خطا كردیم، كیارستمی را از دست دادیم، با یادگارهایش این كار را نكنیم

خطا كردیم، كیارستمی را از دست دادیم، با یادگارهایش این كار را نكنیم

به گزارش لذت سفر ۱۴ تیر، سالروز درگذشت عباس كیارستمی است، او برای یك عمل جراحی نه چندان پر مخاطره راهی بیمارستان شد و چه ناباورانه در اثر خطای پزشكی از میان ما رفت. گرچه پزشك معالج مقصر شناخته و سه ماه از انجام عمل جراحی فقط در بیمارستان جم محروم شد، اما این حكم افكار عمومی پیگیر ماجرا را قانع نكرد و بهمن كیارستمی، فرزند مرحوم كه از آغاز پیگیر ماجرای فوت پدر بود، به تازگی در اینباره گفته است: «گزارش مشروح علت مرگ پدرم هیچگاه به دست ما نرسیده است.» بنابرین مبحث برای همیشه بعنوان مطالبه به حق جامعه هنری و علاقمندان سینما از جامعه پزشكی باقی خواهند ماند.


این نوشته قصد پرداختن به آن واقعه را ندارد، اما آن چه انگیزه نوشتن این یادداشت در سالگرد مرگ تاسف بار این فیلمساز بزرگ شد، مطلبی بود كه یك ماه قبل از بهمن كیارستمی در كانال شخصی اش در یكی از شبكه های اجتماعی منتشر گردید. بهمن كیارستمی نوشته بود: «باز همسایه منزل ابوی زنگ زد كه چه نشسته ای كه خانه روی آب است. رفتم و دیدم واویلا، باز لوله ای تركیده و فواره ای سربرآورده. لوله كش آمد و رفت توی موتورخانه زیرزمین و فلكه اصلی را بست. آن زیرزمین، محل كار ابوی بود و روی كاغذی كه هنوز به دیوار است، نوشته: «این زیرزمین، زیرِ زمین نیست، در روی زمین، زیرِ زمین، زیرزمینی به از این نیست.» این زیرزمین قفسه ای دارد كه هنوز پر از خرت و پرت است. در این سه سال چندباری توی قفسه را نگاهی كرده بودم و باز درش را بسته بودم. این دفعه ولی نگران از نم كشیدن محتویات، هرچه در طبقات پایین بود بیرون ریختم تا ببرم بگذارم یك جای امن و خشك….» كیارستمی بدون شك یكی از بزرگ ترین و موثرترین سینماگران ایرانی در شناساندن، تثبیت و ارتقاء جایگاه سینمای ایران در جهان بود. سبك و نوع نگاهش به سینما در دهه ۶۰ و ۷۰ خورشیدی، نگاه ها را از غرب و شرق جهان به سمت سینمای ایران متوجه كرد. باآنكه كیارستمی خود عاشق زندگی بود و در میانه ویرانی زلزله هم، زندگی و امید به ماندن و ادامه دادن را برای مان به تصویر می كشید و می اظهار داشت: «ترجیح می دهم اثری از من برجا نماند اما خودم بمانم.» اما حالا كه ما و وی در این تقدیر حق انتخابی نداریم، آیا وقت آن نرسیده كه برای حفظ میراث این فیلمساز بزرگ كاری بكنیم. كار سختی نیست كه با صرف تنها چند درصد از بودجه جشنواره های متنوع سینمایی كه در خلال سال برگزار می گردند، خانه كیارستمی را به موزه ای برای حفظ آثار و ماندگاری یاد او تبدیل نماییم. كاری كه برای انجامش در تمام دنیا برای شخصیتی كه با ساخت ۴۲ فیلم و ۱۰۱ جایزه ملی و بین المللی یكی از مهم ترین سینماگران ایران و شناخته شده جهانی است، نیازی به درخواست و نوشتن و تقاضا و التماس نیست. تا دیر نشده و باز از همسایگان مرحوم خبر ناگواری نرسیده است، برای حفظ آن خانه با دیوارهای آجری زیبایش در دل این شهر خاكستری كاری نماییم.
۵۷۵۷

1398/04/22
15:28:41
5.0 / 5
5230
تگهای خبر: پزشك , شهر , موزه , میراث
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر