سفرهای نوروزی به مشهد در بلاتكلیفی تصمیم گیری ها

سفرهای نوروزی به مشهد در بلاتكلیفی تصمیم گیری ها

به گزارش لذت سفر ایرنا- سفر به کلانشهر مذهبی مشهد در تعطیلات نوروزی با عنایت به شرایط کرونایی و وضعیت رنگ بندی شهرها، بعنوان چالشی در تصمیم گیری برای سفر از جانب مردم و همینطور اعضای ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا به حساب می آید.


این در حالی است که رئیس جمهوری در جلسه روز شنبه ستاد ملی پیشگیری و مقابله با کرونا در ۱۶ اسفند ماه اعلام نمود سفر به شهرهای دارای وضعیت قرمز و نارنجی از نظر انتشار کرونا ممنوع می باشد.
در حال حاضر به قول استاندار خراسان رضوی ۱۸ شهرستان این استان در وضعیت آبی و ۱۵ شهرستان در وضعیت زرد به سر می برند و مشهد جزو شهرهای دارای وضعیت زرد است.
با توجه به اینکه حالا مشهد در زمره شهرهای زرد قرار دارد، مشمول آخرین مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و ممنوعیت سفر نمی گردد، اما از سویی خواسته وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این است که سفر به شهرهای زرد مسافرپذیر مانند مشهد، اصفهان، شیراز و رشت هم ممنوع شود که این تقاضای وزارت بهداشت در آخرین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا مورد تایید قرار نگرفت.
دکتر علیرضا رییسی معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معتقد است: سفرهای نوروزی سبب تشدید انتقال ویروس جهش یافته در استان های مختلف می شود.
همچنین رئیس نظام پزشکی کشور هم به مردم سفارش کرد به سفر نروند چونکه ظرفیت درمانی استان ها اشباع شده است.
دکتر علیرضا زالی اضافه کرد: امروز ما در تمام کشور با موج جدیدی از ویروس جهش یافته روبرو می باشیم، سرعت سرایت پذیری و انتقال این ویروس جهش یافته زیاد است و آثار ناشی از آن مرگ آفرین می باشد.
این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان و مسئولان، افزون بر ۵۰ درصد از اقتصاد خراسان رضوی وابسته به صنعت توریسم است و هم چنین ۵۳ درصد هتلها و مهمانسراهای کشور در مشهد واقع شده اند و در دوران انتشار کرونا مراکز اقامتی این شهر مذهبی به علت ممنوعیت و محدودیت های اعمال شده بیشتر از ۴۲ هزار میلیارد ریال خسارت دیده اند.
کلانشهر مشهد با محوریت "گردشگری زیارت" همیشه مورد استقبال میلیونها زائر و مسافر داخلی و خارجی بوده است.
سالانه حدود ۳۰ میلیون نفر از سراسر کشور به مشهد مقدس مشرف می شوند و همینطور این شهر سالانه میزبان یک سوم از کل جمعیت توریستهای خارجی ورودی به ایران می باشد.
در باره سفر به مشهد هفته آینده تصمیم گیری می شود
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی در اینباره به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اکنون ممنوعیت خاصی برای سفر به مشهد وجود ندارد و هفته آینده تصمیم نهایی در مورد تمامی شهرهای زائرپذیر و مسافرپذیر در روزهای نوروز اتخاذ می شود.
محمد صادق براتی اضافه کرد: منتظر تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد چند و چون سفر به مشهد و خراسان رضوی هستیم و به احتمال زیاد شنبه هفته آینده تصمیم نهایی در این حوزه گرفته خواهد شد.
وی افزود: خراسان رضوی طی ۱۲ ماه گذشته به صورت صددرصد تابع مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا بوده است، بنابراین نسبت به سایر نقاط کشور وضعیت مطلوب تری در زمینه کنترل بیماری داشته است.
معاون استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: در حوزه گردشگری هم تاسیسات مربوطه همراهی لازم جهت اجرای دستورات ستاد مقابله با کرونا را داشته اند.
این در حالی است که مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی هفته گذشته طی سخنانی در تور گردشگری خودرو های کلاسیک تاریخی در موزه بزرگ مشهد سفر به مشهد را تشویق و ترغیب کرد و بر سفر مسوولانه و ایمن به این شهر مذهبی در تعطیلات نوروزی تاکید نمود.
وضعیت مشهد و خراسان رضوی شکننده است
استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: این استان حالا وضعیت با ثبات و به نسبت آرامی را از نظر انتشار کرونا سپری می کند اما شرایط آن از نظر انتشار ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی شکننده و اخطار دهنده است.
محمد صادق معتمدیان اضافه کرد: در اسفند ماه و نیمه فروردین ماه نگرانی هایی بابت رفت وآمدهای مردم وجود دارد، ازاین رو نظارت ها و بازرسی ها در زمینه رعایت پروتکلهای بهداشتی باید با جدیت بیشتری دنبال شود.
وی افزود: سفارش ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا این است که در تعطیلات نوروزی مسافرت صورت نگیرد، ازاین رو همکاری و مشارکت مردم در رعایت پروتکلهای بهداشتی و اجتناب از سفرهای غیرضروری نقش بسزایی در جلوگیری از انتشار کرونا دارد.
استاندار خراسان رضوی اعمال محدودیت ها در مشهد و خراسان رضوی طی ایام نوروز را منوط به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا در ۲۵ اسفند ماه دانست و اظهار داشت: ممنوعیت اتراق و زدن چادر در بوستانهای جنگلی، ممنوعیت اقامت در مدارس، ممنوعیت اقامت در مهمانخانه های ویژه ادارات و تشدید نظارتها و بازرسی ها در این حوزه مورد تاکید است.
وی اضافه کرد: اطلاع رسانی، بیان هشدارها و لزوم ها پیرامون رعایت پروتکلهای بهداشتی و پرهیز از سفر باید از راه رسانه های مختلف شامل نشریات مکتوب، صدا و سیما و شبکه های اجتماعی باشد.
موج چهارم کرونا رخ می دهد
رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم اظهار داشت: طبق پیشبینی های علمی و اپیدمیولوژی، موج چهارم انتشار کرونا در استان خراسان رضوی رخ خواهد داد اما شدت آن معلوم نیست.
دکتر محمدحسین بحرینی اضافه کرد: شدت و گستره موج چهارم انتشار کرونا به رفتار مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی و همینطور رفتار و تغییر ماهیت ویروس بستگی دارد.
وی افزود: هم اکنون کرونای انگلیسی در خراسان رضوی بومی شده و در حال گردش است و طبق دستورالعمل های وزارت بهداشت احتیاج به بررسی کرونای انگلیسی نیست و هر فرد مبتلای دارای پی. سی.آر مثبت را باید کرونای انگلیسی فرض نماییم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد سه خصوصیت ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی را شامل ضریب شیوع و سرایت زیاد، بد حال شدن سریع بیمار و مبتلا شدن در سنین پایین و زیر ۴۰ سال برشمرد.
وی اظهار داشت: گرچه شرایط خراسان رضوی از نظر کرونا آرام و با ثبات است، اما وضعیت شکننده است و نگرانی بابت اعیاد شعبانیه، سفرهای نوروزی و خریدهای عید وجود دارد.
بحرینی اضافه کرد: خواسته وزارت بهداشت از مردم پرهیز از سفر بخصوص سفرهای نوروزی است و در روزهای تعطیلات نوروزی نظارتها با جدیت بیشتر انجام می شود و ممنوعیت اقامت در مدارس، ممنوعیت استفاده از مهمانسرای ادارات و ممنوعیت اتراق در بوستانها مورد تاکید است.
وی افزود: همینطور حرکت تمامی قطارها، اتوبوسها و هواپیماها از مبداء خورستان به مشهد ممنوع می باشد.
سلامت واحدهای اقامتی برای میزبانی مطلوب
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اظهار داشت: تمام شرایط و ملزومات برای احیای صنعت توریسم با رعایت حفظ سلامت مردم مهیا است.
یوسف بیدخوری اضافه کرد: تابحال از بیشتر از دو هزار و ۳۰۰ واحد و تاسیسات گردشگری در این استان هیچ واحد اعلام انصراف از فعالیت نداشته و فقط سه چهارم واحدها تقاضای تعطیلی موقت کرده اند.
وی با اشاره به اینکه طبق تصمیمات کشوری بنا نیست "سفر" تعطیل شود افزود: در این میان سیاست محوری این است که مسافران با رزرو مکان اقامت خود در واحدهای رسمی مبادرت به سفر نمایند و سفر با وسایل نقلیه و حمل و نقل عمومی صورت گیرد.
بر اساس آخرین آمار رسمی، تابحال یک میلیون و ۶۹۸ هزار و پنج نفر در ایران به صورت قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۹۹ تن از مبتلایان به کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در کشور به ۶۰ هزار و ۷۸۶ تن رسیده است.
همچنین تابحال یک میلیون و ۴۴۹ هزار و ۳۵۰ بیمار بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند.
پاندمی کرونا تابحال در جهان ۱۱۷ میلیون و ۵۱۳ هزار و ۷۷۲ نفر را بیمار کرده و جان ۲ میلیون و ۶۰۶ هزار و ۸۰۸ نفر را در ۲۳۰ کشور گرفته است.
۹۳ میلیون و ۳۱ هزار و ۳۶ نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا در جهان تابحال درمان شده اند.
در این میان آمریکا با ۲۹ میلیون و ۶۹۶ هزار و ۲۵۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ و ۵۳۷ هزار و ۸۳۷ قربانی این بیماری، بیشترین تعداد مبتلا شدن و تلفات ناشی از کرونا را در جهان به خود مختص کرده است و بعد از آمریکا کشورهای هند، برزیل و روسیه بیشترین شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارند.
بر اساس آخرین آمارهای رسمی، ایران در جدول مبتلایان پاندمی کرونا جایگاه پانزدهم را در بین کشورهای جهان به خود مختص کرده است.



منبع:

1399/12/20
12:40:29
0.0 / 5
1068
تگهای خبر: آموزش , برند , پزشك , تاریخی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر