گزارش مركز پژوهش های مجلس:

توزیع عادلانه سفر برای دهک های متفاوت نیازمند سیاستگذاری است

توزیع عادلانه سفر برای دهک های متفاوت نیازمند سیاستگذاری است

به گزارش لذت سفر مرکز پژوهش های مجلس با بررسی وضعیت گردشگری داخلی بمنظور دستیابی به چالش های سیاستی این حوزه، در گزارشی اعلام نمود: توزیع عادلانه سفر برای گروه ها و دهک های متفاوت درآمدی نیازمند سیاست گذاری و اقدام های برنامه ای مناسب می باشد.


به گزارش لذت سفر به نقل از خبرگزاری ایرنا از مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، در گزارش معاونت مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز، آمده است: مسیر صحیح توسعه گردشگری، رونق و پایدارسازی گردشگری داخلی است برای اینکه اینگونه از گردشگری نسبت به محرک های منفی رسانه ای، مشکلات فصلی بودن تقاضا و تحولات سیاسی و اقتصادی بین المللی، وابستگی کمتری نشان میدهد و بهترین نوع توزیع و بازتولید منابع اقتصادی را ممکن می کند.
در گزارش معاونت مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز تحقیقات آمده است: متاسفانه در دهه های اخیر جهت گیری مناسبی در مورد سیاستگذاری گردشگری داخلی رخ نداده و آنچه بعنوان آمار در دسترس می باشد، متأثر از برنامه نبوده است.
این گزارش اضافه کرد: با بررسی داده های آماری موجود و در دسترس بین سالهای ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۸ مشخص شد که هر چند کمیت گردشگری داخلی بیشتر شده است اما از کیفیت آن کاسته شده است.
معاونت مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز تحقیقات با اعلان اینکه توزیع سفر میان خانوارها به شکل عادلانه ای رخ نداده است و ۳ برابر شدن سرانه سفر خانوارها بواسطه افزایش سفرها آنها رخ داده است، اشاره کرد: این شکاف رفاهی باعث شده تا خانوارهای بیشتری به فکر کاهش هزینه های سفر باشند بدین سبب اقامت در خانه اقوام و دوستان، استفاده بیشتر از وسایل حمل و نقل شخصی، کاهش هزینه های مربوط به خرید سوغاتی و عدم استفاده از تورهای گردشگری نتیجه این وضعیت است که مانع از رخداد نتایج مطلوب و مورد انتظار در زمینه گردشگری داخلی شده است.
مرکز تحقیقات با ترسیم وضعیت فعلی در گزارش خود نشان داده است که سیاست گذاری مشخصی در بخش گردشگری داخلی انجام نشده است بدین سبب تسهیل در توزیع منابع مالی در جامعه میزبان از گردشگری داخلی (که مبتنی بر الگوی اقامت در خانه دوستان و اقوام است)، افزایش کیفیت زندگی گردشگری داخلی، توزیع عادلانه سفر برای گروه ها و دهک های متفاوت درآمدی، محورهایی است که نیازمند سیاست گذاری و اقدام های برنامه ای مناسب می باشد.



منبع:

1400/08/27
14:28:19
5.0 / 5
970
تگهای خبر: آموزش , برنامه , تولید , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر