معاون گردشگری توضیح داد:

جزئیاتی از بیمه راهنمایان گردشگری

جزئیاتی از بیمه راهنمایان گردشگری

به گزارش لذت سفر بعد از یك دهه سرانجام مجلس به قانون بیمه راهنمایان گردشگری رأی مثبت داد، قانونی كه فقط ۲ هزار راهنما را از بین ۱۴ هزار نفری كه از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی كارت راهنمای گردشگری گرفته اند، بیمه می كند.


به گزارش لذت سفر به نقل از ایسنا، بیمه راهنمایان گردشگری بیشتر از یك دهه است كه پیگیری می شود. در قانون كار راهنمای گردشگری بعنوان شغل رسمی شناخته نمی گردد. اصلاح این قانون هم در توان و اراده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نبوده است، برای همین طرح بیمه راهنمایان گردشگری بدون پر شدن حفره های قانون كار، این دفعه از كانال مجلس شورای اسلامی مورد پیگیری قرار|گرفت.
از آنجائیكه لوایح پیشنهادی نباید بار مالی را به دولت تحمیل می كردند، قرار شد منابع مالی بیمه راهنمایان گردشگری از سهم وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در عوارض خروجی كه برای سال ۱۳۹۹ به مبلغ ۸۰ هزار تومان تعیین شده بود، تامین گردد.
ولی تیموری ـ معاون گردشگری ـ در زمانی كه مبحث افزایش نرخ عوارض خروجی در بودجه سال ۹۹ عنوان شد به این مورد اشاره كرده و اظهار داشته بود: به ما اعلام گردید برای مبحث بیمه راهنمایان پیشنهاد نماییم از كدام منبع استفاده شود، پیشنهاد بخش خصوصی بر این بود كه از محل عوارض خروج از كشور، درصدی برای بیمه راهنمایان اختصاص داده شود.
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مجلس كه خبر تصویب قانون بیمه راهنمایان گردشگری را داده اند هنوز اعلام نكرده اند محل تأمین منابع مالی بیمه راهنمایان گردشگری كجاست، تنها به این نكته اشاره شده كه برپایه مصوبه كمیسیون تلفیق تا سقف ۲۰۰۰ نفر از راهنمایان گردشگری در سال آینده مشمول بیمه خواهند شد. كه از آن برداشت می شود بودجه بیمه راهنمایان گردشگری رقم محدودی است.
سیده فاطمه ذوالقدر ـ سخنگوی كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ـ درباره این مصوبه گفته است: با عنایت به این كه تعداد زیادی از راهنمایان تورهای گردشگری سال ها بود كه فاقد بیمه بودند در جلساتی با كمیسیون فرهنگی خواهان انجام تمهیداتی جهت استفاده از مزایای بیمه بودند در همین راستا كمیسیون فرهنگی پیشنهاد بیمه راهنمایان گردشگری را به كمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۳۹۹ عرضه كرد كه روز یكشنبه (۶ بهمن ماه) تصویب گردید.
ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در توضیحات تازه ای به ایسنا اظهار داشت: سالیان سال دنبال این بودیم كه راهنمایان بعنوان قشر زحمت كش در صنعت توریسم از حداقل مزایای كاری و شغلی خود استفاده كنند. مسائل و ایرادهایی در سیستم های قانون گذاری وارد می كردند كه نهایتا با پیگیری مشترك وزارتخانه و كانون انجمن های سراسری راهنمایان گردشگری ایران و همكاریهای تنگاتنگ مجلس، این لایحه تصویب گردید. به نتیجه رسیدن این مصوبه دست كم یك و نیم ماه زمان برده است.
او خاطرنشان كرد: بیمه راهنمایان گردشگری جزو لوایح پیشنهادی وزارتخانه بود كه به لایحه بودجه افزوده شد. در حقیقت به خاطر بار مالی كه برای دولت داشت، لایحه پیوست عرضه شد.
وی اظهار داشت: در این مرحله سقفی را برای پوشش بیمه راهنمایان گردشگری قائل شدیم؛ عددی در حدود ۲ هزار نفر كه به تشخیص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تعیین و بیمه می شوند. بر طبق این قانون مصوب هم بخش مربوط به سهم كارفرمایی این بیمه را دولت پرداخت می كند.
معاون گردشگری درباره این كه دو هزار راهنمای گردشگری چگونه تعیین می شوند؟ اظهار نمود: وزارتخانه دستورالعملی را با مشاركت تشكل های مربوطه آماده می كند كه در آن چگونگی تعیین این تعداد راهنمای گردشگری برای بیمه مشخص خواهد شد.
وی در پاسخ به این پرسش كه آیا راهنماهای منتخب برای بیمه حتما باید عضو تشكلی باشند یا در این شاخص به عملكرد راهنمای مستقل كه خارج از تشكل ها فعالیت می نمایند، توجه خواهد شد؟ اظهار داشت: بطور قطع عضویت راهنماها در تشكل های مربوطه به این جریان كمك می نماید.
تیموری درباره این كه وقتی وزارتخانه برای راهنمای گردشگری كارت صادر می كند، یعنی هویت حرفه ای آن شخص را تایید كرده است، پس چرا عضویت در تشكل ها برای بیمه معیار است؟ اظهار داشت: این حرف درست است. ما نمی توانیم راهنماها را اجبار به عضویت در تشكل ها نماییم، اما با عرضه یكسری مزایا می توان كمك كرد راهنماهای مستقل و فعال به تشكل ها بپیوندند.



1398/11/08
20:39:17
5.0 / 5
4901
تگهای خبر: ثبت , صنایع دستی , فرهنگی , گردشگری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر