بازاریابی الکترونیک در صنعت گردشگری از چه جایگاهی برخوردار است؟

بازاریابی الکترونیک در صنعت گردشگری از چه جایگاهی برخوردار است؟

به گزارش لذت سفر، خراسان رضوی یک کارشناس گردشگری اظهار داشت: سال هاست که به نسبت باقی دنیا در زمینه گردشگری بوسیله زیرساخت های الکترونیکی عقب هستیم و هم اکنون نمی توانیم موقعیت مناسبی را برای کشور و فضای بازاریابی الکترونیک متصور باشیم.



مسعود اعلم صمیمی در گفتگو با ایسنا در مورد تاثیرپذیری صنعت توریسم از بازاریابی الکترونیکی اظهار نمود: ما در طول تاریخ چند نوع بازاریابی را پشت سر گذاشته ایم اما آن موردی که امروز به بازاریابی الکترونیک مصطلح شده، از جنس ادامه مکاتب بازاریابی نیست بلکه به معنای روشی از تبلیغات و معرفی محصول است که در فضای الکترونیک صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: زمانی که راجع به بازاریابی الکترونیک سخن به میان می آید، در واقع همان مبحث بازاریابی به شکل گذشته است که در قاعده و قامت با ابزار الکترونیک چه در سطح گردآوری داده و چه در سطح استراتژی های بازاریابی صورت می گیرد. ازاین رو بازاریابی در هر بخش که باشد، از آن بعنوان «بازاریابی الکترونیک» میتوان یاد کرد.

این کارشناس گردشگری افزود: پایه اصلی در بازاریابی، گردآوری داده از بازارهای مورد نظر است. به اعتقاد من در بازاریابی باید محصولی تولید کرد که در کنار رعایت چارچوب های اخلاقی و اجتماعی جامعه، یکی از نیازهای انسانی را مرتفع کند. برای پیدا کردن نیازهای انسانی در برهه های زمانی مختلف احتیاج به مطالعات بازار است که امروز بخشی از این مطالعات با کمک ابزارهای الکترونیک اتفاق می افتد.

اعلم صمیمی افزود: این مطالعات اطلاعاتی را در حوزه های مختلف به نمایش می گذارد که تحلیل هایی روی آن صورت می گیرد؛ سپس به تولید محصولی که متناسب و خاص با نیاز مشتریان باشد، کمک می نماید. اگر این مطالعات را در فضای گردشگری بررسی نماییم، پلت فرم هایی را مشاهده می نماییم که تلاش می کند داده های رفتاری، ایده ها و نظرات گردشگران را در خود تجمیع و با تحلیل داده های گردآوری شده، مسیرهایی را که متناسب با ذائقه بخشی از گردشگران هدف است، معرفی و طراحی کند.

وی با تکیه بر این که اطلاع رسانی هایی که امروز از راه فضاهای الکترونیکی به دنیا وجود دارد، فضاهای بسیار جدید و جذابی را برای بازاریابی در عرصه های مختلف فراهم می آورد، اظهار داشت: یکی از این فضاهای جذاب صنعت گردشگری می باشد. با عنایت به این که در اصول و مبانی گردشگری گفته می شود تقاضا زمانی شکل می گیرد که آگاهی از یک مقصد شکل گیرد، باید گفت در نهایت این فضای الکترونیک و پلت فرم های مختلف است که از آن میتوان برای معرفی جاذبه ها، مقاصد و عرضه کنندگان خدمات گردشگری بهره برد تا این مورد سبب تحریک و ایجاد تقاضا شود.

گردشگری بشدت از فضای الکترونیک در زمینه اطلاع رسانی بهره می برد

این کارشناس گردشگری در مورد این که صنعت توریسم چه ظرفیت هایی را در بازاریابی الکترونیکی دارد، اظهار داشت: امروز گردشگری بشدت از فضای الکترونیک در زمینه آگاه سازی و اطلاع رسانی بهره می برد. اطلاع رسانی نه صرفاً در راه معرفی مقاصد بلکه می تواند در معرفی خصوصیت های مقصد، کیفیت عرضه خدمات در یک واحد گردشگری و... هم کمک کننده باشد.

اعلم صمیمی تصریح کرد: در دنیای کنونی سیستم کیفیت یابی و کیفیت سنجی نسبت به گذشته تغییر پیدا کرده و گردشگران از راه فضای الکترونیک کیفیت خدمات توسط کسانی که یک خدمت را عرضه می کنند، می سنجند و در پلت فرم مورد نظر اعلام می کنند که با عنایت به مجموع نظرات سطح کیفیت واحد اقامتی مورد نظر چگونه است و از این طریق است که درجه بندی واحداهای اقامتی اتفاق می افتد.

شبکه های مجازی جدی ترین رسانه های تبلیغاتی صنعت توریسم

وی افزود: ازاین رو فضای الکترونیک امروز بشدت در حوزه گردشگری فعال عمل می کند و پای خویش را از مسیر آگاه سازی در ارتباط با مقاصد و خدمات مختلف فراتر می گذارد. حتی امروز مشاهده می نماییم که فضای الکترونیک و پلت فرم های شبکه های مجازی تبدیل به رسانه های تبلیغاتی بسیار جدی برای مقاصد گردشگری و برندهای مختلف عرضه کنندگان خدمات گردشگری می شود.

این کارشناس گردشگری اظهار داشت: امروز بلاگرهای زیادی از فضاهای متعدد سفر و خدمات مختلف اقامتی استفاده می نمایند و تجربه خویش را همچون یک روایت به مخاطبانشان عرضه می دهند که این امر برای معرفی، تبلیغات مقصد و حتی واحد کسب و کار منطقه بسیار اثرگذار است.

عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی بیان نمود: به صورت کلی فضای الکترونیک در کل دنیا گسترش پیدا کرده و چندان به سرمایه گذاری های جدی منحصر به فرد در حوزه گردشگری نیازی نیست. ما می توانیم در این فضا و با کمترین هزینه عقب افتادگی خویش را جبران نماییم. ما امروز بشدت نیاز داریم که در فضای الکترونیک پلت فرم های قابلی را ایجاد نماییم و عضوی از پلت فرم های مورد وثوق دنیا شویم.

عدم اتصال به پلت فرم های جهانی عقب ماندگی گردشگری را به دنبال داشته است

اعلم صمیمی خاطرنشان کرد: ما با عنایت به تحریم هایی که سالهای سال با آن روبه رو بوده ایم، با هیچکدام از پلت فرم های مهم دنیا ارتباط نداریم و عضوی از آن نیستیم و به شکلی در کشور جزیره ای را در حوزه گردشگری بوجود آورده ایم که این عدم اتصال به جامعه جهانی از راه پلت فرم ها سبب عقب افتادگی در صنعت توریسم شده است. عقب ماندگی در عرضه خدمات به صورت الکترونیک شرایط را برای بازاریابی الکترونیک فراهم نمی کند.

وی بیان نمود: امروز پلت فرم های بسیار مهمی در دنیا وجود دارد که میتوان از راه آن واحدهای اقامتی در سرتاسر دنیا را معرفی نمود و خدمات اقامتی را به سادگی در اختیار گردشگران قرار داد اما در کشور ما چنین پلت فرم هایی وجود ندارد و گاهی اوقات معادل هایی برای این پلت فرم ها ایجاد می شود که به شکلی مشکل را مرتفع می کند.

این کارشناس گردشگری افزود: ازاین رو این مورد نشان داده است که هم اکنون سال ها از این بابت در دنیا عقب هستیم و تا وقتی که برای عرضه خدمات به صورت الکترونیک عقب باشیم، شرایط برای بازاریابی به صورت الکترونیک فراهم نمی شود.

اعلم صمیمی در مورد گسترش بازاریابی الکترونیکی در ایران تصریح کرد: هم اکنون امکاناتی برای فروش آنلاین بلیت های واحدهای اقامتی در کشور تعریف شده اما متاسفانه در حوزه تبلیغات جز چند مورد اندک و به صورت جزیره ای و بدون تفکر، برای آینده موردی را شاهد نبوده ایم.





منبع:

1401/09/21
15:23:19
5.0 / 5
598
تگهای خبر: برند , تبلیغات , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر