چه قدر برای میزبانی از گردشگر های خارجی آماده ایم؟

چه قدر برای میزبانی از گردشگر های خارجی آماده ایم؟

به گزارش لذت سفر وقتی به بهانه فرارسیدن ایام پایانی ماه صفر از لزوم توجه به میهمانان عراقی در ایران و خصوصا مشهد سخن رفت برخی نكاتی را در باره میهمانان عراقی به میان آوردند.



یادداشت پیشین درباره میزبانی از عراقی ها در ایران را اینجا ملاحظه كنید: حالا نوبت پذیرایی ما از عراقی هاست؛ چه قدر آماده ایم؟
در حالیكه اصل بحث محدود به میهمانان عراقی نیست و همان نگرانی و پرسش همچنان در باره همسایگان افغانستانی ما و میهمانان پاكستانی یا سایر همسایگان ما مطرح است. از این دو همسایه هم كه بگذریم، باز اصل آن دغدغه در باره سایر گردشگران و گردشگر های خارجی باقی خواهد بود.
در این كه صنعت گردشگری یكی از مهمترین فرصت های راهبردی برای رهایی از انحصار اقتصاد نفتی است كسی تردید ندارد و هم در این مسأله كه در ایران بهترین زمینه و ظرفیت برای توسعه گردشگری فراهم است اتفاق نظر وجود دارد.
حالا پرسش این است: چه قدر فضای عمومی جامعه برای میزبانی از گردشگر های خارجی آماده است؟
باید این واقعیت تلخ را بپذیریم كه نه تنها از حیث زیرساخت های لازم و ابتدایی برای پذیرش میلیونها توریست در سطح كشور فراهم نیست، بلكه حتی در تأمین ضرورتهای اولیه ای مانند تابلوهای راهنما یا سرویس بهداشتی مناسب هم مشكل داریم.
از آن مهمتر این كه پیش از هرچیز باید فضای فرهنگی جامعه و افكار عمومی برای رویارویی با حجم گسترده ای از میهمان ها آماده شود.
زندگی با تفاوت ها و پذیرش و هضم اختلاف مسئله ساده ای نیست و آموزش می خواهد و به تربیت عمومی و رسانه ای نیازمند است كه البته مع الاسف در جامعه ما توجه لازم به این گونه آموزش ها وجود ندارد.
باید شهروند ایرانی ما هم از حیث نظری بفهمد كه این تفاوتها اراده الهی برای آشنایی و ارتباط میان فرهنگی است و هم از جهت عملی بیاموزد كه چگونه در فضای تفاوت و اختلاف رفتار كند.
همان گونه كه ما در آستانه ازدواج برای یك عمر زندگی آموزش نمی بیینیم، همان گونه كه برای كار حزبی و سیاسی آموزش نداریم، همان گونه كه برای كار حرفه ای و تخصصی شغلی از تعلیم محرومیم، همان گونه كه برای تماشای تلویزیون و حضور در فضای مجازی از سواد رسانه ای بی بهره ایم، همان گونه برای پذیرش میهمان هم كسی ما را تعلیم نمی دهد!
حالا كه پذیرش میهمان و گردشگر و مسافر خارجی یك لزوم جدی برای بازسازی نظام اقتصادی كشور و ایجاد اشتغال و حل مشكلات مالی دولت تلقی می شود باید شهروندان را آموزش داد و آماده كرد تا بتوانند رفتار شایسته و مناسب با میهمان خارجی داشته باشند.
تا داخل هواپیما كنار مسافر عرب دستپاچه نشوند یا توی رستوران یك میهمان سیاهپوست را مسخره نكنند و و با كلی ژست و پز مدنیت و كلاس و لاكچری بازی در مقابل یك گردشگر اروپایی رفتاری زشت از خود نشان ندهند!
باید شهروندان بفهمند كه حفظ و توسعه این فرصت كلان برای مصالح بلند مدت جامعه چه فایده ای دارد تا نخواهند برای منغعتی كوتاه مدت كرایه ماشین را دو برابر حساب كنند و جنس مغازه را سه برابر بفروشند.
همه این ها مسایلی است كه اگر بخواهیم جامعه ما مهمانپذیر باشد باید به شكل گسترده و فراگیر برای مخاطبان عام و خاص مطرح شود و آموزش مناسب برای تأمین و تحقق آن اهداف طراحی و اجرا گردد.
* دكترای علوم ادیان از دانشگاه فرانسوی قدیس یوسف بیروت
* انتشار یافته در روزنامه خراسان، آبان 98

1398/09/09
14:59:28
5.0 / 5
4974
تگهای خبر: آموزش , توریست , شهر , فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر