در نشست بررسی پاویون ایران در اكسپو دبی مطرح شد
فرصتی برای خروج ایران از اخبار بد
لذت سفر: «ایران در بخش خبر گوگل ترند، سومین نامی است که زیاد جست وجو شده است. در حقیقت نام کشور ما در Bad News (خبر بد) است. اکسپو طولانی ترین فرصت تبلیغاتی برای ایران است تا خلاف این تصویر را نشان دهد.»
به گزارش لذت سفر به نقل از ایسنا، در ادامه بررسی پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دبی، کارشناسان با اشاره به نقاط ضعفی که در مدیریت و محتوای ارائه شده از ایران وجود دارد، با مرور تجربه تعدادی از کشورها که بگفته آنها همانند ایران تصویر خوبی از آنها ارائه نشده است، پیشنهادهایی را برای چرخش وضعیت ضعیف ایران مطرح نمودند.
این جلسه در فضای مجازی و در بستر کلاب هاوس از طرف رسانه ها و با حضور کارشناسان گردشگری درحالی انجام شد که حسین زمانی ـ مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه ها ـ، اعضای اتاق مشترک تجاری ایران ـ امارات، طیبه محمد ـ مدیر شرکت سرو بنیاد ادبی و گروه سفیران صلح و دوستی که مجری و هماهنگ کننده بخش گردشگری پاویون ایران است ـ و علی اصغر شالبافیان ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ، نیز دعوت شده بودند که هیچ کدام حضور پیدا نکردند.
در بخش اول و دوم این جلسه که روزهای پیش در ایسنا انتشار یافت، به نقاط ضعف و کمبودهای پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دبی پرداخته شد. همین طور نحوه انتخاب و حضور مجری بخش گردشگری این پاویون نقد شد. این جلسه در ادامه، پیشنهادهایی را برای بهره بردن از پنج ماه فرصت باقی مانده اکسپو طرح و بررسی کرد.
از باغ های امارات و شگفتی پاکستان تا ایرانی که خوش آمدگو نیست
آرش نورآقایی ـ پژوهشگر و راهنمای گردشگری ـ با اشاره به اینکه اکسپو جهان کوچکی است که کشورها را در کنار هم قرار داده است تا هر یک خلاقیت های خودرا به نمایش بگذارند، درباره فرصتی که اکسپو به مدت شش ماه در اختیار ایران قرار داده است، اظهار نمود: این اتفاق ممکنست تا سال ها، بغل گوش ایران رخ ندهد. هرچند روسیه برای ۲۰۳۰ خودرا کاندیدا کرده است و ما شاید ۱۰ سال دیگر این فرصت را باردیگر داشته باشیم، ولی در ذهمن ما نمی گنجد که از حالا برای ۱۰ سال بعد برنامه ریزی نماییم، چون اساسا این طور تربیت نشده ایم و یا حتی برای پنج سال بعد که اگر اکسپو در ژاپن اجرا شود از حالا برنامه ریزی نماییم.
او با اشاره به سرگردانی بازدیدکنندگان در پاویون ایران، اظهار داشت: چاره ای سنجیده شده که از تعدادی راهنمای گردشگری استفاده گردد. برای انتخاب این افراد نیز مختصات و خاصیت هایی تعریف شده است تا حداقل یک خوش آمدگویی در پاویون ایران داشته باشیم. نخستین اصلی که ما در پاویون ایران نداریم، همین خوش آمدگویی است.
نورآقایی که تجربه حضور در اکسپو ۲۰۲۰ دبی را داشته و به بررسی و تحلیل آن با هدف تهیه گزارش و ارائه ایده به معاونت گردشگری پرداخته است، به حضور گوناگون وزارتخانه ها و گروههای مختلف در پاویون ایران اشاره نمود و اضافه کرد: در پاویون های کشورهای دیگر اصلا این طور نیست که یک استان یا منطقه آزاد بصورت مجزا حضور داشته باشد، کل کشور حضور دارد، اصلا در پاویون های کشور دیگر متوجه حضور مجزا و تفکیک شده بخش های مختلف آن کشور نمی شوید، اما نخستین ادراک از غرفه ایران این است که شرکت کنندگان از هم جدا هستند.
این راهنمای گردشگری افزود: در کل پاویون ها یک نفر را سیگار به دست ندیدم، اما در پاویون ایران کلی آدم قدم می زدند که سیگار داشتند. دو خانم آلمانی بازدیدکننده به پاویون ایران مراجعه نموده بودند، شخصی سیگار به دست به آنها گفت این جا پاویون ایران است. آن خانم عصبانی شد و گفت می دانیم این جا پاویون ایران است اما می خواهیم بدانیم چطور می شود از غرفه ها و اتاق ها بازدید نمود. این قدر غرفه های پاویون ایران گیج کننده است و پذیرش و خوش آمدگویی نداریم که این بازدیدکنندگان عصبانی شدند و پاویون ایران را ترک کردند که بعد دنبال آنها رفتم و به غرفه ایران دعوت شان کردم. همین ماجرا بود که موجب شد به این نتیجه برسیم نقش راهنما در پاویون ایران می تواند مؤثر باشد.
وی در ادامه اظهار داشت: فضای اکسپو این طور نیست که متخصص و یا ذی نفع گردشگری از پاویون استفاده نماید، ولی ما چه بخواهیم و چه نخواهیم شرکت هایی مسؤولیت فروش صنایع دستی و گردشگری و میراث فرهنگی را به عهده گرفته اند و بالاخره آنها هم قرارداد بسته اند، با این وضع، چاره را در این می بینم اتاق فکری تشکیل گردد تا استراتژی کلی ایران در اکسپو مطرح شود و همه با هدف نمایش کلیت ایران در اکسپو حضور پیدا کنند، چون الان نام ایران در خطر است.
وی ادامه داد: اگر گوگل ترند را بررسی کنید می بینید در بخش news سومین اسمی که زیاد سرچ شده «ایران» است، «بیروت» هم چهارمین اسم است. ما (ایران) و بیروت در اخبار هستیم و مسلما در Good news (خبر خوب) نیستیم و در Bad News (خبر بد) قرار داریم. اکسپو که در نزدیکی ایران برگزار شده، پنج ماه استثنائی را در اختیار ما قرار داده است، می توان یکسری فعالیت ها را انجام داد، فقط یک مطالبه ملی می خواهد. به هر حال، اکسپو طولانی ترین فرصت تبلیغاتی برای ایران است، حتی اگر پنج ماه آنرا از دست بدهیم نباید از یک ماه باقی مانده آن بگذریم.
نورآقایی به روایتی دیگر از اکسپو اشاره نمود و اظهار داشت: در پاویون ایران شاهد مکالمه وزیر گردشگری امارات با معاون گردشگری کشورمان بودم، وزیر امارات می گفت اگر همه اختلافات سیاسی را کنار بگذاریم، قصه هایی را از پدربزرگ ها و مادربزرگ های مان به یاد می آوریم که ایرانیها چگونه امارات را ساختند و ما باید ایران را ببینیم. به نظرم نمی آمد تعارفی صحبت کند. ضمن اینکه او (وزیر گردشگری امارات) به پاویون ایران آمده بود. پیش بینی شده است سه میلیون اماراتی از اکسپو بازدید نمایند. از ۲۵ میلیون بازدیدکنندهی پیش بینی شده برای اکسپو، احیانا و تخمینی ۱۰ میلیون نفر عرب حوزه خلیج فارس باشند. این ها فرصت استثنایی برای ایران است. شاید این بازدیدکنندگان، توریست بالفعل نباشند، ولی گردشگران بالقوه هستند.
او همین طور در پاسخ به برخی اظهارات که فضای اکسپو را تخصصی و خارج از جنبه های جذب توریست دانسته اند، اظهار نمود: این طور نیست که ۷۰درصد بازدیدکنندگان اکسپو متخصص باشند. آدم های عادی زیادی از همین ایران برای بازدید اکسپو مقرر است بروند. اتفاقا در بازه ای که در اکسپو دبی حضور داشتم بازدیدکننده متخصص به ندرت دیدم. شاید یک علت این باشد که پس از دو سال کرونا، این نخستین حضور جهانی است که مردم دل شان می خواهد سفری را بوسیله آن تجربه کنند و امارات هم مقصد خوبی برای این بازدیدکنندگان است. ضمن این که، تعریف این نمایشگاه عمومی است، حتما که متخصصان زیادی هم می آیند، اما این طور نیست که درصد زیادی متخصص باشند.
نورآقایی به پاویون کشورهای دیگر که از فرصت اکسپو برای تغییر تصویر رایج شده در جهان بهره برده اند، اشاره نمود و اضافه کرد: امیدوار هستم فرصتی برای طرح ایده ها برای ایران فراهم گردد، چون درک کردم در غرفه هلند یا سوئیس مفاهیم چگونه شخصی سازی شده است. دیدم که امارات یا عربستان و کویت بعنوان کشورهایی که بیابانی شناخته می شوند چگونه با بازسازی، آن تصور را خراب کرده اند. امارات در داخل و بیرون پاویون خود باغ ساخته، همین طور عربستان، باغ بسیار زیبایی را ساخته است. انگار این کشورها گوگل ترند را جست وجو کرده اند و هر آن چه مقابل شان بود، در اکسپو ضد آن عمل کرده اند. پاویون پاکستان واقعا شگفت آور بود؛ کشوری نزدیک ایران و مسلمان که وقتی پاویون آنرا ببینید همه خبرهای بد درباره آنرا فراموش می کنید، وقتی وارد می شوید با بوی گل محمدی نظرها را جلب می کند و یا با رنگی که در پاویون به وجود آورده است، آن چنان هیمالایا و گونه های جانوری خودرا به تصویر کشیده بود که از یاد بردم در پاویون پاکستان هستم.
او افزود: در پاویون چین از نقاشی بچه ها برای به تصویر کشیدن آینده بهره برده اند، واقعا تعجب کردم، این همان چین است که بعنوان قدرت اقتصادی دنیا از آن یاد می شود. یا در بلژیک که به خاطر بهترین شکلات و برندهای دیگر مشهور است، اما از کارتون «تَن تَن» که خالق آنست، برای تولید محتوا بهره برده است. اکسپو برای ما درس است.
او با تاکید بر اینکه اکسپو فرصتی برای تصویرسازی است، افزود: اساسا آن چه ایران به آن فکر نکرده شعار اکسپو است؛ پیوند افکار برای ارائه راهکارهای جهانی. ما آن قدر درگیر مشکلات درونی خودمان هستیم که اصلا در طوفان فکری جهان نقشی بپذیرفته ایم و صندلی فکری که به ایران اختصاص داده شده، خالی است. بعد در کشورمان شعار می دهیم جوان های خلاق و خوش فکر داریم.
نورآقایی افزود: یکی از اهداف اکسپو ارائه راهکارهای جهانی است، بیشتر پاویون هایی که در دبی دیدم به اهداف توسعه هزاره سازمان ملل فکر کرده اند و دست کم نیم نگاهی داشته اند، ولی در پاویون ایران چنین خط فکری را مشاهده نمی کنید، آن جا هم از دنیا دور هستیم.
محمود بنکدارنیا ـ عضو جامعه تورگردانان ایران ـ با این جمله که اکسپو یک فرصت است که بیشتر نصیب دیگران شده، درباره اقداماتی که تورگردان ها برای بهره بردن از این رویداد برنامه ریزی کرده اند، اظهار داشت: با همه نقاط ضعف و بی توجهی هایی که به بخش خصوصی گردشگری شده است، ما در اکسپو B2B هایی را برگزار می نماییم، اما در غرفه کشورهای دیگر و نه در پاویون ایران. به خاطر اینکه جایگاهی برای تورگردان ها درنظر گرفته نشده است. پارلمان بخش خصوصی در اتاق تجاری (یکی از هماهنگ کننده ها و مجریان پاویون ایران در اکسپو دبی) از دو سال پیش در جریان برنامه های ایران بود، ولی به هیچ وجه بخش خصوصی (گردشگری) را بازی نداد.
مرتضی شیخ زاده ـ سخنگوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ـ که از اکسپو بازدید داشته است نیز با اشاره به ضعف تولید محتوا در پاویون ایران، اظهار داشت: در زمینه محتوا به شدت نیاز به فکر جدید داریم. باید تابعی از اتفاقات بزرگی باشیم که در اکسپو رخ می دهد. پارلمان بخش خصوصی باید مطالبه گر باشد و نماینده درستی داشته باشد. در پاویون ایران واقعا فضا وجود دارد، اما برداشت این است که مطالبه ای وجود نداشت و حس این طور بود که کسی برای انجام کار نیامده است.
اثرات نگاه تند و تیز فرهنگی به اکسپو
محمدابراهیم لاریجانی ـ کارشناس و مدیر سابق بازاریابی و تبلیغات گردشگری ـ نیز با این سفارش که باید قدری بیشتر اکسپو را مطالعه نماییم و بشناسیم، اظهار داشت: نگاه تند و تیز فرهنگی به اکسپو داریم و در اکسپو هم ظاهر و ویترین فرهنگ است، چون دریچه خوبی برای جذب است، ولی پشت این ظاهر فرهنگی کشورها دنبال اقتصاد و تجارت هستند، برای همین از ۲۰۱۴ متر غرفه ایران حدود ۷۰ - ۸۰ متر فرهنگی است و بقیه فضا به امور اقتصادی اختصاص داده شده است. در پاویون سایر کشورها هم اینگونه است.
وی ادامه داد: نگاه صرف فرهنگی به اکسپو این طور می شود که تورگردان های ایرانی دیدارهای شان را در پاویون های کشورهای دیگر برگزار می کنند و یا بخش خصوصی اصلا دعوت نمی گردد. نگاه صرف فرهنگی به اکسپو یعنی اینکه معاونت گردشگری تقویمی برای گروههای موسیقی استانها تنظیم می کند و آن گروه ها را به اکسپو می فرستد تا موسیقی اجرا کنند. البته که این کار واجب و لازم است، اما نه اینکه از بین همه ظرفیت استانها فقط گروههای موسیقی را لیست نماییم، باید هیأت های گردشگری را هم بفرستیم، چون اکسپو یک فرصت سرمایه گذاری است. اصلا چرا مدیران مناطق آزاد باید به اکسپو بروند، سرمایه گذاران باید اعزام شوند.
او افزود: خوب است صنایع دستی، هنر، فرهنگ و موسیقی را برای اکسپو هماهنگ نماییم، ولی پشت این ویترین و ظاهر جذاب، باید به جنبه های اقتصادی و تجاری هم دقت کنیم، این همان مفهوم اکسپو است که درک نشده است. امیدواریم از این فرصت در پنج ماه باقی مانده بهره بیشتری ببریم.
اکسپو را با نمایشگاه بین المللی که آش می فروشیم اشتباه نگیریم
نفیسه مشعوف ـ برگزارکننده نمایشگاه های گردشگری ـ نیز اظهار داشت: اکسپو رویدادی اقتصادیست و فقط رویکرد فرهنگی ندارد، از فرهنگ استفاده می نمایند تا به بازدیدکننده نشان دهند وارد چه کشوری شده اند. ایران در ذهنش این است که مثل نمایشگاه بین المللی بودجه را باید به گونه ای خرج کند، استانها را دعوت کند، رستوران راه بیاندازد، آش درست کند. اکسپو این طور نیست، برای معرفی صنعت و تجارت کشورها راه اندازی می شود که با بروشور هم خودرا معرفی نمی کنند.
ایران هشتمین پاویون برتر اکسپو نیست
مهران ابراهیمیان ـ مسؤول روابط عمومی اتاق مشترک تجاری ایران ـ امارات ـ درباره انتخاب ایران از طرف مجله معماری Architectural Design بعنوان یکی از هشت پاویون برتر اکسپو ۲۰۲۰ دبی باتوجه به مطالبی که اتاق تجاری در این زمینه منتشر نموده است، توضیح داد: این فقط یک پیشنهاد بوده و زمانی که اعضای آن مجله پاویون ها را بازدید می کردند، پاویون ایران هنوز تکمیل نشده بود. بررسی پاویون ها از ماه نوامبر آغاز می شود.
اکسپو که بعد از المپیک و جام جهانی فوتبال، از بزرگ ترین رویدادهای جهان شناخته می شود، قرار بود سال ۲۰۲۰ در دبی برگزار شود، اما کرونا آنرا تا یک سال به عقب انداخت. شروع این رویداد اول اکتبر ۲۰۲۱ بود که تا ۳۱ مارس ۲۰۲۲ برابر با نهم فروردین ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت؛ اکسپویی که بواسطه مشارکت اسرائیل، تحریم اکسپو دبی از طرف پارلمان اروپا به سبب آن چه "نقض حقوق بشر در امارات" عنوان نمود و البته حضور محمود احمدی نژاد در این اواخر، کم حاشیه نبوده است.
اکسپو دبی با این حواشی تا کنون موفق شده بیش از ۸۰۰ هزار بلیت بازدید بفروشد و انتظار دارد با دعوت از چهره ها و هنرمندان شاخص جهانی حدود ۲۵ میلیون بازدیدکننده را با وجود کرونا جذب نماید.
شعار امسال اکسپو، «پیوند ذهن ها، خلق آینده» است. ایران هم با روایتی از شهرزاد قصه گو و با شعار «ایران؛ تمدن کهن و استوار تنوع اقوام و میزبان ملت ها» در پاویونی به وسعت ۲۰۱۴ متر حاضر شده است که برای اولین بار در تاریخچه حضور ایران در اکسپوها، فضای مستقل و مشخصی را به گردشگری مختص کرده است.
منبع: enjoytrip.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب