رویداد ساری 2022 در بلاتكلیفی

رویداد ساری 2022 در بلاتكلیفی

لذت سفر: با توجه به این كه كمتر از دو سال تا اجرائی شدن رویداد ساری 2022 یا پایتختی این شهر برای گردشگری كشورهای عضو اكو زمان باقی مانده است، اما هنوز نیازهای این رویداد نامشخص است و دستگاه های متولی سرگردان و بلاتكلیف هستند.


به گزارش لذت سفر به نقل از ایرنا، پیشنهاد میزبانی مازندران بعنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی موسوم به " اکو " با عنوان رویداد ساری ۲۰۲۲ حدود دو سال قبل از سوی میراث فرهنگی و استانداری مازندران به میراث فرهنگی کشور داده شد و روز ۱۲ مهر ماه سال ۱۳۹۸ هم به تصویب هیات وزیران کشورهای عضو اکو در تاجیکستان رسید.
این رویداد از آذر ماه سال قبل با استقرار دبیرخانه در محل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سپس اقدامات تبلیغاتی همچون رونمایی از لگو، فعالیت اجرائی خودرا آغاز کرد، ولی با گذشت حدود دو سال از پیشنهاد میزبانی ساری بعنوان پایتخت گردشگری کشورهای اکو در سال ۲۰۲۲ و همین طور یک سال از تصویب آن، بگفته مسئولان هنوز این رویداد بلاتکلیف بوده و تعریف و نیاز سنجی مشخصی برای آن تعریف نشده است.
هنوز نمی دانی از ساری ۲۰۲۲ چه می خواهیم؟
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران روز چهارشنبه در نشستی با خبرنگاران بمنظور هم اندیشی درباره رویداد ساری ۲۰۲۲ اظهار داشت: هنوز حتی متولیان گردشگری نیز نمی دانند که چه اتظاری باید از این رویداد داشت و اینکه این رویداد مقرر است چه کمکی به صنعت گردشگری مازندران بکند.
سیف الله فرزانه اضافه کرد: هنوز ما تعریف مشخصی برای میزبانی گردشگری کشورهای اکو ارائه نکردیم و ابعاد این رویدداد برای خودمان هم مبهم است. این مساله به این معنا نیست که ما اینچنین رویدادهایی آشنا نباشیم، بلکه منظور این است که ابتدا باید برای ساری ۲۰۲۲ جایگاهی مشخص نماییم و سپس برای آن تعریف و موقعیت بسازیم.
وی با اشاره به اینکه رویداد پایتخت گردشگری نیازمند همکاری فرا دستگاهی است، اظهار داشت: از نگاه ما مساله کرونا حالا به بهانه ای در دست دستگاه ها و نهادها برای شانه خالی کردن از مسئولیتشان در قبال این رویداد بین المللی تبدیل گشته است.
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران اضافه کرد: اینکه رویداد ساری ۲۰۲۲ باید مختص ظرفیت گردشگری باشد، تصوری اشتباه است، برای اینکه گردشگری با تمامی اجزا و ابعاد اقتصادی و فرهنگی و سیاسی زندگی مردم مازندران ارتباط دارد.
فرزانه ظرفیت تجاری این رویداد را مهم تر از دیگر بخش های آن توصیف کرد و اظهار داشت: اما متاسفانه نهادها و دستگاه های مرتبط هیچ اشتیاقی برای این رویداد ندارند.
وی اولین اولویت این رویداد را کنار گذاشتن نگاه منطقه ای و محلی عنوان و اشاره کرد: برای میزبانی از پایتخت گردشکری باید اختلاف نظرها کنار گذاشته شود و به صورت متمرکز و گسترده زیرساخت ها و نیازها را فراهم نمود.
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران گفت: امروز مازندران در زیرساخت های راه، شهرسازی، مدیریت شهری، منبع طبیعی و کشاورزی نیازمند تغییر رویکرد است برای اینکه این زیرساخت ها مناسب یک رویداد بین المللی نیست.
وی خواهان توجه ملی به زیرساخت های مازندران برای میزبانی از این رویداد بین المللی شد و اظهار داشت: در سطح ملی هم توجهی به این رویداد نشده و این مساله را جدی نگرفته اند.
مازندران باید خودرا برای گردشگری خارجی آماده کند
معاون گردشگری میراث فرهنگی مازندران نیز در این نشست گفت: همیشه نگاه به مازندران نگاهی غیر گردشگری بوده و امروز نیز لطمه های ناشی از ویلاسازی و تغییر کاربری اراضی ناشی از همین تصور است.
مهران حسنی تغییر رویکرد را لازمه ورود مازندران به گردشگری جهانی و بین المللی دانست و اضافه کرد: استان نه فقط باید خودرا بین المللی تعریف کند، بلکه باید زیرساخت های خودش را هم برای میزبانی جهانی آماده سازد.
وی لطمه های حوزه گردشگری مازندران را مربوط به چندین دهه قبل توصیف کرد و اظهار داشت: نباید اجازه دهیم این لطمه ها ادامه یابد برای اینکه صنعت گردشگری استان در حال کوچک تر شدن است.
معاون گردشگری مازندران همین طور بر تعریف و تقسیم وظایف درست در برنامه ریزی برای میزبانی ساری ۲۰۲۲ اصرار کرد و افزود: هنوز این رویداد برای دستگاه هابه عنوان یک بستر تجاری و اقتصادی توجیه نشده است.
رسانه ها کمک کنند
دبیر رویداد بین المللی ساری پایتخت گردشگری ۲۰۲۲ اکو هم اظهار داشت: برای آماده شدن مازندران جهت میزبانی از این رویداد نیاز است که رسانه ها به ما کمک کنند تا مطالبات خودرا از نهادها و دستگاه های ملی و استانی ارائه دهیم.
علی ماهفروزی اضافه کرد: ما در رویداد ساری ۲۰۲۲ به دنبال تغییر کلی در حوزه گردشگری نیستیم اما این اتفاق می تواند زمینه تغییرات بزرگ را فراهم آورد.
وی حال گردشگری مازندران را نامطلوب و ناخوش توصیف کرد و اظهار داشت: ساری ۲۰۲۲ اگر جدی گرفته شود محرکی برای تغییر نگاه گردشگری به مازندران را فراهم آورد.
دبیر رویداد بین المللی ساری پایتخت گردشگری ۲۰۲۲ اکو از رسانه ها خواست ابعاد و ضعف های گردشگری مازندران برای میزبانی از رویداد پیش را را برملا کنند.
ماهفروزی اشاره کرد: بیش از هر زمان دیگر نیازمند حضور قوی رسانه ها در پایتختی گردشگری کشورهای اکو هستیم.



منبع:

1399/09/02
10:03:02
5.0 / 5
1462
تگهای خبر: پایتخت , تبلیغات , شهر , صنایع دستی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر