رییس دانشگاه تبریز مطرح كرد

همترازی ربع رشیدی با دانشگاه های نسل سوم و چهارم امروزی

همترازی ربع رشیدی با دانشگاه های نسل سوم و چهارم امروزی

به گزارش لذت سفر آذربایجان شرقی رئیس دانشگاه تبریز اظهار داشت:  اصول آموزش و سازمان اداری و همینطور تاسیسات و نهادهای آموزشی شهرک رشیدی را میتوان امروزه با شیوه آموزشی دانشگاه های بزرگ و مدرن دنیا(دانشگاه های نسل سوم و چهارم) مقایسه کرد.


میررضا مجیدی امروز سه شنبه ۱۲ اسفندماه، در اولین همایش بین المللی بزرگداشت خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی که در تبریز برگزار شد، با اشاره به اینکه دانشگاه تبریز تابحال دوبار افتخار میزبانی از پژوهشگران داخلی و خارجی در مورد ربع رشیدی را داشته است، اظهار نمود: اولین بار حدود نیم قرن پیش چنین همایشی برگزار شد و امروز هم همایش دیگری به منظور بازخوانی تاریخچه و احیای این بنای پرارزش برگزار می گردد.
وی ضمن اشاره به نقش آذربایجان و تبریز در تاریخ ایران، افزود: آذربایجان از سده های گذشته و به مدد خردگرایی و خداجویی و به یمن آموزه های نیاکان سرافرازش، همواره در تاریخ نشانه فضیلت و فرزانگی را به پیشانی داشته و شعله های آگاهی و دانایی در آن به خاموشی نگراییده است.
وی اظهار داشت: بر طبق این پیشینه پرافتخار است که رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیاناتشان در دیدار با مردم تبریز، به تبیین افتخارات مردم آذربایجان پرداختند و نخبه پروری در هنر، علم و سیاست و همینطور روحیه جریان سازی در تحولات تاریخی و سیاسی کشور را دو خصوصیت افتخار آمیز مردم این خطه برشمردند.
رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه مجتمع دانشگاهی ربع رشیدی، یادگاری از قرون و اعصار علم و دانایی است، افزود: شهرک شنب غازان و عمارت ارغونیه هم در شهر تبریز قرار دارد که در گذشته، محفل علمی برای جویندگان فضیلت و فرزانگی بوده است.
وی ضمن اشاره به اینکه در اصل، نهاد تعلیم و تربیت در هر جامعه رابطه مستقیمی با فرهنگ، اعتقادات، باورها، دانش و نیاز مردم و طبقه حاکمه آن دارد و حکومت مغولان هم آموزش و پرورش متناسب با اعتقادات، دانش ها و شیوه زندگی خود داشتند و چون بر ایران غالب شدند، با فرهنگ ایرانی اسلامی درآیمختد و دانشمندا و وزرای ایرانی هم نقش مهمی در احیا و استمراز میراث فرهنکی اسلامی ایرانی ایفا کردند
وی با اشاره به اینکه بر مبنای شواهد قطعی تاریخی، ایلخانان مغول به سبب نداشتن تعصب نسبت به مذهب خاص، در رویکردهای سیاسی و فرهنگی نوعی تسامح در پیش گرفتند و همین مساله باعث آزادی نسبتی در تعلیم و تربیت علوم مختلف شد، اضافه کرد: مغولان بعد از غلبه بر ایران با وجود اینکه از نظر نظامی غالب بودند، اما در امور سیاسی و فرهنگی ناگزیر به استفاده از ایرانی ها شدند، ازاین رو در ارتباط با امرا و وزرای ایرانی، به دین آنان که اسلام بود گرایش و اعتقاد پیدا کردند.
مجیدی متذکر شد: بدین ترتیب در طوفان برخاسته از حضور مغولان در ایران، مراکز آموزشی به دست ایرانی ها مسلمان افتاد و با استفاده از مذاهب مختلف اسلامی اداره شد، در این میان منطقه آذربایجان و بخصوص شهر تاریخی تبریز، از وضعیت استثنایی برخوردار بود و علیرغم اینکه مغول در هر جا که رفته بود، ویرانی گسترانده و آتش فتنه روشن کرده بود، در آذربایجان، بخصوص در مراغه و تبریز بساط دانش برپا کرد.
وی بیان نمود: باآنکه ربع رشیدی که آشکارترین نمونه تلاش و همت حکومت مغلول و وزیر دانشمند ایرانی بود، در مقایسه با تاسیس دانشگاه های قدیمی اروپایی چون کمبریج چندین دهه دیرتر به امر آموزش پرداخته، اما به گواه تاریخ، نسبت به اغلب دانشگاهای اروپایی از نظر تقدم زمانی، پیشتاز است.
وی توضیح داد: بررسی تاسیسات علمی، آموزشی و نظام آموزشی ربع رشیدی نشان داده است که چندین نوع مدرسه و سطوح مختلف آموزشی در این شهرک با سازمان اداری و سیستم آموزشی بی نظیر وجود داشته است.
رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه در بیت التعلیم ربع رشیدی به کودکان و اطفال بخصوص کودکان کارکنان شهرک و کودکان بی سرپرست تبریز، آموزش خواندن و نوشتن داده می شد، اظهار داشت: دانش آموزان پس از یادگیری و حسب میزان استعداد، به صورت علمی حرفه یا شغلی را هم آموزش می دیدند و مشغول به کار می شدند.
وی با تکیه بر اینکه دانشجویان هم به صورت شبانه روزی همانند بورسیه های امروزی، با تأمین نیازهایی چون خوراک، پوشاک، شهریه و... در ربع رشیدی زندگی می کردند، اشاره کرد: با وجود محدود بودن پذیرش تعداد دانشجو در این مجموعه، هزاران دانشجو و صدها استاد از مناطق مختلف کشور و حتی از کشورهای دوردست، در تبریز گردهم آمده بودند.
وی ضمن اشاره به اینکه کتابخانه بزرگ ربع رشیدی هم یکی از بناهای بزرگ این شهرک به شمار می رفت و از بزرگترین کتابخانه های تاریخ ایران محسوب می شد، خاطرنشان کرد: این ظرفیت ها، ربع رشیدی را محور مطالعات علمی، کانون فضیلت و دانش و محل گردآمدن علما و دانشمندان از سراسر جهان کرده بود.
مجیدی بیان نمود: با وجود اهمیت بالای ربع رشیدی در آن برهه از تاریخ ایران، متاسفانه این مرکز علمی پس از قتل خواجه الرشیدالدین فضل الله همدانی به سرنوشت غمباری مبتلا شد و به تاراج رفت.
وی با تکیه بر اینکه ربع رشیدی تا حدودی همزمان با قدیمی ترین دانشگاه های اروپایی "پاریس و اکسفورد" تاسیس شد، افزود: چرا دانشگاه های اروپایی روز به روز گسترش و پیشرفت پیدا کرده و تحولات و جنگ های خونبار تاثیری در سرنوشتشان نداشت و حتی امروز با قدرت به فعالیت ادامه می دهند، اما ربع رشیدی به تاراج تاریخ رفت؟
وی متذکر شد: اگر مرکز علمی ربع رشیدی سقوط نمی کرد و حکومت های بعدی حیات آنرا با خطر مواجه نکرده و در جهت احیا و ترقی آن می کوشیدند، امروز قدیمی ترین دانشگاه ایران، ۷۰۰ ساله بود.
به گزارش لذت سفر به نقل از ایسنا، اولین همایش بین المللی بزرگداشت خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی با محوریت وقف و علم الادیان، در سه پنل تخصصی با حضور اساتید و پژوهشگران داخلی و خارجی در تالار علامه طباطبایی دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز شروع به کار کرده و از مجموعه مقالات همایش هم رونمایی گردید. این همایش با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و دانشکده الهیات دانشگاه تبریز برگزار می گردد.










منبع:

1399/12/13
14:15:37
0.0 / 5
1019
تگهای خبر: آموزش , تاریخی , شهر , فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر