یاددداشت میهمان

دیجیتال سازی، عامل تغییر در كسب و كارهای گردشگری

دیجیتال سازی، عامل تغییر در كسب و كارهای گردشگری

لذت سفر: دیجیتال سازی فرایندها، عامل تغییر و تحول بسیاری در سبك تجارت و كسب و كار در زمینه گردشگری شده است. به شكلی كه توریست را از عنصری منفعل، به كنشگری كلیدی در پروسه گردشگری تبدیل كرده است.


به گزارش لذت سفر به نقل از مهر، منوچهر جهانیان، رئیس دانشكده علوم گردشگری دانشگاه علم وفرهنگ در یادداشتی كه آنرا در اختیار خبرگزاری مهر قرار داد نوشت: ضرورت توجه به اهمیت و توسعه فعالیت های گردشگری در عرصه بین الملل و اثرگذاری بر فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی در كشور های مختلف جهان، جامعه محور بودن، و تاثیرگذاری گردشگری بر ایجاد اشتغال و كارافرینی و توانمندسازی جوامع میزبان و محلی بواسطه بهره مندی از توسعه فعالیت های گردشگری؛ به ویژه توسعه فعالیت های اقتصادی گردشگری، سبب شده تا سازمان جهانی گردشگری(unwto) روز ۲۷ سپتامبر سال ۲۰۱۹ را «گردشگری و اشتغال، آینده بهتر برای همه» بنامد. با نگاهی به كسب و كارهای گردشگری، ایجاد مشاغل درحوزه گردشگری مناطق مختلف جهان و مقایسه آن با سایر مشاغل، تاثیر گردشگری بر تحول و پیشرفت جوامع میزبان و محلی را نسبت به سایر مشاغل بر همگان اشكار می كند. در سال ۲۰۱۸ طبق گزارش سازمان جهانی گردشگری بیشتر از ۱۳ درصد مشاغل جهان یعنی حدود ۳۳۰ میلیون نفر به صورت مستقیم در بخش های مختلف گردشگری اشتغال داشته اند. براین اساس مبلغی بالغ بر هزار و ششصد میلیارد دلار را نصیب كشورها كرده است. امروزه گردشگری یكی از محورهای مهم و تاثیر گذار بر توسعه در مناطق مختلف جهان است همین طور گردشگری از اولویت ها و سیاست های اصلی دولت ها برای رونق كسب و كارهای پایدار و محور كلیدی اشتغال و كارافرینی در جهت درامد ارزی و رونق اقتصادی می باشد. لازمه آن تبدیل منابع گردشگری به محصول و در كنارش برنامه ریزی جامع و هدفمند برای معرفی و بازاریابی وتعامل با سایر كشورها، خصوصاً كشورهای بازار هدف با اتكا به منابع درونی و بكارگیری منابع انسانی متخصص و متعهد و مسئولیت پذیر در بخش های متنوع گردشگری می باشد. توجه به بهره مندی از تكنولوژی های جدید و خصوصاً اینترنت، سبب بروز تغییرات شایان توجهی در شیوه های سنتی سفر و گردشگری شده است. دیجیتال سازی فرایندها، عامل تغییر و تحول بسیاری در سبك تجارت و كسب و كار در زمینه گردشگری شده است. به شكلی كه توریست را از عنصری منفعل، به كنشگری كلیدی در پروسه گردشگری تبدیل نموده است. تكنولوژی های جدید هزینه های سفر را به طرز قابل توجهی كاهش داده، كیفیت و بهره وری سفر را افزایش داده است. در حقیقت سفر ارزان قیمت یكی از مطلوب ترین شیوه های سفر برای نسل جوان كنونی است. نسلی با امكانات و منابع محدود اما دانشی گسترده و دسترسی نامحدود به فناوری و اطلاعات، نیازها، خواسته ها و سلایق در حال تغییر همین نسل است كه امروزه شركتها و كسب و كارها را وادار به اتخاذ شیوه های نوآورانه و رقابت تنگاتنگ برای افزایش خدمات با كیفیت و بهره وری كرده است. امروزه خواسته مشتریان پاسخگویی به نیازهای در حال رشد آنهاست و این پاسخگویی بوسیله تكنولوژی، بیشتر از گذشته میسر است. امروزه كسب و كارهای گردشگری با بهره مندی از این فنآوری توانایی شناسایی بهینه نیاز كاربران را دارند. موفق ترین كسب و كارهای گردشگری، همواره كاربران خود در فضای مجازی را رصد كرده و برای ان اهمیت ویژه ای قائل هستند. از طرف دیگر دولتها و قانونگذاران نقش بسزایی بر تسریع روند رشد تكنولوژی و نهادینه سازی آن در جوامع دارند. قوانین و مقررات شامل قوانین بازدارنده و یا تسهیلگر و تسریع كننده اثرات انكارناپذیری بر روند سرعت تغییرات خواهد داشت كه می تواند نقش و اهمیت بسیار تاثیر گذاری بر اشتغال و كارآفرینی گردشگری ایفا كند. گردشگری الكترونیك به معنای دیجیتالی كردن تمامی فرایندها و زنجیره های ارزش در صنعت گردشگری است كه هدف آن، افزایش اثربخشی و بهره وری كسب و كارهای فعال در حوزه گردشگری می باشد. به لطف پیشرفتهای تكنولوژیك، كمتر مقصد یا جاذبه گردشگری ناشناخته باقی خواهد ماند. گردشگران قادرند در مدت زمانی بسیار كوتاه تر از گذشته، مرزها را درنوردیده و از یك سوی زمین به سمت دیگر آن سفر كنند. اهمیت فن آوری های دیجیتالی در گردشگری، ارئه فرصت های خلاق و نوآوری وآماده سازی وتبدیل چالش ها و تهدیدها به فرصت های در جهت رفع نیاز نسل كنونی بشر بواسطه بستر سازی وتوسعه فعالیت های گردشگری می باشد كه اشتغال و كارافرینی در سایر مشاغل وابسته به گردشگری را تسریع می بخشد. استفاده از این فنآوری مشاغل جدید و نوظهور را خلق كرده كه با كمترین سرمایه گذاری بیشترین اشتغال و درامد را نصیب جوامع میزبان و محلی خواهدنمود. روزجهانی گردشگری فرصتی منحصر به فرد برای بالابردن آگاهی از مشاركت واقعی و بالقوه گردشگری در توسعه پایدار می باشد. این روز و برگزاری جشن جهانی با شعار"گردشگری و اشتغال، اینده بهتر برای همه" به میزبانی كشور هندوستان و متناسب با ان برگزاری جشن روز جهانی گردشگری در همه كشور ها و به تبع ان در كشور عزیزمان ایران سرفراز فرصتی را فراهم را فراهم می اورد كه متولیان و دست اندركارن و ذینفان گردشگری به ضرورت اهمیت و تاثیرگذاری ان در بخش های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی واقتصادی و زیست محیطی بیشتر آشنا شده و با اتكاء به ظرفیت ها وپتانسیل های متنوع و بی نظیر ان در طول سال پیش رو برنامه های محوری را در جهت اشتغال و كارافرینی پایدار در مناطق مختلف كشور و برمبنای منابع درونی ومعرفی جاذبه های كمتر شناخته شده و یا ناشناخته اهتمام ورزند. سازمان جهانی گردشگری بكارگیری تكنولوژی های جدید و خلاقیت و نوآوری را بعنوان قسمتی از چاره چالش ها و همراهی سایر بخش ها با بخش گردشگری پایدار و مسئولیت پذیر را در امتداد خلق ثروت و اشتغال پایدار و بهره مندی مردمان جوامع میزبان و محلی در امتداد فقر زدایی و رفع محرومیت برای بومیان مناطق مختلف جهان می داند. كه بایستی مورد توجه جدی دولت ها، سیاستگذاران، تصمیم گیران و برنامه ریزان حوزه گردشگری قرار گیرد. توجه به نوآوری و خلاقیت در فعالیت های توسعه گردشگری فرصت هایی را برای بهبود بخشیدن به مشاركت، توانمندسازی جوامع میزبان و محلی ومدیریت منابع كارآمد در كنار سایر اهداف همانند؛ ایمنی وامنیت، بهداشت وكار آفرینی و حفاظت و صیانت از محیط طبیعی و فرهنگی را در دستور كار توسعه پایدار قرارخواهد داد. انتظار می رود با برنامه ریزی جامع و هدفمند در حوزه گردشگری با عنایت به شعار محوری روز جهانی گردشگری با حضور و همراهی بخش های دولتی و خصوصی توسعه فعالیت های گردشگری در امتداد پایداری گردشگری، مشكلات زیست محیطی را كاهش داده، منافع پایدار در امتداد كارافرینی و اشتغال مولد در گردشگری را به همراه آورد.


منبع:

1398/07/09
14:13:19
5.0 / 5
4824
تگهای خبر: اینترنت , توریست , خدمات , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر