ایا صوفیه، میراث جهانی باقی می ماند؟

ایا صوفیه، میراث جهانی باقی می ماند؟

لذت سفر: دولت تركیه اعلام نمود تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد، این بنای تاریخی را از هویت خود محروم نمی كند و این اثر همچنان یكی از آثار میراث جهانی یونسكو باقی خواهند ماند.


به گزارش لذت سفر به نقل از ایسنا، «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در گفتگویی با خبرگزاری آناتولی اعلام نمود تغییر کاربری ایاصوفیه از موزه به مسجد، مانع از بازدید گردشگران از آن نخواهد بود و ترکیه همچنان نمادهای در رابطه با مسیحیت را در این بنای تاریخی حفظ خواهدنمود.
«کالین» در ادامه توضیح داد همه مساجد ترکیه از مسجد سلطان احمد (معروف به مسجد آبی) تا مسجد فاتح و مسجد سلیمانیه، هم میزبان نمازگزاران خواهند بود و هم گردشگران و تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد به معنای جلوگیری از بازدید گردشگر های داخلی و خارجی از آن نیست، بدین سبب موضوع حذف ایاصوفیه از لیست میراث جهانی یونسکو مطرح نیست.
«رجب طبی اردوغان» رئیس جمهور ترکیه اعلام نموده که حداقل ۴۰۰ کلیسا و کنیسه به صورت فعال در این کشور میزبان اقلیت ها هستند و جامعه غیرمسلمان برای قرون متمادی قسمتی از ترکیه بوده اند و هیچ فشاری مقابل آنها وجود ندارد.
قبل از به قدرت رسیدن امپراتوری عثمانی، ایاصوفیه قرن ها از بزرگ ترین کلیساهای مسیحیان جهان بود. پس از شکست امپراتوری روم شرقی در ۱۴۵۳ میلادی و فتح بیزانس (استانبول)، مسلمانان عثمانی آنرا به مسجد تغییر دادند. در دولت سکولار کمال آتاتورک این مسجد به موزه تبدیل شد وحالا دولت اردوغان این بنا را بار دیگر به مسجد تبدیل خواهدنمود.
ایا صوفیه بعنوان قسمتی از منطقه تاریخی استانبول در سال ۱۹۸۵ و در نهمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو در لیست آثار جهانی قرار گرفت.





منبع:

1399/04/26
13:39:29
5.0 / 5
2636
تگهای خبر: تاریخی , موزه , میراث , یونسكو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر