استون هنج از لیست میراث جهانی خارج می شود؟

استون هنج از لیست میراث جهانی خارج می شود؟

بعد از خارج شدن «لیورپول» از لیست میراث جهانی یونسکو نگرانی ها درباره احتمال قرار گرفتن «استون هنج» در لیست میراث جهانی در معرض خطر هم افزایش پیدا کرده است.


به گزارش لذت سفر به نقل از ایسنا و به نقل از گاردین، یونسکو به دولت بریتانیا اعلام نموده است که اگر پروژه ۱.۷ میلیارد پوندی ساخت جاده تونلی ادامه پیدا کند، سازه «استون هنج» را در لیست میراث تاریخی در معرض خطر قرار خواهد داد.
سازمان های مختلف معتقدند بعد از آنکه «لیورپول» بعنوان سومین مکان در حدود ۵۰ سال گذشته از لیست میراث جهانی یونسکو خارج شد، سایر مکان های بریتانیا که در لیست میراث جهانی قرار دارند بیشتر از پیش زیرذره بین یونسکو قرار خواهند گرفت.
«کریس بلندفورد»، مدیر میراث جهانی بریتانیا درباره کم بودن توجه به اهمیت مکان های لیست میرث جهانی این کشور توسط دولت انتقاد کرده است.
روسای یونسکو هم دولت بریتانیا را برای کوتاهی در وظایفشان در حفاظت از «لیورپول» مورد انتقاد قرار داده است.
کنوانسیون میراث جهانی یونسکو که بریتانیا هم یکی از هم پیمانان آن به حساب می آید، دولت ها را به تاسیس بنیادهای ملی برای ایجاد بودجه های مشخص در رابطه با امور فرهنگی تشویق می کند، این در شرایطی است که چنین شرایطی در بریتانیا وجود ندارد. در عوض، اغلب مکان های میراث جهانی یونسکو در بریتانیا توسط بودجه های محدود مقام های محلی اداره می شود.
انتظار می رود درصورت ادامه پیدا کردن پروژه راه اندازی جاده تونلی در نزدیکی «استون هنج» این مکان هم از لیست میراث جهانی بیرون برود. وزارت حمل و نقل بریتانیا، در ماه نوامبر به رغم هشدارهای یونسکو مجوز ساخت این تونل را صادر کرد. دادگاهی در هفته های آینده درباره سرنوشت این تونل تصمیم گیری خواهد نمود.
درصورت خارج شدن «استون هنج» از لیست میراث جهانی یونسکو، بریتانیا به اولین کشوری تبدیل خواهد شد که بیشتر از یک مکان تاریخی آن از این لیست خارج شده است.







منبع:

1400/05/02
22:34:13
5.0 / 5
1162
تگهای خبر: تاریخی , حمل و نقل , فرهنگی , میراث
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر