كوشك باغ هنر كوشش برای ارتقای سرانه فرهنگی پایتخت

كوشك باغ هنر كوشش برای ارتقای سرانه فرهنگی پایتخت

لذت سفر: «کوشک باغ هنر» با 5 هزار متر مربع وسعت، امکانات مختلفی را به فرهنگ دوستان عرضه خواهد کرد تا سرانه مصرف فرهنگی پایتخت را افزایش داده و همزمان مرجعی باشد برای ارائه هنرهای اصیل ایرانی.


«اگر بخواهیم اتفاقات مهم و کم هزینه برای توسعه روی دهد حتما باید یک برنامه ریزی فرهنگی مشخص از روستاها تا کلان شهرها و سطح ملی داشته باشیم.» این جمله ای است که سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مهر ماه سال قبل (در سی وششمین اجلاس عمومی شورایعالی استان ها) بیان کرد و اعتقاد دارد یکی از مهم ترین علت های لطمه توسعه اجتماعی چهار دهه اخیر کشور به علت فراموشی فرهنگ رخ داده است. فراموشی که سبب شده خیلی از فعالان فرهنگی نگران آن باشند که سرانه فرهنگی کشور روز به روز به سمت افول حرکت نماید. این در حالیست که ظرفیت فرهنگی کشور آنقدر غنی و پربار است که توجه به آن می تواند آنرا از ورطه فراموشی و نابودی نجات دهد.
اما این مهم چطور رقم می خورد؟ چطور میتوان کاری کرد تا به قول وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دستاوردهای مهم و کم هزینه ای برای توسعه رقم بخورد و به آن برنامه ریزی فرهنگی دست یافت؟ از ظرفیت بالای انسانی و فرهنگی کشور چطور میتوان بهره برد؟
ظرفیت ها و فرصت هایی که از گذشته تاامروز وجود داشته و لازم است به شکلی به سمت آن رفت که در افکار عمومی این تفکر جا بیافتد معیار اصلی رشد، توسعه و پیشرفت تنها در بخش های اجتماعی، اقتصادی، سیاست و امنیت خلاصه نمی گردد و کانون مرکزی تحول اجتماعی در فرهنگ خلاصه می شود. ازاین رو اگر به فرهنگ بعنوان یک نیاز ثانویه نگاه نشود باید مصرف فرهنگی بالا برود که در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته نیز شاهد میزان فرهنگ مصرفی بالای آنها هستیم.
سرانه فضای فرهنگی فقط ۲۰ سانتی متر
بر همین اساس توجه به بخش فرهنگی اگر از جانب سازمان های مختلف به صورت جدی نگاه شود میتوان امیدوار بود گام های موثری در این حوزه برداشته خواهد شد. همانطور که در بحث فضای سبز و افزایش سرانه آن در دو دهه اخیر توجه شده به صورتی که سرانه فضای سبز در کشور ۱۱ و ۸ دهم متر مربع و در تهران بالای ۱۵ متر شده و همچنان تلاش می شود به ۲۵ متری که سرانه استاندارد در بخش فضای سبز است برسد. اما سرانه فرهنگی به قول وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حد سانتی متر است در صورتیکه روح انسان هم به میزان قابل توجهی به فضای فرهنگی نیاز دارد همانطور که جسم انسان به فضای سبز و اکسیژن نیاز دارد.
آمارهای اعلام شده توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پارسال نشان داده است در حوزه کتاب، مصرف فرهنگی هفته ای یک و نیم ساعت و روزی ۱۳ دقیقه است و حدود ۲۸.۳ درصد جامعه مخاطب، روزنامه و مجله می خوانند. در حوزه سینما هم ۷۷.۷ درصد گفته اند سینما نمی روند و ۲۳.۳ درصد از آنها یک مرتبه به سینما رفته و ۲۷ درصد آنها فقط دو بار در سال سینما می روند.
با وجود آنکه فضاهای فرهنگی هنری هر کشوری، یکی از بارزترین شاخصهای دستیابی به توسعه پایدار تلقی می شوند؛ متاسفانه ایران در زمینه زیرساخت ها با کاربری فرهنگی با یک فقر جدی مواجه می باشد و سرانه فضای آموزشی ۵ متر مربع، سرانه فضای ورزشی یک متر و سرانه فضای فرهنگی حدود ۲۰ سانتی متر را در آمارها به ثبت رسانده ایم.
همچنین در آمارهایی که مرداد ماه سال قبل انتشار یافته است فروش گیشه سینماهای جهان معادل ۴۲.۵ میلیارد دلار، محصولات موسیقایی ۲۲.۵، مد و لباس ۴۰۶، کنسرت موسیقی ۱۳.۲ وهنرهای نمایشی ۱۹۲ میلیارد دلار بوده این در حالیست که فروش محصولات فرهنگی در کشور در سال ۹۸ در حوزه سینما ۵۰۰ میلیارد تومان، موسیقی ۵۰۰، نشر کتاب ۳۵۰، تجسمی ۲۲۰، آثار نمایشی ۹۰ و تبلیغات پنج هزار میلیارد تومان بوده است.


در هر صورت کمبود سرانه فضاهای فرهنگی یک حقیقت است و باید کوشش کرد چنین کمبودهایی به شکل های مختلف و در مدت زمان کوتاهی جبران شود که در پایتخت تا حدودی به این موارد توجه و و سعی شده با روش های متعدد این کمبودها جبران شود. شهرداری ها در این خصوص می توانند گام های موثری بردارند و ظرفیت های مختلفی را برای تحقق توسعه پایدار همچون توسعه فضاهای فرهنگی طراحی و اجرای خانه موزه ها، گذرهای فرهنگی، فضاهای فرهنگی، گالری ها، سالن های نمایش، موسیقی، تئاتر ایجاد کنند.
در همین راستا منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد بعنوان قطب فرهنگی و گردشگری استان تهران نیز طی سالهای اخیر و بعد از عضویت این منطقه در سازمان جهانی گردشگری UNWTO کوشیده تا از وسعت ۵۶۰ هکتاری خود به بهترین شکل ممکن استفاده نماید. هم اکنون وجود باغ کتاب، کتابخانه ملی، باغ موزه دفاع مقدس، گنبد مینا، میدان مشاهیر، گذر گردشگری آب و آتش، باغ هنر فضاهای فرهنگی را بوجود آورده تا در افزایش سرانه فرهنگی پایتخت سهم قابل توجهی داشته باشد و تا کنون نیز توانسته است در این حوزه تاثیرات مثبت و قابل توجهی در مورد توسعه فرهنگی پایتخت از خود به نمایش بگذارد.
« کوشک باغ هنر» محلی برای افزایش سرانه فرهنگی پایتخت
یکی از فضاهایی که برای توسعه فضای فرهنگی ساخته شده و مقرر است تا روزهای اتی بهره برداری شود تا محلی برای برگزاری محافل فرهنگی همچون برگزاری گالری، تئاتر، موسیقی، شعر و ادبیات باشد « باغ هنر» است. مجموعه ای که از بخش های مختلف همچون «خانه شعر و ادبیات»، «خانه نقش»، «کوشک باغ هنر» و «خانه موسیقی» تشکیل شده تا بتواند فضایی را فراهم نمایند که در خدمت اساتید، پیشکسوتان، دانشجویان و به صورت کل اهالی هنر و فرهنگ باشد.
محیطی که پشتیبانی است برای افراد حرفه ای که تاامروز به علت نداشتن موقعیت نتوانسته اند هنر خویش را در معرض نمایش قرار دهند. برای همین گفته می شود «کوشک باغ هنر» محلی است برای افراد گمنامی که کارشان حرفه ای است؛ اما نتوانسته اند جایی از این استعداد استفاده کنند و حالا نیز افتتاح «کوشک باغ هنر» که معماری آن برپایه کوشک باغ های ایرانی طراحی شده و دارای معماری به سبک دوران صفویی است دارای سقف گنبدی با پنجره های رنگی بوده و حوضچه هایی به سبک حمام فین کاشان فضایی را بوجود آورده و گچ بری ها و آینه کاری ها به سبک قاجار تا هنرمندان و هنردوستان در آنجا گردهم آیند.


همچنین محیطی است برای برگزاری گالری های گوناگون؛ ضمن این که سالن سینمای این مجموعه با ظرفیت نزدیک به ۳۰۰ نفر توانسته سالنی استاندارد برای پخش فیلم و برگزاری تئاتر و کنسرت باشد. ضمن این که گالری این مجموعه با ۵۰۰ متر مساحت جزو گالری های بزرگ پایتخت بوده و ظرفیت به نمایش گذاشتن آثار مختلف در حوزه های تجسمی را دارد. «گالری کوشک باغ هنر» در دو بخش گالری مرکزی و گالری جنبی میزبان نمایش آثار هنرمندان، پیشکوستان و اساتید تجسمی خواهد بود.
این بخش ها با هدف ایجاد محیطی برای هنرمندان و فرهنگیان مقرر است فضای مناسب و معیاری را ایجاد نماید. ازاین رو میتوان امیدوار بود اراضی عباس آباد بیشتر به محیطی فرهنگی و تفریحی نزدیک و نزدیک تر شود و فرهنگ دوستان هر چه بیشتر این منطقه را پاتوق فرهنگی بدانند و همچنان توسعه فرهنگی این مجموعه ادامه یابد؛ توسعه ای در جهت اهداف فرهنگی به منظور افرایش سرانه فرهنگی.



منبع:

1400/04/26
09:22:58
5.0 / 5
1010
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , برنامه , پایتخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر