یادداشت،

رشد فراگیر زیارت و گردشگری پایه در گرو کدام زیرساخت های فرهنگی- اجتماعی است؟

رشد فراگیر زیارت و گردشگری پایه در گرو کدام زیرساخت های فرهنگی- اجتماعی است؟

خراسان رضوی رشد فراگیر گردشگری پایه در کشور و خصوصاً شهر مشهد مستلزم گفت وگوهای مستمر و فراگیر در میان ذی نفعان چندگانه آن با پذیرش قاعده «درونی کردن هزینه» بمنظور متقاعدسازی ذی نفعان بر نظام هزینه ای - منفعتی ناشی از توسعه گردشگریست.



آرش قهرمان، عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی گردشگری پژوهشکده گردشگری، جهاددانشگاهی خراسان رضوی به بهانه روز جهانی گردشگری طی یادداشتی که در اختیار ایسنا قرار داده، آورده است: «در این نوشتار تلاش شده است به این پرسش پاسخ داده شود که در یک مقصد دارای ظرفیت های گردشگری، اگر ظرفیت ها بخواهد بستری برای رشد فراگیر در آن مقصد شود چه اقتضائات فرهنگی- اجتماعی برای نیل به آن رشد باید وجود داشته باشد؟

رشد فراگیر گردشگری پایه در کشور و خصوصاً شهر مشهد مستلزم گفتگوهای مستمر و فراگیر در میان ذی نفعان چندگانه آن با پذیرش قاعده «درونی کردن هزینه» بمنظور متقاعدسازی ذی نفعان بر نظام هزینه ای- منفعتی ناشی از توسعه گردشگریست. پیامد اصلی این گفتگوهای مستمر، دستیابی به راهبردهای همزمان و هم راستا در متن فضایی گردشگری کشور بوده و این امر مستلزم شناسایی ارزش های مشترک است.

مهمترین ارزش مشترک درشرایط فعلی کشورمان و خصوصاً مشهد «گردشگری به مثابه کریدور تولید اشتغال» است. ارزش مشترک دوم قانون گرایی و التزام به برنامه ششم توسعه و سند توسعه استان و کشوراست که در هر دو نقش گردشگری مورد توجه ویژه قرار گرفته است. ارزش سوم توسعه مناسبات میان فرهنگی ایران با جهان اسلام و تقریب مذاهب است و آخرین ارزش افزایش رضایت عمومی ناشی از رونق اقتصادی را شامل می شود.

حرکت از «مدیریت شکننده و ناسازگار» گردشگری شهری به سمت «مدیریت منسجم و یکپارچه» در گردشگری بسادگی رخ نمی دهد. قسمتی از این امر مستلزم تغییرات در ساختارهای کلان در نظام مدیریتی کشور است. پس راهبرد کوتاه مدت حرکت به سمت «مدیریت هماهنگ» درگردشگری شهری است. راهکارهای رسیدن به این راهبرد برمبنای کوشش برای رسیدن به وفاق مدیریتی است تا کشتی گردشگری پاروهای همزمان و هم جهت داشته باشد، اما برای رسیدن به این وفاق باید به متقاعدسازی ذی نفعان پرداخت که متقاعدسازی برمبنای گفت وگوهای مستمر همگانی و روشمند است. برای روشمند بودن در قدم اول شناسایی ارزش های مشترک ذی نفعان و در قدم بعدی شناسایی افرادی که طرفین بر حسن نیت و تشخیص آنها اجماع نظر داشته باشند، اهمیت دارد.

در اختتام نیز می توان گفت در وضعیت فعلی گردشگری کشور، طراحی مکانیزم های تنظیمی برای هماهنگی بخش های مختلف و تسهیل مناسبات برون سازمانی در زمینه گردشگری، لازم به نظر می رسد؛ چونکه این مکانیزم به لحاظ فرم اداری در سطح حداقلی آن ایجاد موقعیت سازمانی «مشاورگردشگری نهادهای ذی ربط» بمنظور تسهیل وفاق میان نهادی بین آن نهاد و سایر نهادهای ذی نفع است.»





منبع:

1400/07/07
22:41:51
5.0 / 5
528
تگهای خبر: برنامه , تولید , زیارت , شهر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر