گزارش مهر از نمایشگاه گردشگری تهران

نمایشگاه تخصصی گردشگری و صنایع دستی به بازارچه تغییر ماهیت داد!

نمایشگاه تخصصی گردشگری و صنایع دستی به بازارچه تغییر ماهیت داد!

لذت سفر: نمایشگاهی كه قرار بود در آینده شبیه به نمایشگاه تخصصی كشورهای اروپایی شود، حالا در سیزدهمین دوره به بازارچه بیشتر شبیه شده است تا نمایشگاه تخصصی و بین المللی گردشگری.



به گزارش لذت سفر به نقل از مهر، سی و سومین نمایشگاه ملی صنایع دستی با سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و سومین نمایشگاه خدمات و تجهیزات هتلداری از ۲۳ بهمن شروع به كار كرده و تا آخر وقت امروز ۲۶ بهمن نیز از ساعت ۹ بامداد تا ۱۸ ادامه خواهد داشت.

این نمایشگاه قرار بود به علت تركیب صنایع دستی با گردشگری در ۵ روز برگزار شود، اما چنین نشد و برخلاف وعده های علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی كه می گفت باید شادمانی در بین مردم با برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه ها بیشتر شود، این اتفاق نیفتاد و نمایشگاه صنایع دستی عیدانه كه هرسال در اسفند ماه برگزار می شد، حذف و با گردشگری تركیب شد. تركیبی كه هنوز هم مشخص نیست دلیلش چیست. البته كه این تركیب سبب شد تا سایه بلند گردشگری روی صنایع دستی بیفتد و بخش مربوط به صنایع دستی نیز به حاشیه برود.

چون در این نمایشگاه آنقدر كه به برگزاری نشست های حاشیه ای و رونمایی از اقلام تبلیغاتی و كارگاه ها پرداخته شد، چنین برنامه هایی برای صنایع دستی در نظر گرفته نشد و در بخش مربوط به صنایع دستی تنها به حوزه فروش پرداختند. فروش محصولاتی كه امسال تنوع بیشتری داشتند و مانند سالهای دیگر زیورآلات بیشتر فروخته می شد. ولی دیگر از برگزاری كارگاه های زنده صنایع دستی جز در چند مورد نمایشی خبری نبود. ضمن اینكه امسال گرانی و جهش قیمت سبب شد تا محصولات كمتری خریداری شود به خصوص برای كسانی كه سال پیش هم به این نمایشگاه آمده و شاهد این جهش قیمت در مواد اولیه و محصولات، بودند.

رنگ و لعاب صنایع دستی و لباس های سنتی در نمایشگاه زیاد است اما شلختگی در چیدن غرفه ها و قرار دادن آنها كنار هم این نمایشگاه را به بازارچه تبدیل نموده است. بازارچه ای شبیه به بازارچه های بهاره در روزهای نزدیك به عید.

شتر وسط نمایشگاه!
شاید اگر این نمایشگاه، «نمایشگاه بهاره گردشگری» نامیده می شد؛ قابل درك تر بود تا نمایشگاه بین المللی و تخصصی. در آن صورت توقع از چنین نمایشگاهی در همین حدی بود كه الان برگزار می گردد. یعنی افراد در غرفه ها به نحوی حضور پیدا كنند كه لازم به نظارت سختگیرانه در چیدمان و غرفه سازی آنها وجود نداشته باشد. بیرون محوطه آش دوغ و نان و سوغات و حتی كفش پلاستیكی فروخته شود.

ورود دست فروشان به سالن ها
صدای موسیقی كلام مذاكره كنندگان در سالن هتل ها و آژانس ها را قطع كند و حتی صدای ساز و دهلشان به نشست هم اندیشی وزیر میراث فرهنگی با آژانس داران هم برسد و كسی اعتراض نكند. مردم در حال شادی باشند و خوراكی به دست از قیمت گران صنایع دستی حرف بزنند و بی آنكه خریدی داشته باشند.

تبلیغ تور برای مقاصد گردشگری خارجی

اما وقتی محمد ابراهیم لاریجانی مدیركل تبلیغات و بازاریابی گردشگری سال قبل همزمان با دوازدهمین نمایشگاه گردشگری ادعا نمود كه «قصد داریم در چهلمین دوره از نمایشگاه گردشگری تهران، مانند نمایشگاه گردشگری برلین بدرخشیم.» آن وقت است كه دیگر توقعات از دوره سیزدهم بالا می رود.
در آن صورت دیگر فعالان گردشگری توقع ندارند نشست های تخصصی جای خودرا به رونمایی از اپلیكیشن هایی كه هر روز در حال متولد شدن هستند، بدهند و یا نشست هایی برگزار گردد كه مخاطبش چند نفری بیشتر نیستند و سخنرانان هم باید فریاد زنان چند ساعتی سخنرانی كنند.

هر كسی در هر جایی از نمایشگاه بساطی را برای فروش پهن كرده است
توقع این بود كه در دوره سیزدهم اشكالات چند سال پیش رفع می شد اما همچنان این مشكلات بر پایه خود استوار مانده است. هر چند كه برای مردم عادی این نمایشگاه اتفاقاً نمایشگاه خوبی است چون در آن هم رقص و آواز و خوراكی وجود دارد هم می توانند تور خارجی قیمت كنند و هم از هتل ها تخفیف بگیرند و نهایتاً بروشورهای گردشگری استانها را دریافت نمایند البته اگر تا دقیقه اخر بروشورها و اقلام تبلیغاتی شركت كنندگان آماده شده باشد نه مانند استان هرمزگان كه با كمترین اقلام آمده بود و یا سازمان منطقه آزاد اروند كه پیمانكار نتوانسته بود اقلام را به نمایشگاه برساند.

بسیاری از غرفه ها نام ندارند
حال باید پرسید وزیر میراث فرهنگی كه در نشست با آژانسداران جایگاه گردشگری كشور را نسبت به دو سال پیش ده برابر بالاتر عنوان می كند، آیا از خیابان سئول به محل دائمی نمایشگاه آمده و یا از ورودی چمران. از هر طرف كه آمده باشد تبلیغات محیطی را ندیده است جز در خیابان نمایشگاه از سمت سئول كه چندین و چند تبلیغ برای فروش تورهای خارجی وجود دارد!
ضمن اینكه باید پرسید آیا ورودی دو هزار تومانی آنرا هم پرداخت كرده است یا نه و آیا تمام اطلاعات شخصی خودرا نیز هنگام ورود در اختیار برگزار كنندگان قرار داده یا خیر. چون تنها در هنگام ورود به نمایشگاه از درب بزرگراه چمران می بایست اطلاعاتی مانند شماره تلفن، تحصیلات، سال تولد و … در سامانه بازدیدكنندگان ثبت گردد.


منبع:

1398/11/27
22:35:29
5.0 / 5
2830
تگهای خبر: تبلیغات , ثبت , خدمات , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
EnjoyTrip.ir لذت سفر
لینک دوستان لذت سفر
لذت سفر