بومگردی گزینه ای برای گردشگری در دوران كرونا

بومگردی گزینه ای برای گردشگری در دوران كرونا

لذت سفر: ایرنا- گرچه میل ذاتی به گردش این روزها با انتشار ویروس کرونا کمتر شده اما اقامتگاه های بومگردی و طبیعت پیرامون آنها با گنجایش نفرات محدود بعنوان گزینه ای مناسب برای گردشگران علاقه مند و خسته از ماندن در خانه، همراه با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در مقابل این ویروس همه گیر مطرح است.


اینک بعد از تجربه حدود یک سال وضعیت بحرانی و محدودکننده ناشی از شیوع ویروس کرونا، به نظر می آید شرایط تا حدودی بهبود یافته بنابراین اغلب کسب و کارهایی که در این زمان به اجبار تعطیل شده بودند با تکیه بر لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی و این اخطار جدی که "ویروس کرونا همچنان در میان ما زندگی می کند و مترصد کوچکترین سهل انگاری شهروندان است تا باردیگر موجی ویرانگر از بیماری و مرگ را به راه اندازد" به گردونه فعالیت بازگشته اند.
پیرو این تحولات و زیان هنگفت صنعت توریسم از انتشار کرونا "سفر مسوولانه" بعنوان نگاهی متناسب با شرایط کرونایی در حوزه گردشگری و سفر مطرح شده و در دستور کار قرار گرفته است.
طبیعت گردی و استفاده از ظرفیت اقامتگاه های بومگردی مناسب ترین آغاز برای احیای صنعت توریسم با تکیه بر "سفر مسوولانه" برای گذر از اوضاع کنونی به حساب می آید.
اقامتگاه های بومگردی با حال و هوای لطیف بومی، دور از هیاهوی شهر، دود و آلودگی، انسان را به ذات طبیعت دوست خود نزدیک کرده و او را نه تنها از آشفتگی و بی قراری زندگی مدرن رها می کند بلکه برایش زنگ تفریحی مفرح در میانه غوغای بحران شیوع کرونا است.
شیرینی میزبانی سنتی در خانه های قدیمی، سفره هایی با غذاهای سنتی و بومی، محیط آرام و امن، اسباب و لوازم ساده و بی آلایش و به دور از تشریفات، تشک های پنبه ای و لحاف های گلدوزی شده همه آن چیزی است که در اقامتگاه های بومگردی فراهم است.
چندسالی است که ایجاد، راه اندازی و میزبانی اقامتگاههای بومگردی رایج شده و علاوه بر اینکه مورد استقبال و توجه گردشگران قرار گرفته از جانب دولت و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم مورد حمایت قرار گرفته است.
خانه های قدیمی که در آرام ترین و زیباترین روستاها و دنج ترین مکان های طبیعی میزبان گردشگران هستند، جاذبه مورد علاقه آنها بخصوص توریستهای خارجی است.
این خانه ها مملو از فرهنگ بومی، زندگی توام با آداب، سنن و داستان های محلی و غذاهای لذیذ با مواد بومی است که همراه با شنیدن موسیقی محلی عرضه می شوند و در عین حال هزینه اقامت در آنها بسیار ارزانتر از واحدهای اقامتی رسمی در شهرهاست.
هوشمندی گردشگران و گرایش رو به رشد آنان برای تجربه فرهنگ های بومی و محلی سبب شده است آنان هرچه بیشتر خواهان نزدیک شدن به شرایط زیست طبیعی و بومی، استفاده از غذاهای سنتی و تجربه زندگی به سبک قدیم باشند.
به همین سبب اقامتگاههای بومگردی مهم ترین و بهترین ظرفیت جهت استفاده از این فرصت و خواست گردشگران با هدف توسعه اقتصادی و پیشرفت به حساب می آید.
"اکوتوریسم" با معادل فارسی "بومگردی" به معنای سفر مسوولانه است که بیشتر از هرچیز به حفظ ارزش های زیست محیطی و معنوی منطقه مقصد توریست توجه دارد.
بر این اساس "بومگرد" هم به گردشگری گفته می شود که در جریان سفر به منطقه ای بکر و طبیعی کمترین اثر منفی را بر خصوصیات اصیل طبیعی، فرهنگی، محیطی و اجتماعی مقصد گردشگری می گذارد.
بومگرد در تعامل مستقیم و بهینه با ساکنان بومی محل مورد نظر قرار می گیرد و به همین خاطر تجربه سفری خاص و فراموش نشدنی را برای توریست به وجود می آورد که به صورت همزمان بر بهبود کیفیت زندگی مردم محلی هم تأثیر مستقیم دارد.
"اکوتوریسم" از این منظر در قالب صنعت توریسم روشی بلندمدت و پایدار برای کسب درآمد، بدون هرگونه تخریب و ایراد به منطقه مقصد است.
رونق بومگردی با عضویت ایران در انجمن جهانی اکوتوریسم
نماینده تام الاختیار انجمن جهانی اکوتوریسم در ایران با بیان اینکه در حدود ۲ ماه پیش عضویت جمهوری اسلامی ایران در "انجمن جهانی اکوتوریسم" حتمی شد و این عضویت در حقیقت دروازه ای برای معرفی هرچه بیشتر جاذبه های طبیعی کشورمان به جهانیان است اظهار داشت: این انجمن جهانی، مرجع علمی بین المللی معرفی مقاصد طبیعت گردی در جهان است.
حسین کشیری اضافه کرد: این انجمن با معرفی و اعلام جاذبه های طبیعی کشورهای عضو، در پایگاه اینترنتی رسمی خود، برگزاری کارگاههای علمی، آموزشی و عرضه مقالات علمی در این حوزه اقدامات شایان توجهی برای جذب گردشگران طبیعت انجام می دهد.
وی افزود: بنابراین با عضویت ایران در انجمن جهانی اکوتوریسم و بهره گیری از خدمات و فعالیتهایش می توان گفت دروازه جدیدی به روی معرفی جاذبه های طبیعی کشورمان و به خصوص معرفی اقامتگاههای بومگردی در ایران گشوده شده است.
نماینده تام الاختیار انجمن جهانی اکوتوریسم در ایران همینطور به ارزیابی وضعیت کنونی و آتیه طبیعت گردی در کشور و هم جهان با عنایت به شیوع کرونا اشاره و بیان نمود: فعالیت در حوزه های گردشگری با رعایت پروتکلهای بهداشتی، در حال جان گرفتن است.
کشیری اضافه کرد: در رونق اکوتوریسم، اقامتگاههای بومگردی نقش و جایگاه قابل توجه و ویژه ای دارند و مهم ترین محل خدمت رسانی به گردشگران در این حوزه همین واحدها هستند و البته تمایل و رغبت بسیار در جهان امروز برای این دست واحدها بوجود آمده است.
وی افزود: این انجمن بین المللی که سال ۱۹۹۰ میلادی تشکیل شد با عضویت ۱۹۰ کشور و موسسه رسمی از سراسر جهان به صورت تخصصی و علمی در حوزه اکوتوریسم و طبیعت گردی فعالیت می کند.
نماینده تام الاختیار انجمن جهانی اکوتوریسم در ایران اظهار داشت: برخی نگرشهای ناصحیح و مغرضانه نسبت به ایران، هجمه رسانه ای غرب ضد جمهوری اسلامی ایران، تبلیغ پوچ پرخطر بودن سفر توریستهای خارجی به کشورمان و ناامن جلوه دادن ایران بعنوان یک مقصد امن گردشگری از عوامل موثر در عدم عضویت کشورمان در انجمن جهانی اکوتوریسم بوده است.
کشیری به شمار مقاصد طبیعت گردی و جاذبه های طبیعی ایران برای عرضه به انجمن جهانی اکوتوریسم و معرفی آنها در جهان اشاره و بیان نمود: بسته های پیشنهادی در این مورد هنوز در حال تهیه و تدوین هستند که در آینده نزدیک اعلام خواهند شد.
توسعه بومگردی در انتظار توجه
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی هم در این حوزه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به علت توجه ویژه گردشگری روستایی به توسعه اقامتگاه های بومگردی با احیای خانه ها و عمارت های قدیمی، گردشگری کشاورزی و طبیعت گردی شاهد اقدامات خوبی برای حرکت به سمت توسعه متوازن گردشگری در بعضی نقاط استان خراسان رضوی بوده ایم.
یوسف بیدخوری اضافه کرد: این اقدامات کافی نبوده و وارد شدن صنعت توریسم بعنوان بخش اقتصادی تأثیرگذار بر زندگی مردم سایر شهرستان ها و روستاهای استان، نیازمند اقدامات و برنامه ریزی های جامع و بلندمدت مبتنی بر توسعه پایدار می باشد.
وی افزود: این برنامه ریزی ها باید بگونه ای باشد که با وجود ایجاد اثرات مثبت اقتصادی، کمترین تاثیر مخرب را بر جوامع میزبان و محیط زیست داشته باشد.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اظهار داشت: امروزه تعداد خیلی از پروژه های در ارتباط با اقامتگاه های بومگردی در شهرها و روستاهای مستعد گردشگری استان به بهره برداری رسیده است و ادامه این روند می تواند گامی مؤثر و تحولی مثبت در جهت ترویج سیاست گردشگری متوازن در استان باشد.
بیدخوری با بیان اینکه هم اکنون ۱۰۹ اقامتگاه بومگردی دارای پروانه بهره برداری و فعال در استان خراسان رضوی وجود دارد که بررسی وضعیت پراکنش آنها در سطح شهرستان های استان نویدبخش آینده خوبی برای توسعه گردشگری استان است اضافه کرد: شهرستان گناباد با ۱۲ واحد بیشترین اقامتگاهها را دارد و شهرستانهایی مانند قوچان، فیروزه و گلبهار هر کدام یک واحد اقامتگاه دارند.
وی افزود: شهرستان هایی چون جغتای، خوشاب، سرخس، ششتمد، زاوه، صالح آباد، فریمان و مه ولات هم هم اکنون اقامتگاه بومگردی ندارند.
بومگردی عامل توسعه پایدار گردشگری
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی هم در این حوزه اظهار داشت: بومگردی یکی از مهم ترین جاذبه های تعریف شده در صنعت توریسم به حساب می آید و می تواند رونق اقتصادی سرشاری در مناطق هدف ایجاد نماید.
محمدصادق براتی در مورد ضرورت توسعه صنعت بومگردی در استان خراسان رضوی اضافه کرد: هدف اصلی از ایجاد و توسعه این نوع اقامتگاه ها رسیدن به توسعه پایدار گردشگری می باشد و تقویت بومگردی ضمن کمک به ایجاد فضایی برای لذت گردشگران از حضور در اقامتگاه های سنتی و از جنس طبیعت، زمینه را برای حفظ و احیای بافت های قدیمی و پرارزش کشور مهیا می سازد.
وی ضمن اشاره به لزوم پشتیبانی و پشتیبانی از فعالان این بخش افزود: باید توجه داشت که هنوز خطر انتشار کرونا وجود دارد و باید هر اقدامی در این حوزه با توجه و رعایت پروتکلهای بهداشتی صورت گیرد اما آنچه روشن است وجود ظرفیت لازم برای توسعه گردشگری در این بخش ضمن رعایت پروتکلهای بهداشتی است.
خراسان رضوی روی ریل توسعه بومگردی
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی هم ضمن اشاره به وجود ظرفیت های بی نظیر برای بومگردی و توسعه واحدهای اقامتی بومی در این استان اظهار داشت: با پشتیبانی از تاسیس و راه اندازی این واحدها و عرضه تسهیلات به متقاضیان شمار واحدهای فعال بومگردی در استان طی سال جاری و سال آینده تا ۲۰۰ درصد افزایش خواهد یافت.
ابوالفضل مکرمی فر اضافه کرد: با عنایت به ظرفیتهای بومی، تاریخی و طبیعی در استان خراسان رضوی واحدهای اقامتی بومی تا ۸۰۰ واحد قابل افزایش است.
وی افزود: تا پیش از شیوع بیماری کووید ۱۹ هم بومگردی و اقامتگاههای بومی در خراسان رضوی مورد استقبال توریستهای خارجی قرار می گرفت و به خصوص در شهرهایی مانند گناباد، تربت جام و خواف شاهد استقبال بیشتر توریستهای خارجی بودیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اظهار داشت: شمار اقامتگاههای بومگردی استان در قالب برنامه ریزی و تلاشهای جاری تا انتهای دوره فعالیت دولت دوازدهم به ۱۶۰ واحد افزایش خواهد یافت.
مکرمی فر اضافه کرد: خراسان رضوی به علت گستردگی و تنوع جاذبه های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و گردشگری این خطه، از ظرفیت بسیار برای توسعه بومگردی و ایجاد واحدهای اقامتی برخوردار می باشد.
وی افزود: به همین خاطر علاوه بر واحدهای اقامتی بومگردی که تابحال در خراسان رضوی مورد بهره برداری قرار گرفته اند موافقت اصولی تاسیس برای ۱۶۵ اقامتگاه بومگردی دیگر هم از جانب اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این استان صادر گردیده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اظهار داشت: به دنبال صدور موافقت اصولی برای تاسیس این تعداد اقامتگاه هم اینک اقدامات اجرایی به منظور راه اندازی آنها شروع شده است.


1399/11/05
14:20:30
0.0 / 5
1080
تگهای خبر: آموزش , اینترنت , تاریخی , توریست
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر