در گزارش لذت سفر بیان شد؛

پیشنهاد تاسیس خانه فرهنگ شمس

پیشنهاد تاسیس خانه فرهنگ شمس

لذت سفر: عضو ایرانی بنیاد مولانا اظهار داشت: ایران می تواند از حضور توریستهای خارجی در زمان بزرگداشت مولانا برای معرفی مفاخر خود در چارچوب داشتن یك مركز فرهنگی به نام خانه فرهنگ شمس استفاده نماید.



فروزنده اربابی تنها عضو ایرانی بنیاد مولانا درباره ظرفیت معرفی مفاخر ایرانی در كنار مولانا در شهر قونیه تركیه به خبرنگار مهر اظهار داشت: حدوداً از ده ۱۵ سال پیش تا امروز ایرانیان به قونیه می روند زمانی كه من می رفتم كسی نبود مگر پژوهشگران و مثنوی پژوهان. پس از حكومت اردوغان كه تقریباً به این شهر بعنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام رسیدگی شد، ایرانی های زیادی هم به این شهر رفت و آمد كردند. به نحوی كه این روزها در هفته بزرگداشت مولانا چندین پرواز مستقیم به قونیه داریم. همینطور تورهای گردشگری زیادی هم وجود دارد كه با پرواز مستقیم برای چهار روز از ۷ میلیون شروع شده و تا ۱۰ میلیون تومان هم قیمت دارند.
وی افزود: دفاتر مسافرتی به جهت اینكه برنامه های متنوعی برای مردم داشته باشند، از هنرمندان دعوت می كردند تا برنامه ای داشته باشند. ولی متأسفانه زمانی كه یكی از این آژانس ها برنامه ای داشت، به میهمانان آژانس دیگر اجازه شركت در آن برنامه را نمی داد بارها می دیدم در بین ایرانیان درگیری بوجود می آمد این نشان می داد كه دفاتر مسافرتی هماهنگی لازم را با یكدیگر ندارند. یا دیده می شد كه گروههای آماتور موسیقی در لابی هتل ها برنامه اجرا می كردند كه درست نبود.
اربابی بیان كرد: بزرگداشت مولانا ۱۰ روز در آذرماه طول می كشد (از ۷ تا ۱۷ دسامبر) و در این مدت چندین هزار ایرانی شركت می كنند. ایرانیان در قونیه به دیدن سماع و موزه مولانا و … می روند ازاین رو برنامه به اندازه كافی دارند. ولی شاید حدود ۷۰ درصد از افرادی كه در زمان وفات مولانا به قونیه می روند برای هفتمین و یا هشتمین بار است كه سفر می كنند ازاین رو دیدن این مراكز برایشان تكراری می باشد پس باید برنامه های دیگری برای آنها داشت. این افراد معتقدند كه مولانا یك عارف بزرگ بوده و به آنها آرامش می دهد برای همین هست كه بارها به قونیه می روند. در این میان خیلی از افراد مذهبی هم حضور دارند.
اربابی افزود: دولت تركیه كار خودش را می كند پنل برگزار كرده، نشست های تخصصی با حضور اساتید ترك و ایرانی برگزار می نماید و كارهایی از این قبیل كه معمولاً هم به زبان تركی است. بسیاری از مردم حال و حوصله پنل را ندارند چون بیشتر در دانشگاه برگزار می گردد و اطلاع رسانی درستی صورت نمی گیرد. در میدان موزه مولانا هم چادری برپا می كنند و میزهایی برای تبادل فرهنگی میان مردم كه به انگلیسی و فارسی و تركی مشاعره برپا می شود و از مردم برای گفتگوی فرهنگی آزاد دعوت كرده و با چای و قهوه پذیرایی می كنند.

او درباره حساسیت ایرانیان نسبت به مولانا هم اظهار داشت: بعضی می گویند كه ترك ها مولانا را مصادره كرده اند كه به نظر من درست نیست. چون درك نمی كنند كه مولانا در اینجا یك عمر زندگی كرده و از زندگی در این شهر و در كنار مردمش راضی بوده و مثنوی و دیوان را هم اینجا سروده است. در مراسم دفنش هم كه از بامداد تا غروب طول كشیده، مردم بدرقه بسیار با شكوهی از او كرده اند. ترك ها و مخصوصاً مردم قونیه مولانا را بعنوان آدم بزرگ و مذهبی می شناسند. بیشتر آنها زمانی كه به آرامگاه او می روند كتاب دعا و قرآن در دست دارند. ایرانیان هم مثنوی به دست می گیرند.
وی اضافه كرد: ما بهترین فرصت را در این ایام داریم پس می توانیم برنامه های گوناگونی هم داشته باشیم همچون اینكه خانه ای داشته باشیم كه در آن تفسیر مثنوی یا شعرخوانی صورت گیرد و یا افراد و اساتید ایرانی را دعوت نماییم. ترك ها هم بابت این مورد پولی از ما نمی گیرند. آنها می گویند اگر سفارت و یا مقام فرهنگی و دولتی این درخواست را داشته باشد با كمال میل انجام خواهیم داد. این خانه فرهنگ می تواند به اسم شمس باشد چون مولانا آنجاست و نمی توان اظهار داشت كه خانه فرهنگ مولانا را داشته باشیم. حتی می توان از ظرفیت دانشجویانی كه در دانشكده های سلجوق و یا استانبول وجود دارد هم بهره ببریم. یا اینكه بروشورهایی از جاذبه های گردشگری و زیارتی مانند خراسان، آرامگاه شیخ عطار و باباطاهر و مقام شمس كه چند سال است دولت نتوانسته در ایران كاری برای آن انجام دهد، تهیه نماییم. می توانیم پذیرایی ایرانی داشته باشیم و یا تفسیر قرآن، مثنوی شاهنامه و یا حافظ صورت گیرد. اگر ما برای ایرانی هایی كه همیشه به این مراسم می آیند برنامه داشته باشیم دیگر آنها از فرط بی برنامگی ساعت ۳ بامداد آغاز به دف زدن در میدان نمی كنند! این افراد اگر اهل بینش نباشند به گرایشات ظاهری سوق پیدا می كنند.
اربابی بیان كرد: آمار گردشگران قونیه از همه جای دنیا در طول یك سال ۵ میلیون نفر است كه این آمار تنها در ۱۰ روز مراسم گرامیداشت مولانا به چندین هزار نفر می رسد. ازاین رو می توان از این فرصت بهره برد و مفاخر ایرانی را به آنها معرفی نماییم.
وی همینطور درباره برنامه امسال هم اظهار داشت: امسال در مراسم سالروز وفات مولانا سفیر ایران و سفرای كشورهای دیگر كه در تركیه مقیم هستند، به دعوت اردوغان در مراسم شركت كرده بودند سفیر ایران هم برای نخستین بار به این مراسم آمده بود. ما خوشحال می شویم كه سفیر در این برنامه ها حضور داشته باشد.


منبع:

1398/10/01
10:59:05
5.0 / 5
5139
تگهای خبر: پایتخت , زیارت , سفر , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر