تلاش چین برای توسعه گردشگری در عصر كرونا

تلاش چین برای توسعه گردشگری در عصر كرونا

به گزارش لذت سفر گسترش جهانی كرونا طی سالجاری باعث شد تا صنعت توریسم در خیلی از كشورهای جهان گرفتار خسارت های اقتصادی فراوانی شود كه در این میان چین هم از این قاعده مستثنی نبوده است.


به گزارش لذت سفر به نقل از ایرنا از تحقیقی که "دکتر سعید شبانی" و "دکتر آسن ولینوف" از دانش آموختگان حقوق اقتصاد از دانشگاه شانگهای چین که بعنوان دو پژوهشگر بر روی تاثیر کرونا بر صنعت گردشگری چین و راهکارهای دولت این کشور برای نجات این صنعت از لطمه های جدی این بیماری انجام دادند، داده های اجتماعی و اقتصادی چند سال اخیر در این پر جمعیت ترین کشور جهان بیان کننده آن است که چین چهارمین کشور پربازدید جهان (پس از فرانسه، اسپانیا و ایالات متحده آمریکا) بوده است.
طبق داده های سال ۲۰۱۹، حدود ۱۴۰ میلیون سفر تفریحی به چین انجام شده است. چین همین طور بزرگترین مسیر گردشگران بین المللی خارج از کشور است و سال قبل حدود ۱۳۴ میلیون سفر از این دست توسط مسافران چینی انجام شده است. بازار داخلی نیز به همان اندازه چشم گیر است و سال قبل حدود ۵.۵ میلیارد سفر تفریحی در داخل چین توسط مقامات گردشگری گزارش شده است.
اما تازه ترین داده ها نشان میدهد که گسترش بیماری مهلک کرونا در سراسر جهان و به تبع آن در چین باعث شده است که برخی شرکت های گردشگری در این کشور گرفتار ورشکستگی شوند، افتتاحیه ها به تعویق افتد، رویدادها و اقدامات تبلیغاتی و فروش محصولات، سوغاتی ها به صورت انلاین انجام گیرد تا خسارات وارده از کرونا بر این بخش صنعت کشور کم شود.
گردشگری داخلی در چین در ابتدای ماه های اول همه گیری به بن بست رسید و با گذشت چند ماه به تدریج بازگشایی شد؛ ابتدا با بازگشایی هتل ها و اجازه سفرهای جاده ای به داخل هر استان، سپس امکان عبور از مرزهای استانی برای مسافران فردی و خانوادگی و در نهایت اجازه سازماندهی سفرهای بین استانها و فروش بلیط هواپیما و بسته های هتل داده شد.
براساس تحقیقاتی که این دو پژوهشگر حوزه گردشگری از کشورهای ایران و روسیه در این خصوص انجام داده اند، مسئولان شهر "یانتای" چین در یک سال غیرعادی راه خلاقانه ای برای جذب و ارتقا توریست عرضه کرده اند که مورد توجه خیلی از کارشناسان اقتصادی و اجتماعی و حتی فرهنگی قرار گرفته است.
این خلاقیت ها به شکلی به مورد اجرا گذاشته شدند که هتل ها و اماکن گردشگری این شهر بعنوان پایلوت گردشگری در این کشور از رشد مثبتی در حوزه گردشگری برخوردار شدند و در بین گزارش های غیرمنتظره، صنعت غذا و نوشیدنی های چین رشد ۱۶ درصدی را حتی در دوره کرونا تجربه کرده اند.
یانتای شهر ساحلی در استان شاندونگ چین، جشنواره سالانه زندگی ساحلی خودرا با پخش زنده ۲۴ ساعته از جاذبه های اصلی شهر و بهترین مناظری که می توان بوسیله چشم در یک محیط واقعی دید را به انتها رساند. این رویداد آنلاین علاوه بر رویداد حضوری است که مقامات این شهر برگزار کرده اند و این نشان دهنده نوآوری گردشگری در سال ۲۰۲۰ است که مقامات این شهر در نظر گرفته اند.
از بسیاری جهات، اپیدمی ویروس کرونا در چین تحت کنترل است و گاهی به صورت پراکنده در بعضی اماکن ویروس کرونا ظاهر می شود، اما زندگی روزمره برای خیلی از مردم این کشور عموما به حالت عادی برگشته است. این امر در مورد تجارت، بازرگانی و جهانگردی کاملاً صدق نمی کند، خصوصاً برای هر کاری که با عنصر بین المللی آمیخته است و جواب اینکه آیا بهبود کامل امکان پذیر است تا همه چیز به حالت عادی برگردد، هنوز معین نیست.
مسافرت در چین منوط به اقدامات مختلف ایمنی است. هنگام استفاده از پروازها و حمل و نقل عمومی استفاده از ماسک لازم است - در صورتیکه اعلام حضور در هتل فقط در صورت ارائه کد QR سلامت سبز امکان پذیر است که تضمینی برای وضعیت سلامت صاحب آن است.
شهروندان چینی و خارجی که از خارج کشور به چین بازمی گردند باید آزمایش الزامی و قرنطینه انجام دهند، در صورتیکه اتباع خارجی دارای روادید دانشجویی، گردشگری و کسانی که در شرکت هایی کار می کنند که از نظر مقامات چینی ضروری نیست، هنوز قادر به بازگشت به این کشور نیستند. اقدامات در استانها و شهرهای مختلف چین متفاوت می باشد، اما همه آنها در حالت آماده باش باقی مانده و آماده هستند تا در صورت ضرورت این اقدامات را تشدید کنند.
مکان ها و مقصدهای مختلف شروع به ایجاد محصولات و پروژه های نوآورانه ای کردند که می توانستند گردشگران جدیدی را به خود جلب نماید - برای خیلی از آنها اندازه بازار داخلی به این معنا بود که قبلاً مجبور نبودند انواع خاصی از مسافران را هدف قرار دهند.
تمرکز این فصل غیر معمول تابستان موجب جلب مسافران خانوادگی برای بازدید کوتاه، بازدیدکنندگان آخر هفته شد به شکلی که بتوانند برای تک تک گردشگران جذاب شوند. باتوجه به نگرانی مسافران در مورد سلامتی خود در هنگام سفر، مقاصدی که مایل به جذب آنها هستند نیز بر این مساله تمرکز می کنند و با آگاهی دادن به آنها در مورد فاصله اجتماعی و سایر اقدامات ایمنی و دادن اطلاعات بسیار دقیق در مورد جذابیت و رویدادها این بازدید کنندگان می توانند بمنظور جلوگیری از خطرات و سفرهای ناخواسته یا غیرضروری آماده باشند.
انجمن روزنامه نگاران گردشگری چین از جشنواره سالانه زندگی ساحلی در یانتای بعنوان یک پروژه آزمایشی برای جذب انواع گردشگران جدید به این شهر استفاده نمود. یانتای شهری در ساحل دریای بوهای در استان شاندونگ با جمعیت حدود ۷ میلیون نفر، یک خط ساحلی ۹۰۹ کیلومتری، ۶۳ جزیره و "زیباترین بزرگراه ساحلی چین" را دارد که جاذبه های اصلی آنرا به هم متصل می کند.
این جشنواره سه ماه به طول می انجامد و مانند هر جشنواره دیگر از این دست شامل ارائه سرگرمی، رویدادهای فرهنگی و ورزشی به مردم محلی و بازدید کنندگان است. برنامه اولیه برای جشنواره ۲۰۲۰ این بود که جشن تأسیس "اتحادیه" جهانی از شهرهای ساحلی، (اما فراتر از آن) شبکه شهرهای خواهر یانتای - که شامل سن دیگو در آمریکا، ولادی وستوک در روسیه، پوکت در تایلند و ۱۵ شهر دیگر ساحلی در چهار قاره است را شامل شود.
هدف چنین رویدادی تقویت تبادل دانش، بهترین شیوه های - مسافران - ترویج گردشگری پایدار و سازگار با محیط زیست، تبادلات فرهنگی و محتوایی و تبلیغ متقابل جشنواره ها و رویدادها بین اعضای آن است که متأسفانه، همه گیری جهانی نیاز به تعدیلاتی داشت - جشنواره باید باردیگر طراحی و کوتاه می شد و از آنجائیکه سفرهای بین المللی امکان پذیر نیست، شرکت اعضای خارجی مجازی بود - بعضی از شهرهای خواهرخوانده یانتای همسو با این ایده که زندگی در دریا و شهر ساحلی فارغ از این که در کجای دنیا باشد کیفیت خاصی دارد که در این رویداد برجسته نشان داده شدند.
تمرکزاین رویداد بر روی بازار داخلی و نمایش تاریخ، فرهنگ، مکان های دیدنی شهر و سراسر چین با تمرکز بر استان زادگاه یانتای بود. استان شاندونگ حدود ۱۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد و حدود ۸۰ درصد بینندگان این پخش زنده از استان شاندونگ بودند.
این پخش زنده ۲۴ ساعته قصد داشت فراتر از یک تور شهر مجازی باشد - برنامه ریزی آن عناصر واقعی را نشان می داد - مهمانان شهر مکان هایی را که خودشان انتخاب نموده اند کاوش می کردند و تشویق می شدند که در بخش های خود یک نقش فعال مانند تولید کننده داشته باشند.
انجمن روزنامه نگاران گردشگری چین از ورزش های قایق سواری محبوب، مسافرت های جاده ای و تأثیرگذار در اردوگاه، افراد خوش غذا، دانشجویان، دوستداران تاریخ، زوج های جوان، خانواده های بچه دار و یک میهمان خارجی برای چشیدن نوشیدنی های محلی دعوت کرد. چندین هواپیمای بدون سرنشین برای ارائه خدمات به مهمانان مهیا شده بود.
این پروژه به یک تیم بزرگ و آماده سازی طولانی نیاز داشت - بیش از ۵۰ نفر در سمت تولید، چندین هماهنگ کننده و مشاور و بیش از یک ماه برنامه ریزی برای انجام این پروژه انجام شد و چندین نیروی پشتیبانی در این پروژه حاضر بودند تا در صورت بروز مشکل بتوانند آنرا حل و فصل کنند.
این پخش زنده از ۸ عصر روز ۱۴ اوت تا ۸ پس از ظهر روز بعد با یک مراسم افتتاحیه و یک کنسرت، گشت و گذار در مرکزتاریخی شهر، شام با مسئولان محلی، غذاهای محلی و دریایی، گردش در نوارهای ساحلی و یک گشت شبانه در شهر و بزرگراه ۱۰۰ مایلی ساحلی آن انجام شد.
بخش های کوتاه و "سلام" مجازی از شهرهای خواهرخوانده در این ایستگاه های مختلف با یک استودیوی زنده ۲۴ ساعته به وجود آمده بود که بین ایستگاه های مختلف ارتباط برقرار می کردند تا مهمانان خارج از استودیو را معرفی کنند. کارشناسان در استودیو بی درنگ به سوالات بازدید کنندگان پاسخ می دادند. سه جریان در این پروژه دخیل بودند - یکی بخش گردشگری محلی را راه اندازی نمود و دو شرکت بزرگ و اصلی Tencent و iQiyi پخش فیلم و پوشش این رویداد را به عهده داشتند. این پخش زنده بیش از ۶.۵ میلیون بیننده منحصر به فرد را به خود جذب کرد.
مشهورترین بخش های مراسم، افتتاحیه و گشت شبانه در مرکز شهر، بازدید از یکی از جزایر برجسته شهر، بازدید از موزه فرهنگ و تست غذاهای محلی، سخنان پایانی و جشن مهمانی بود.
با توجه به طراحی، اما همین طور تا حدودی غیرمنتظره بخش بازدید از موزه فرهنگ نوشیدنی ها و تست غذا از بیشترین بازدیدها بود - بیش از پنج میلیون بیننده همزمان برای تماشای یک میهمان خارجی و یک روزنامه نگار چینی در حال کاوش چهارمین موزه جهان در زمینه تاریخ نوشیدنی ها بودند.
در مورد نتایج مربوط به جهانگردی، گرچه جمع آوری اطلاعات جامع دشوار است اما سازمان دهندگان این رویداد با هتل های مختلف، مکان های برجسته و جاذبه های مختلف ارتباط نزدیکی برقرار کردند و بیشتر آنها افزایش تعداد بازدید کنندگان ماه به ماه را گزارش دادند که افزایش ۳۰ درصد یا بیشتر از زمان برگزاری رویداد بوده است.
استفاده از هشتگ یانتای در شبکه های اجتماعی از زمان برگزاری این رویداد افزایش یافته است و این محبوبیت همچنان درحال افزایش است.
این پروژه مدلی را برای توسعه راهبردی گردشگری تحت محدودیت ها و در فضای عدم اطمینان فراهم می آورد و تأیید می کند که مسافران در سال ۲۰۲۰ برای یادگیری در مورد مقاصد جدید آزاد هستند اما این مقاصد باید از رویکردهای خود نوآور باشند و هدف آنها باید تسهیل برنامه ریزی انجام شده باشد. علاوه بر این، این مقاصد باید مسافران را بطور کامل در مورد اقدامات ایمنی و فاصله گذاری اجتماعی که توسط دولت به اجرا در آمده آگاه کنند.
شرکت ها همین طور نباید فراموش کنند که حتی در این مواقع روی آوردن به بازارهای داخلی و تمرکز بر سفرهای کوتاه مدت، نباید تفکر فراتر از آنرا متوقف نماید و باید عناصر جهانی را در استراتژی های خود ادغام کنند.
ملاحظات کلیدی برای گردشگری در چین و فراتر از آن، امسال و فراتر از آن، باید نوآوری منطقی، همکاری بین فعالان صنعت، ترکیب منابع در حالت آفلاین، استراتژی های نوآورانه خدمتکار و توسعه بسته های مسافرتی نوآورانه و محصولات جذاب برای گردشگران در بازدید کوتاه مدت و میان مدت باید همچون برنامه های آنها باشد.



منبع:

1399/07/29
20:03:06
5.0 / 5
1722
تگهای خبر: آزمایش , بلیط , تاریخی , تبلیغات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر