مدرس گردشگری:

زیرساخت های گردشگری برای افزایش سفر در پساكرونا آماده شود

زیرساخت های گردشگری برای افزایش سفر در پساكرونا آماده شود

استاد دانشگاه و پژوهشگر گردشگری با اشاره به اینکه ایران در آستانه جهانی شدن بعنوان یک مقصد نوظهور طبیعت گردی و گردشگری روستایی قرار دارد، اظهار داشت: زیرساخت های گردشگری برای افزایش تقاضای سفر به ایران در پساکرونا باید آماده شود.



به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، بیشتر از یکسال از شیوع ویروش کرونا در جهان می گذرد؛ زندگی، رفتارها و روابط کاری و اجتماعی مردم با قبل از دوران همه گیری کووید۱۹ قابل قیاس نیست، خیلی از مشاغل، کسب و کارها و صنایع تحت تأثیر این همه گیری با رکود روبرو شده اند؛ گردشگری همچون صنایعی است که بخش عمده ای از زندگی مردم از روستاها تا کلان شهرها و همینطور تعداد خیلی از مشاغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم با آن مرتبط می باشد و بیشترین خسارت ها را در این دوران متحمل شده است.

گردشگری در ایران با همه نقاط قوت و ظرفیت ها در جاذبه ها و بعضی از کمبودها در زیرساخت ها و تاسیسات تا مهر ماه ۹۹ حدود ۱۴هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از کرونا را ثبت کرده است و به قول علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی «اگر این روند ادامه پیدا کند این صنعت ورشکسته خواهد شد» ؛ با اینکه دولت در مراحل مختلف سیاست ها و بسته های حمایتی از تسهیلات ارزان قیمت، امهال های اقساط وام بانکی و عوارض و مالیات و کمک های بلاعوض برای فعالان گردشگری و تولیدکنندگان صنایع دستی در نظر گرفته است، اما در مورد اینکه چشم انداز و آینده سفر و گردشگری در پسا کرونا چگونه خواهد بود و بخش دولتی و خصوصی چه برنامه و نگاهی باید برای احیای صنعت توریسم داشته باشند، نظرات و ایده های متنوع و متفاوت میان صاحب نظران و فعالان این حوزه وجود دارد.



حسن رهایی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره شرایط و وضعیت صنعت توریسم در دوران شیوع بیماری کرونا و چشم انداز آن در پساکرونا، اظهار داشت: گردشگری صنعتی است که بیشتر از دیگر صنایع، مبتنی بر تعاملات انسانی و فرهنگی بنا شده است و فعالان و صاحبان مشاغل در این عرصه در دوران شیوع بیماری کرونا در جهان، بیشترین خسارت را متحمل شده اند؛ با عنایت به این که راه مقابله با این بیماری نوپدید، حذف تعاملات انسانی و به حداقل رساندن آن و ایجاد فاصله گذاری های اجتماعی است، می توان گفت کرونا و گردشگری به شکلی در دو راستای کاملا متضاد هم قرار گرفتند و همین مبحث صدمه های این بیماری به اقتصاد گردشگری را شدیدتر کرده است.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی عنوان کرد: با فراگیر شدن کووید۱۹ در طول یکسال گذشته مراکز اقامتی و هتل ها خالی و کم رونق، بیشتر پروازها لغو و مرز بین کشورها مسدود و موزه ها بسته شده اند و حضور در مراکز دیدنی، اجتماعات و گردهمایی ها ممنوع و محدود شده است؛ بدیهی است در این شرایط صنعت توریسم به شدت و بیشتر از هر صنعت دیگری متضرر می شود. میراث پدیده ای همچون کرونا، گردشگری را در مرز ورشکستگی و احتضار قرار داده است و به نظر می آید چندین سال صنعت توریسم با این میراث نامبارک دست و پنجه نرم خواهد نمود.

اثرات کرونا بر صنعت توریسم کوتاه مدت نیست

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی درباره تحولات صنعت توریسم در پساکرونا، اظهار داشت: اثرات همه گیری کرونا به صورت کلی بر اقتصاد و به تبع آن گردشگری، کوتاه مدت نیست که با فرض غلبه بر کرونا در ماه های آینده، این آثار از دنیای اقتصاد و صنعت توریسم رخت بر بندد؛ بدون شک اقتصاد تا مدت ها درگیر اثرات سوء ناشی از این همه گیری خواهد بود و آثار منفی آن در کشورهای در حال توسعه مانند ایران که اقتصادش متاثر از تحریم های این چند دهه و بخصوص دو سال گذشته بوده، بیشتر نمایان می شود.

رهایی اضافه کرد: طبق گزارش صندوق بین المللی پول، کرونا بحرانی است که جهان نظیر آنرا تا کنون به خود ندیده و هم اکنون چشم انداز مطمئن و روشنی هم از بهبود اوضاع سلامت و اقتصاد در دسترس نیست، این همه گیری سبب شده کشورهای در حال رشد، بیشتر از ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی را از دست بدهند و پیشبینی می شود که کرونا می تواند یک یا دو سال از آهنگ رشد اقتصادی کشورهای پیشرفته و صنعتی بکاهد، اما همین بحران می تواند منجر به صدمه ای ۱۰ساله در کشورهای در حال رشد شود.



زیرساخت های گردشگری برای افزایش توریست در پساکرونا باید آماده شود

رهایی با ابراز امیدواری برای عبور هر چه سریع تر از بحران کرونا در ایران و جهان اظهار داشت: حتی اگر از دوران شیوع هم بگذاریم، اثرات همه گیری بر گردشگری مقطعی و زودگذر نیست و انتظار نمی رود با عبور از بیماری بتوان به سرعت به شرایط عادی بازگشت؛ به نظر می آید پس از همه گیری حداقل برای مقطعی با میل بالایی برای سفر و گردشگری در جهان روبه رو شویم، بنابراین باید از الان برای آن دوره برنامه ریزی و زیرساخت و بسترهای لازم را برای جذب حداکثری توریست فراهم نمود.

مدرس گردشگری بیان نمود: مراکز پژوهشی معتبر جهان، ایران را یکی از مقاصد مستعد و پرجاذبه با ظرفیت های بی نظیر گردشگری در جهان ارزیابی می کنند که می تواند طی سالهای آینده به یکی از مقاصد مهم در دنیا تبدیل شود؛ طبیعت بکر، متنوع و زیبا، تعدد بناهای باستانی و تاریخی با جایگاه جهانی، آب و هوای چهارفصل، فرهنگ اصیل و آداب و رسوم جذاب و البته ارزان بودن سفر به ایران، همچون مواردی است که می تواند به جهانی تر شدن ایران بعنوان یک مقصد نوظهور در صنعت توریسم بخصوص در بخش طبیعت گردی، گردشگری روستایی کمک نماید.

وی تصریح کرد: بهبود دیپلماسی گردشگری، تبلیغات و بازاریابی، معرفی ظرفیت های گردشگری در سطح جهانی، ایجاد و تکمیل و تقویت زیرساخت ها، می تواند به بهره گیری بیشتر از این فرصت تاریخی کمک نماید.

گردشگری روستایی مقصد گردشگران جهان در دهه اول پیش رو

رهایی با بیان اینکه طبیعت گردی و اکوتوریسم، بخصوص گردشگری روستایی در دنیا با روند افزایشی تقاضا روبه رو است، اظهار داشت: ایران در این بخش از ظرفیت و مزیت های بسیار بالایی برخوردار می باشد و با سرمایه گذاری بیشتر در این عرصه می تواند در دهه های پیش رو، زمینه جذب بیشتر گردشگری را به مقاصد جذاب از روستاها، چشم اندازهای طبیعی مانند: سواحل، کویرها و جنگل های و کوهستان ها کم نظیر، فراهم آورد.



هنرهای سنتی شناسنامه فرهنگی ملت ها هستند

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی، صنایع دستی و هنرهای سنتی را از مهم ترین عناصر هویت بخش فرهنگ یک ملت دانست و اضافه کرد: هنرهای سنتی به تعبیری شناسنامه فرهنگ و تمدن ملت ها محسوب می شوند، از همین رو است که دست بافته ها بیشتر از آن که با معیارهای اقتصادی سنجیده شوند، با معیارهای فرهنگی- هنری در جهان شناخته می شوند؛ صنایع دستی ایران باید به مثابه نمادهایی از فرهنگ، تمدن و هنر مردمان این دیار بیشتر از پیش مورد توجه و حمایت مادی و معنوی قرار گیرند.

وی ضمن اشاره به خسارت های اقتصادی که در دوران کرونا به هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی وارد شده است، بیان نمود: برندسازی و تجاری سازی صنایع دستی می تواند به رونق صنعت توریسم و بهبود اقتصاد هنر و هنرمندان هم کمک کند؛ از طرفی نام تجاری و برندسازی به ایجاد ذهنیت مثبت در مشتری و ترغیب او به خرید محصولات فرهنگی کمک شایانی می کند.

برندسازی صنایع دستی، اقتصاد گردشگری جوامع محلی را تقویت می کند

رهایی خاطرنشان کرد: گاهی یک اثر هنری آن هم از گروه صنایع دستی می تواند به چنان جایگاهی در جهان برسد که یک کشور، یک شهر و حتی یک روستا را که تا کنون اسم آن کمتر شنیده می شده، مشهور و به یک برند خاص تبدیل کند تا همه مردم دنیا آنرا بشناسند؛ البته خیلی از شهرها و مناطق ایران الان هم به نام آثار و بناهای باستانی و تاریخی، آیین ها و نمادها و حتی با بعضی از محصولات کشاورزی و میوه ها با یک برند خاص در جهان مشهور هستند، اما به هر اندازه که در برندسازی هنرهای سنتی و صنایع دستی سرمایه گذاری بیشتر -چه دولتی و چه بخش خصوصی- صورت گیرد، دستاورد اقتصادی بیشتری برای صنعت توریسم و تقویت اقتصاد جوامع محلی خواهد داشت.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: با انتخاب راهبرد تمرکز به برندسازی و بازاریابی محصولات هنرهای سنتی که عموما از مشاغل روستاییان و منبع درآمدی خانواده های روستایی است، می توان بخش بزرگی از خسارت های ناشی از انتشار کرونا را در کوتاه مدت جبران و سهم ایران در بازارهای جهانی را افزایش داد.

کرونا بهترین فرصت برای تولید محتوا و معرفی مقاصد جدید گردشگری

رهایی به دوره اولیه انتشار کرونا که یک وحشت و هراس شدید در جامعه بوجود آورده بود، اشاره نمود و اضافه کرد: دوره ای که مردم به «در خانه ماندن» سفارش می شدند بهترین فرصت بود تا ظرفیت های گردشگری، مقاصد جدید گردشگری، فرهنگ گردشگری و اصول گردشگرپذیری برای علاقه مندان باز تعریف شود. فضای مجازی و شبکه اجتماعی بهترین ابزار برای آموزش مبانی گردشگری می باشد که باید از آن به خوبی بهره برداری نمود.

موتور گردشگری نباید خاموش شود، نباید کارخانه صنعت توریسم تعطیل شود، متخصصان و مدیران اجرایی در صنایع بهتر می دادند وقتی خط تولید در یک صنعت و واحد تولیدی متوقف و کاملا تعطیل شود، راه اندازی مجدد همان خط تولید، بسیار پرهزینه تر و گاها امکان ناپذیر است؛ به اشکال مختلف باید این صنعت سرپا نگه داشته شود، سفرها و بازدیدهای مجازی حداقل می تواند ذائقه و حس گردشگری مردم را زنده، پویا و کنجکاو نگه دارد که از نخستین انگیزه های دعوت به سفر است و آنان را به تجربه های متفاوت گردشگری در پساکرونا هدایت کند.

وی خاطرنشان کرد: تبلیغات و آموزش گردشگری در فضای مجازی باید بگونه ای باشد که توریست آماتوری که یک سال در خانه مانده است و به سفر نرفته در پسا کرونا انتخاب های مختلف و غیرتکراری را در سبد گردشگری خود داشته باشد و در پسا کرونا اگر از او سوال شود که کدام مقصد را برای سفر در تعطیلات پیش رو انتخاب می کند، هوشمندانه و هدفمند مقصد جدیدتری که هیچگاه نرفته را نام ببرد، مقصدی از بیابان های بی نظیر ایران، جنگل ها و آبشارهای بکر در کوهستان ها، روستاهای اعجاب انگیز که قبل از کرونا کمتر می شناخته و به آنجا سفر نکرده است.

گردشگری رمز پویایی اقتصاد مقاومتی است

این پژوهشگر حوزه گردشگری با تکیه بر اینکه همه شاخص ها و مولفه ها نشان داده است گردشگری مزیت استثنایی ایران در منطقه و جهان است، اظهار داشت: اگر سیاستگذاران و برنامه ریزان کلان صنعت توریسم کشور معتقد و مصمم هستند که صنعت گردشگری مهم ترین راه نجات از وابستگی اقتصاد به نفت و رمز پویایی اقتصاد مقاومتی است، علاوه بر طرح های زیرساختی گردشگری، باید در رویکردهای مدیران اجرایی در نقطه نقطه کشور هم تحول ایجادکنند. صنعت توریسم فرابخشی و فرادستگاهی است، با اینکه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی متولی اصلی آن است، اما خیلی از دستگاه اجرایی دیگر هم در رونق و توسعه آن نقش و مسئولیت دارند و البته بخش خصوصی هم در این فرآیند می تواند اثر بخش باشد.


1399/10/30
22:43:46
0.0 / 5
628
تگهای خبر: آموزش , باستانی , برند , تاریخی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر