هدف پروژه شهر توریست ارتقای رقابت پذیری مقاصد گردشگرپذیر است

هدف پروژه شهر توریست ارتقای رقابت پذیری مقاصد گردشگرپذیر است

مدیرکل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری اظهار داشت: هدف شهر توریست ارتقای رقابت پذیری مقاصد گردشگرپذیر کشور، معرفی و ترغیب برندهای مقاصد گردشگری شامل شهر و روستاست.


به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از میراث آریا، زاهد شفیعی درباره پروژه شهر گردشگر اظهار داشت: هدف شهر توریست که فاز نخست آن سال قبل انجام شد و فاز دوم آن نیز شروع شده، ارتقای رقابت پذیری مقاصد گردشگرپذیر کشور، معرفی و ترغیب برندهای مقاصد گردشگری شامل شهر و روستاست که در پروژه ملی اعتبارسنجی، ارزیابی و رتبه بندی مقاصد گردشگرپذیر تعریف می شود.
او با اشاره به این که در اجرای فاز دوم پروژه مطالعات عمیق تری روی مقاصد گردشگرپذیر صورت گرفته است، به تشریح اهداف این مطالعات پرداخت و عنوان کرد: این مطالعات و تحلیل ها ظرفیت های هر مکان را بطور موردی مشخص و سه هدف را دنبال می کند. هدف ارزشی که ابزاری برای تحقق یک هدف غایی در ایجاد فضایی پویا و رقابتی بین مقاصد گردشگری کشور است. هدف کاربردی که گواهینامه ای منطبق بر ظرفیت های بالقوه و بالفعل مقصد است و سطح توسعه یافتگی مقاصد کشور از منظر گردشگری را نشان میدهد.
وی اشاره کرد: این گواهینامه یک برآیند کلی از نتایج حاصل از قدرت برند شامل دارایی شهر، تجربه گردشگران، ادراک گردشگران از دارایی، نگرش جامعه محلی نسبت به توسعه گردشگریست.
شفیعی هدف اعتباری را بعنوان سومین هدف این تحلیل ها و مطالعات نام برد و اضافه کرد: یک نشان معتبر ملی شمرده می شود که برندهای گردشگری در سطح ملی و بین المللی معرفی می گردند.
تشریح ۶ خروجی پروژه
او با اشاره به خروجی های این پروژه، اظهار نمود: جایگاه یابی عملکرد مقصد (جایگاه مقصد در هرم توسعه مقاصد گردشگری کشور)، ارزیابی رقابت پذیری و شناسایی عناصر متمایزکننده مقصد (طراحی بهینه ترین الگوی رقابتی مقاصد)، بهینه کاوی زنجیره ارزش خدمات مقاصد گردشگری، بهینه کاوی زنجیره ارزش محصولات مقاصد گردشگری، طراحی هویت کلامی و نهایتا طراحی هویت بصری، مقصد شش خروجی هستند که از این مطالعات حاصل می شود و ذیل برند گردشگری کشور، برندهای گردشگری شهری شرح داده می شوند.
مدیر دفتر مطالعات و آموزش گردشگری اعلام نمود: برای رسیدن به برند باید با گذر از این شش مرحله، صلاحیت ها و ظرفیت های مقصد شناسایی و شناخته شود. در همین راستا ما در چند ماه گذشته اطلاعاتمان را تکمیل و ظرفیت ها را شناسایی کردیم که شهر یزد با کسب امتیاز ۶۸.۹۸ در رتبه نخست قرار گرفت و طبق ارزیابی های انجام شده از منظر رقابت پذیری اول شد. در بحث وفاداری مخاطبان به برند و مؤلفه های تاریخی فرهنگی نیز بسیار موفق عمل کرده است. شیراز نیز با کسب نمره ۶۸.۹۲ در رتبه دوم قرار گرفت و در مؤلفه های محیط و اتمسفر گردشگری امتیاز فوق العاده ای را به خود اختصاص داد.
ارتقای جایگاه یزد و شیراز
او با اشاره به این که مقاصد می توانند خودرا ارتقا دهند، اضافه کرد: درصورتی که شهرها عملکرد بهینه داشته باشند صلاحیتشان باردیگر ارزیابی می شود. دو شهر یزد و شیراز که در پایش اولیه سه ستاره کسب کرده بودند با ارتقای مؤلفه های خود موفق به کسب چهار ستاره شدند و از جایگاه مقصد گردشگرپذیر به شهر مقصد ارتقا پیدا کردند و برای رسیدن به جایگاه نهایی که دوستدار توریست است به کسب یک ستاره نیاز دارند.
شفیعی در ادامه به امتیازها و رتبه بندی های دیگر شهرها اشاره نمود و اظهار داشت: سه شهر کرمان با امتیاز ۶۴.۲۶، همدان ۶۴.۱۹ و اردبیل ۵۸.۱۹ نیز با کسب سه ستاره بعنوان مقصد گردشگرپذیر تعریف می شوند. نهایتاً هدف از این پروژه، ارتقای صلاحیت های مقاصد و ارسال گزارش جامع آن به سازمان جهانی گردشگریست.


1399/10/16
11:47:04
0.0 / 5
398
تگهای خبر: آموزش , برند , تاریخی , توریست
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر