اقامت امن چالش جدید مسافران

اقامت امن چالش جدید مسافران

لذت سفر: استفاده از هتل ها و سایر اماكن اقامتی، چالش جدید مسافران است. كرونا امنیت در این اماكن را به چالش كشیده. پیش بینی ها بر این است كه مسافران خیلی زود سراغ هتل ها، بومگردی ها و خانه های اجاره ای نروند و ماندن در خانه دوست و آشنا را در اولویت قرار دهند.


به گزارش لذت سفر به نقل از ایسنا، اماکن اقامتی با شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند، چونکه وزارت بهداشت آنها را در لیست مشاغل پرخطر قرار داده بود، با این وجود معاون گردشگری می گوید: هیچ گاه دستور رسمی برای تعطیلی این اقامتگاه ها از طرف وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی صادر نشده و این استانداران و فرمانداران بودند که برای ادامه فعالیت مراکز اقامتی تصمیم گرفتند.
اظهارات رئیس جمهور در آخرین جلسه ستاد مقابله با کرونا نیز هم راستا با سخنان معاون گردشگریست. حسن روحانی اظهار داشته بود: در این ایام هتل ها کاملا بسته نیستند، فقط قسمت رستوران آنها بسته بود. هتل ها باز بودند و مردم می توانستند به هتل بروند و حتی می توانستند به رستوران هتل بگویند که غذا را برایشان به اتاق هتل بیاورد اما پس از ماه مبارک رمضان رستوران هتل ها نیز فعال خواهد شد.
هتل هایی که این مدت تعطیل شدند نسبت به این برخوردهای متناقض شاکی اند و حالا ناچارند برای از سرگیری فعالیتشان طبق مقررات وزارت بهداشت، از مراجع ذی صلاح همچون وزارت بهداشت، نیروی انتظامی، معاونت گردشگری استان و استانداری ها تاییدیه دریافت نمایند. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در همین راستا، پروتکلی را برای هتل ها و سایر اماکن اقاکتی تهیه کرده که هم آنها و هم مسافران را ملزم به اجرای یکسری از دستورالعمل های بهداشتی می کند تا شاید از این طریق، قسمتی از اعتماد از دست رفته مسافران بازگردد.
این وزارتخانه، اماکن اقامتی که موقتا تعطیل بوده اند ملزم کرده است قبل از بازگشایی، برنامه کلی نظافت و گندزدایی دقیق در همه قسمت ها و فضاهای عمومی را انجام دهند. بعضی از بخش های عمومی تر هتل ها مثل تالار پذیرایی همچنان در رسته مشاغل پرخطر قرار دارد و اجازه بازگشایی ندارند. آرایشگاه، سالن ورزشی، استخر و سونای هتل نیز مطابق با نظر وزارت بهداشت می توانند باز شوند.
در واحدهای اقامتی تا حد ممکن سطوح در معرض تماس و قابل آلودگی در اتاق ها باید کم شود، برای همین پیشنهاد شده ظروف، اقالم مینی بار، ملحفه، پتو و بالشت اضافی، فولدرهای اطلاع رسانی، مجلات، گلدان و امثالهم از اتاق ها جمع آوری و به درخواست میهمان ارائه شود.
سطوح در تماس با دست میهمان شامل دستگیره ها، کلیدهای برق، کنترل تلویزیون، گوشی تلفن و امثالهم به صورت روزانه گندزدایی شود.
سطوح قابل شستشو در سرویس بهداشتی شامل کف و دیوارها، روشویی، وان، زیر دوشی، پرده دوش، کابین دوش و غیره با حفظ ایمنی لوازم برقی بطور روزانه با مواد شوینده و آب داغ شستشو شوند.
تمام منسوجات و کالاهای خواب شامل کاور لحاف، رو بالشتی، ملحفه ها، رومیزی، حوله و امثالهم پس از چک اوت میهمان برای شستشو جمع آوری شود.
در صورت مشاهده علایم بیماری در میهمان ضمن شستشوی اقالم فوق، پد محافظ تشک، پتو، رانر و امثالهم نیز شسته شود.
مُهر و سجاده، کتب ادعیه و غیره داخل کاور قرار داده شود تا درصورت استفاده میهمان گندزدایی شود.
برای نظافت و گندزدایی سطوح گردنگیر است از دستمال های مختلف با رنگ های متفاوت بهره برده و دستمال تنظیف مرتب با آب داغ و مواد شوینده شسته شود و این روش درباب زمین شورهای پارچه ای و نخی صدق می کند.
در هنگام نظافت اتاق ها در و پنجره ها باز باشد تا تهویه بهتر صورت گیرد.
صابون مایع یا جامد تکنفره و دیگر اقلام بهداشتی در اتاق ها تامین گردد.
درباب نحوه جمع آوری و تخلیه زباله نهایت دقت و حفاظت فردی رعایت شود و کیسه زباله داخل سطل های زباله مرتبا تعویض شود.
شستشوی منسوجات مانند ملحفه عفونی باید با حرارت بالا و استفاده از شوینده های قوی صورت گیرد و پروتکل های حفاظت فردی در پرسنل لاندری (رختشوی خانه) شدیدا رعایت شود.
فضاهای عمومی، میز پذیرش، تلفن عمومی لابی، دستگاه عابربانک و امثالهم باید مرتبا چندبار در روز گندزدایی شود.
رختکن، خدمات بهداشتی پرسنل و خدمات بهداشتی عمومی مرتب با آب داغ و مواد شوینده در تمام سطوح و زوایا شستشو و سپس گندزدایی شود.
در ورودی مراکز اقامتی، رستوران داخلی و مجاورت آسانسورها ماده ضدعفونی دست نصب شود.
کلید اتاق قبل و پس از تحویل از مسافران بوسیله اسپری موجود در پذیرش ضدعفونی شود.
برای ایجاد شرایط ایمن در زمان ورود میهمانان به هتل ها، انجام اقداماتی مانند اسپری موادضدعفونی روی لباس و چمدان ایشان یا تعبیه تونل مه پاش مواد ضدعفونی سفارش نمی گردد و بهتر از روش های علمی و مناسب تر استفاده گردد.
توصیه هایی به مسافران:
حتما از واحدهای اقامتی دارای مجوز که پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند، استفاده گردد.
تا حد ممکن از روش های اینترنتی برای رزرو اتاق استفاده کنید و به سفارش رانندگان تاکسی جهت استفاده از خدمات اقامتی واحدهای بدون مجوز عمل نکنید.
بعد از انجام مراحل پذیرش و ارائه مدارک و تکمیل فرم های پذیرش حتما دست ها را طبق پروتکل شستشو دهید.
بعد از استفاده از خدمات بهداشتی عمومی دست خودرا طبق پروتکل های اعلام شده از طرف وزارت بهداشت به خوبی شستشو داده و خشک کنید یا از محلول ضد عفونی دست استفاده کنید.
بعد از خرید هرنوع کالا یا ماده غذایی بسته بندی خارج از مراکز اقامتی، پیش از استفاده بسته بندی آن گندزدایی شود.
تا حدممکن از خدمات غذایی رستوران های داخل مراکز اقامتی استفاده کنید.
بعد از هربار خروج از واحد اقامتی و مراجعت حتما دست ها را به خوبی شستشو دهید.
پرسنل شاغل در واحدهای اقامتی بمنظور محافظت از سلامت گردشگران و به دستور مقامات بهداشتی از پروتکل های حفاظت فیزیکی و فردی استفاده می نمایند، لطفا در این خصوص با آنها همکاری کنید.
در صورت بروز علایم سرماخوردگی در خود یا اعضای خانواده مراتب را برای مساعدت و راهنمایی به پذیرش اعلام کنید.
برای افزایش اطمینان و ایمنی در فضاهای عمومی از ماسک و دستکش استفاده کنید.
بوفه سالاد و غذا در این ایام تعطیل شده و اقلام خوراکی طبق استاندارد و درجه هتل به صورت بسته بندی و در ظروف یکنفره ارائه می شود.
خدمات روم سرویس آماده ارائه خدمات غذا و نوشیدنی در اتاق است.
برخی هتلداران این پروتکل را ناقص می دانند و معتقدند دستورالعمل های دیگری را که تاکید بر فاصله گذاری دارد باید به اجرا گذاشت. عباس بیدگی ـ مدیر اجرایی جامعه هتلداران ایران ـ می گوید: این پروتکل بیشتر بر رعایت اصول بهداشتی تاکید دارد، بدین سبب هتلداران به مقتضای وضعیت خود دست به تهیه پروتکل هایی زده اند که بیشتر بر فاصله گذاری و رعایت بهداشت تاکید دارد. ما از هتلداران خواهش کرده ایم با نیمی از ظرفیت، پذیرش مسافر داشته باشند و یا هر اتاق استفاده شده را تا ۲۴ ساعت بعد در اختیار مسافر دیگری قرار ندهند و یا در هر اتاق فقط یک نفر اقامت داشته باشد.




منبع:

1399/02/30
13:31:56
5.0 / 5
296
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
EnjoyTrip.ir لذت سفر
لینک دوستان لذت سفر
لذت سفر