تركیه - گردشگری و موزه - یك اقتصاد بدون نفت
به گزارش لذت سفر «در كشوری مانند تركیه، عموما دولت می باشد كه در بخش موزه سرمایه گذاری می نماید و بخش خصوصی نقش كمرنگ تری را بازی می كند. برای آنها، موزه ها ˮنماد اعتماد به نفس، منابع آموزش عمومی و مكان هایی هستند كه یك كشور می تواند روایتی ملی عرضه كند.ˮ»
«دامون منزوی - عضو هیات اجرایی كمیته بین المللی موزه های بانكی و پولی» در یادداشتی با عنوان «موزه های تركیه به روایت آمار» كه در اختیار ایسنا قرار داده با بررسی میزان بازدیدهای گردشگران از موزه ها و آثار تاریخی كشور تركیه، بعنوان كشوری كه اقتصاد آن به گردشگری متكی است، نه نفت؛ فقط به بیان میزان درآمدهای این كشور از محل بازدید گردشگران از موزه های این كشور در طول یكی دو سال قبل پرداخته است.
در این یادداشت آمده است: «در دو دهه اخیر افزایش قابل توجه تعداد و تنوع موزه های تركیه در سراسر كشور بخش مهمی از استراتژی دولت برای كمك به ایجاد تصویری از تركیه بعنوان یك مقصد برتر گردشگری بوده است.
بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳ تعداد گردشگران به صورت كلی ۳۳۵٪ افزایش پیدا كرد، در حالیكه تعداد بازدیدكنندگان موزه ها و اماكن تاریخی ۴۲۸.۸٪ در این سال ها افزایش یافته است.
طبق گزارش های وزارت فرهنگ و جهانگردی تركیه تعداد كل موزه ها در سال ۲۰۱۳، سیصد و هفتاد موزه بوده كه از این تعداد ۱۸۸ مورد آن وابسته به وزارت فرهنگ و جهانگردی و ۱۸۲ مورد از آنها موزه های خصوصی است. این آماردر سال ۲۰۱۷ به ۴۵۱ موزه افزایش یافته است.
این رونق از جنس موزه برای تركیه نباید جای تعجب داشته باشد. برپایه گزارش ویژه اكونومیست در مورد موزه ها، وقتی كه از «مناطق دولتمند در میان كشورهای در حال توسعه» صحبت می شود، عموما دولت ها هستند كه در بخش موزه سرمایه گذاری می كنند و بخش خصوصی نقش كمرنگ تری را بازی می كند، چون آنها «می خواهند كشورهایشان از نظر فرهنگی پیشرفته تلقی شوند. برای آنها، موزه ها «نماد اعتماد به نفس، منابع آموزش عمومی و مكان هایی هستند كه یك كشور می تواند روایتی ملی عرضه كند.»
درآمد گردشگری تركیه در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹، معادل ۴.۶۳ میلیارد دلار بود، این اطلاعات توسط مقامات تركیه در ۳۰ آوریل همان سال اعلام شده است. طبق گزارش موسسه آمار تركیه از ماه ژانویه تا ماه مارس، درآمد گردشگری سه ماهه در مقایسه با سال قبل ۴.۶ درصد رشد داشته است. بر مبنای همین گزارش در حالیكه ۸۰.۳ درصد از این درآمد - به استثنای هزینه های رومینگ GSM و خدمات مشابه - از بازدید كنندگان خارجی بدست آمده، ۱۹.۷ درصد درآمدها هم شامل شهروندانی است كه مقیم خارج از كشور هستند.
بر مبنای آمار منتشره ۴، ۱ میلیارد دلار درآمد از محل گردشگری انفرادی حاصل شده است و این در شرایطی است كه ۵۴۳ میلیون دلار از درآمد كل گردشگری سهم تورهای گروهی بوده است.
تركیه در سه ماهه نخست پذیرای ۶، ۶ ملیون توریست بوده كه با رشد۸.۵ درصدی آمار سالانه - ۸۲.۲ درصد توریستهای خارجی و ۱۷.۸ درصد شهروندان تركیه ای كه مقیم خارج از كشورند روبرو بوده است.
طبق داده های وزارت فرهنگ و گردشگری تركیه، بیشتر از شش میلیون نفر در چهار ماه اول سال ۲۰۱۸ از موزه ها و سایت های دیرینه شناسی بازدید كرده اند. داده ها نشان داده است كه مجموعا شش میلیون و ۴۰۰ هزار و ۹۵۷ نفر از موزه ها و سایت های دیرینه شناسی بازدید كرده اند كه تحت نظارت این وزارتخانه در تركیه فعالیت می نمایند.
موزه های استانبول با بیشتر از دو میلیون بازدید كننده در بالاترین سطح این لیست قرار گرفته اند كه بیشترین بازدید موزه ها در تركیه هم كاخ "توپكاپی" با ۸۳۰ هزار و ۵۸۸ نفر بوده است.
موزه "ایا سوفیا" در استانبول و موزه "مولانا رومی" دومین و سوم موزه های پر بازدید تركیه با ۷۷۵ هزار و ۱۶۱ نفر و ۷۱۷ هزار و ۱۵۸ نفر بازدید كننده بوده اند. بر مبنای همین آمارها در سال ۲۰۱۷ هم تعداد ۲۰ میلیارد و ۵۰۹ هزار و ۷۴۶ نفر از موزه ها و سایت های دیرینه شناسی در سراسر تركیه بازدید كرده اند.
وزارت فرهنگ و گردشگری این كشور در سال ۲۰۱۸ اعلام نمود كه تقریباً ۸۷۸ هزار نفر در ماه ژانویه از موزه ها و اماكن دیرینه شناسی تركیه بازدید كردند كه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۷ درصد افزایش یافته است.
در وب سایت وزارتخانه نوشته شده است كه علاوه بر بازدیدكنندگان، موزه ها و اماكن تاریخی هم درآمد بیشتری كسب كردند. در ماه ژانویه درآمد حاصل از موزه ها و سایت های دیرینه شناسی تركیه بالغ بر ۱۴.۵ میلیون لیر تركیه (۳.۸۴ میلیون دلار) بود كه نسبت به ماه مشابه سال ۲۰۱۷، ۲۳۶ درصد افزایش یافته است.
مكان های دیدنی ماه ژانویه ۲۰۱۸ در تركیه شامل موزه كاخ توپكاپی استانبول و موزه ایا سوفیا، موزه مولانا رومی در قونیه، دنیزلی هیراپولیس (پاموكاله) در دنیزلی و شهر باستانی افسس درازمیر اژه بود.
در همین حال، فروش موزه كارت (كارت ورود عمومی به موزه ها و اماكن تاریخی) در ژانویه۲۰۱۸، ۱۶۷ درصد نسبت به ژانویه ۲۰۱۷ رشد داشته است. در ژانویه، درآمد حاصل از فروش Muzekart بالغ بر ۳.۶ میلیون لیر تركیه (۹۶۵، ۰۰۰ دلار) بوده و موزه كارت از سال ۲۰۰۸، برای نخستین بار عرضه شده و از آنجایی كه با استقبال قابل ملاحظه ای روبرو شده، فروش آن تا كنون ادامه پیدا كرده است.
Muzekart به مردم امكان بازدید از حداقل ۳۰۰ موزه و مكان های دیرینه شناسی وابسته به وزارتخانه میراث فرهنگی تركیه را می دهد و برای مدت یك سال معتبر است.»
در این یادداشت از مطالب انتشار یافته در خبر گزاری های"آنادولو"، "شینهوا"، "هوریت دیلی نیوز" و "دیلی صاباح" هم استفاده شده است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب