معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش اعلام كرد
دعوت ملی برای تحول در آموزش ابتدایی از اجرای طرح خوانا تا اجتماعات یادگیری معلمان
لذت سفر: معاون آموزش ابتدایی آموزش وپرورش با تکیه بر نقش راهبردی رییس جمهور در اولویت دادن به مسایل آموزش و پرورش، این تحول را قدمی بنیادین برای تحقق عدالت آموزشی و توانمندسازی دانش آموزان در مهارت های اصلی خواندن، نوشتن، شنیدن و گفت و گو توصیف کرد.
به گزارش لذت سفر به نقل از ایسنا، رضوان حکیم زاده در این جلسه با اشاره به اهمیت یادگیری مؤثر در دوره ابتدایی و لزوم تحول در محیط های یاددهی-یادگیری، از برنامه های تحولی مختلفی یاد کرد که طی سالیان اخیر با هدف تقویت مهارت های زبانی و سواد پایه دانش آموزان طراحی و اجرا شده اند.
وی با اشاره به اجرای طرح «خوانا» در دوره قبل اظهار داشت: ما در طرح خوانا بدنبال تقویت مهارت های چهارگانه زبانی شامل خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت کردن بودیم و نیم رخ خوانا را طراحی کردیم. آزمون های پیش و بعد از اجرا نتایج قابل قبولی را نشان داد. محور اصلی این طرح، ایجاد فرصت ابراز وجود برای دانش آموزان بوسیله زبان بود.
حکیم زاده در ادامه اضافه کرد: در ادامه همین مسیر، دبیرخانه تیمز و پرلز با مسئولیت استان سمنان، مبادرت به لطمه شناسی و بازطراحی ادامه این مسیر کرده است. باور ما این است که ظرفیتهای بزرگ در سراسر کشور وجود دارد و نقش آفرینی همکاران استانی می تواند بسیار اثرگذار باشد.
وی با تکیه بر تغییر نگاه کلان کشور به آموزش وپرورش اظهار داشت: برای اولین بار در تاریخ کشور، شخص رییس جمهور آموزش وپرورش را مسئله اصلی دولت اعلام نموده اند و تا حالا بالاتر از ۲۵ جلسه جهت بررسی این مساله برگزار شده است. ایشان معتقدند که محرومیت زدایی از فضاهای آموزشی مقدمه ای است برای اصلاح روش های آموزش و تحول در محیط های یادگیری.
معاون آموزش ابتدایی با اعلان اینکه رویکرد های سنتی پاسخ گوی نیاز امروز نظام تعلیم و تربیت نیست، اظهار داشت: ما باید از روش های حافظه محور عبور کرده و به سوی روش های تدریس فعال، مشارکتی و کار گروهی حرکت نماییم. در همین جهت اجتماعات یادگیری معلمان طراحی شد که معلمان پایه در گروههای ۱۵ تا ۲۰ نفره بصورت دو سویه و فعال به اشتراک تجربیات خود بپردازند.
وی ادامه داد: سه محور اصلی این اجتماعات شامل روش های فعال تدریس، ایجاد محیط مثبت یادگیری و استفاده از تکنولوژی های جدید بوده است. همین طور جشنواره ای با مشارکت ده ها هزار معلم برگزار می شود که معلمان با ارسال فیلم هایی از کلاس های خود، روش های نوآورانه در آموزش دروس مختلف را به اشتراک گذاشتند. این تولیدات حال در مخزن یادگیری برای بهره برداری عمومی بارگذاری شده است.
حکیم زاده اظهار داشت: پژوهش های انجام شده در سطح بین المللی، بیان کننده اثربخشی اجتماعات یادگیری معلمان به عنوان بستر توسعه حرفه ای معلمان می باشد.
وی اشاره کرد: ما فقط به فناوری تکیه نکردیم، بلکه جلسات حضوری را نیز در دستور کار قرار دادیم. نکته مهم دیگر این بود که بجای آموزش یک سویه به معلمان، زمینه ای برقرار شد تا خود آنان به صورت مشارکتی در پروسه یادگیری قرار گیرند.
معاون وزیر در بخش پایانی سخنان خود از تمامی نخبگان، دانشگاهیان و فعالان حوزه آموزش دعوت کرد که در این اقدام ملی مشارکت کنند و اظهار داشت: « امروز فرصتی بی نظیر فراهم گشته است که بالاترین مقام اجرائی کشور آموزش وپرورش را در صدر اولویت ها قرار داده است. از این تریبون اعلام می نماییم که وزارت آموزش وپرورش آماده دریافت نظرات و همکاری همه صاحب نظران برای پیشرفت سواد پایه در ایران است.
بنابر اعلام مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی ادامه داد: اگر کودکی وارد مدرسه شود و نتواند مهارت های پایه را بیاموزد، این نه فقط یک شکست فردی بلکه یک خسارت ملی است. ما باید با همفکری و هماهنگی، برنامه ای جامع تهیه نماییم تا هر کودک، در هر نقطه از کشور، با موفقیت وارد مسیر یادگیری شود و تجربه موفقیت تحصیلی را در همان سالیان ابتدایی زندگی خود تجربه کند.
منبع: enjoytrip.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب