دیدگاه صاحب نظران حوزه گردشگری و صنایع دستی:

گردشگری و صنایع دستی مهجور در مناظره ها و منتظر جبران در مناظره سوم

گردشگری و صنایع دستی مهجور در مناظره ها و منتظر جبران در مناظره سوم

به گزارش لذت سفر پژوهشگران و فعالان گردشگری و صنایع دستی انتظار داشتند که کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در مناظره ها به مسائل این دو حوزه آن هم در دورانی که به شدت از انتشار کرونا صدمه دیده اند اشاره و برنامه های حمایتی و جبران خسارت عرضه کنند، اما هر دو بخش در این گفت وگوها مغفول و مهجور واقع شدند.



به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، دومین مناظره نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر روز سه شنبه (۱۸ خرداد) برگزار گردید. مناظره ای که قرار بود در مورد موضوعات فرهنگی و اجتماعی باشد، اما هیچ کدام از نامزدها هیچ نقد و نظری درباره مسائل جاری فرهنگی و هنری کشور، مشکلات اصناف و فعالان این حوزه و حتی برنامه ها و عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم نداشتند.

گزافه نیست اگر دو سال گذشته را سال تنگنای فرهنگ بنامیم؛ سال لغو همه یا بیشتر رویدادهای فرهنگی و هنری حضوری، دو دوره تعطیلی کتابفروشی ها و تعطیلی چندباره سینماها، موزه ها، تماشاخانه ها، نگارخانه ها و کنسرتهای موسیقی به علت قرنطینه ناشی از انتشار کرونا و از همه مهم تر سال سَفر صِفر.

صنعت گردشگری و صنایع دستی در رشد و تقویت شاخصهای اقتصاد کشور مانند ارزآوری، خلق ثروت، تولید ناخالص داخلی (GDP)، اشتغال زایی اثرگذار است و رونق و توسعه را تسهیل و تسریع می کند؛ البته تحقق اهداف اقتصادی نیازمند رویکرد، برنامه جامع و اقدام هماهنگ همه دستگاههای اجرایی در دولت و حتی نهاد قانون گذار در این دو حوزه است.

اکنون که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و تشکیل دولت سیزدهم قرار داریم، مناظره های انتخاباتی می تواند ایده ها و برنامه های هر کدام از نامزدهای ریاست جمهوری را در این حوزه شفاف کند که دولت هایشان بعد از تشکیل چه اهدافی را در توسعه گردشگری، رونق صنایع دستی و حفاظت از میراث فرهنگی دنبال می کنند، که البته در هر دو برنامه مناظره این سه حوزه نه در سوال ها جایی داشت و نه در برنامه و رویکرد نامزدها.



طرح سوال و مسائل گردشگری و صنایع دستی در مناظره سوم

ابتهال زندی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و پژوهشگر و مدرس حوزه گردشگری در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: صنعت توریسم جدا از اهمیت اقتصادی که دارد حالا در شرایط سختی قرار گرفته، شاید در دوره های قبلی این بخش بعنوان خصوصیت و مزیت رقابتی برای رشد اقتصادی مطرح و پیگیری میشد، اما با خسارتی که تحریم و بلافاصله بعد از آن انتشار کرونا به صنعت توریسم به هتل داران به راهنمایان گردشگری وارد کرده خیلی بهتر بود که حداقل یک سوال درباره برنامه های حمایتی از این صنعت مطرح می شد.

وی اضافه کرد: خسارت کرونا به گردشگری و صنایع دستی، مبحث پنهانی نیست، به نظرم هر هفت نامزد حاضر در مناظره ها به علت مسئولیت هایی که داشته اند به آن آگاه هستند، و جای تعجب بود که این حوزه ها آن هم در این شرایط سخت در اولویت های اقتصادی و فرهنگی آنها برای طرح دیدگاه و عرضه برنامه، قرار نگرفت.

پژوهشگر و مدرس حوزه گردشگری عنوان کرد: هنوز فرصت مناظره سوم باقی است، امیدوارم مشاوران نامزدها مبحث گردشگری و صنایع دستی را حتی از منظر اقتصادی بعنوان یکی از برنامه های اولویت دار سفارش کنند و نامزدها هم در مناظره آخر در مورد این حوزه ها هم صحبت کنند، چونکه خانواده بزرگ گردشگری و صنایع دستی به این برنامه ها و دیدگاه ها توجه می کنند.

زندی ضمن اشاره به خسارت های هتل داران، تورگردانان و راهنمایان دفاتر خدمات گردشگری در دوران کرونا، بیان نمود: نامزدهای حاضر در این دوره از انتخابات بنا به مسئولیت هایی که دارند و داشته اند، از صدمه های اقتصادی تحریم و کرونا به صنعت توریسم و صنایع دستی آگاه هستند، از زاویه اقتصادی هم اگر صحبت کنند می توانند به استمهال های تسهیلات و مالیاتی برای اصناف این دو حوزه اشاره کنند.

وی اضافه کرد: از نظر اقتصادی پشتیبانی از صنایع دستی که عمدتا زنان روستایی جامعه تولیدکننده محصولات آنرا می سازند، اشتغال زا و محرومیت زدا است و اگر طرح سوال شود و یا دیدگاه های کلان مدیریتی و برنامه ای بیان شود، بطور قطع این گروه به آینده کسب و کار خود امیدوارتر خواهند بود.

زندی به صدمه های روانی و اجتماعی ناشی از انتشار کرونا و محدودیت های سفر اشاره نمود و اظهار داشت: کاندیداهای انتخابات حتی اگر از زاویه مسائل و صدمه های اجتماعی هم به مبحث بنگرند متوجه می شوند شرایط کرونا روحیه و نشاط اجتماعی را از جامعه و خانواده ها گرفته است، و برنامه ای دقیق و منسجم و متنوع برای رونق گردشگری در پساکرونا می تواند در حفظ سرمایه های اجتماعی موثر باشد، چونکه گردشگری نقش پررنگی در کاهش صدمه های روانی و اجتماعی این دوران دارد و می تواند مردم را از این حال و هوا خارج کند.

پژوهشگر و مدرس حوزه گردشگری با اشاره فرصت مناظره آخر در روز شنبه (۲۲ خردادماه) اظهار داشت: امیدوارم در مناظره آخر مجریان برنامه، حداقل یک سوال درباره رویکر حمایتی نامزد ریاست جمهوری و دولتی که تشکیل خواهند داد برای جبران خسارت کرونایی فعالان گردشگری و صنایع دستی پرسیده شود و در بخش طرح دیدگاه مبحث توسعه و پیشرفت صنعت توریسم، رونق صنایع دستی و حفاظت از میراث فرهنگی و راهبردها و راهکارها از جانب نامزدها بیان شود.





اولویت نبودن گردشگری برای نامزدها، نشان از ضعف در برنامه است

حسن رهایی استاد دانشگاه و پژوهشگر گردشگری در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: عدم اشاره به مسائل فرهنگی و مبحث گردشگری و صنایع دستی هم به طراحان و برنامه ریزان مناظره و هم به خود نامزدها برمی گردد؛ مبحث گردشگری جامعیت دارد و از زاویه های مختلف اقتصادی، اجتماعی فرهنگی و حتی سیاست بین الملل قابل طرح بود و مطرح نشدن در مناظره ها باعث دلخوری نه تنها فعالان این صنعت، بلکه صاحب نظران این حوزه شد.

پژوهشگر حوزه گردشگری عنوان کرد: برگزارکنندگان مناظره باید به مقوله گردشگری از دو زاویه خسارت کرونا در یک سال و نیم اخیر و همینطور آینده صنعت و رشد و توسعه آن نگاه می کردند و حداقل یک سوال جامع از یکی از نامزدها می پرسیدند، با اینکه شاید زمان برای پاسخ هم محدود باشد، اما بیان مسئله اهمیت و اولویت یک مبحث در جامعه و نظام برنامه ریزی کلان کشور را نشان خواهد داد.

رهایی اظهار داشت: نامزدها هم باید به گردشگری بعنوان اولویت برنامه های خود در حوزه اقتصادی و اجتماعی و سیاست داخلی می پرداختند، اگر مبحث گردشگری در اولویت برنامه هاشان نباشد یک ضعف اساسی در تدوین برنامه آنها است، باید توجه داشته باشند جامعه گردشگری ایران در سه سال گذشته از تحریم اقتصادی و در ۱۵ ماه گذشته از انتشار کرونا خسارت فراوان دیده است و عدم توجه به این مسئله خستگی و نا امیدی اجتماعی ایجاد خواهد نمود.

مدرس گردشگری با ابراز امیدواری برای جبران این غفلت از طرح سوال و بیان مسئله گردشگری در مناظره سوم، اظهار داشت: داشتن برنامه حمایتی برای جبران خسارت های کرونایی گردشگری امری ضروری می باشد، اما معتقدم سوال اساسی تر برنامه کلان و بلندمدت نامزدها برای توسعه صنعت توریسم و زیرساخت های آن و رویکرد دولت هایشان به این صنعت است.

وی اظهار داشت: حتی اگر اقتصاد و سیاست بین الملل هم اولویت هر یک از نامزدها باشد، نمی توان به آسانی برنامه های توسعه گردشگری را نادیده گرفت؛ چونکه توسعه این صنعت روابط فرهنگی، اقتصادی و تجاری در عرصه بین الملل را ارتقا می دهد، از طرفی در داخل هم برای بهبود شاخصهای اقتصادی مانند اشتغال، درآمد، تولید ناخالص داخلی (GDP) و نتایج اقتصادی و اجتماعی بسیار پرارزش و مهم می باشد.

رهایی ابراز امیدواری کرد در مناظره سوم مبحث گردشگری بعنوان یکی از ابزارهای سنجش و شناسایی رویکردهای نامزدها مطرح شود تا مردم و فعالان گردشگری از این بٌعد هم نامزدهای ریاست جمهوری را بهتر ارزیابی کنند.



نگاه کلان به گردشگری مهم است؛ امیدوارم در مناظره سوم جبران شود

مهنا نیک بین عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و پژوهشگر و مدرس حوزه گردشگری در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا از مطرح نشدن مسائل فرهنگی در مناظره دوم بخصوص گردشگری و صنایع دستی انتقاد نمود و اظهار داشت: گردشگری یکی از مباحث مهم صنایع فرهنگی و اقتصادی می باشد و لزوم داشت با شرایطی که کرونا به فعالان این صنعت تحمیل کرد بعنوان یک دغدغه و مسئله به روز مطرح شود تا کاندیداهای انتخابات رویکرد و دیدگاه و برنامه خویش را بیان کنند.

پژوهشگر و مدرس حوزه گردشگری عنوان کرد: مسائل و مشکلات اقتصادی کشور گسترده است، اما باید توجه گردد که توسعه گردشگری قابلیت های اقتصادی و اجتماعی فراوانی دارد و علاوه بر افزایش ارزآوری، نرخ بیکاری را کاهش می دهد؛ گردشگری صنعتی تحریم ناپذیر است و در دوران تحریم با استفاده از این صنعت می توانستیم مانور بدهیم که البته کرونا شروع شد و شرایط بسیار تغییر نمود.

نیک بین خاطرنشان کرد: با همه شرایط سخت و خسارت های زیاد صنعت توریسم به هر شکل ممکن از کرونا عبور خواهد نمود و باردیگر احیا می شود، اما آنچه حالا مهم می باشد این که مسائل و ضعف هایی که قبل از آن وجود داشته و همواره دغدغه بوده و آینده صنعت توریسم ایران چگونه تببین می شود، ترجیح می دهم اگر فرصت شد و در مناظره سوم به این حوزه هم پرداخته شد، از نامزدها درباره برنامه بلندمدت برای آینده صنعت توریسم سوال شود و یا آنها رویکردهای خویش را نسبت به این حوزه بیان کنند.

وی توسعه صنعت توریسم و رونق بازار صنایع دستی ایران را نیازمند یک برنامه کلان و جامع دانست و اظهار داشت: این دو مبحث با ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و بین المللی که دارند در مناظره های و گفت وگوهای نامزدهای انتخاباتی مهجور ماند؛ بسیار مهم می باشد که دولت آینده و تیم اجرایی وزارت میراث فرهنگی، با چه نگاهی ضعف های ریشه ای ساختاری حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را شناسایی مدیریت و رفع می کنند و از مجموع برنامه های انتخاباتی و مناظره های می توانستیم این رویکردها را آگاه شویم.

پژوهشگر و مدرس حوزه گردشگری بر لزوم شناخت ماهیت گردشگری ایران از جانب کاندیداهای انتخابات و استفاده از مشاوران آگاه و متخصص در این عرصه برای تدوین برنامه، اظهار داشت: امیدوارم در مناظره سوم حداقل یک سوال به این امر بپردازد و یا چند نامزد طرح مسئله کنند و یا رویکرد و برنامه عرضه کنند، علاوه بر برنامه های حمایتی برای جبران خسارت کرونا، بینش خویش را نسبت به گردشگری داخلی و خارجی و برنامه توسعه زیرساخت های دولت خویش را عنوان کنند، تعداد زیادی از جامعه در این صنعت شاغل هستند که منتظر عبور از کرونا و آغاز فعالیت هایشان هستند و این که بدانند رویکرد دولت آینده (سیزدهم) به گردشگری چیست.



فرصت مناظره سوم را از دست ندهیم

مناظره دوم با همه ناامیدی هایی که برای اهالی فرهنگ و هنر بر جای گذاشت به اتمام رسید و تا قبل از برگزاری انتخابات فقط یک مناظره در عصر شنبه ۲۲ خرداد باقی مانده است. انتظار می رود اگر ستادهای انتخاباتی و مشاوران نامزدها به مشارکت و حمایت اهالی فرهنگ و هنر در فرآیند انتخابات و فراتر از آن به آینده فرهنگ و هنر این سرزمین اهمیت می دهند، با یک بازنگری مجدد در برنامه ها، در فرصت آخر مناظره به این مورد هم بپردازند و البته صداوسیما هم با دقت نظر بیشتر و طراحی و بیان سوالات موثر ضرورت و اهمیت داشتن برنامه کلان و راهبردی برای فرهنگ و هنر را به کاندیداهای انتخابات که مقرر است دولت سیزدهم را تشکیل دهند، یادآوری کنند.

به گزارش لذت سفر به نقل از ایرنا، نخستین مناظره میان کاندیداهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری (شنبه، ۱۵ خرداد) با مبحث اقتصاد و دومین مناظره با موضوعات فرهنگی و اجتماعی سه شنبه (۱۸ خرداد) برگزار گردید. مناظره های نامزدهای سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهور از شبکه یک سیما پخش می شود و همزمان با تلویزیون، رادیو ایران و رادیو انتخابات همینطور در فضای مجازی تلویبیون هم این برنامه ها را تقدیم علاقه مندان خواهند کرد.
همینطور مدت تعیین شده برای مناظره حدود ۳ ساعت و مرتضی حیدری مجری مناظره های انتخاباتی است.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، نخستین میان دوره ای یازدهمین مجلس شورای اسلامی (برای ۱۱ حوزه انتخابیه؛ آستانه اشرفیه، تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، تفرش، بهار و کبودرآهنگ، گچساران و میانه و برای شش کرسی مجلس شورای اسلامی) و دومین میان دوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری (برای ۴ حوزه انتخابیه؛ تهران، خراسان رضوی، قم و مازندران) برگزار می شود.

سعید جلیلی، محسن رضایی میرقائد، سیدابراهیم رییسی، علیرضا زاکانی، سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی، محسن مهرعلی زاده و عبدالناصر همتی هفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری هستند.



منبع:

1400/03/21
20:10:09
5.0 / 5
1033
تگهای خبر: برنامه , تولید , خدمات , روستا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر