اهتمام معاونت هنری وزارت فرهنگ؛

مجموعه های هنری و آثار موزه ای كشور روی ریل مرمت و بهسازی

مجموعه های هنری و آثار موزه ای كشور روی ریل مرمت و بهسازی

یکی از نگاههای معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره اخیر مرمت و بهسازی مجموعه های هنری و همینطور آثار پرارزش بود و در این راه موزه هنرهای معاصر تهران، تالارهای وحدت، سنگلج، هنر، رودکی و تئاتر شهر بهسازی و آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان هم مرمت شد.



به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، نگهداری مناسب آثار هنری و مجموعه های هنری و مرمت آنها یکی از لزوم های حوزه فرهنگ و هنر است. مجموعه ها و مراکز هنری که چند دهه فعالیت مستمر داشته اند و متناسب با بهره برداری از آنها نسبت به حفاظت و مرمت آنها توجه نشده در حالیکه حفاظت این مجموعه ها بعنوان میراث فرهنگی و هنری و همینطور اجرای برنامه های هنری و سابقه و نقشی که در عرصه هنر دارند لزوم است.
یکی از نگاههای معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره اخیر مرمت و بهسازی مجموعه های هنری و همینطور آثار پرارزش هنری بود و در این راه موزه هنرهای معاصر تهران، تالارهای وحدت، سنگلج، هنر، رودکی و تئاتر شهر بهسازی و آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان هم مرمت شد.

موزه هنرهای معاصر؛ اولویت حفاظت از بنا و گنجینه

موزه هنرهای معاصر جایگاه مهمی در هنر جامعه دارد و برپایه لزوم، طرح بهسازی موزه شکل گرفت و با در نظرگرفتن اصول تخصصی و مشخصه های موزه هنرهای معاصر تهران، بازسازی ها با همت و حمایت دولت تدبیر و امید در این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد.
باتوجه به نقش موزه هنرهای معاصر تهران در فضای هنر و برای فعالیت آن، لزوم داشت تا سرعت انجام بهسازی هم مورد توجه قرار گیرد تا باردیگر فعالیت موزه آغاز شود ازاین رو گروهی از متخصصان حوزه معماری، مرمت و هنرمندان بعنوان گروه مشورتی هم روند بهسازی را نظارت کرده و به صورت مستمر این روند را در بازسازی موزه هنرهای معاصر دنبال کردند.
برپایه برنامه ریزی و هماهنگی های صورت گرفته و در ادامه تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عایق های حرارتی و رطوبتی پشت بام ها انجام و سه گالری موزه را هم از نظر ایمنی، حریق آماده و مجهز کردند تا آثار گنجینه به این گالری ها منتقل شود.



پس از این هم عملیات بهسازی موزه آغاز و سپس فضای برودتی و حرارتی گنجینه تفکیک شد. این درحالی است که با تلاش متخصصان و معماران زبده کار کفپوش ها هم تعویض و سایر بازسازی ها در این مکان هنری انجام گرفت.

موزه هنرهای معاصر تهران بعد از بیشتر از ۴۰ سال، پروژه مرمت و بهسازی اساسی و گسترده را تجربه نمود و هر چند تابحال دو سه نوبت بخش هایی از موزه مرمت شده بود اما در طرحی که از سال ۱۳۹۷ تا بهمن ۱۳۹۹ ادامه یافت مرمت و بازسازی جدی در بخش های مختلف موزه و همچون گنجینه موزه انجام شد.
معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی به جای تداوم فعالیت موزه هنرهای معاصر تهران با وضعیت قبلی که گاهی نم و رطوبت به دیوارها و کف موزه نفوذ می کرد، تعطیلی مهم ترین موزه هنری کشور را پذیرفت و اولویت را به حفاظت و مرمت این بنا و گنجینه مهم برای اهالی فرهنگ داد.

موزهٔ هنرهای معاصر تهران شامل جامع ترین و مهم ترین گنجینه های هنر مدرن در خارج از اروپا و آمریکای شمالی و مالک یکی از ۵ تا ۱۰ مجموعهٔ مهم هنر نوگرا در دنیاست که همین مساله لزوم توجه و رسیدگی مستمر به آنرا آشکار می کند.




سقف های نم زده گرفته، نبود تهویه و هوای گرم موزه هنرهای معاصر تهران در سالهای پایانی فعالیت قبل از بهسازی، نگرانی هایی را در مورد تداوم فعالیت این موزه با شرایط قبلی و امکان صدمه بنا و آثار بوجود آورده بود. همین مساله بازسازی موزه ر ا در اولویت برنامه های معاونت هنری قرار داد و با حمایت دفتر طرح های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرمت و بهسازی این موزه صورت گرفت. گرچه موزه هنرهای معاصر تهران بیشتر از دو سال تعطیل شد اما بازسازی موزه در بخش هایی مانند سقف، گنجینه، تاسیسات و... انجام شد.
تاریخچه بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران
موزه هنرهای معاصر تهران که حالا بیشتر از ۴۰ سال از زمان تاسیس آن می گذرد، یکی از مهم ترین گنجینه های هنر مدرن شمرده می شود که دارای آثار هنری زیادی از دوره تاریخی آخر جنگ جهانی دوم تا دهه ۱۹۸۰ است.
گفته می شود این مجموعه یکی از کامل ترین مجموعه های هنر اکسپرسیونیسم انتزاعی در جهان است که همه جنبش های هنری قرن ۱۹ و ۲۰ را پوشش می دهد.
در این مجموعه، آثار مختلفی از دوره های متفاوت کاری پابلو پیکاسو وجود دارد. همینطور «نقاشی دیواری روی زمینه قرمز هندی» اثر جکسون پولاک دیگر اثر شاخص موزه است که مشهورترین کار موزه و به لحاظ قیمتی، گران ترین اثر این مجموعه است. مجموعه بسیار معروف «مائو» و اثر «خودکشی» از اندی وارهول هم از دیگر آثار شاخص موزه است. همینطور آثاری از بهمن محصص، پرویز کلانتری، حسین زنده رودی، محمود فرشچیان و مارکو گریگوریان در بخش نقاشی هنرمندان ایرانی وجود دارد.
پروژه مرمت موزه هنرهای معاصر تهران که از اردیبهشت سال ۹۷ آغاز و بعد از گذشت بیش ۲ سال و پس از تمام اما و اگرها دیماه ۹۹ به سرانجام رسید. پروژه ای که عنوان شده ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان صرف آن شده و قرار بود کمتر ۶ ماه باسازی شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگویی، مرمت گالری های موزه هنرهای معاصر برای نگهداری آثار گنجینه در مدت بازسازی موزه را از اصلی ترین علل طولانی شدن پروژه بازسازی این موزه عنوان کرده و گفته بود در آغاز فرآیند بازسازی بحث انتقال آثار به خارج از موزه عنوان شد که اگر این امکان وجود داشت سرعت فرایند بازسازی بسیار افزایش می یافت؛ اما به سبب نفیس بودن آثار تصمیم گرفته شد که آثار در موزه نگهداری شوند.
سید عباس صالحی افزود: در نتیجه قرار شد گالری های موزه را در زمان فرایند بازسازی تعطیل نماییم تا به محل موقت نگهداری آثار تبدیل شوند. به جهت اینکه بتوانیم بطور موقت آثار را در این گالری ها نگهداری نماییم، باید فضای گالری ها را هم برای پیشگیری از صدمه به آثار گنجینه بازسازی می کردیم. همین مساله سبب شد که فرایند بازسازی طولانی تر شود.
صالحی همینطور درباره افزایش بودجه بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران، یادآور شده است: بودجه ای که در آغاز پروژه برای بازسازی موزه در نظر گرفته شده بود، ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود که صرف بازسازی گالری ها شد. بعد از انتقال آثار گنجینه به گالری ها، فرایند بازسازی گنجینه شروع شد که هزینه آن ۱۰ میلیارد تومان برآورد شد. در نتیجه مجموع بودجه ای که صرف بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران شد، ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است.


معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی هم درباره باسازی موزه هنرهای معاصر، اظهار داشت: موزه هنرهای معاصر تهران در جهان و کشور دارای جایگاه ممتازی است. این مجموعه، یادخانه ای است از آثار معاصر ایران و جهان در قرنی پراتفاق، رنگین و پرحادثه و هم خاطره خانه ای است از مخاطبان علاقه مند و پیگیر.
سیدمجتبی حسینی، اضافه کرد: در این سال ها، موزه هنرهای معاصر تهران به سبب تراکم برنامه ها و کارهایی که در عرصه تجسمی، فرض خود می دانست، رویدادهای بسیاری را میزبانی کرد. همین تراکم و توقعات بود که سبب شد پاره ای از اقتضائات ضروری را به خود نبیند و به وضعیت آن کم تر رسیدگی شود. در این میان ما از آغاز دولت دوازدهم، با دو انتخاب مواجه بودیم؛ یکی امتداد و استمرار فعالیت ها و بسنده کردن به اصلاحات حداقلی و دوم پذیرش مسئولیت برای انجام اقدامات بزرگتر.
حسینی تصریح کرد: به صورت کلی شاید مسؤلان علاقه بیشتری به تاسیس داشته باشند تا به استقرار، اما فرض ما بر این بود که استقرار چنین بنایی لزوم اجتناب ناپذیری است که باید به آن بپردازیم؛ ازاین رو راه دشوارتر و پرتلاطم تر را انتخاب کردیم.
از فعالیت تا بازسازی موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان
موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان یکی از زیباترین و بزرگترین موزه های ایران و جنوب شرق است.

موزه هنرهای معاصر صنعتی شامل گنجینه ای غنی و دیدنی از هنرهای معاصر و شامل آثار ارزشمندی از هنرمندان ایرانی و خارجی است که در شهر کرمان، واقع است. به قول سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این موزه نیازمند توجه و رسیدگی مستمر است و استمرار حیات یک پدیده به رسیدگی های مستمر نیاز دارد.
در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از بازدید از آثار این موزه و لزوم مرمت برخی از آثار، با استانداری کرمان مذاکره کرد و باتوجه به لزوم مرمت آثار گنجینه موزه هنرهای صنعتی کرمان با حمایت استانداری و با هماهنگی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط گروهی از متخصصان مرمت، وضعیت آثار گنینه موزه هنرهای صنعتی کرمان مطالعه و ارزیابی و بعد از آن مرمت آثار انجام شد.


در این موزه ۱۲۰۰ اثر هنری نگهداری می شود. در حدود نیمی از آثار متعلق به علی اکبر صنعتی بوده و مابقی به سایر هنرمندان معاصر ایرانی و خارجی متعلق می باشد سایر آثار موجود در موزه متعلق به بیشتر از ۸۳ هنرمند معاصر ایرانی و ۱۶ هنرمند خارجی است که میتوان گفت پس از موزه هنرهای معاصر تهران آثار موجود در این موزه در ایران منحصر به فرد است. از خصوصیت های این موزه معماری آن است؛ بنای موزه از خشت و آجر ساخته شده و سقف آن به شیوه معماری سنتی ایران گنبدی است.
بنای این موزه نزدیک به ۸۰ سال پیش توسط مردی نیکوکار به نام حاج اکبر صنعتی زاده جهت پرورشگاهی برای کودکان یتیم ساخته شد. این محل از آن زمان تا حدود ۴۰ سال پرورشگاه بوده است و آموزش و رفتار پر از مهر حاج اکبر از بچه هاو کودکان این پرورشگاه افرادی نام آور ساخت همچون سید علی اکبر صنعتی که در ۸ سالگی پس از فوت پدر، مادرش که از عهده سرپرستی وی بر نمی آمد او را به پرورشگاه سپرد و و با آشکار شدن استعداد نقاشی و مجسمه سازی کودک با ذوق حاج اکبر موسس مهربان پرورشگاه وی را مورد تشویق و حمایت قرار داد.


در سال ۱۳۴۰ کتابخانه ای به همت عبدالحسین صنعتی زاده فرزند مرحوم حاج اکبر در سمت چپ ورودی پروشگاه بنا شد که در هنگام باز سازی موزه این کتابخانه هم مرمت و الان بعنوان کتابخانه تخصصی هنر با منابع هنری پذیرای علاقمندان به هنرو پژوهش می باشد. این کتابخانه دارای ۱۵۷۰۰ جلد کتابهای تخصصی هنربوده و ۳۰۰ عضو فعال دارد. در سال ۱۳۵۶ این محل برای نگهداری و نمایش آثار سید علی اکبر هنرمند، نقاش و مجسمه ساز و آثار سایر هنرمندان ایران و جهان به موزه تبدیل شد.


علاوه بر آثار استاد صنعتی آثاری از هنرمندان مشهور ایران همچون کمال المک پرویز تناولی نصیری، وزیری، طباطبایی، بهجت صدر، منصوره حسینی، منیر فرمانفرماییان، غلامحسین نامی، محمد ابرهیم جعفری، حسین محجوب و... هم هنرمندان خارجی مانند اگوست رودن، هنری مور بوناتی، کاندینسکی و ازارلی، اشلامینگر آلبر مارکه به این موزه انتقال یافت و از آن پس هم آثاری دیگر تهیه و به لیست آثار اضافه گردید. و الان نزدیک به ۱۵۰۰ اثر از آثار نقاشی و مجسمه های هنرمندان بنام ایران و دنیا در آن نگهداری می شود.
در سال ۱۳۸۲ موزه جهت تعمیر و مرمت تعطیل و پس ازسه سال در دیماه ۱۳۸۵ افتتاح شد ودرهمان سال برخی از آثار نقاشی و وسایل شخصی سهراب سپهری توسط خواهرش پروانه سپهری به این موزه اهدا گردید.
بخش اول موزه با دارا بودن ۶ گالری به آثار سید علی اکبر صنعتی هنرمندان دهه ۲۰ و ۳۰ آثار خارجی آثار شخصی و نقاشی سهراب سپهری و نقش های قالی و... اختصاص یافته است.
تعمیر و مرمت بخش دوم موزه با حفظ بنای سنتی آن در خرداد ۱۳۹۲ آغاز و با به انتها رسیدن آن در آبان ۱۳۹۲ افتتاح گردید. این بخش هم با ۶ گالری اختصاص به برگزاری نمایشگاه های دوره ای و متغیر هنرمندان استان وایران در رشته های مختلف دارد. از زمان افتتاح تا شروع سال جدید (فروردین ۱۳۹۳)۱۲ نمایشگاه در رشته های مختلف هنری درآنها برپا گردیده است.
دیگر اقدامات معاونت هنری در محافظت از مجموعه های پرارزش هنری
بازسازی سالن اصلی تئاتر شهر و تجهیزات فنی صحنه توسط شرکت دانش بیان داخلی و بهسازی سیستم گرمایشی و سرمایشی و نصب سیستم اعلام حریق و بازسازی تالار سنگلج، نوسازی تالار هنر و تجهیز و بهسازی تالار قشقایی و سایه و بهسازی و مرمت و تجهیز تالار وحدت، مجموعه برجآزادی، تالار رودکی و حافظ، خرید و نصب میز صدا با فناوری جدید برای تالار وحدت و... هم از اقداماتی است که برای محافظت از مجموعه های پرارزش هنری در دوره چهارساله دولت دوازدهم در دستور کار قرار گرفت و به سرانجام رسید.



منبع:

1400/04/23
18:04:40
5.0 / 5
1106
تگهای خبر: آموزش , برنامه , تاریخی , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر