختران، دبستان دخترانه مارکار با ظرفیت ۸۴ نفر تاسیس شد و این دبستان در سال ۱۳۰۹ با شش کلاس ابتدایی به فعالیت خود ادامه می داد.
پس از رشد و تکمیل دبستان دخترانه، شهریور ۱۳۱۲ همزمان با ساخت دبیرستان پسرانه، کلاس اول دبیرستان دخترانه مارکار هم به مجموعه افزوده شد و این دبیرستان موفق شد در خرداد سال ۱۳۱۵ برای امتحان نهایی، داوطلب سال سوم متوسطه معرفی نماید به صورتی که دبیرستان دخترانه مارکار جزو بهترین دبیرستان های دخترانه شهر به شمار می رفت.
مدرسه ای که پایه و اساس آن خیری بود و پشتوانه ای برای مردم یزد شده و حاصل آن بانوان توانمند، اثرگذار و بافرهنگ زیادی در طول این یک قرن است، امروز با وجود نیازی که به افزایش فضای مدرسه دارد همچنان در تکاپوی هزینه ای برای ارتقاست اما در بی اعتباری و بی پولی دستگاههای دولتی گویا امیدی به بهتر شدن حال آن نیست.
کمک ۱۵ میلیونی انجمن زرتشتیان تهران به مارکار
«فرحناز چهل مرد» یکی از اعضای انجمن اولیا و مربیان دبیرستان دخترانه (دوره اول) مارکار یزد در گفتگو با خبرنگار ایسنا، ضمن اشاره به اینکه این مدرسه برای مرمت و ساخت فضای آموزشی خود جهت استفاده دانش آموزان نیازمند حدود ۶۰ میلیون تومان دیگر است، می گوید: این مدرسه حدود ۲۰۰ دانش آموز دارد که فضای آموزشی مورد نیاز آن کافی نبود بنابراین از زیرزمین مدرسه که با خاک پر شده بود، استفاده کردیم.
وی با بیان اینکه انجمن زرتشتیان تهران با عنایت به تعلق این مدرسه به مارکار حمایتی ۱۵ میلیون تومانی داشت، تصریح می کند: با این کمک مالی توانستیم خاک هایزیرزمینی را تخلیه نماییم اما هنوز برای اسخت و استفاده از فضای زیرزمین نیازمند هزینه هستیم.
وی با بیان اینکه این مدرسه برد هوشمند، دوربین مداربسته و سایر ملزومات یک مدرسه عادی را ندارد، می گوید: این مدرسه دولتی متشکل از دانش اموزانی است که عموما وضع مالی متوسطی دارند و از کمترین امکاناتی برخوردار می باشند.
این فعال فرهنگی در مورد دیگر نیازهای مدرسه مارکار تصریح می کند: سیستم صوتی، سکویی برای حیاز مدرسه، کامپیوتر برای کلاس کامپیوتر، رنگ آمیزی فضای داخلی و بیرونی مدرسه هم جزو نیازهای این مدرسه است.
وی به فصل سرما اشاره می کند و می گوید: متاسفانه مدرسه سیستم گرمایشی ضعیفی دارد و در این عرصه هم نیازمند کمک هستیم.
چهل مرد با تکیه بر اینکه درنامه ای به میراث فرهنگی خواهان مصالح ساختمانی شدیم، می گوید: آجر سنتی و آجر فرشی جزو مطالبات ما جهت کمک به این مدرسه که بنایی تاریخی و ثبتی است، هنوز از جانب این دستگاه محقق نشده است.
برای مدارس ماندگار هزینه می کنیم
«سیدمصطفی فاطمی» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد با بیان اینکه اولویت های کنونی ما بناهای درحال تخریب است، اظهار می کند: البته ما در حالت بافت می توانیم هزینه نماییم اما در مورد مدارس نمی توانیم اقدام نماییم چون که متولی اصلی ما نیستیم.
وی با بیان اینکه مدارس مارکار، ایرانشهر و کیخسروی جزو مدارس ماندگار هستند، می گوید: ما در مورد چنین مدارسی، ورود می نماییم چون که در این حوزه، هرساله اعتباری را دریافت می شود که با توافق مدرسه در بخش مورد نیاز هزینه می‎کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی یزد با بیان اینکه در مورد مدرسه مارکار هم هزینه هایی شده است، می گوید: پارسال و دو سال قبل، هزینه هایی صرف کف سازی، بدنه سازی و ترمیم پشت بام شده است.
آموزش و پرورشی بدون ابلاغ بودجه و بدهکار
«هادی مطهریان» معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش ناحیه دو یزد در گفتگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه اعتبارات موجود کفاف بحث تعمیرات و نگهداری مدارس را نمی دهد، اظهار می کند: اتفاقای که در مدرسه ها شاهد آن هستیم، همگی با مشارکت مناسب مردم یزد و والدین دانش اموزان است که در حیطه‎های آموزشی، عمرانی، پرورشی و سایر حوزه هاست.
وی ضمن اشاره به وجود بیشتر از ۴۰۰ مدرسه ناحیه دو تصریح می کند: بودجه عمرانی که پوشش هزینه های جاری را هم بدهد هم اکنون، موجود نیست و حوزه فعالیت با مشارکت مردم است البته بخشی از هزینه عمرانی را اداره نوسازی مدارس باید تأمین کند که بعد از تایید طرح عمرانی مروبطه، مشارکت می کند.
این مسئول با بیان اینکه نوسازی بابت تعمیر و تجهیز مدارس دارای بودجه است، می گوید: مجوز و تغییراتی که در مدارس انجام می شود، از نظر کارشناسی با نوسازی است و اگر تغییراتی می خواهند اتفاق بیفتد باید در ابتدا بازدید کرده و طرح را تایید کنند.
وی ضمن اشاره به اینکه آموزش و پرورش اعتباری از آغاز سال جاری تابحال دریافت نکرده، می گوید: اگر آمار و ارقام را بررسی نماییم متوجه خواهیم شد که اتفاقاتی که در یزد افتاده عموما با مشارکت مردم است.
وی اضافه می کند: هنوز امسال هم اعتبارات عمرانی ابلاغ نشده تا بتوانند در مورد مدارس و فعالیتهای عمرانی هزینه کنند و هر آنچه هم تابحال هزینه شده صرفاً اموزش و پرورش را بدهکار کرده است.
این مسئول در تایید صحبت متولیان میراث فرهنگی هم می گوید: اداره کل میراث فرهنگی یزد هم کاملا درست می گوید و در مدارس ماندگار میراث هزینه هایی را صرف کف سازی و محوطه سازی کرده است از طرفی مدارس ماندگار هم تحت عنوان شهریه هزینه هایی دریافت می کنند که بخشی از آنرا می توانند صرف هزینه های عمرانی بکنند.
دبیرستان مارکار نمادی از زندگی مسالمت آمیز ادیان
البته به غیر از اینکه امروز مدرسه مارکار نیازمند دست های خیران برای بهبود شرایط خود است، جالب است بدانیم که این مدرسه خیری، هرچند بوسیله ی یک زرتشتی ساخته شد اما به علت فرهنگ مسالمت آمیز ادیان یزد امروز یکی از مدارسی است که تعداد زرتشتیان محصل در آن بسیار کمتر از سایر مسلمانان است.
با این وجود، انجمن زرتشتیان تهران بدون چشم داشتی به این مساله، برای آن هزینه کرده استکه این مقوله نشان داده است هچنان فرهنگ متقابل میان مسلمانان و زرتشتیان وجود دارد و می ‎توانیم این مدرسه را هم یکی از نمادهای زندگی مسالمت آمیز ادیان بدانیم.




منبع:

1400/08/30
11:44:00
5.0 / 5
664
تگهای خبر: آموزش , تاریخی , ثبت , ساختمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر