با راه اندازی شعبه ویژه شورای حل اختلاف اعلام شد

3000 پرونده با 400 میلیارد تومان بدهی آژانس ها

3000 پرونده با 400 میلیارد تومان بدهی آژانس ها

به گزارش لذت سفر رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران به دنبال راه اندازی شعبه ویژه شورای حل اختلاف، اظهار داشت: در کمتر از یک سال قبل به بیشتر از سه هزار پرونده با حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی و تخلف در کمیته های این انجمن رسیدگی شده است که ۳۰۰ میلیارد تومان آن بدون ارجاع به دادگاه، پس داده شد.


حرمت الله رفیعی که اخیرا حکم ریاست شعبه شورای حل اختلاف ویژه دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی را گرفته است، در گفتگو با ایسنا درباره لزوم راه اندازی این شعبه اظهار نمود: با عنایت به حجم اختلافات و شکایت ها، چند شورا و کمیته رسیدگی در این انجمن به راه افتاده است که برای اختصاص شعبه ویژه دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در شورای حل اختلاف از ماه ها پیش درخواست داده بودیم؛ چون که معتقدیم کار صنف باید به کارشناسان همان صنف واگذار شود. قبلا به علت نبود کارشناس متخصص، ابهام در نتیجه رسیدگی پرونده ها به وجود می آمد. حدودا ۹۰ درصد آرائی که در محاکم هم صادر می شود ایراد کارشناسی دارد. برای همین از مراجع گوناگونی این درخواست را پیگیری کردیم تا سرانجام با راه اندازی شعبه ویژه در انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی موافقت شد.
او به شوراها و کمیته هایی که با محتوای رسیدگی به مطالبات، تخلفات و شکایت ها قبلا در این انجمن به راه افتاده است، اشاره نمود و اضافه کرد: در شورای صیانت و پیش گیری از صدمه های دفاتر خدمات خدمات مسافرتی با عضویت نمایندگانی از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان هواپیمایی، واجا و ناجا، قوه قضاییه، تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان که یک سال است راه اندازی شده و هر دو هفته یک مرتبه تشکیل جلسه می دهد، به پرونده هایی با رقم های کلان رسیدگی می شود. مثلا مبحث ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی شرکتهای هواپیمایی و دفاتر خدمات مسافرتی بعد از کنسلی سفرها با شیوع کرونا در این شورا پیگیری می شود که هنوز بخشی از این بدهی بازگردانده نشده است. دفاتر خدمات مسافرتی هم بودند که بیشتر از سه چهار میلیارد تومان بدهی داشتند و پرونده آنها در این شورا دنبال شد. مشکلات دفاتر خدمات مسافرتی یا تخلفات سایت های فروش با دوائر دولتی هم از راه این شورا پیگیری می شود.
وی ادامه داد: کمیته وصول مطالبات با حضور نمایندگانی از دفاتر خدمات مسافرتی هم به مبحث تخلفات و یا شکایت های در ارتباط با دفاتر خدمات مسافرتی از یکدیگر یا از کارگزار خارجی رسیدگی می کند که با وصول ۴۴۷ پرونده، تا کنون به ۳۰۲ مورد با ۱۰۷ میلیارد تومان بدهی و مطالبه رسیدگی کرده است.
رفیعی افزود: کمیته رسیدگی به شکایات موازی با آنچه در معاونت گردشگری استان ها و سازمان هواپیمایی وجود دارد، مدت ها است که در انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تشکیل شده و مانند شورای صیانت و پیشگیری و کمیته وصل مطالبات، رویکرد صلح و سازش دارد. این کمیته از اواخر دیماه ۹۸ و در مدت ۱۰ ماه به ۲۰۴۶ پرونده رسیدگی کرد که بیشتر آنها شکایت های مردم از آژانس های مسافرتی بود. حجم مطالبات این پرونده ها از یک میلیون تومان تا ۲۰۰ میلیون تومان است. از بین این حجم پرونده، ۱۱۶۶ مورد به صلح و سازش و وصول مطالبات و پرداخت بدهی ختم شد. این حجم از پرونده جدا از شکایت و پرونده هایی است که در معاونت های گردشگری استان ها و سازمان هواپیمایی پیگیری می شود.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی اظهار داشت: این شورا و دو کمیته دیگر انجمن در مجموع به ۳۱۶۶ پرونده با بیشتر از ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی و تخلفت رسیدگی کرده اند که تا کنون ۶۵ درصد آنها به بدون ارجاع به مراجع قضایی یا دادگاه با صلح و سازش حل و فصل شده و ۳۰۰ میلیارد تومان از آن بدهی به مردم و دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی مسترد شده است.
وی ادامه داد: در شعبه ۲۶۳۴ شورای حل اختلاف که از روز شنبه ۲۵ بهمن ماه فعالیت خویش را در محل این انجمن آغاز می کند، مقرر است به شکایت های در ارتباط با کلیه خدمات خریداری شده از دفاتر خدمات مسافرتی یا سایت های فروش از ویزا گرفته تا بلیت، تور و هتل تا سقف ۵۰ میلیون تومان رسیدگی شود. بطور قطع اختصاص یک شعبه ویژه به مبحث گردشگری فرآیند رسیدگی به پرونده ها را سریعتر و ابهام ها را کمتر می کند.
او ضمن اشاره به درخواست های دیگری که از دادگستری و مراجع قضایی دارد، اشاره نمود و اضافه کرد: تقاضای ما این است که این شعبه به مجتع رسیدگی به حل اختلافات گردشگری تبدیل گردد. این توانایی را داریم که به پرونده های بیشتری رسیدگی نماییم. همینطور درخواست اختصاص شعبه ویژه گردشگری در دادگاه مطرح گردیده است تا به فوریت و با تاکید بر نظرات کارشناسی به مطالبات مردم و صنف رسیدگی شود. ما امیدواریم کمیته های رسیدگی به شکایت در سازمان هواپیمایی و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری هم به زودی تعطیل و همه پرونده ها به این شعبه ویژه ارجاع داده شود.
رفیعی در پاسخ به این سؤال که با عنایت به راه اندازی این شعبه ویژه در محل یک صنف با حضور کارشناسانی که آژانس دار هستند چه ضمانتی وجود دارد که رأی ها با درنظر گرفتن منافع صنف صادر نشود، اظهار نمود: در این شعبه ویژه، دو نماینده از دادگستری حضور دارند. ضمن این که شورا و دو کمیته دیگری که در این انجمن صنفی راه اندازی شده اند در جریان رسیدگی به بیشتر از دو هزار پرونده حتی با یک مورد اعتراض مردمی مواجه نشده اند. البته گاهی پیشنهادهایی به نمایندگان این کمیته ها می شد اما حالا افتخار دارم که بگویم در تمام پرونده های رسیدگی شده تلاش شد هیچ حقی از مردم ضایع نشود. بطور قطع برای ما سربرگ قوه قضاییه تعهد بیشتری می آورد. امیدوارم تلاشهای ما به جایی ختم نشود که مردم بگویند حقوق ما ضایع و رأی به نفع آژانس صادر شد.




منبع:

1399/11/25
14:42:10
0.0 / 5
332
تگهای خبر: تولید , خدمات , خرید , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر