۴ماه به پایان اكسپو ۲۰۲۰؛

تور طراحان مد و لباس در دبی

تور طراحان مد و لباس در دبی

بازدید فعالان، هنرمندان و نخبگان حوزه های مختلف از «اکسپوی 2020 دبی» فرصتی برای شناخت و ارتقای کیفیت محصولات برای رقابت در بازارهای جهانی است، حالا در دومین ماه از شروع این رویداد جهانی، گروهی از «طراحان مد و لباس» برای حضور در نمایشگاه منسوجات و اکسپو به دبی سفر می کنند.


به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، اکسپو ۲۰۲۰ با عنوان پیوند اذهان و خلق آینده با حضور ۱۹۸ کشور جهان از ۹ مهر ۱۴۰۰ در حالی در دبی شروع به کار کرده است که کرونا همچنان چالش اول جهان در بخش های مختلف خصوصاً اقتصاد، تجارت و صنعت گردشگری است؛ بااینکه این رویداد به سبب همه گیری با یکسال تاخیر برگزار و به سنت همیشگی ۶ ماه و تا ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت، اما بنظر می رسد با شتاب واکسیناسیون عمومی، جهان آرام آرام از خواب سنگین کرونائی بیدار و برای گردهمایی ها و رویدادهای جهانی در ماه های آتی آماده می شود.
اکسپوها بنا به فلسفه ذاتی بااینکه اقتصادی و تجاری هستند، اما بنا به رخ نمایی مرسوم در همه رویدادهای جهانی از ورزشی و هنری تا علمی و صنعتی، آثار فرهنگی و هنری ویترین چشم نواز برای نمایشگاهی با این وسعت و معرفی و شروع تعاملات بین المللی است حتی اگر این روابط بستر توسعه و همکاریهای اقتصادی یا سیاسی کشورها باشد.
اکسپو فرصت باارزش برای افزایش تعاملات بین المللی
رویداد اکسپو همیشه جشنواره ای از زیبایی های فرهنگی و تمدنی را در خود دارد و کشورها در ۶ ماه فرصتی که دارند علاوه بر ارائه همه توانمندی ها و دستاوردهای اقتصادی و صنعتی، چشم اندازهای آتی و ظرفیت ها و جاذبه ها فرهنگی و تمدنی خودرا به وضوح به نمایش می گذارند. مدت زمان ۶ ماه برای اکسپو در مقایسه با سایر رویدادهایی با بازه زمانی حداکثر ۱۰ روز، فرصت ارزشمندی است که کشورها علاوه بر حضور در لایه های مختلف اقتصادی، علمی، صنعتی، اجتماعی و فرهنگی بصورت حقیقی و حقوقی، می توانند تعاملات بین المللی خودرا بالا برند و با شناخت بیشتر از فضای ارتباطات بین الملل و حوزه های پیشرو، ظرفیت های ملی خودرا معرفی کنند.


تور اکسپو ویژه طراحان مد و لباس/ بازدید از ۲ نمایشگاه در دبی
خاتون شهبازی کارشناس توسعه کسب وکارهای کوچک صنعت مد و لباس و دبیر جشنواره مد و لباس سی پال (CIPAL) معتقد می باشد که رویدادی مانند اکسپو۲۰۲۰ دبی فرصت طلایی برای فعالان حوزه های مختلف در ایران است که تجربه حضور در آن علاوه بر آشنایی با ظرفیت های بازار جهانی در هر صنف و صنعتی، می تواند به ترسیم چشم انداز آینده پژوهی و راهبردهای تولید، صادرات، رقابت پذیری و بازاریابی فعالان خصوصاً توسعه کسب وکار کوچک کمک نماید.
برگزاری اکسپو البته با یکسال تاخیر، یکی از سه رویداد بزرگ و معتبر جهان (در کنار المپیک و جام جهانی فوتبال) است که برای اولین بار در منطقه غرب آسیا و آن هم در همسایگی ایران انجام می شود. با حضور و بازدید از پاویون کشورهای حاضر در این نمایشگاه جهانی می توان با رویکرد فعالان آنها در صنایع مختلف و پیشرفت هایی که داشته اند و پیشنهادات و طرح هایی که برای آینده بهتر دارند، آشنا شد.
وی گفت: حضور در اکسپو و بازدید از پاویون کشورها منجر به آشنایی با تاریخ و فرهنگ گذشته ملت ها و همین طور تازه ترین دستاوردهای اقتصادی، صنعتی و اجتماعی می شود. از جانب دیگر در این رویداد می توان از پیش بینی های آنها برای آینده با در نظر گرفتن اولویت هایی مانند محیط زیست، توسعه پایدار و تکنولوژی های جدید آگاه شد.
شهبازی با اشاره به برنامه ریزی انجام شده برای حضور گروهی از فعالان صنعت مد و لباس، اضافه کرد: باتوجه به برگزاری یازدهمین نمایشگاه منسوجات دبی با حدود ۱۰۰ غرفه از شرکت های مختلف تولیدکننده و توزیع کننده این حوزه از لباس و کیف و کفش نساجی و چاپ به شکلی برنامه ریزی کردیم تا همزمان با این رویداد از اکسپو بازدید نماییم.
کارشناس توسعه کسب وکار کوچک مد و لباس گفت: سفر و بازدید گروهی و محدود برای ۱۰ نفر از فعالان صنعت مد و لباس را از ۷ تا۱۱ آذرماه برنامه ریزی کردیم، تا هر دو رویداد را هم از منظر برگزاری رویدادهای بین المللی والزامات آن و هم آشنایی با سایر فعالان بین المللی حوزه مد و لباس و بهره مندی از فرصت های معرفی و همکاری، بصورت همزمان تجربه نماییم.

تجارب تور دبی را مستندسازی کرده و به اشتراک می گذاریم
شهبازی بر ضرورت به اشتراک گذاری تجارب حضور در اکسپو اصرار کرد و اضافه کرد: در این سفر با همکاری یکی از رسانه های تخصصی مد (ایران مد تی وی) می خواهیم تجارب این تور را مستندسازی نماییم و بصورت آنلاین حضور و تجارب را با همکاران خود در ایران به اشتراک بگذاریم.
دبیر جشنواره مد و لباس سی پال گفت: توسعه پایدارصنایع خلاق به همکاری و هم افزایی همه زیرشاخه های صنایع فرهنگی خلاق که مد و لباس یکی از آنهاست، نیاز دارد. خانواده مد و لباس حدود ۸ سال است که بصورت رسمی با عنوان بنیاد ملی مد و لباس شکل گرفته و نیاز است تجربه های این چنین را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم و یک هم اندیشی و همکاری مستمر را ایجاد نماییم.
با توجه به این که تور دبی و بازدید اکسپو با تعداد محدود طراحی شده، خودرا ملزم می دانیم برای حضور قدرتمندتر در عرصه بین المللی و ارائه راه کارها برای پیشرفت و توسعه راندمان بیشتر حتما دستاوردهای این سفر را با همکاران خود و فعالان صنعت مد و لباس در ایران در قالب کارگاه ها و نشست های تخصصی به اشتراک بگذاریم.


اعزام اولین گروه راهنمایان گردشگری به اکسپو ۲۰۲۰ دبی
یکی از ضرورت های شرکت در نمایشگاه هایی با ابعاد جهانی مانند اکسپو، حضور راهنمایان حرفه ای و آگاه در غرفه کشورهاست. اهمیت اکسپو به اندازه ای است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای چهار ماه پایانی این رویداد هر دو هفته گروههای سه نفره راهنمایان گردشگری را که به دو زبان انگلیسی و عربی مسلط هستند، برای استقرار در پاویون جمهوری اسلامی ایران به دبی اعزام می کند تا بصورت هدفمند جاذبه های فرهنگی و گردشگری ایران را به بازدیدکنندگان معرفی و برای آشنایی با پاویون ایران، آنها را هدایت کنند.
علی اصغر شالبافیان که اعزام راهنمایان گردشگری به اکسپو را در قالب اجرای طرح روش بازدید هدفمند از پاویون ایران می داند، توضیح داد: (اوایل مهر ماه) در ایام آغازین افتتاح نمایشگاه اکسپو به دبی سفر کردم. یکی از مواردی که در این رویداد مهم بین المللی مورد توجه قرار گرفت؛ نحوه حضور و بازدید از غرفه کشورها بود. به شکلی که چند نفر در ورودی غرفه مورد نظر حضور می یافتند و با توضیحات و هدایت راهنمایان آموزش دیده و تخصصی به بخش های مختلف غرفه موردنظر هدایت می شدند. تصمیم گرفتم این روش بازدید هدفمند را در پاویون جمهوری اسلامی ایران اجرا کنم.


از فضل «اکسپوی دبی» ما را چه حاصل؟ / تسهیل بازدید گروهی نخبگان از اکسپو ۲۰۲۰
نحوه دایرکردن، طراحی و چیدمان غرفه و حتی حضور و مستندسازی رویدادهای بین المللی مانند اکسپو منتقدانی هم دارد که معتقدند اکسپو رویدادی فقط سیاحتی و تماشایی نیست، بلکه حضور مدیران و فعالان صنایع مختلف از بخش های دولتی و خصوصی در این نمایشگاه باید به فرصت های گسترش همکاری بین المللی اقتصادی تجاری و فرهنگی تبدیل گردد.
حجت الله مرادخانی پژوهشگر صنایع خلاق و مدرس دانشگاه حضور فعالان، هنرمندان و نخبگان حوزه های مختلف در اکسپوی دبی ۲۰۲۰ را یک ضرورت و فرصت دانست و اظهار داشت: حضور در رویدادی با این تراز باید تجربه های بین المللی و کیفیت آثار صنایع خلاق ما را ارتقا دهد، در غیر این صورت سیر و سیاحت چند روزه و نمایشگاه گردی و چند فریم عکس یادگاری، هیچ حاصل و دستاوردی جز صرف هزینه برای ما نخواهد داشت.
پژوهشگر صنایع خلاق اشاره کرد: این که ما فقط از شکوه و عظمت اکسپوی دبی تعریف و تمجید نماییم، چه سودی برای ما خواهد داشت، از فضل اکسپو ما را چه حاصل؟ امارات و دبی که در چنددهه از هیچ یک مرکز اقتصادی جهانی در قلب خاورمیانه ساخته است، به طور قطع اکسپو را به خوبی برگزار می نماید، در همین ۲ ماه اول با همه شرایط سختی که کرونا برای بازدید به وجود آورده اما بازدیدکنندگان و مخاطب خودرا از دورترین نقاط جهان جذب کرده است.
اینکه از ظاهر و نظم نمایشگاه جهانی اکسپو با هیجان تعریف می کنند، نه از سر حسادت، اما این موفقیت دیگران است، اتفاقا اگر به دنبال دستاورد از این رویداد بزرگ هستیم وزارتخانه های تخصصی با همکاری اتاق های تجاری فرصت و بستری را برای سفر، بازدید و اقامت گروهی فعالان، متخصصان و نخبگان حوزه فناوری های فرهنگی شامل صنعت مد و لباس، صنایع دستی، صنعت بازی و انیمیشن و معماری... به ویژه افرادی را که به زبان انگلیسی، عربی و فرانسه مسلط هستند، فراهم آورند. حتی اگر قسمتی از هزینه های سفر تامین و تسهیلات سفر به این گروه ها ارائه شود، سرمایه گذاری بلندمدت است.
حضور طراحان مد و لباس در اکسپو ظرفیت های فرهنگی ایران را به جهان نشان می دهد
مرادخانی بیان کرد: گروههای اعزامی از طراح و تولیدکننده و صادرکننده صنایع خلاق ایران در بازدید از نمایشگاه و گفت و گو با همتایان خود در اکسپو با راهبردهای توسعه کشورها در زمینه های مختلف از جنوب شرق آسیا تا آفریقا و آمریکای جنوبی برای پنج سال آینده آشنا می شوند. بر همین مبنا و نیاز بازارهای این مناطق، می توانند برای آینده بازار محصولات خود برنامه ریزی و اولویت بندی کنند.
وی همین طور با انتقاد از نحوه غرفه آرایی و رنگ لباس اعضا پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰ اظهار داشت: لباس یکی از قدرتمندترین و پرنفوذترین رسانه های فرهنگی است که ما از این ظرفیت به خوبی استفاده نمی کنیم؛ طراحان و ایده پردازان بسیار ماهر و شناخته شده ای حتی در سطح جهانی داریم، اما با آنها مشورت نمی گردد.
مرادخانی با اشاره به برگزاری تور اکسپو برای طراحان مد و لباس بیان کرد: حضور طراحان مد و لباس ایران در نمایشگاه هایی مانند اکسپو ظرفیت فرهنگی، فکری و صنعتی ایران را به جهان نشان میدهد. امیدوار هستم در چند ماه باقی مانده نهادهای مرتبط اتاق های تجاری، وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با ابتکار عمل و دوراندیشی امکان بازدید گروهی فعالان بخش های صنایع فرهنگی و خلاق کشور را تسهیل کنند و در بازگشت این تجارب در داخل با علاقه مندان در قالب کارگاه های تجربی به اشتراک گذاشته شود.


1400/09/02
23:45:29
5.0 / 5
255
تگهای خبر: آموزش , برنامه , برند , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر