سفیر و نماینده دائم ایران در یونسكو:

راه آهن سراسری ایران شاهدی برجسته از میراث صنعتی بشر است

راه آهن سراسری ایران شاهدی برجسته از میراث صنعتی بشر است

به گزارش لذت سفر سفیر و نماینده دائم ایران در یونسکو راه آهن سراسری ایران را شاهدی برجسته از میراث صنعتی بشر و مبین تعامل و هم افزایی دانش و تجربه بین المللی در کشورمان دانست و اظهار داشت: راه آهن نقش منحصر به فردی در تحولات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی منطقه هم داشته است.



به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از میراث آریا، احمد پاکتچی که عصر روز گذشته (یکشنبه، سوم مرداد) از پاریس و به صورت مجازی در چهل و چهارمین نشست کمیته میراث جهانی حضور داشت، اظهار داشت: از دولت قرقیزستان برای حمایت ها و از سایر کشورهای عضو که در این حمایت، کشور قرقیزستان را همراهی کردند و از اعضای کمیته که از پرونده حمایت کردند و نتیجه آن در ثبت موفقیت آمیز راه آهن سراسری ایران متبلور شد، تشکر می کنم.

پاکتچی تصریح کرد: راه آهن سراسری ایران شاهدی برجسته از میراث صنعتی بشر و مبین تعامل و هم افزایی دانش و تجربه بین المللی در کشورمان بوده است. این اثر با ارزش های برجسته جهانی که قدمتی از دوره قاجار و پس از آن دارد، ضمن آنکه نشان دهنده تحولات آغازین دوره صنعتی در منطقه است، نقش منحصر به فردی در تحولات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی منطقه هم داشته است.

سفیر و نماینده دائم ایران در یونسکو خاطرنشان کرد: افتخار می کنم ایران از فعال ترین اعضای کنوانسیون ۱۹۷۲ است. بر این باور هستم که این ثبت در کنار سایر ثبت های انجام شده به حفاظت و پاسداشت هر چه بیشتر میراث بشری و ارتقای بیشتر آگاهی ها از مفهوم ارزش جهانی، منجر می شود.

او افزود: از کشور میزبان، جمهوری خلق چین، برای میزبانی بسیار عالی این جلسه مثمرثمر کمیته میراث جهانی تشکر می کنم.

در نشست روز دهم کمیته میراث جهانی که پرونده راه آهن سراسری ایران بررسی و تصویب گردید، شروین گودرزی معاون مرکز میراث ناملموس تهران و مصطفی پورعلی مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیا میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از تهران و به شکل مجازی حضور داشتند.



به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، در نشست عصر روز یکشنبه (۲۵ جولای ۲۰۲۱) چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO) پرونده راه آهن سراسری ایران (موسوم به راه آهن شمال - جنوب) بررسی و با تصویب اعضای کمیته، راه آهن سراسری ایران با طول حدود ۱۴۰۰ کیلومتر در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

چهل و چهارمین جلسه کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO) بعد از وقفه ای یک ساله به علت شیوع بیماری کرونا در جهان از ۲۵ تیر (۱۶ ژوئیه) در شهر فوجوی چین شروع شد و تا نهم مرداد (۳۱ ژوئیه) ادامه دارد.

در این دور از اجلاس که بدلیل شرایط و دستورالعمل های بهداشتی مقابله با کرونا به شکل مجازی (آنلاین) برگزار می گردد و صرفاً اعضای کمیته بین الدول در فوجو چین حضور دارند، تلفیقی از موضوعات سال قبل و سال جاری (۲۰۲۰ و ۲۰۲۱) مورد بررسی قرار می گیرد که در طول آن خیلی از اماکن و جاذبه های گردشگری جهان بعنوان میراث جهانی معرفی خواهد شد.

در این نشست که تا نهم مرداد ۱۴۰۰ ادامه دارد، در مجموعه ۳۹ اثر پیشنهادی از جانب اعضای کمیته میراث جهانی بررسی می شود که از این تعداد، ۲۲ اثر آن در ارتباط با آثار پیشنهادی سال ۲۰۲۰ است که نشست آن به علت همه گیری کرونا برگزار نشد.

پیش از این ۲۲ اثر فرهنگی -تاریخی و ۲ اثر طبیعی ایران بعنوان آثار فرهنگی ملموس و ۱۶ اثر و عنصر پرارزش ایران بعنوان آثار فرهنگی ناملموس در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و الان راه آهن سراسری ایران بعنوان بیست و پنجمین میراث فرهنگی ملموس و اولین میراث صنعتی کشورمان در این لیست قرار می گیرد. مقرر است پرونده منظر فرهنگی اورامانات/ هورامان هم فردا (سه شنبه ۵ مرداد) ( ۲۷ ژوئیه) در کمیته میراث جهانی مطرح و بررسی شود.



به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، تدوین پرونده ثبت جهانی مسیر راه آهن شمال و جنوب ایران در سال ۹۷ شروع شد. ساخت مسیر راه آهن سراسری ایران از بندر ترکمن در شمال کشور آغاز و به بندر امام خمینی (ره) در جنوب کشور منتهی شد. آغاز راه اندازی راه آهن ایران در سال ۱۳۰۵ شمسی به تصویب رسید و یک سال پس از آن بود که مهندسان ایرانی، آلمانی و آمریکایی راه اندازی این مسیر ۱۳۹۴ کیلومتری را آغاز کردند.

مسیر راه آهن سراسری ایران نه تنها از حیث تکنیک و کیفیت ساخت، بلکه از بعد گردشگری و برخورداری از مناظر و جاذبه های طبیعی ویژه در جهان حائز اهمیت می باشد و بنابراین راه آهن جمهوری اسلامی ایران و هم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این مسیر تاریخی را برای ثبت در لیست میراث جهانی یونسکو درنظر داشتند. حالا یونسکو در اجلاس چین به جهانی شدن این مسیر مملو از جاذبه های طبیعی، بناهاو پل ها و ایستگاه ها و تاسیسات و حتی لوکوموتیوهای تاریخی رای داد.

باآنکه پیشینه راه اندازی و بهره برداری موفق اولین راه آهن در ایران به دوره قاجار و سال ۱۲۲۷ خورشیدی (۱۸۴۸ میلادی) از رشت به بندر پیربازار و بندر انزلی می رسد که بقایای آن همچنان در راه رشت به پیربازار با یک لوکوموتیو بخار در محوطه اداره کل بنادر استان گیلان وجود دارد؛ تحقق کامل این آرزوی ملی تا سال ۱۳۰۶ به طول انجامید. قرارداد نقشه برداری برای راه اندازی خطوط راه آهن با کنسرسیومی متشکل از شرکت آمریکایی یولن و شرکتهای آلمانی فیلیپ هولتسمان - ویولیوس برگر و زیمینس باواونیون در سال ۱۳۰۶ به بهای هر کیلومتر حداکثر ۳۶۸ تومان بسته شد.

راه آهن سراسری ایران در سال۱۳۱۴ بهره برداری شد و علی منصور، وزیر راه و شهرسازی وقت، در دوازدهم مرداد ۱۳۱۴ لایحه ای برای تشکیل مؤسسه راه آهن دولتی کشور به تصویب مجلس شورای ملی رساند تا از اول مهر ۱۳۱۴ «نگاهداری و به کارانداختن همه اموال و اثاثیه و ابنیه و وسایل نقلیه و ساختمان های فنی متعلق به خطوط آهن و کشتیرانی دریاچه ارومیه» را به عهده بگیرد.

راه آهن شمال جنوب که حالا یک اثر برجسته جهانی از ایران به حساب می آید، حوزه ای گسترده از بندر امام خمینی (ره) تا بندر ترکمن و پهنه های بی نظیر طبیعی و فرهنگی از هفت استان خوزستان، لرستان، مرکزی، قم، تهران، مازندران و گلستان را در بر می گیرد و بدون شک ارتقای حفاظت و مدیریت بهتر این اثر را به دنبال داشته و بی گمان باعث رونق بیشتر از پیش گردشگری کشور بخصوص در استانهای واقع در راه این راه آهن خواهد بود.



منبع:

1400/05/05
23:40:37
5.0 / 5
1012
تگهای خبر: تاریخی , ثبت , ساختمان , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر