توسعه گردشگری یکی از حوزه های مهم اقتصاد فرهنگ کشور است

توسعه گردشگری یکی از حوزه های مهم اقتصاد فرهنگ کشور است

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تاکید بر به کارگیری ظرفیت شهرهای خلاق و زمینه سازی همکاری و تعامل در زمینه فرهنگی بین الملل، اظهار داشت: توسعه گردشگری یکی از حوزه های مهم اقتصاد فرهنگ کشور است.


به گزارش لذت سفر به نقل از خبرگزاری ایرنا از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نشست هم اندیشی با شهرهای جهانی با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی پور رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، شهرداران شهرهای خلاق ایران و مدیران ارشد فرهنگی کشور، معاونان و مدیران وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حسینیه الزهرا(س) این سازمان، انجام شد.
حجت الاسلام والمسلمین ایمانی پور با اشاره به فلسفه تشکیل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بعنوان مرکز دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۴ برای یکپارچه سازی کارهای فرهنگی و انسجام کارهای فرهنگی بین المللی ایران در خارج از کشور تأسیس شد تا تصویری روشن از فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی را به جهانیان عرضه نماید.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اضافه کرد: این سازمان از شروع حیاتش تا حالا فراز و فرودهایی داشته است که ما تمام زحمات این سال ها را ارج می نهیم و باید برای تحقق دیپلماسی فرهنگی از ظرفیت های بالقوه، استفاده و رو به جلو قدم برداریم.
وی به نقش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در عرصه دیپلماسی فرهنگی و تاکید و فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، رییس جمهور و مجلس شورای اسلامی درباب بازسازی انقلابی در ساختارهای فرهنگی و ایجاد تحول در عرصه امور بین المللی و فرهنگی اشاره نمود.
ایمانی پور اظهار نمود: براین اساس در نظر داریم تحولی را در روابط فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ایجاد نماییم که در ابتدا، این تحول را از سازمان فرهنگ و ارتباطات شروع خواهیم کرد تا مدیریت امور فرهنگی ـ بین المللی از مدیریت سازمانی به مدیریت قرارگاهی تبدیل گردد.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: در سطح سازمانی به دنبال این هستیم تا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بعنوان قرارگاه مشترک کارهای فرهنگی بین المللی کشور معرفی نماییم و در سطح ملی، ظرفیت های موجود در استانها و شهرها خصوصا جهان شهرها را برای پشتیبانی دیپلماسی فرهنگی و روابط فرهنگی ایران بسیج خواهیم کرد.
وی ضمن تشریح کارهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دفاتر شهر مقدس مشهد و قم مطرح کرد: با هدف استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های دیگر شهرها در تقویت و پشتیبانی رایزنی های فرهنگی منطقه، درصدد آن هستیم تا در بعضی از شهرها که دارای ظرفیت بالایی در حوزه های ظرفیت های تاریخی، فرهنگی و علمی هستند، دفاتر نمایندگی ایجاد نماییم.
ایمانی پور تاکید کرد: این سازمان علاوه بر استفاده از توانمندی های موجود در مرکز، به ظرفیت و پتانسیل های سایر شهرها و استانهای کشور توجه جدی دارد و مایل به بهره گیری از حضور و مشارکت نمایندگان شهرهای خلاق است.
وی با تاکید بر این که خواهرخواندگی موجب رشد توسعه پایدار شهرها و ارتقاء تعاملات فرهنگی و بین المللی می شود، اظهار داشت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می تواند بستر و زمینه های لازم برای ارتباطات شهری و خواهرخواندگی با همتایان خود، گفت وگوی مستقیم شهرداران با همتایان خود، اجرای کارهای پژوهشی و علمی، برگزاری نشست های مشترک و همایش های بین المللی بین شهرهای ایران و دیگر کشورها را بوجود آورد.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، گردشگری را یکی از حوزه های مهم اقتصاد فرهنگ دانست و بر ضرورت بکارگیری ظرفیت های استان و شهرها و زمینه سازی همکاری و تعامل در زمینه فرهنگی بین المللی تاکید کرد.


پیام ملت ایران با جهانشهرها به گوش جهانیان می رسد
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیت جهانشهرهای ایرانی اظهار داشت: شهرداران و اعضای شورای شهر جهانشهرهای ایرانی می توانند پیام ملت ایران را بوسیله نام و عنوان جهانشهرهای ایرانی و یونسکو به گوش جهانیان برسانند.

حجت الله ایوبی اظهار نمود: این اولین مجمع هم اندیشی جهانشهرهای ایرانی است؛ شهرهایی که به شبکه شهرهای جهانی پیوستند. شهرداران و اعضای شورای این شهرها می توانند پیام ملت ایران را با استفاده از نام و عنوان جهانشهر ایرانی و سازمان خوشنام یونسکو به دنیا برسانند.
وی افزود: از سال ۲۰۰۴ یونسکو اقدام خوب و درستی انجام داد و به این نتیجه رسید شهرها محور توسعه و قلب تپنده مسائل اجتماعی و فرهنگی هستند. زمان زیادی طی شد که دولتمردان به این نتیجه رسیدند که کالای فرهنگی، لوکس نیست و جز کالاهای اساسی هر جامعه است و بدون فرهنگ جامعه قابلیت اداره کردن ندارد و کالای فرهنگی می تواند اقتصاد یک کشور را متحول کند؛ چونکه صنایع خلاق امروز بعنوان یک منبع اقتصادی باارزش مطرح است.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران اشاره کرد: در سال ۲۰۱۳ درآمد صنایع خلاق و فرهنگی در دنیا بیش از دوهزار میلیارد دلار بود و بیش از ۳۰ میلیون نفر از این راه شغل ثابت دارند. در اتحادیه اروپا ۷ میلیون نفر شغل ثابت در صنایع فرهنگی دارند. پس فرهنگ موجب توسعه است و کالای فرهنگی، فانتزی و سرگرمی نیست. در سال قبل از کرونا، بیش از یک میلیارد نفر بلیت سینما خریدند و در سال ۲۰۱۹ نیز ۵۰ میلیون توریست در یک اتفاق فرهنگی در این اتحادیه شرکت کردند.
به گفته ایوبی، درصد گردشگران فرهنگی که فقط به یک کشور برای فرهنگ می روند نزدیک ۲۰ درصد است و اگر سهم ما در گردشگری دنیا فقط همین گروه باشد، رقم قابل توجهی خواهد شد.
وی توضیح داد: ۵ شهر خلاق داریم و یونسکو به درستی فهمید که باید منابع خلاق فرهنگی را برای توسعه شهرها بسیج کند و شهرهای خلاق در یکی از هفت رشته هنری همچون ادبیات، موسیقی، فیلم، معماری و... سرآمد هستند و شغل های پایدار در این رشته ها در این شهرها اتفاق می افتند.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران اظهار نمود: در دوران حضورم در مدیریت سینما با ۲۹ میلیون تومان سینما سیار را راه اندازی کردیم و هر دستگاه سه شغل پایدار ایجاد می کرد. کسی که در سینما یا تئاتر کار می کند باید کتاب بخواند کسی که در کتابفروشی کار می کند باید کتاب بخواند و اشتغال در عرصه فرهنگ، موجب رشد می شود.
ایوبی افزود: ما پنج شهر داریم که جز شهرهای خلاق هستند و ۱۲ شهر یادگیرنده داریم. شهرهای یادگیرنده، شهرهایی هستند که در مدیریت شهری آنها آموزش همگانی دیده شده است. آموزش تنها مدرسه یا دانشگاه رفتن نیست امروز اگر با تلفن همراه بلد نباشیم کار نماییم از چرخه زندگی حذف می شویم.
وی با اشاره به اینکه شهرهای ما سفیران فرهنگ اسلامی و ایرانی ما در دنیا هستند، اظهار داشت: در دنیا ۲۹۵ شهر خلاق داریم و تمام پنج شهر ما به همه این شهرها دسترسی خواهند داشت و شهرداران این شهرها در کشور خود باید ویژه باشند و ما می توانیم فرهنگ خودرا به این شهرها معرفی نماییم. حرف های ما امروز شنیدنی است و روشنایی، اندیشه و عرفان در مشرق و در نزد ما است.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران اشاره کرد: امروز یونسکو پس از سال ها به نظام استاد و شاگردی برگشته و فهمیده اند آموزش در کنار پرورش اهمیت دارد. امروز بحث اصلی در یونسکو اخلاق است و دریافته اند علم بدون اخلاق کافی نیست.
ایوبی افزود: شهرداران ما می دانند فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی ما شهرمحور پدید آمده و تمدن اروپایی بر طبق قلعه بوده و قهرمانان قلعه، جنگجویان بودند اما قهرمانان ما ادیبان و شعرا بودند؛ کجای دنیا هزار سال هنر کتاب دارند و هنرمندان پای کتاب و کتابت قرآن، هنر ریختند؟ جهانشهرها می توانند مقام آموزگاری ما را به دنیا نشان دهند و غرب جایی نیست که بخواهیم از آنان تقلید نماییم.
وی توضیح داد: این مجمع اولین مجمع جهانشهرهای ایرانی است و ما ظرفیت نوروز را داریم و دوستان ما می توانند با تمام شهرهای جهان نوروز، مجمعی را برای همکاری راه اندازی کنند. همین طور ما مسیر تاریخی راه ابریشم را داریم و کشورهای مختلفی در این راه فعال می باشند.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران عنوان کرد: یکی از بزرگترین پروژه های بین المللی ایران اسلامی، جشنواره رقص قلم بود که در مشهد مقدس انجام شد و سازمان فرهنگ و ارتباطات، همراهی بسیار خوبی با این رویداد داشت و نتیجه این اتفاق ثبت جهانی پاسداشت هنر خوشنویسی شد.
ایوبی اضافه کرد: راه ابریشم را از دست داده بودیم و تصور می کردیم راه ابریشم حیاط خلوت چین است اما ششمین همایش راه ابریشم را با میزبانی همدان برگزار کردیم و یکی از مدعیان امروز در راه ابریشم هستیم.
وی اشاره کرد: شهرها می توانند در تهران برنامه های مختلف را اجرا کنند و بستر جهانشهرها بهترین معرف ما خواهد بود؛ با انجمن عکاسان صحبت کردیم تا آثار عکاسی حرفه ای درجه یک شهرها را تهیه و نمایشگاه عکسی حرفه ای داشته باشیم و کتاب این تصاویر را چاپ نماییم.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو تصریح کرد: پیشنهاد می کنم بسته ای را از تمام شهرها از آیین نوروزی آماده نماییم و با کمک رایزنی های فرهنگی بنام جهانشهرهای ایرانی برای تمامی شهرهای دنیا بفرستیم.
ایوبی اظهار داشت: امیدوار هستم گردشگران شهرهای خلاق افزایش یابند و باید همه موارد در این شهرها به بهترین شکل دگرگون شود. همه ما یک آرزو داریم که جایگاه درست و واقعی خودرا پیدا نماییم و همانطور که آموزگار بودیم این مقام را باردیگر زنده نماییم و در رکاب جهانشهرها هستیم و با هم اندیشی هم این کار را می نماییم.
شبکه شهرهای جهانی ابتدا در داخل نیازمند انسجام است
علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه رایزنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می توانند به مثابه قرارگاه مردمی برای توسعه گردشگری باشند اظهار نمود: رایزنان فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می توانند بعنوان نقطه ثقل ایجاد هماهنگی در خارج از کشور عمل کنند و رایزنان فرهنگی و رایزنی فرهنگی به مثابه قرارگاه مردمی ایران در خارج از کشور به حساب می آید.
وی با اشاره به کوشش های کمیسیون ملی یونسکو-ایران در ثبت های جهانی عنوان کرد: حوزه گردشگری به مثابه معرفی داشته های ثبت شده کشور است و امیدوار هستم در این بخش برجسته تر از قبل عمل نماییم.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی توضیح داد: شبکه شهرهای جهانی ابتدا در داخل نیازمند انسجام است و اگر می خواهیم گردشگری را ترویج نماییم ابتدا باید مروج سفر ایرانیان در داخل کشور باشیم و سفر محملی برای شناساندن همین داشته ها می شود.
شالبافیان توضیح داد: اقبال داخلی، محرک اولیه استقبال توریستهای خارجی است. در زمینه شهرهای جهانی نیز معتقدم، این شهرها را به شهروندان ایرانی بشناسانیم و این شناساندن و این انسجام به تحقق اهداف ما در زمینه گردشگری کمک می نماید. از رشت تا بندر خمیر، از مشهد مقدس تا دیگر نقاط کشور این ظرفیت را دارد و هم پیوندی این شهرها می تواند بعنوان استراتژی توزیع مکانی سفر محسوب شود.
وی افزود: باید شبکه ای از شهرهای جهانی داشته باشیم و برندینگ شهری در آنها اتفاق بیفتد. این شبکه در ایران می تواند محور تعریف مسیرهای جدید گردشگری شود. غالب توریستهای داخلی و خارجی با پیش فرض های قبلی، راجع به گردشگری مواجهند و این شهرهای جهانی می توانند مبدع گردشگری در کشور باشند.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی اشاره کرد: شهرهای جهانی با ظرفیتی که ایجاد کردند می توانند ابزاری برای تاثیرگذاری در کاهش نوسانات سیاسی بر کسب وکار گردشگری باشند و استفاده از دیپلماسی شهری با محوریت شهرهای جهانی، می تواند در دستور کار این هم اندیشی ها قرار گیرد.
شالبافیان اظهار داشت: شهرهای خلاق و یادگیرنده و خواهرخوانده ها برمبنای گردشگری موضوعی استوار هستند و امکان درون زایی برای توسعه محصولات گردشگری در این شهرها مشهود است. گردشگری خوراک، موسیقی و شئون مختلف فرهنگی از مشتقات گردشگری موضوع محور است.
وی اضافه کرد: چه الزاماتی باید محقق شود تا از فرصت جهانشهرهای ایرانی استفاده کنیم؟ در این راه باید تولید محتوایی مناسب داشته باشیم. نیازمندی ما به محتوای گردشگری باید بیش از پیش در دستور کار قرار گیرد. همین طور برای توزیع این محتوا شیوه های نوین درنظر گرفته شود و شبکه های جهانی بهترین وسیله برای توزیع این محتوا است.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی اشاره کرد: تعریف مستمر رویدادهایی که ظرفیت شهرها را بشناساند نیز باید در دستور کار باشد و بخش مهمی از گردشگری، تعریف رویداد است و باید بررسی نماییم چگونه رویداد برگزار نماییم.
شالبافیان اشاره کرد: ۹ تا ۱۲ بهمن نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران را داریم و وجه تمایز این نمایشگاه این است که از غرفه های اداره کل گردشگری استان تهران به غرفه ذی نفعان گردشگری استانی به خصوص شهرداری ها رسیدیم و درخواست دادیم با شهرداری ها همکاری نزدیکی داشته باشیم. آماده همکاری در این نمایشگاه با رویکرد نوسده هستیم و مفهوم نوسده می تواند محور همکاری جهانشهرها درباره همکاری درباب نوروز باشد.
در صنعت توریسم باید فراقوه ای بود
محمدرضا دشتی اردکانی رییس فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار نمود: ۴۰ سال قبل صنعت توریسم در کشور ما رونق نگرفته برای اینکه سازمان های مختلفی در این حوزه بودند و اگر قرارگاهی در این بخش از نهادهایی همچون وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کمیسیون ملی یونسکو و وزارت گردشگری و... تشکیل گردد می توان کار را جلو برد.
وی افزود: در صنعت توریسم باید فراقوه ای بود و باید مسئولان سه قوه این دید را درباره گردشگری داشته باشند که بخش بزرگی از بودجه کشور از این بخش حاصل شود. اما این نگاه وجود ندارد.
رئیس فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجلس اشاره کرد: جهانی شدن بسیار عالی است اما تا وقتی شهرداران و شوراهای شهر ما اختیار نداشته باشند جهانی شدن کند پیش می رود. اما مجلس در نظر دارد به شهرداران اختیار بیشتری بدهد.
دشتی اردکانی توضیح داد: امروز کشورهای منطقه گوی سبقت را ربوده اند. دبی و استانبول را ببینید. من هر کشوری رفتم از پرسپولیس و شیراز و اصفهان از من پرسیدند و ما نتوانستیم شهرهای خودرا به درستی معرفی نماییم.
وی عنوان کرد: دیدگاه نسبت به صنعت توریسم در کشور باید تغییر کند و شوراهای شهر باید پارلمان های محلی شوند. در کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی در نظر داریم این دو نهاد را تقویت نماییم و مجلس تنها نظارت بر قانون داشته باشد.
رئیس فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجلس توضیح داد: جهانشهرهای ما ویترین شهرهای ما خواهد بود و از دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو تقدیر می کنم و معتقدم شهرهای خلاق بسیاری داریم. ما بزرگترین رویداد فرهنگی جهان را داریم که همان دهه عاشورا است. هیئتی را از روسیه دعوت کرده بودم که یکی از این اعضا روزنامه نگار بود و این گروه روز عاشورا به ایران آمدند و من برایشان قیام عاشورا را توضیح دادم و او گریست و الان این روزنامه نگار هر سال عاشورا برای من پیام می فرستد.
دشتی اردکانی اظهار داشت: ما بیش از ۱۰۰ نوع گردشگری داریم که یک نوع آن فرهنگی است و چه چیزی بالاتر از صدور انقلاب بواسطه فرهنگ عاشورایی؟ امیدوار هستم بتوانیم با گردشگری، کشور خودرا به دنیا معرفی نماییم. قرن جدید از اول فروردین ۱۴۰۱ آغاز می شود. در قرن ۱۳ برج آزادی را ساختند و ما می توانیم با رویکرد فرهنگی جبهه و قیام امام حسین (ع) یک بنایی را در شهر خود به مناسبت قرن جدید ایجاد نماییم.
ایران از نقاط اصلی شهرنشینی در دنیا
احمد محیط طباطبایی نیز در این جلسه اظهار نمود: گردشگری در اروپا برای ایجاد شناخت به وجود آمد و شناخت، با خود صلح به ارمغان می اورد و صلح، رونق اقتصادی و تجارت را در پی دارد. اروپا از این که آلمانی و فرانسوی دشمن یکدیگر به دنیا می آیند خسته بود و صنعت توریسم این صلح را به وجود آورد.
وی افزود: دولت ها در دهه ۵۰ میلادی هزینه می کردند و چند هزار دانشجوی آلمانی و فرانسوی به کشورهای هم رفته تا یکدیگر را درک کنند و ۴۰ سال بعد از برنامه گردشگری اروپا، استراسبورگ که مرکز جنگ در اروپا بود به مرکز اروپای واحد تبدیل شد و یورو به وجود آمد و این کار گردشگری می باشد.
رئیس باشگاه نوروز اشاره کرد: اصل سیاست ملی گردشگری نه بواسطه ایجاد شغل بلکه اهمیت همزیستی است. ایران یکی از نقاط اصلی شهرنشینی در دنیا است و ما از معدود کشورهایی هستیم که شهری در آن با نام ۵۰۰۰ سال پیش خوانده می شود که همچون آن به شوش می توان اشاره نمود.
محیط طباطبایی تصریح کرد: شهر و مدنیت بر طبق سرمایه های خود برنامه ریزی می کنند؛ سرمایه هر شهری که شهرداری متولی آنست فرهنگ در قالب میراث فرهنگی و محیط زیست در قالب طبیعت و میراث طبیعی و مزایای اقلیمی آنست.
وی اضافه کرد: ما از هفت مدل شهر خلاق فقط در سه مدل توانسته ایم شهرهایمان را ثبت نماییم درحالی که در حوزه فیلم و سینما و رسانه و ارتباطات و معماری شهری و ادبیات هم می تواند این اتفاق بیفتد و در زمینه یادگیری، شهرها فعال شده اند.
رئیس باشگاه نوروز اظهار داشت: برخی آیین ها و سنت های ما جنبه مهم ملی و جهانی دارند و نوروز و عاشورا همچون آنها است. نوروز تنوع دارد و در هر نقطه ای شکل خود و در هر منطقه ای نماد خودرا دارد. حفظ این تنوع یعنی مرکز نوروز یک جا نیست و در نوروز نوعی ارتباط با نقاط مختلف به وجود می آید.
محیط طباطبایی افزود: کمیسیون ملی یونسکو-ایران به دنبال این مهمست که نوروز را در طلیعه این قرن بعنوان عامل همزیستی معرفی نماید و ایران پرچمدار این آیین است. در نوروز هرکسی با هر عقیده ای دور یک سفره جمع می شود و می توانیم همه شهرهای جهانی خودرا در کنار این شهرها معرفی نماییم. مزیت های هر شهر بعنوان سرمایه در زمینه یادگیری در قالب ویترین فرهنگ در کل جهان و همزیستی و وفاق و رونق تجاری برگرفته از گردشگری می باشد.
در ادامه این جلسه، شهرداران، رؤسای شورای شهر و رابطین شهرهای خلاق شهرهایی همچون اصفهان، رشت، بندرعباس، سنندج، کرمانشاه، تهران، مشهد مقدس، شیراز، یزد، اراک، کاشان، بندرخمیر، هشتگرد، تبریز، لاهیجان، کرج، همدان، کرمان و کلاردشت نیز به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند.


1400/10/28
16:12:41
5.0 / 5
312
تگهای خبر: آموزش , برنامه , برند , تاریخی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر