شفاف سازی درباره بیمه راهنمایان

شفاف سازی درباره بیمه راهنمایان

لذت سفر: بیمه دوهزار راهنما از بین 14 هزار نفری که کارت راهنمای گردشگری دارند، شروع شده است. دولت بعد از دو دهه پیگیری سرانجام بودجه حمایتی را به بیمه جامعه کوچکی از این گروه بزرگ مختص کرده است. با این وجود، روند اجرای آن در شروع با ابهام ها و سوءبرداشت هایی روبه رو شده است.


به گزارش لذت سفر به نقل از ایسنا، محسن حاجی سعید ـ رئیس کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری ـ که پیگیر امور بیمه راهنمایان شده است، در یک نشست مجازی که برخی از راهنماهای گردشگری نیز حضور داشتند و درحالی که گروه معترض دعوت شده، اما غایب بودند، به تعدادی از این ابهام ها پاسخ داد.
او با مرور پروسه تصویب بیمه راهنمایان گردشگری در مجلس و عملکرد سازمان برنامه و بودجه در جریان بیمه راهنمایان در سال ۹۹ که اجرای آنرا به تعویق انداخت، درباره جریان تصویب اعتبار بیمه در لایحه بودجه ۱۴۰۰، توضیح داد: متأسفانه متوجه شدیم در لایحه بودجه ۱۴۰۰ باردیگر بودجه حمایتی دولت حذف گردیده است. مجبور شدیم دادخواهی ای را نسبت به وزارت میراث فرهنگی انجام دهیم که نمایندگان هم از این مساله حمایت کردند و طرح پرسش شد که چرا در این مساله تعلل شده و چرا حمایت نکرده اند. ما حدودا پنج ماه پایانی سال ۹۹ را فقط در سازمان برنامه بودجه، تامین اجتماعی و مجلس گذراندیم و تا روزهای آخر سال ابهام وجود داشت. در نهایت، این لایحه بدون رأی مخالفی در مجلس تصویب و دولت مکلف شد در بودجه ۱۴۰۰ از راهنمایان گردشگری حمایت کند.
حاجی سعید درباره نقدهایی که نسبت به اطلاع رسانی ضعیف بیمه راهنمایان گردشگری شده است، اظهار نمود: تمام پروسه بیمه بوسیله کانون و انجمن های سراسر راهنمایان گردشگری اطلاع رسانی شده است. ما سال ۹۸ فراخوان دادیم و از دو گروه راهنمایانی که مستقل و یا عضو انجمن ها هستند و خودرا مشمول بیمه می دانند، خواستیم که مراجعه کنند. به خاطر ندارم اطلاع رسانی ضعیف بوده باشد.

۶۰۰ نفر بر چه اساس بیمه شدند؟
وی همین طور اشاره کرد: مزیت بیمه برای همه راهنمایان مطابق با فاکتورهای تعیین شده است و عضویت در کانون یا جامعه و هر تشکل دیگری، شرط بیمه راهنمایان گردشگری نیست.
نرجس السادات فقیه ـ مسؤول کمیته بیمه کانون راهنمایان گردشگری ـ در این میان توضیحاتی را افزود: طبق نامه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری با همراهی تشکل های موجود، شاخص هایی درنظر گرفته شد و به استانها ابلاغ کردند. در سال ۹۸ تعداد افراد واجد شرایط، بررسی و رایزنی برای بیمه دوهزار راهنما انجام شد. در سال ۹۹ بودجه بیمه با ابهام مواجه گردید و با رایزنی های فشرده در سه ماه پایانی سال گذشته، مشکل رفع و کار بیمه از خردادماه امسال آغاز شد. اطلاع رسانی نیز از فروردین ماه امسال شروع شده بود.
وی افزود: پیشینه ای برای بیمه راهنمایان در کشور وجود نداشت، بدین سبب نیاز بود دستورالعملی برای پروسه بیمه راهنمایان تدوین شود. در سال قبل تفاهم نامه ای با سازمان تامین اجتماعی بستیم و الان بیشتر شعب این سازمان توجیه شده اند و پرونده بیمه بیش از ۶۰۰ راهنما در حال بررسی است. همه این راهنماها عضو انجمن ها نیستند، برخی از آنها از استان هایی هستند که هیچ انجمن و تشکلی در آن جا وجود ندارد.
او اشاره کرد: ما عضویت و غیرعضویت در انجمن ها را ملاک عمل قرار ندادیم، اگر این مساله را دستمایه بیمه قرار دهیم نقض حقوق بشر است.
در ادامه، حاجی سعید در پاسخ به این پرسش ایسنا که باتوجه به ارائه نام دوهزار راهنما به سازمان تامین اجتماعی از طرف معاونت گردشگری و همزمان، بررسی پرونده ۶۰۰ راهنما که از طرف این تشکل به تامین اجتماعی معرفی شده اند، آیا شاهد نوعی موازی کاری هستیم و تفاوت این دو لیست و اقدام در چیست؟ اظهار داشت: ما سال قبل به اطلاع وزارت گردشگری رساندیم که باید با کمک یکدیگر اسامی دوهزار راهنما را احصاء نماییم، چون در بودجه سقف این تعداد تعیین شده است. در دی ماه شاخص هایی تعیین کردیم که بر طبق آن، این دوهزار نفر شناسایی شوند. این شاخص ها با پشتوانه ای تعیین شده که در آینده مورد سوءاستفاده قرار نگیرد و به حذف بودجه حمایتی بیمه منجر نشود.
وی با تاکید بر اینکه برای معرفی راهنمایان به سازمان تامین اجتماعی، استناد به لیست دوهزارنفره وزارت میراث فرهنگی و گردشگری شده است، اضافه کرد: کسانی که بیمه می شوند بر طبق هماهنگی بین انجمن های استانی با ادارات کل معرفی شده اند. این مدت، برخی مدعی شده اند اطلاع رسانی نشده است و جا مانده اند. از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری درخواست کردیم در لیست بازنگری داشته باشد. بدین سبب هیچ موازی کاری وجود ندارد و هماهنگی صددرصدی است. اگر اطلاعاتی خلاف این مطرح می شود و مدعی اند برخی محروم شده اند، درست نیست. هیچ کسی نمی تواند محروم شده باشد، مگر اینکه خودش را محروم کرده باشد.
رئیس کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری درباره بی اطلاعی مسؤولان معاونت گردشگری از پیگیری های کانون و بیمه ۶۰۰ نفر از این طریق، به ایسنا اظهار داشت: نمی دانم این بی اطلاعی از کجا ناشی می شود، چون با تعدادی از این مسؤولان جلسه و مکاتباتی داشتیم و همه اطلاعات را در اختیار آنها گذاشتیم. شاید بی اطلاعی آنها درباره این است که چه کسانی از آن دوهزار نفر که به سازمان تامین اجتماعی معرفی شده اند در میان ۶۰۰ نفری هستند که بیمه شده اند. این افراد کسانی هستند که در لیست ارسالی وزارت و تشکل های کانون و جامعه راهنمایان بوده اند و آن چه تشکل ها دنبال می کنند اتفاق افتاده است.
وی اشاره کرد: ۶۰۰ نفری که بیمه شده اند بر طبق لیست پالایش شده وزارتخانه است. اگر فردی بیمه شده، اما نامش در لیست اصلی نبوده است، وزارتخانه اعلام نماید آن فرد را خارج می نماییم. از طرفی، سازمان تامین اجتماعی سال ها داری سامانه بوده و به این سادگی نمی توان افراد را بیمه کرد. هیچ اختلافی بین این لیست ها نیست.
او درباره اینکه بودجه بیمه از کجا تامین می شود، اظهار نمود: قسمتی از این بودجه، حمایتی دولت می باشد که ۲۰ درصد از ۲۷ درصد مبلغ بیمه را دولت و هفت درصد مابقی را راهنمای گردشگری پرداخت می کند.
وی در پاسخ به این ابهام که باتوجه به پیگیری بیمه راهنمایان از طرف بخش های مختلف، از وزارتخانه تا تشکل ها، دقیقا طرف سازمان تامین اجتماعی کدام یک از این بخش ها است و راهنماها باید برای بیمه به کجا مراجعه کنند؟ توضیح داد: بیمه یک پروژه بود که کانون انجمن های راهنمایان گردشگری زیر نظر وزارت کار دنبال کرد و به نتیجه رساند. در این راستا حمایت هایی داشتیم و از سمتی، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری بعنوان متولی دراین زمینه نقش آفرینی هایی کرد، اما در اجرائی کردن بیمه تشکل های بخش خصوصی، مثل دیگر گروه ها بیمه را پیگیری می کنند. دیگر گروه ها هم به همین شکل کارشان را دنبال می کنند. شاید ابهام در این باشد که چرا دولت این کار را انجام نمی دهد. دولت اصلا نباید وارد این مسائل شود. دولت در برنامه شش توسعه به کوچک سازی و برون سپاری مکلف شده است.

دولت کارفرمای بیمه راهنمایان نیست
حاجی سعید اضافه کرد: کارفرما در بیمه دولت نیست، چون زیر بار این مسائل نمی رود. در بودجه هم حمایتی با بیمه برخورد شده است و باید کارگزاری این میان قرار گیرد. سازمان تامین اجتماعی هم بعنوان متولیِ امور بیمه ای، نقش خودرا ایفا می کند و بطور معمول برای اینکه مراجعات سازمان دهی شده باشد تشکل های صنفی را به رسمیت می شناسند. این رویه معمول در سازمان تامین اجتماعی است.
آرش نورآقایی از پژوهشگران و کارشناسان گردشگری و رئیس اسبق کانون راهنمایان گردشگری، در تایید اظهارات حاجی سعید، اظهار داشت: در دورانی که ریاست کانون را به عهده داشتم و موضوع بیمه را پیگیری می کردیم، در جلسه ای با آقای سلطانی فر ـ رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ـ درباب اینکه دولت در بیمه باید کارفرما باشد، صحبت شد. ایشان جواب دادند اگر از فردا تمام راهنمایان در سازمان من کارت می زنند و همه آن چه را توقع دارم انجام می دهند، آنها را بیمه می کنم. دولت نمی خواهد و قرار نبود کارفرمای بیمه باشد.
حاجی سعید در پاسخ به این پرسش که آیا بیمه راهنمایان فقط از طرف یک تشکل که کانون باشد پیگیری می شود؟ اظهار نمود: من در جریان اقدامات تشکل های دیگر نیستم، اما هیچ منعی برای تشکل های دیگر که جایگاهی تعریف شده دارند، برای پیگیری بیمه آن دوهزار نفر که در لیست وزارتخانه است، ایجاد نکرده ایم. تلاش ما در طول این مدت فقط این بود که بیمه راهنمایان را اجرائی نماییم و فکر کردیم حداقل یکی از دغدغه های صنفی آنها را برطرف نماییم. هیچ محدویتی برای افراد قائل نیستیم، مگر اینکه وزارتخانه این افراد را در لیست بیمه لحاظ نکرده باشد. ساختار کانون هم شفاف است.
وی افزود: نگرانی هایی که از طرف برخی مطرح می شود امروز دیگر دغدغه ما نیست، چون بیمه راهنمایان گردشگری اجرائی شده است، ما الان دنبال تثبیت بیمه هستیم. باید وحدت کلام داشته باشیم تا ابزاری برای قانون گذار نشود که درست اجرا نشده است. هدف کانون این بود که راهنمایان در کشور مشمول حمایت دولت در بیمه شوند و همه راهنمایان فارغ از اینکه عضو تشکلی هستند یا نیستند، بیمه شوند.

چه خلاف و انحرافی در بیمه شده است!؟
او برخی اظهارات درباره محرومت راهنمایان از بیمه را نوعی نشر اکاذیب دانست و اظهار نمود: برای تثبیت بیمه در بودجه باید مراقب باشیم و خلاف واقع نگوییم. ادعای محرومیت، خلاف واقع است. تشکیلات شان دیر اقدام نموده است. می گویند ما راهنمایان غیرفعال را بیمه کرده ایم یا بیمه به انحراف رفته است؛ این ها خلاف است، چه انحرافی صورت گرفته است؟
رئیس کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری به نگرانی دیگری اشاره نمود و اضافه کرد: بواسطه خروج راهنما به دنبال بیکاری مطلق در یک سال قبل با کمبود راهنما بر طبق ظرفیت روبه رو هستیم. هیچ نگرانی بر طبق بودجه و تعداد راهنماها نمی بینم. اگر کسی خودرا مشمول می داند به ادارات کل استانها مراجعه کند تا این افراد را به سرعت بوسیله لیست به روزشده وزارت گردشگری بیمه نماییم. حتی با وزارت صحبت کردیم در شاخص ها انعطاف به وجود آوریم و در استانهای محروم که سابقه کار راهنماها کمتر است اضافه نماییم.
حاجی سعید در پاسخ به این تناقضات که از یک طرف به راهنماها هشدار داده می شود از بیمه جا نمانند و از جانب دیگر، گفته می شود ممکنست این لیست تکمیل نشود و با کمبود راهنما برای بیمه مطابق لیست دوهزار نفر مواجه شوید، چون به سبب بیکاری، نیروی ماهر از این شاخه جدا شده است، اظهار داشت: دوهزار نفر را که به زور نمی توان بیمه کرد. تعداد قابل توجهی از افرادی که در لیست دوهزار نفر وزارتخانه هستند، بیکار شده اند و الان در جای دیگر مشغول به کار شده اند و تحت پوشش بیمه هم هستند. بدین سبب آن لیست به بروزرسانی نیاز دارد، چون در دی ماه سال قبل تهیه شده است.

دلگیری و کینه به درد ما نمی خورد
نورآقایی در ادامه این اظهارات نیز به ایسنا اظهار داشت: خود وزارت مگر نسبت به اقدام کانون و بیمه راهنمایان اظهار بی اطلاعی نمی کند، از جانب دیگر مگر خودش دوهزار نفر را به سازمان تامین اجتماعی معرفی نکرده است، مگر کارت راهنما در این وزارتخانه تایید صلاحیت نمی گردد، چرا این وزارتخانه به آن دوهزار نفر اطلاع نمی دهد؟ وزارتخانه یک جا ایستاده است تا اگر مشکلی بین تشکل ها و صنف ها ایجاد شود در ساحل عافیت بماند و دعواها را به تشکل ها واگذار کند و یک جایی که مقرر است صلاحیت تایید کند خودش را جلو اندازد. اگر این وزارتخانه سند بالادستی دوهزار نفر است، حتی اگر به یک نفر از این لیست اطلاع داده نشود، در وهله اول گنهکار خود وزارتخانه است، نه اینکه کانون از جیب خود هزینه کند، اطلاع رسانی هم کند، برای بیمه درِ خانه راهنما برود و دست آخر هم محکوم شود که راهنما از بیمه ناآگاه مانده است!؟
وی ادامه داد: متاسفانه وزارتخانه هیچ گاه حاضر نشده اختلاف اصناف را بشوند و در رودربایستی گیر کرده است.
نورآقایی همین طور بیان کرد: دلگیری، کینه و کدورت به درد ما نمی خورد. مهم این است که بیمه صورت گرفت و راهنماها از این فرصت استفاده کنند.




منبع:

1400/04/19
12:22:35
5.0 / 5
376
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر