عبور از بحران کرونا و حرکت چرخ گردشگری

عبور از بحران کرونا و حرکت چرخ گردشگری

به گزارش لذت سفر، برای عبور از بحران کروان و در اولین گام در هماهنگی سه جانبه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، از آغاز آبان سال ۱۴۰۰، با لغو محدودیت صدور روادید، مرزهای گردشگری گشوده شد، این اقدام دولت نقطه عطفی بود برای احیای صنعت توریسم.


فعالیت دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ در حالی شروع شد که کشور چهارمین سال تشدید تحریم های غیرقانونی و دومین سال درگیری با چالش کرونا را می گذراند، شرایطی که همه ابعاد اقتصادی و اجتماعی را متاثر کرده بود.
در این میان صنعت توریسم بیشتر از همه صنایع، مشاغل و کسب و کارها با بحران مواجه گردید، توقف در توسعه زیرساخت ها و نیمه کاره ماندن طرح ها، افزایش بیکاری در این بخش و رکود سفر و سقوط شدید توریست ورودی تا حد صفر، در حالیکه طبق آمار میزان توریست ورودی به کشور در سال ۱۳۹۸ حدود ۹ میلیون نفر گزارش شده بود.
برای عبور از این بحران و در اولین گام در هماهنگی سه جانبه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، از آغاز آبان سال گذشته، با برداشته شدن محدودیت صدور روادید، مرزهای گردشگری گشوده شد، این اقدام دولت نقطه عطفی بود برای احیای صنعت توریسم.
اوج ریسک پذیری دولت در سال گذشته، شکستن تابوی محدودیت های مطلق کرونایی و کمک به خروج گردشگری از کُما، با برگزاری نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی تهران بود، این رویداد با استقبال چشمگیر فعالان و مخاطبان سفر و صنعت توریسم مواجه گردید، نمایشگاهی که در سالهای اخیر یا برگزار نمیشد و یا محدود و به صورت غیرحضوری اجرا شده بود، اما بازدید چند هزار نفری روزانه از این نمایشگاه یک پیام مثبت را به ذی نفعان صنعت توریسم نوید میداد: «نوروز پرسفری در بهار ۱۴۰۱ در راه است».
پیش بینی این حجم سفر در نوروز که به سونامی سفر مشهور شد، دولت سیزدهم را وا داشت تا ۲۳ دستگاه اجرایی کشور را با محوریت وزارت خانه متولی (میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) در چارچوب ستاد هماهنگی خدمات سفر گرد هم آورد، تا در تجربه ای کم نظیر، سفر انبوه در محورهای گسترده را بر اساس مدیریت واحد و یکپارچه تمرین کند که نتیجه آن کاهش نسبی تصادفات، تقویت امدادرسانی جاده ای، به لحظه کردن آگاهی عمومی از فرآیند سفر و کاهش نسبی شکایت صنفی و افزایش رضایتمندی از خدمات سفر بود. فرایندی که در ۲۰ روز (از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین) بیشتر از ۵۲ میلیون نفر شب اقامت در کشور، رشد ۶۳درصدی سفر نسبت به نوروز ۱۳۹۹ و رشد ۱۵ درصدی نسبت به نوروز ۹۸ را نشان میداد.
تجربه ستاد هماهنگی خدمات سفر، رویکرد کلان دولت را بر اهمیت و لزوم سامان دهی تعطیلات در کشور و توزیع مکانی و زمانی سفر واقف و وزارت میراث فرهنگی طرحی را برای عرضه به دولت آماده کرد، برنامه ای که می تواند فصل های گردشگری در کشور را بر مبنای تعطیلات تقویمی برای فعالان صنعت از هتلداران و آژانس های مسافرتی تا توریستهای داخلی و خارجی و حتی جوامع محلی گردشگرپذیر قابل مدیریت کرده و محورها و مقاصد جدید گردشگری را به علاقه مندان معرفی نماید.
اما دولت سیزدهم در یک سال قبل از ظرفیت های منطقه ای صنعت توریسم غافل نبود و علاوه بر اولویت قرار دادن توسعه گردشگری داخلی، نیم نگاهی هم به تعاملات بین المللی در چارچوب دیپلماسی گردشگری با اولویت کشورهای همسایه و شریکان راهبردی داشت، امضاء ۱۰ تفاهمنامه همکاری با کشورهای عراق، پاکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ارمنستان و نیجریه دستاورد همین رویکرد است.
تاکید و پیگیری در برگزاری نشست های B۲B با بازارهایی همچون عراق، ترکیه، عمان و به صورت کلی کشورهای هدف بازار گردشگری در حاشیه رویدادهای بین المللی، علاوه بر توسعه بسترهای تعامل کسب وکارهای فعال میان ایران و این کشورها، نشان داده است دولت سیزدهم به حضور بخش خصوصی بعنوان بازوی اصلی صنعت توریسم اعتقاد راسخ دارد، البته مهم آن است که در سه سال پیش رو تا آخر دولت هم این رویکرد را حفظ و تقویت کند.
در همین چارچوب با تفاهمی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی داشتند، معرفی جاذبه های گردشگری و صنایع دستی برای تعمیق و توسعه بازارهای جدید، محور مأموریت رایزنان فرهنگی کشور قرار گرفت. برگزاری جلسات و کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی با رایزنان در دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی در تهران رهیافتی برای همین نوع نگاه و رویکرد بود، اما توسعه گردشگری و افزایش سهم جذب توریست در بازارهای جهانی منوط به بازاریابی هوشمندانه است؛ از طرفی بازاریابی هدفمند به تولید محتوای مناسب و خلاقانه وابسته است.
وزارت میراث فرهنگی در بودجه ۱۴۰۱، بندی را لحاظ کرد در خصوص این که «بر اساس بند ۹ تبصره قانونی مشوق های مالیاتی در بودجه ۱۴۰۱ هزینه کرد اشخاص حقوقی برای تولید محتوای فرهنگی و آموزشی و معرفی ظرفیت های گردشگری به زبان های خارجی با هماهنگی و تایید این وزارت به صورت ۱۰۰ درصد بعنوان هزینه قابل قبول مالیاتی قلمداد می شود» این بند آغاز مسیری برد-برد در سرمایه گذاری حوزه تبلیغات گردشگری، هم برای صاحبان صنایع هم برای ذی نفعان صنعت توریسم است.
فعالان صنعت توریسم بخصوص هتلداران در یک سال قبل در گیرودار افزایش قیمتها با یک چالش مواجه گشتند، محاسبه تعرفه گاز به صورت بخش تجاری در سال ۱۴۰۰ می توانست قیمت خدمات به مشتری را به شدت افزایش دهد، آن هم در شرایط که هتل داران تازه پس از دو سال شیوع بیماری کرونا می خواستند کسب و کار خویش را باردیگر راه اندازی کنند، اما حالا باید تعرفه های سنگین گاز را پرداخت می کردند. یک چاره توانست به نجات این گروه از فعالان صنعت کمک کند؛ وزارت میراث فرهنگی پیشنهاد کرد تعرفه گاز این بخش به صورت خدماتی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ محاسبه شود، این نوع محاسبه در این شرایط کمک بزرگی به صنعت بحران زده گردشگری بود.
این نوع رویکرد برای توسعه گردشگری ساحلی و دریایی هم پیگیری شد؛ ظرفیتی که به رغم خط دریایی طولانی در شمال و در جنوب کشور، مغفول و نهفته باقیمانده است و کشورهای هم جوار از آن به خوبی استفاده می نمایند، پیگیری برای یارانه ای شدن سوخت کروزها (کشتی های تفریحی) چاره ای بود که وزارت میراث فرهنگی برای تشویق فعالیت هرچه بیشتر بخش خصوصی در این حوزه پیشنهاد کرد و با موافقت دولت محقق شد. در محاسبه ساده، هزینه سفر یک کشتی کروز با ظرفیت بیشتر از هزار و ۵۰۰ نفر از ساحل ایران تا کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس با سوخت آزاد حدود پنج میلیارد تومان میشد، اما با تصویب سوخت یارانه ای این مبلغ به ۶۰ میلیون تومان کاسته می شود.
آنچه در یکسال گذشته در صنعت توریسم بیشتر از همه به چشم می آید، تعامل بخش دولتی و بخش خصوصی در این حوزه می باشد، مسیری که در استفاده از تبصره ۱۸ قانون بودجه عیان شد و بر اساس گزارش ها وزارت میراث فرهنگی در اعطای تسهیلات به سرمایه گذاران برای تکمیل طرح های گردشگری از منابع تبصره ۱۸ قانون بودجه، عملکرد مثبت داشت، روندی که در اوج انتشار کرونا و خسارات وارده به بخش خصوصی شروع شد و با پیگیری های بدون وقفه، این وزارت خانه را در بین دستگاههای برتر در این حوزه رتبه بندی کرد، مسیری که برای رونق و توسعه صنعت توریسم، نه تنها تا سال پایانی دولت سیزدهم، بلکه در بلندمدت هم باید ادامه داشته باشد.

1401/06/13
10:35:42
5.0 / 5
421
تگهای خبر: آموزش , برنامه , پزشك , تبلیغات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر