معاون گردشگری:

برای ارتقای کیفیت خدمات گردشگری باید به آموزش توجه کرد

برای ارتقای کیفیت خدمات گردشگری باید به آموزش توجه کرد

به گزارش لذت سفر معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه در گذشته نظام آموزش گردشگری گرفتار شلختگی و بی نظمی بود، اظهار داشت: برای ارتقای کیفیت خدمات در این عرصه باید به آموزش توجه کرد.


به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ولی تیموری در حاشیه بازدید از برگزاری آزمون جامع دوره های کوتاه مدت گردشگری با تاکید بر اهمیت حوزه آموزش گردشگری بیان کرد: برای ارتقای کیفیت خدمات در زمینه گردشگری باید به حوزه آموزش توجه جدی شود.
او به سامان دهی نظام آموزش گردشگری کشور برمبنای تدوین نظام جامع آموزشی اشاره نمود و اضافه کرد: در گذشته نظام آموزش گردشگری گرفتار شلختگی و بی نظمی بود. در سه سال قبل تمامی تلاش مان را در امتداد هدفمند کردن حوزه آموزش به کار گرفتیم.

تدوین نظام جامع آموزشی برمبنای لطمه شناسی
تیموری با اشاره به بررسی چالش های موجود و لطمه شناسی حوزه آموزش اشاره کرد: تمام سرفصل ها و محتوای آموزشی برمبنای نیاز حوزه گردشگری کشور تعریف و استانداردسازی شد. همین طور آمایش موسسات آموزشی و عدالت آموزشی در استانها از دیگر اقدامات انجام شده است.
معاون گردشگری کشور اضافه کرد: در گذشته برمبنای مقررات، حوزه آموزش در اختیار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش های مهارتی در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود. تکالیفی را برای دو وزارتخانه برمبنای نیازهای گردشگری کشور تعیین کردیم.

تشکیل کمیسیون با وزارت علوم و تعریف سرفصل ها برمبنای نیاز
تیموری با اشاره به سند استراتژیک مصوب دولت و شکل گیری زیرساخت حقوقی در زمینه آموزش اشاره کرد: برهمین اساس وزارت کار مکلف شد که برای برگزاری دوره مهارتی برمبنای شرایط و ظوابط تخصصی که از جانب وزارت گردشگری تعیین می شود عمل کند. همین طور کمیسیون مشترک با وزارت علوم تشکیل شد و سرفصل های دروس تا مقطع دکترا برمبنای نیازهای گردشگری تعریف شد.

او در ادامه به همکاری با وزارت آموزش و پرورش اشاره نمود و اضافه کرد: در گذشته در دروس آموزشی دانش آموزان در رابطه با گردشگری هیچ محتوایی وجود نداشت. در همین راستا جلساتی با وزارت آموزش و پروش برای گنجاندن مضمون و محتواهای گردشگری در کتاب های موجود دانش اموزان و بدون اضافه شدن کتاب جدید داشتیم.

تعریف رشته های متنوع و تخصص محور
معاون گردشگری همین طور با اشاره به تخصص محور شدن حوزه گردشگری و تعریف رشته های متنوع، اظهار داشت: «سالیان سال در زمینه گردشگری راهنمایان و مدیرفنی تنها حوزه ها برای آموزش بودند. بنا بر این ابتدا سرفصل های عمومی تعیین کردیم و هرکس برمبنای علاقه اش دوره تخصصی در رشته مورد نظرش را تکمیل می کند.
وی ارزیابی سرفصل ها، شناسایی نقصها و استانداردسازی منابع را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد.

برگزاری کلاس ها در فضای مجازی
وی در ادامه با اشاره به شیوع ویروس کرونا و عدم تعطیلی کلاس ها طی این دوران، اضافه کرد: در طول این زمان به سرعت زیرساخت های مجازی آماده و کلاس ها در فضای مجازی اجرا شد. اجازه ندادیم حتی یک روز دوره های آموزشی تعطیل شود.
معاون گردشگری درباب برگزاری این آزمون اظهار داشت: باتوجه به شرایط کشور برای برگزاری آزمون جامع دوره های کوتاه مدت گردشگری از کمیته امنیت اجتماعی ستاد مقابل با کرونا مجوزهای لازم را گرفتیم و از آنجایی که سلامتی داوطلبان برای ما اهمیت بالایی دارد، آزمون را با رعایت تمامی پروتکلهای اعلام شده از طرف وزارت بهداشتی برگزار کردیم.
آزمون جامع دوره های کوتاه مدت گردشگری با گرفتن مجوزهای لازم از طرف ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا با حضور ۶ هزار و ۳۳ داوطلب در هفت دوره مدیریت فنی دفاتر خدمات مسافرتی، راهنمایان ایرانگردی جهانگردی، راهنمایان طبیعت گردی، راهنمایان زمین گردشگری، مدیریت عمومی تأسیسات گردشگری، کارشناس ارزیاب طرح تطبیق و مدیر فنی طرح تطبیق بطور همزمان در سراسر کشور و مناطق آزاد کیش و چابهار انجام شد.

در این آزمون تعداد شرکت کنندگان در دوره راهنمایان فرهنگی ۲ هزارو ۲۷۷ نفر، مدیریت فنی دفاتر خدمات مسافرتی یک هزارو ۶۰۶ نفر، راهنمایان طبیعت گردی یک هزار و ۲۶۲ نفر، راهنمایان زمین گردشگری ۴۹ نفر، مدیریت عمومی تأسیسات گردشگری ۴۸۸ نفر، کارشناس ارزیاب طرح تطبیق ۳۰۵ نفر و مدیر فنی طرح تطبیق ۴۸ نفر بود.



منبع:

1400/05/17
16:07:17
5.0 / 5
937
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , خدمات , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر