موزه ارتباطات ایران موزه ای كه تعطیل نشد

موزه ارتباطات ایران موزه ای كه تعطیل نشد

«موزه ارتباطات ایران » از اماکن فرهنگی تاریخی پایتخت است که با خلاقیت و کمک به دیجیتال سازی فرایندها و امکان «بازدید مجازی» در دوران کرونا نه فقط تعطیل نشد، بلکه با کسب مقام برتر در دو سال متوالی در بین موزه های بزرگ کشور، تحسین اساتید حوزه ارتباطات را هم برانگیخت.



به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، رویکرد مثبت موزه ملی ارتباطات برای کمک به تقویت و زنده نگه داشتن موزه ها بعنوان نهادی فرهنگ ساز و نقش آفرین در معرفی تاریخ و فرهنگ کشور خصوصاً در دوران شیوع ویروس کرونا انکارناپذیر است، برمبنای همین رویکرد موزه ارتباطات از اسفند ماه سال ۹۸ به دنبال همه گیری ویروس کرونا در کشور و اهمیت حضور حداقلی مردم در خارج از خانه و تعطیلی موزه ها و اماکن تاریخی، ابتکار عمل را در دست گرفت و با فراهم کردن مجموعه ای از شرایط، امکان بازدید غیرحضوری علاقه مندان و دوست داران فرهنگ و تاریخ کشور را فراهم آورد. همکاری سازنده موزه ملی ارتباطات سبب شد همزمان با روز جهانی موزه ها در سال قبل امکان ایجاد ارتباط جهانی با موزه های ایران فراهم گردد.

راه اندازی مراکز پست-موزه-مدرسه در استانهای مختلف، برگزاری جشنواره و نمایشگاه های تمبر و اقلام فیلاتلیک بصورت مجازی، برگزاری جشنواره های کاریکاتور پست و کرونا، سوخته نگاری تصاویر قدیمی پستی، پست و رسانه، برگزاری تورهای مجازی موزه گردی و همکاری با سایر موزه های کشور در امتداد برگزاری بازدیدهای مجازی، همکاری با کمیته ملی یونسکو در برگزاری جشن جهانی نوروز ۱۴۰۰ و انتشار تمبر به همین مناسبت، برگزاری گفت وگوهای انتقال تجربه با موضوع یکصد سال ارتباطات، برگزاری نمایشگاه های مشترک تمبر با کشورها، راه اندازی کتابخانه ای با بیش از هزار عنوان کتاب با موضوع ارتباطات، رسانه و روابط عمومی و... موید آنست که موزه ارتباطات شعار موزه ها زنده اند را محقق کرده و دو سال متوالی در بین سایر موزه های بزرگ کشور موفق به کسب رتبه برتر شده است.

موزه ارتباطات، موزه برتر در شاخص کوشش برای بقا

کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم) امسال نیز همزمان با روز جهانی موزه ها (۲۸اردیبهشت / ۱۸ می) با شعار آینده موزه ها؛ بازیابی و تصور باردیگر و آغاز هفته میراث فرهنگی آیین اختتامیه سیزدهمین دوره موزه برتر را برمبنای ارزیابی عملکرد موزه ها در چهار گروه مختلف موزه های خصوصی، موزه های دولتی کوچک، متوسط و بزرگ برگزار و موزه های برتر را معرفی و از آنها قدردانی نمود.

در این دوره از آیین انتخاب موزه های برتر کشور که باتوجه به همه گیری کرونا بصورت دوسالانه برگزار شد، عملکرد موزه ها در سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹ در ۱۴ شاخص: اعمال استانداردهای فیزیکی، توسعه مدیریت، گردآوری، نگهداری و حفاظت، مناسب سازی برای معلولان، کوشش برای بقا، بازدید، معرفی، روز جهانی، پژوهش، آموزش، کودک و نوجوان، خلاقیت و نوآوری و همین طور فعالیت در فضای مجازی و کمک به تجهیز موزه های کشور، مورد ارزیابی قرار گرفت.

در این مراسم که بصورت برخط (آنلاین) برگزار شد، برمبنای رای هیات داوران در بخش موزه های دولتی بزرگ با شاخص تلاش برای بقا، جایزه اول را به موزه ارتباطات ایران اعطا کرد.

موزه ارتباطات در شاخص خلاقیت و نوآوری موفق به کسب رتبه دوم و در بخش سوم به سبب تلاش در توسعه فعالیت موزه ها در فضای مجازی و کمک به تجهیز آنها شایسته تقدیر گردید.

پس از آنکه این موفقیت و برتری مورد توجه اتحادیه جهانی پست (Universal Postal Union) قرار گرفت با تعدادی از اساتید حوزه ارتباطات در مورد جایگاه موزه ملی ارتباطات و اهمیت کسب این موفقیت ها گفت و گو کردیم.



موزه ارتباطات؛ آینه تاریخ

حمید ضیایی پرور از اساتید حوزه ارتباطات با اعلان اینکه ارتباطات تاریخ روشن و شفاهی را پیش روی ما قرار داده است، گفت: روند توسعه فناوری های ارتباطی بواسطه آثار موجود قابل بررسی است، بنا بر این موزه ارتباطات خدمت بزرگی به جامعه ارتباطی کشور کرده که می تواند نقش مهمی در آگاهی بخشی و بهبود هویتی شهروندان نسبت به پیشینه خودشان و آگاهی از سیر پیشرفت ارتباطات داشته باشد.

ضیائی پرور با تشکر از حسن عمیدی رییس موزه ارتباطات کشور در احیای این موزه اشاره کرد: هم اکنون کشورها تلاش می کنند موزه تاسیس کنند تا بگویند ما قدمت بالایی داریم، برای اینکه زنده کردن تاریخ در موزه منجر به حس ابتکار عمل، نوآوری و... می شود و موزه ارتباطات بعنوان آیینه تاریخ با اقدامات خود طی یکسال اخیر منجر به ایجاد غرور ملی شده است.



بازدید مجازی موزه ها؛ افزایش حس تعلق مردم به فرهنگ و تاریخ

حوریه دهقان شاد از اساتید حوزه ارتباطات اظهار داشت: برای توسعه فرهنگی در جامعه، موزه ها می توانند با کمک به درک ریشه ها و کشف هویت و دریافت استمرار تاریخی گام موثری بردارند، دستاوردهای موزه ها از سالهای قبل عشق و احترام به نیاکان و گذشته را به وجود می آورد و حرکت به سمت آینده را قدرتمندتر می کند.

وی با تاکید بر این که موزه ارتباطات با نمایش اولین های عرصه ارتباطات همچون اولین تمبرها در ایران، نمایش نخستین دستگاه های تلگراف و رادیو و سایر ابزارهای ارتباطی علاوه بر جذابیت توانسته نمایشی از تاریخ رسانه ها داشته باشد، اظهار داشت: احیای هویت پست و نمادسازی از نوستالژی های پست و بازسازی اماکن تاریخی پست و ارتباطات، نیز گامی سازنده در ارتباطات موثر میان نسل جدید و تاریخ کشور ایجاد خواهدنمود.

دهقان شاد با تقدیر از دست اندرکاران این حوزه به جهت تلاش موفق در پویایی موزه ارتباطات اضافه کرد: با انتشار ویروس کرونا، موزه ارتباطات توانست شرایطی را فراهم آورد تا مخاطبان بتوانند از موزه ها بصورت مجازی بازدید کنند؛ این مساله باتوجه به توسعه فضای مجازی موجب شد تا بستری برای آشتی مردم با موزه ها ایجاد و حس تعلق آنها به فرهنگ و تاریخ کشور بیشتر شود که قابل تحسین است.



موزه ارتباطات ایران؛ باارزش و هویت آفرین

داود زارعیان استاد حوزه ارتباطات با اعلان اینکه موزه ارتباطات در راه تقویت تاریخ شفاهی ایران گام برداشته است، اظهار داشت: حفظ آثار اساتید ارتباطات و ادامه جلسات هم اندیشی در موزه ارتباطات می تواند گام بلندی در این بخش باشد.

استاد علوم ارتباطات با اشاره به این که موضوع ارتباطات در ایران از جهات مختلف حائز اهمیت می باشد، اظهار داشت: ایران قدیمی ترین پست جهان را دارد و خیلی از نوشته های تاریخی به قدمت پست ایران اشاره می کنند بنا بر این موزه ارتباطات ایران بسیار باارزش و هویت آفرین است.

وی با اعلان اینکه موزه ارتباطات می تواند فرهنگ ارتباطی ایران را ارتقا دهد با تقدیر از خدمات باارزش رییس موزه ارتباطات و همکاران وی در یکسال اخیر در خصوص ارتقای جایگاه این نهاد فرهنگی ارتباط آفرین خواهان استمرار فعالیت این موزه و ارتقا و بسط آن در استفاده و معرفی ابزارهای ارتباطی جدید شد.



موزه ارتباطات نوستالوژی ها را زنده کرد

حمید شکری از اساتید حوزه ارتباطات درباره برتری موزه ارتباطات و اقدامات بهادار آن در یکسال اخیر و در اوج شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: معرفی سیر تحول تکنولوژی های ارتباطی برای آیندگان مثل گذشته و حال حائز اهمیت می باشد، موزه ارتباطات با اقداماتی خلاقانه پیوند میان حال، آینده و گذشته را ایجاد و حس ویژه و نوستالژی را در ما و مردم زنده کرده است.

استاد حوزه ارتباطات، برتری موزه ارتباطات را امری رویدادآفرین و کاری فراتر از اطلاع رسانی دانست و اشاره کرد: جشنواره ها و نمایشگاه ها همه رویدادهایی هستند که در نظام فکری و ارتباطی جامع اثرگذار خواهند بود، این ارتباطات هر چه از نوع چهره به چهره و گفت و گو محور و تعامل محور باشد اساسا اثرگذاری بیشتری دارد، موزه ها و رویدادها از همین گونه ارتباطات تعاملی هستند و اگر بخواهیم در جامعه حرکت و جریان ایجاد نماییم یکی از این کارها ایجاد موزه ها و یادمان ها است.

وی اشاره کرد: اقدامات موزه ارتباطات در جریان سازی و فرآیندسازی نظام ارتباطی یکپارچه در کشور تاثیر زیادی داشته است، که اثر تلاش و دستاوردهای مدیریت، کارکنان و کارشناسان این موزه در ایجاد و کسب جایگاه های برتر در بین موزه های کشور برای ما افتخارآفرین است.

شکری با اعلان اینکه برتری موزه ارتباطات جایگاه ویژه ای را در جامعه از آن خود کرده است به حس نوستالژی موجود در این موزه بعنوان مزیت بزرگ آن اشاره نمود و اظهار داشت: ارتباطات با همه تاریخچه اجتماعی و علمی و با همه ابزارها از اولین تلفن ها تا آخرین دستگاه های ارتباطی مانند تلفن های هوشمند، همیشه در زندگی مردم جاری و ساری بوه است و باتوجه به تاثیر قدرتمد در جامعه، این موزه با همه جذابیت ها و خاطره هایی که در خود دارد، همیشه زنده است.



موزه ملی ارتباطات، قلب تهران قدیم

موزه ارتباطات که در خیابان امام خمینی(ره)، همجوار با سردرباغ ملی واقع است، از دوازده بخش «تلگراف و تلفن، مخابرات، رادیو، تمبر، اسناد، هدایا، کوچه پست، لیمینت تمبر، وزیران ارتباطات، شهدای مخابرات، ورودی غربی و چاپار» تشکیل شده است.

این موزه که در بهمن ماه ۱۳۶۹ به نام موزه پست شروع به کار کرده است، حالا بعنوان موزه ارتباطات سی ساله شد؛ این موزه در یکی از قدیمی ترین عمارت های دولتی تأسیس شده که از دو طبقه در قسمت های غربی و شرقی و ۳ طبقه در قسمت مرکزی بنا متشکل از سالن ها و غرفه های گوناگون تشکیل شده است.

در ۲۰ اسفند ماه ۱۳۷۴ شمسی با موافقت سازمان امور اداری و استخدامی کشور، موزه پست به موزه وزارت پست و تلگراف و تلفن و در ۱۲ مرداد ماه ۱۳۷۸ شمسی، به موزه پست و مخابرات تغییر نام داد.
ساخت این بنای قدیمی در سال ۱۳۰۷ شمسی، در زمان وزیران قدیم پست، صوراسرافیل و نظام الدین حکمت، با صرف هزینه۵۳۶ هزار تومان و با مساحت حدود ۱۵هزار مترمربع در خیابان سپه (امام خمینی (ره) کنونی) شروع شد؛ این بنای آجری با طراحی نیکلای مارکف گرجستانی در سال ۱۳۱۳ به بهره برداری رسید.

این عمارت در زمینی به ابعاد۵۰ * ۱۶۷ متر یعنی ۸هزار و ۳۵۰مترمربع زمین تولید شده است و حدود ۱۸ هزارمترمربع بنا دارد و الان ابعاد موزه فعلی که یک سوم کل بنا است ۴۲*۵۳ و حدود ۶هزارمترمربع وسعت دارد، قسمتی از این ساختمان، در کنار سردر باغ ملی، که قبلاً اداره گمرکات پست بوده، به موزه اختصاص داده شده است.

معماری بنا سبک ملی رضاخانی و التقاطی است؛ استفاده از سبک هخامنشی ستون نماها با سرستون دو کله گاوی و سبک اسلامی صفوی طاق نماها با قوس های شاه عباسی به شیوه نو با در نظر گرفتن اسلوب کاروان سراهای چهار ایوانی و نیاز روز از مشخصه های التقاطی بودن سبک بناست؛ این بنا آجری است اما از سنگ در ستون و سرستون نماها، پایه و پلکان و از اره بنا و کمربندهای تزئینی دور بنا استفاده شده است.

موزه ارتباطات در قلب تهران قدیم و در مجموعه تاریخی باغ ملی قرار دارد، ورودی این موزه در میدان مشق واقع شده است، با گذر از سردر باغ ملی ورودی موزه در سمت راست قرار دارد، که البته حیاط مجموعه توجه هر بیننده ایی را به خود جلب می کند؛ این حیاط در گذشته محل ارسال بار و مرسولات پستی بوده و بنا بر این مجموعه ای از مجسمه ها، ادوات و ابزارهای پستی دوره های مختلف را در آن قرار داده اند.



موزه ها عامل و محصول توسعه

موزه ها عامل و محصول توسعه هستند؛ بنا بر این در ارزیابی فاکتورهای فرهنگی کمیت و کیفیت موزه ها در رده های نخست جدول قرار دارند؛ در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی علاوه بر تشکیل موزه های تخصصی در حوزه میراث فرهنگی، وزارتخانه ها و دستگاه هایی مانند نفت، ارتباطات، کشاورزی و شهرداری ها هم به عرصه موزه سازی وارد شدند از طرفی خیلی از علاقه مندان هم موزه ها و مجموعه های خصوصی راه اندازی کردند.

با توجه به ظرفیت های متنوع و مختلف داخلی، ایران می تواند در عرصه های بسیاری در دنیا همچون نفت و گاز، معدن، دانش و علوم، و همین طور امور دفاعی در جهان حضور پیدا کند، اما بی شک در عرصه میراث فرهنگی و هنرهای سنتی و صنایع دستی بازیگر اصلی و بدون رقیب در منطقه و جهان است؛ این شایستگی بجز آثار و مقاله های علمی، از شگفتی و تحسین بازدیدکنندگان خارجی موزه ها وقتی به ایران سفر می کنند و چه زمانی که اشیای تاریخی مربوط به فرهنگ و تمدن ایران را در موزه های جهان می بینند، کاملا مشهود است.

همین علاقه و اشتیاق در یک قرن گذشته برای دیدن آثار تمدن ایرانی و حجم آثار تاریخی کشف شده در کاوش ها در کشور نشان میدهد که برای حفاظت و نگهداری و همین طور نمایش این آثار، علاوه بر مشارکت سازمان های دولتی برای راه اندازی موزه های اختصاصی و منطقه ای، بخش خصوصی هم می تواند برای سرمایه گذاری و توسعه موزه های مشارکتی و خصوصی وارد عرصه موزه سازی و مجموعه داری شود.

سال ۹۸ را می توان سال طلایی راه اندازی موزه های خصوصی برشمرد، در این سال ۳۴ موزه خصوصی مجوز گرفتند و فعالیت خودرا شروع کردند، و با راه اندازی ۶ موزه تحت مدیریت وزارت میراث فرهنگی و ۱۹ موزه متعلق به سایر دستگاه های دولتی، در مجموع ۵۹ موزه در کشور راه اندازی شد که در حوزه موزه سازی و موزه داری در همه سال ها از زمان راه اندازی موزه ها در کشور شمرده می شود، روندی که در سال ۱۳۹۹ به سبب فشار اقتصادی و کمبود اعتبارات و شیوع ویروس کرونا طرح های راه اندازی موزه ها در هر سه حوزه (دولتی، مشارکتی و خصوصی) با کندی مواجه گردید، اما با همه این شرایط در سال ۹۹ بیش از ۴۰ موزه راه اندازی و به بهره برداری رسید.



در حال حاضر هر هفته یک موزه در کشور افتتاح می شود

به گزارش لذت سفر به نقل از ایرنا، از مجموع ۷۵۰ موزه ای که در یکصد سال صنعت موزه داری در کشور فعال می باشند، ۲۹۲ موزه تحت مدیریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و بیش از ۲۸۰ موزه تحت پوشش سایر دستگاه های دولتی قرار دارند و ۱۷۱ مجموعه خصوصی تحت عنوان موزه فعال است که بگفته علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی «در حال حاضر هر هفته شاهد افتتاح یک موزه هستیم و بخش خصوصی بیشترین سهم را در این تحول داشته است، به شکلی که ما شاهد رشد ۴۰۰ درصدی در حوزه موزه های خصوصی هستیم و هم اکنون ۱۷۱ موزه خصوصی در کشور فعال است.»


1400/03/08
22:44:31
5.0 / 5
285
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر